12.06 Niedziela
Rano- Wyjście do Kościoła
WIECZOREM:
Wieczorek zapoznawczy
(Rozdanie im ubrań jaskiniowców) i zabawy.
1 Dzień (Poniedziałek)
WEHIKUŁ CZASU
Przywitanie, hymn,
a/pogadanka na temat tegorocznego tematu,
b/ Budowa „Wehikułu czasu, czyli samochodu Freda”
Pojedyncze pudełka które muszą ozdobić , a na górze przymocujemy im szersze gumki (takie jak do majtek) na krzyż kierownicę musimy dorobić z dziećmi. Kółka z czegoś , obkleić szarym papierem.
Lub konstruowanie samochodów Freda z drewna.
WWW.ararat.pl
Projekcja filmu :pt.”Wyspa Dinozaurów”
2 Dzień: (Wtorek)
BAZA JASKINIOWCÓW
Przywitanie, hymn
a/ pogadanka tytułem wstępu o ludziach pierwotnych(wzmianka tylko) następnie przejście na plażę do naszej „bazy” czyli Jaskini zrobionej ze słomianki jak co roku.(Marian przygotuje) albo wykonanie szałasu z gałęzi na plaży.www.ararat.pl
b/Ozdabianie naszej jaskini
Nazbierać kamieni, patyki muszelki. Szary papier pomiąć i przymocować do słomianki , szałasu. Zabrać farby :kolor-szary, brąz , żółty , zgniła zieleń ,pomarańcz i pomalować ten papier w sposób jednolity, po to żeby potem na tym rysować węglem jakieś postacie na następnych zajęciach. Przygotuj, pędzle zrobione z patyków i włosów oraz liści .
Wieczorem :Budowa totemu . Znależć gruby konar i ozdabiać go czym się da. Sukcesywnie na każdych zajęciach coś do niego dokładać.
3 DZIEŃ (Środa)
W ŚWIECIE DINOZAURÓW
A/prezentacja+ pogadanka w trakcie
b/Film o 10 najgrożniejszych dinozaurach (22 minuty)
c/ praca plastyczna , wykonanie dinozaura z papierowych talerzyków(dzieci.pl)
d/zabawa ruchowa(chusta animacyjna-„potwór z Loch Ness” zamienimy na T-Rexa),ozdabianie naszej jaskini.
Wieczorem:
Sportowe zabawy na boisku;
Rozgrzewka: Bieganie dookoła, kopiąc się nogami w pośladki ,podnoszenie na przemian rąk do góry, Podskoki w kółko na jednej ,potem na drugiej nodze .Spacer jak największymi krokami. Stoimy w kole i przekazujemy sobie ciężkie jajo dinozaura ,Dzieci biegają w różnych kierunkach a jedno z nich jest dinozaurem. Na hasło DINOZAUR! Wszyscy zastygają w bezruchu. Ten kto się rusza, odpada..
Chusta animacyjna.
4 DZIEŃ: (czwartek)
PARK JURAJSKI
Przywitanie, hymn.
a/krótka powtórka :jakie znamy dinozaury?
b/przejście nad jezioro i scenka rodzajowa pt” „Szczęśliwa ucieczka Tymusia”(Marian, Dorota i Andzia)
c/praca plastyczna -Zrobić park jurajski.
-Przygotujemy wcześniej dinozaury wytniemy z tektury (takie większe trochę)do nich dzieci będą musiały przykleić patyk. Posmarować go klejem i obsypać piaskiem. Takie dinozaury wbijemy w piasek, ale najpierw znowu trzeba będzie nazbierać (może w lesie) jakieś gałęzie .patyki i zrobić na plaży taką wysepkę-ogrodzić ją nazbieranymi gałęziami. W środku usypać małe wysepki i powbijać do nich te dinozaury na patyku).To wszystko obok bazy.
d/zabawa ruchowa „Raz, dwa , trzy-Pterodaktyl patrzy”
(Coś w stylu raz, dwa trzy baba jaga patrzy.)
OGNISKO.(tańczymy nasz hymn i zjadamy kiełbaski)
5 DZIEŃ (Piątek)
PREHISTORIA
a/ prezentacja multimedialna o ludziach pierwotnych i ich zwyczajach+ pogadanka
b/ Film pt.: „Zwycięzcy epoki lodowcowej”(21,5 minuty)
c/praca plastyczna, rysowanie na papierze , albo na sklejce rysunków za pomocą węgla. Krzesanie ognia(deseczka , trochę włosia, łuk zrobiony z kawałka gałęzi i sznurka.www.ararat.pl)
d/zabawa ruchowa.-jak zdążymy tkanie tkaniny , (potrzebne będą do tego 4 motki różnokolorowych włóczek) Dzieci stoją naprzeciw siebie i trzymają sznurki naprężone a inne dzieci przeplatują innym sznurkiem.
CHRZEST JASKINIOWCÓW
CHRZEST:- zadania
1.Wpicie soku z lawy(kolor szary, musztarda z solą, woda)
2. Zjedzenie biszkopta posmarowanego nutellą ,posypanego cukrem i posmarowanego dżemem.
bez pomocy rąk, na klęczkach.(biszkopty poukładane na papierze szarym na plaży.)
3. Szukanie skarbów w wiadrze z błotem(potem obsypujemy ręce piaskiem na znak zaliczenia )
4.Sztafeta Jaskiniowców-przekazywanie sobie odłamka skalnego (klocek, owinięty w szary papier)+obiegnięcie slalomu i powrót.
5. Patyk pod kolana i „kaczym” albo „Żabim” krokiem pokonać trasę z punktu a do b.
AKT chrztu-(LWilma i Fred) Każdy chrześniak musi wykonać okrzyk Jaskiniowców i wszyscy go muszą powtórzyć: Łaga, Łaga łuuu(wszyscy powtarzają) ługi ,ługi ,łyyyy (wszyscy powtarzają) Biki, Biki, Biki(wszyscy powtarzają), łoki, łoki poki(wszyscy powtarzają).
Widzę ze jesteś prawdziwym Jaskiniowcem , nadaję Ci miano np.” Fajfozaur”J
6 DZIEŃ:(Sobota)
„Z ARCHEOLOGIĄ NA TY”
a/pogadanka o wykopaliskach
b/wyjście na plażę, celem odkopywania znalezisk.
Szukanie skarbów, znalezisk we wcześniej przygotowanej bazie archeologicznej.
c/zabawa ruchowa- chętne dzieci dają się zasypać, zakopać w piasku w reszta musi go odkopać używając pędzelka.
d/Chusta animacyjna.
WIECZOREM: Projekcja filmu” Wyspa Dinozaura 2”
lub „Epoka lodowcowa 2” lub „DINOSAUR”
7 DZIEŃ (Niedziela)
Rano: Wyjście do Kościoła Po południu:
Zwiedzanie zamku w Darłowie (po południu)
Występ Teatrzyku.
8 DZIEŃ:(Poniedziałek)
POLOWANIE NA MAMUTA
a/Nawiązanie do zwyczajów jaskiniowców.(życie przeżycie)
b/scenka rodzajowa o życiu Jaskiniowców
(Marian ,Dorota ,Andzia)
b/poznajemy tropy zwierząt
c/wykonanie maczug(oszczepów)
d/polowanie(narysować tropy zwierząt na chodniku i przez rozpoznanie ich trafić na „mamuta” tzn. cukierki w gazetach w rodzaju worka zawiązanego i zawieszone na gałęzi drzewa.Za pomocą maczug musimy trafić w to coś i rozerwać, tak aby wysypały się cukierki)
Jeśli nie będzie pogody, to robimy te zajęcia w Sali.
Przygotowanie się do polowania: Ćwiczenia rozgrzewające jak na boisku, następnie przedzieranie się przez przeszkody:
1.Dziecko klęczy w klęku podpartym a drugie usiłuje się przecisnąć przez jego ręce i nogi.
2.Część dzieci stoi i wymachuje rękami jako chwiejące się na wietrze drzewa ,reszta slalomem wymija je. Potem zmiana.
3.Dzieci dobierają się w parach i wchodzą do jednej szarfy, razem biegają po obwodzie sali w różnych kierunkach poszukując jakby drogi gdzie mogła ukryć się zwierzyna hasło „Zmiana” dzieci przekładają szarfy przez siebie ,jedno i drugie dziecko , następnie znowu biegają po sali.(boisku)
4.Podczas tropienia zwierzyny złapał nas deszcz, na hasło „Omijamy kałuże” dzieci mają robić jak największe kroki i przeskakiwać kałuże.
5..Bierzemy woreczki i kładziemy je sobie na plecy i udając ,że dźwigamy bardzo duży ciężar np. upolowanego mamuta i kładziemy , zrzucamy je na wóz to jest np. na szary papier. Następnie ciągniemy ten” wóz” do wioski. Następnie bierzemy nasze „dzidy” i szukamy „mamuta” którego tzn. worek gazetowy z cukierkami”( musimy gdzieś zawiesić tzn. my z Andzią)i będziemy do niego celować aż spadnie.
Możemy też wycinać z ziemniaka odciski zwierząt.
WIECZOREM:. ZAWODY RODZINNE
pt.”MIĘDZY NAMI JASKINIOWCAMI”
Po każdej konkurencji okrzyk Jaskiniowców.
Konkurencje:
1/Slalom Jaskiniowców: -slalom z dzieckiem
na „barana” lub na rękach( trudny żeby był)
2/Próba sił: przeciąganie liny(2 grupy)
3/zjedzenie „czegoś” bez pomocy rąk. np. na rozłożonym papierze lub powieszone parówki(cienkie).Ręce z tyłu.
4/rzucanie szyszkami do celu(tarcza)
5/Kręgle -ustawienie kręgli butelki z woda albo piaskiem), następnie kulanie w nie piłką owiniętą w szary papier.
6/Rozpoznanie zwierząt -dinozaurów.
Każda rodzina ma za zadanie ułożenie z puzzli przez nas wyciętych dinozaura, przyklejenie go do kartki papieru i nazwanie go, oraz powiedzenie parę słów o nim.
7/Taniec z tacą na której położone są jabłka wokół zaimprowizowanego ogniska( drewno podświetlone lampką) Konkurencja dla dziewczyn.
8/Synchroniczne picie mleka od starej mamucicy (tzn. rodzic z dzieckiem na czas.-każdy dostanie w szklance .Wygrywa rodzina ,która najszybciej się upora z tym zadaniem(dla rodziców duże plastikowe kubki, dla dzieci małe.
9/ Walka o wodę :Stoją w dwóch rzędach , trzymając w jednej ręce kubek z wodą , a w drugiej kubek bez wody,. Na znak przelewają ostrożnie wodę z jednego kubka do drugiego tak , aby nie rozlać, oddają te 2 kubki stojącemu za nim i biegną na koniec kolejki. Zadanie na czas.
10/Dorośli razem wymyślają jakąś historyjkę o dinozaurach, następnie wybierają jednego który tą historyjkę przedstawi dzieciom, opowie gestykulując, oraz używając jedynie słów :”Dino-dino”. Dzieci odgadują, a rodzic pokazuje na różne sposoby tą historyjkę aż dzieci odgadną.
11/ Na koniec : jak zdążymy- Konkurs tańca prehistorycznego (każda rodzina ma zaprezentować jakiś kawałek tańca w rytm muzyki murzyńskiej tzn. jakieś tam-tamy czy coś takiego, podobnej do muzyki prehistorycznej.(albo muzyka z filmu „Flinstonowie”)
Na koniec dla wszystkich nagrody np. cukierki
a dyplomy dopiero na zakończenie.
9 DZIEŃ:( (wtorek)PODCHODY:
Oznaczenie na pobliskich drzewach, krzewach poleceń tzn. jajko ze styropianu przewiązane kolorowa bibułą żeby było widoczne.
POLECENIA:
a/W środku jak znajdziesz opis dinozaura, proszę odpowiedzieć na pytanie jaki to Dinozaur.(kilka)
b/Odgadnij ślady zwierząt(musimy narysować na chodniku)
c /Narysuj mamuta lub dinozaura (to możemy zrobić na boisku)+(węgiel+ kredy kolorowe)
d/Mamut chce pić-napełnijcie pojemnik wodą niosąc ją po łyżeczce z morza .(łyżeczki plastikowe +pojemnik przynajmniej 2 razy większy niż szklanka)
e/napełnić butelki plastikowe piaskiem za pomocą np. kubków jednorazowych (kilka grup)
f/wykonaj z masy solnej prehistoryczną miskę. Lub coś tam innego.(to możemy zrobić na trawie lub na plaży)
Jakby nie było pogody to można im puścić muzykę i pobawić się w np. węża, potem muzyka stop: i zadanie.
WIECZOREM: Rewia mody i dyskoteka.
10 DZIEŃ:( (Środa)
Posumowanie ,prace porządkowe, Ew. zrobienie czegoś co się wcześniej nie udało, zdążyło.
.
UZUPEŁNIENIA:
MISECZKA fajny temat ( zrób kulkę, zrób dziurkę palcem i poszerz), MEDALIK-można odcisnąć w nim gałązkę, kwiatuszka, muszelki, zrób GUZIKI, no i narzędzia prehistoryczne( kamień+ patyk, związać i mamy włócznię, poza tym małe figurki ZWIERZĄT, No i tańce przy ognisku ,a potem malowanie spalonym drewnem (na szarym papierze: zwierzęta, sceny z polowania itd.)
Jeśli chodzi o ceramikę ,to mogli by wymyślić "POJEMNIKI NA PACHNIDLA"...NIE MUSI BYĆ KSZTALT BUTELKI- talerze, możdzierz- coś w czym pra czlek mógł tłuc nasionka....do czego mógł zbierać np. kostki....
Na głównej tablicy: (przy harmonogramach)
Serdecznie zapraszamy do Salonu Fryzjerskiego „Kamienna Lila Kolt”
czynne od popołudnia do wieczora.
Najmodniejsze fryzury w tym sezonie.
Wszystkich mężczyzn zapraszamy na :
„POŁÓW KAMIENNEJ FLĄDRY”
Zapisy u Freda Flinstona
Kulinaria
Dordudes