Russin.PDF

(940 KB) Pobierz
388149752 UNPDF
RozDztAt 6
STRUKTURA
. RYS HISTORYCZIIY
Od Arystotelesa do Brutusa
to najwikze wyzwanie, jakie stoi
r.':9 :::lu,.y't. lV efekcie struktur otacza- aura iajemnicy i ukrytyci. prawd,
l:o:'e o'osTzeg iedynie wtaiemlliczeni. Nic dziwnego, epowstao wiele szk
T[..i'". 51 't.^'"|g gorliw.ie goszceswoje wizje. Nauczyciele scenopisarstwa
l teorecy,jak Syd Field' Robert McKee, )ohn Truby i wielu innych prezentowao
li3.il!l T.9"
i wzorce (paradygmaty trzech, czteiech i siedmiu "[to*'p.t.".
:l3,^"t"
nichokazay si'przydatne, inne s zbyt skomplikowane' Wiele powsta.
l::.::"'
oearc'u o klasyczny dramat, inne czerpa natchnienie z mitologii i psycho-
j|fr
O STRUKTURZE
z gt wnyih wzo-
li]. i?l'..::k:;i, d]atego,.e wiele z njch zawierapomocne, ba, nieibdne zasady,
:.: '1*."t"'c:, eich.terminologia stata si obowizu,icym
jzykiem wrd ludi
4 Dr.anzy'.Nle'sposb wyobrazi sobiespotkania roboczego bez przynajmniej,ied-
n.e.;wzmianki o wydarzeniu inicjuicym, problemie wdiugim ik,i",.y punlcie
zwrotnym' Musisz wiedzie, o czym mowi i odpowiednio ieagowac'
85
w Hollywood ,,struktura scenariusza. to stowa w1powiadane z czci niemal na-
bon,.a to dlatego, edobry film po.l,vstaje w opaiciu o dobrze 'k;;'il;;;
::.1:1l::":,l!:'ktura to plan drogi Protagonisty, -to schemat, wedug ktreg
wszystkte elementy scenariusza (postacie, wiat,dziaanie,wydarzenia, dialJei
i temat)pasu;. do siebie i tworz spjn cao' Zlo'eniety.t. pty"ny.t', *i""'"i"
zmieniajcych si elementw w logiczn cao
krokw, formu dwudziestu dwch punktw, metod numeiyJn);
Przyjrzyjmysikilku metodom, do ktrych odwoujesi Hollywood, krcac filmy.
:-ro:'my to'bo ka'dy scenarzystamusi znaprzyna|mniei 1ed.en
388149752.002.png
0BuGA Struktura
Struktura-rys nistorycrny B0ZOZ|AL
6
87
ff a:i;#fl.F$ffi
r#:},*":L*#iif'ffi
kiei opowieci gwny bohater c.zsto.prLeLyv^.-kole)ne-*Ydarzenia,
poznaie nowe
#'ffi
}#f
I:
il..;fi;';;s.tto b"" noc11.i".wyi,ego.
sensu,
notrzetr;1
ij?;'fl"'i'iii:
-rir'
dramat nie. Wydarzenia rzecz}.lviste
mogs
nuiice, "1" ieii czy je ,ytt.o .o, iLewydarzy si naprawd albo autornie wymyli
orzekonyviajcego
czniemy od pierwszego boga scenarzystw, ciyll Arysiotetesa.
#;il
si rozpadnie, bo,
zwzw pry^i,*.-*i'tk;-"ao, opowie
fi p"*il.a'iiruy Arystoteles,
brak iejiednoci'
!7'arto z tego punktuwidzenia przy1rze:],
ARYSTOTETES I POETYKA
*l*l komediowym. Kady
spoirzysz nacykl
i*"i'r","*.i|i.r.ul,."''"'"i,."j*:r'''#*1;ff..'l#:l,''T'.:fi:'ffr.".["#
Z mami wyjtkami kadyod
lejny. Sitcomy pis"" ,i * *, ,"po.-ou, z"uy ..zn" byto oglda ie nie po kolei i eby
#""T#::'i:rll**.'T;":;T:':;J"$:.i.*.".i.[:Hfl
cigpr,y.'y,, i.kutko*,ie|ijednak
"a.i""l. i.l"J*y.'?l i.ednolity
rqir,{l{;i:l.
'::i' *i:".#f
i1"""T:riJ*':in
brakcigoci,*.il;;;,?,;*ff
,;ffi
*i1.':!I.:"1'"#"j:#J-
,f"?5ii:
nigdy nie dorasta), nie ucz si, nie zmienia|'
Arystoteles
i.1ji"$Tii[?"'T3:'*$:T5H:r":.xTx';
ewydarzenia powinie: la:"5;;x|$:,il'':","*
ilffl;;;;i',".[lii'#ll"li:n"ii::'ifi$.iiTiil'r?&i#**,riil""'#
uwaa,
,,."lt";lx|"".r**#$:*;-::T';iilr:l".##,-i:1[*''.'-#
-"un#ffi ;g'-::ip;ff
:1,:i; i#;e;;;i;ffi
1,"J"" 6liig" . Pocz tek
towydarze nie,l<t
re
HT-lx?::,iff
ffiJiifr [x#,:ilT:**.
nie nastpuje
poa!.n1m
n,yi, "l, po**i-,:?'^':r,::;,:,:!:,,?;ri,;::,
,te to wytlirzinie, ktore nastpuje po inn.ym' ,l".p" ::::!:
,i,i"iinwydarzenie,".'r{i:/;?rr,:;:r,:tffii;::!{;:"X?i
si banalne - ale gdzie nap
lt*lnix"t
1. Akcja _ ukadwydarze
2. Bohaterowie_ postacie
3. Dykcja - sposb w1powiedzi
a. Myl - idea lub temat
5. Spektakl - przedstawienie, scenografi'a, kostiumy, efek specjalne
6. Pierl.(staro1tne tragedie piewano, wic ten
ff##ffi!!;*ya".i""r". j" a.."tiilo,i
jffi "ff
:'""T;x*al"t":H1.'.:"#:"'"'T!i*"i'
r"."" *l"dom-o,
dlaczego
wiele
filmw
. 19;t.io11lc|a, wydazenie'. ktte
zw'aszcza akcji, zaczyla,ii ,p"kt"i..L..,ie
artcuchow, na zakonczenie ktrej mamy rwnie dramatyczny
koniec i zarazem ustanie efektu domina'
Spjrzmy na uproszczony schemat greckiej tragedii:
jo -
zpunktu
widzenia
i.porc,".n"
;*;";".;fJiT"# #:il:::,XTJ
".'"l"-i"."",r.q
musicalem).
Arystoteles definiowa fabujako ,cigwydarzen', przy czym wydarzenia te musi
*:xi:i*ri#n:n:.,::*":;ii;.:,,,,il!',al,.Jii.,:,1!:::i#iltttlt
Pocztek _ Protagonista yiespokojnie; drczy go jedynie jego' ska-.
za. Pod koniec t"l?'is.i to',.i'od lt.ecg odwraca, przy czym nie jest
to ,""yr.iy 'ui"g or.olic'noci, tylko klska wywoana skaz.
Rozwinicie - protagonista sprzeciwia si losowi, ale Pod lj,1::'t:i
czcizdaiesobie spr"aw z wasnego bdu.Ignorancia ustpuJe wle'
dzy.ale iest ju za pozno,
Zakonczenie- Pod koniec nadchodzi wielka.katastrofa i cierpienie'
ktrych efektem i"" r."i.n",*' oczyszczenie. duszy; jelinie protagoni'
sty,io widowni. w wieciena nowo panuje ad.
i[#:iT#i##1|iT[+:''i"h:1f::;ffi
ri}#]tr',.'"...'y.:i|5
ffi ;f l':]l".-":tl;litw
jerziiniee"*.i;;;;
jil,'.".."'Tjl',iii.,Tli;
lll'
lr.
l.iL;
],]i.,
l-..
'
ii
lii';
,i
- natura _ determinu]e
nieczno
wydarz-e
,tylko'^;'""'1T':ifr1?dowany
ko-
:ffi;#f
;*:'n:"j'':';:x'fi
:.'"":Tl"iffi
ffi
''*:x?..T:::',#*:
'xlil'g*lJ:i:*[";ff
:!i::fr
n':
"'idi:::*"*,.:n!"11"i#rffi
Arystoteles starasidokona.syntezy strukturygreckiei tragedii' W.szystkie ele-
ili[*lT'.Tft
il::i:lTffi
[:::iJ;;'#.ff
".'Jil.i;:iliff
:r,:;:u:ri::*l*k;#il
[*m"m*.:xTi:?:.1"-'t],:ff
:'#'*l;i*:::
I
86 cz
:l",.u::*';*;y5.qi.ii]'?#|i''r,'*x.Tiitff
na filozofi Zachodu. W sv
puszcza1 nawet, e to lk
yczyjedno.
/ednoozna
388149752.003.png
88 czc DBUGA struktura
Struktura - rys nrstoryany R0AtAAt 6 89
rijr,i:*i,,;;EI::;i::;::ili:;:#;;';:n,;,;;i:x:,,;:i
'
Epizodyczno nie dawala'mu spokoju;na|egar,
:
lalos Egri I The Art of Dramatlc Wrlttng
w latach 40. XX w. Lajos Egri napisa TheArt of Dram.a.tic Writing' )est to dzieo
wiekopomne i ni,,i";.,".x.,'*" -i"l" m., ""*d'i.za.
sie z mieisca, boh"."." , *on,ul.tu j innymi sowy, |est skutkiem, a nie czynnikiem
#';;;;fil'"y.h
zy"i"-yoJ'u"ili' i, if,l,ip,,y ",ynowo-skutkowe
do-*iy 1"a-i,i.Tju""
elementw dramatu. w efekcie Hollywood uwaa,eto wspa'
jii?'#i:1[}:.Tl"i{l
ri##{#i#|ti:t#:.ii*ii:
k""'-:::*ji fabuy; to kuszca
*i?ff$'"*.;:tf
m-.';?,Tlx''1ll*::
l,ii'r.", ile do nicz"go nieprzydatna P-y
nie.ma czasu skrci. Scenarzyci za-
zwyczai zbyI'nerwowo ounol ,,t,".lytl,l przykuwajcego,uwag9
ffi;";;-."G .," .o,.t";".hl * t.to. "igay
elementu, ktry
zaintryguje producenta, " p.."* po'pi"'znie.komponuj banaln,schemaryczn
:i.i':::
reszt. Albo producent zlecrI im napisanie scenariusza zawieraicego okrelone,
;;;d;l;;";.'ne elementy,niewane, czy jest to tzeczony ,,Haczyk,, czy gwiaz'
dorska obsada. Takie scenarrusz e zzwcfai zawodz, bo ich bohaterowie to ma-
rionetki, a nie warto ,i p,".;**" io... k.'ki"ki, chyba e jest to cudowna
opowie o d,rod'zea."*.,i".,e,go .hIop." do czowiecze stwa. Zasady Egri najle-
oiei sorawrlzaisi w teatrze, B-c' i*L"i" pozwalaibudowa scenariusze glb-
ite, bardtiei skoncentrowane na bohaterze'
o.*,.,xx?,*^;,.*::1T!#iil",i*1.j*:r:i!|jf
,t?i ji"*?;;$,,'#:ji:*li
jr*iti{yj*}#'iiH:::'-fi
:
;t[:J##,:#[:
-q,*:Iil'.""m:*:"::i,."',ljhfi
ffi ;";,.
toseph Campbell I Podr bohatera
Kolejnym rewolucionist (mimo woli) w holl)voodzkiej strukturze opowieci
i,] .i."p"j"g l.J"pn c""'iil"ir. c"-pu"tt y-r*.1"l niespotykan
lf
llftr*i*l#i{::}fr
}IF:$*T'T#'r##:J'f
'.ffi
dotychczas
fal fascynacji mitami,a . 'l .;;;*slioi.t' t.,'""ti qv.iadw z BillemMoy.
.ilil;i;;ii
#*'.tr*i#*{xl*"*i#'xj'i#l,'B#.ffi
#3j
domiana guruwtku' W oparciu
;il;;;fi;ti"go piy.horoea Carla G. )unga, ktry bada archepy mltw
i bohaterw wystpu'ce
nsc"*pt"u nie pretendowa
*" *'"i" .r' tulturac[, opisaodwieczny, uniwe.rsalny
-it". l"gt iliiika The.Hero wiih a Thousand Facesukaztle
;;;il;'l.*^ w stiukturze ,iito*.b"' wzgldu naczas irnie,jsce
wzorzeckonstrukcji
ich powstania.
Plotto I Thhty Stx Dramatlc Sftuatlons
Grek6w poprzez Kenii.
i.i.T*.rt-il'l."yr.i; d. *;";p;;'l holly'woodzkich
kieruj sit samformu-
.Zawiera ona dwanacie etaPw ''Podrzy bohatera :
1. ZWYCZA]NY wtt. t',tit zaczyna si odprzedstawienia bohatera
w jego wiecie.
2' ZEw PRZYGODY. Pojawia si problem lub wyzwanie, ktre zaktcaj4
porzdek wiatabohatera'
s,opnBoHA]'ERA.\'zbraniasiprzedprzygod.Boisinteznanego.
MDRY STARZEC. Bohater poznaje mentora' ktry pomaga mu
dokona waciwego wyboru, lecz wyrusza w drog sam'
NowYVIAT.Bohaterwyruszanaposzukiwanieprzygody,porzuca
znany wiat.
PRoBA, SPRZYMIERZECY I wRoGo\.IE. Bohater stawia czoa
sDrzymierze com wroga twasnym stabociom izaczyna dzia|ta'
iednoczenie
ie,istneog.u'i.'o*it,*'ruiffi
frltl#,i};fl
*{#fil*i
:.ffi
T:"Jii'T":''"'J':.T:.'"1:1'':":''!:";il''"':..ililtr{ii}T'.*
l;*:.*3',.*'iiJ.1,Ij1'{tr"".J"T#':}l11i,*am:
6iT'"iii.,{t'-!-'6tl!!irfi
#ffi
''?it#I|*##;n**ti#':{ffi
'::::,3afl
ilf *liff
itiffi
"[:1"'***
'i.'#
tyka,. staiysi ""t"n'ii".i"''
araniezliczonych
p.",."-u#,u'"1'li;#.1#i]"u
liczc siz konsekwenciami wlasnych czynow.
\
W przeciwie stwie do Ary.
stotelesa, ktory przedl(ao"''"u"ii-""a bohater;, Egri'twierdzi, efabuta rodzi
J#!ilTit*;;:;::n,,*i*:i;!i*:!!n
cia ,nie dadzq sisprowadi
il'"ff
"i"t"
:Tf
.c""i.or"riJ"*"a'i, z" *s"y,.y ba|arze, oJsiaro1'tnych.
?:,#W,W,;^'i:,H:;:,;,;:T:j:ffi[:,H1":|l+"-GeorgesPolti
pracami osiemnastowieczne
li",T3';v.i.ilf
Poe
388149752.004.png
90 czsc 0RUGA struktura
Struktura
- rys historyczny Roz0z|A6 91
7. JASI(INIA MRoKU. Bohater wkracza w miejsce za, wiatantagonisty.
8. CIERP]ENIE. .Najtrudnie,isza chwila. Bohater staie w obliczu klski,
ktra da mu si,by koniec ko cw zwyciiy,
9. PRZE)CIE MLECZA, Bohater zyskuje si.Nowa wiedza, nowa si6
pozwala,i mu pokona si wroga.
10' DRoGA Z PowRoTEM. Bohater wracado swojegowiata.Niebezpie.
cze stwo jeszcze nie mino, antagonista i jego sprzymierzericy nadal
go cigaj.
1r. ODRODZINIE. Bohater si odradza, duchowo lub fizycznie, zbLi-aj4c
si do granic swego wiata.
12.PowRT Z ELIKSIREM. Bohater wraca do swegowiataze skarbem,
ktry go uratuje i przywrci zakcon r*no*"g..
10.DROGA z PowRoTEM, Darth Vader ciga Luke'a.
ii. ooooo''*IE.. I-.uke niemal ginie z rk Vadera, ale walczy izwyciza.
iszczy Gwiazd Smierci.
12.PowRT ZELIKSIREM. Luke otrzymuje nagrod zaswoie wysiki.
RJ*,'o*"g" * wiecie zostata przywrcona.
li, "t" Bi;Y;' ;;,ut"li', r","' wystarczy dopasowac kady pomyst do wzorca
Hollwood odkryl dzielo Campbella iwpadt w-zachwlt: na toczeka-
bardziej rea|iscz.
nie' Zdawali sobie spraw, ," *i"i' producent w podeszto do teorii Campbclla
zbyt entuz!asryczni"' *,o,."'. ' iigo i"io"ni".h l"iarstwo na problemykadego
scenariusza.
sDrawdza si wPrzyPaqKu Giwiezdnych wojen iinnych fumow przygodowych,
bez wzgtou
"+il"":k ftI;;*
lry:r" .,o,,ec Campbella
lecz nie przfa si na nic * p."yp"ail nr.w takich jak ,Night, Motheti Kolacja
z Andre czY Waiting to Lxhate
Wiecei o teorii }osepha Campbella przeczyta.moLna w wietnejksice
Ch.i," V;;i; ;l,; wii"ii ji",i"y.V.er"i i""'r.l'n'ie zaoee
^Najbardziej znany przykad filmu opartego na tym wzorcu to Gwiezdne
wojny. oto jaklosy Luke,a Sk1valkera 1protagbnisti)obrauj wzorzec Campbella:
dwunastu
kro.
ji" *,,pot."'".n"go pisarza' To]ektura obowizkowa'
choc sam Vogler, nie .n". oyt postrzegany1ako Y||.^1,}ol"i""so wzorca' Za.
ltrzega, zePoszczeglne etapi -ls *yJp"Y" *-]::.l:l^Ioleinoci.
kow w modelu przystp.nym
L ZwyCzAINY wIeT' Luke Sk1valker to znudzony chopak mieszka.
jcy na farmie na odIegejplanecie.
2' zEw PRZYGODY. Ksiniczka. Leia i rebelianci, ktorzy sprzeciwiaj
si zemu'Imperatorowi, maj.kopory wysyajhologram .p,osa]
o pomoc do obi Wana Kenobi,ktry z i<oleiprosi Luke,aizery a6.'i"g;
d,oI4czy'.
3. oPoR BOHATERA. Luke odrnawia. Ma zbyt wiele obowizkw
na.farmie..Kiedy iednak wraca dodomu, okazuje si, ejego tliscy
zginIiz rkonierzy
I uprzedza,
eparadygmat "podrozy oon","''i,l" pasule do wszystkich rodzajow fabuy.
lmperatora.
4. MDRY STARZEC' Mentor, Obi Wan Kenobi, szykuje Luke'a
do nadchodzcej walki''Daje mu wietlny miecz, ktry kiedynalea
do jego ojca,rycerza |edi. ostrzega Luke'aprzed ciemn stronMocy.
5. NowY WIAT. Luke postanawia opuciswj wiat
IORMUTA TRZECH AKTOW
.Wikszo wsptczesnych teorekw scenopisarstwa promuje formu'
te trzech aktw. U iej poa't"*.iJi t."ce h.y'tot"l"sJ i Campbella, cho istnieje
wiele 16nych wariacji na iej i"."t..lo't"."iy
si przedstawi wersi na,ibardziei
uniwersaln.
Akt l, II i III to wtaciwie to samo co Pocztek, rozwinicie i zakoticzenie'
Kada sekcjazawiera nastpujce elemenry:
i zacz dzia.ac.
6' PRBA, SPRZYMIERZECY Iw.RoGoVIE, Luke wkracza wobcy
wiat, w Przygranicznym barze' poznaje dziwne stwory, czy si$
z Hanem Solo, ucieka.orzed oddzialami lmperatora, watzyi.wyruszl
w kosmos'by uratowa l(siniczkLei.
7. IASKINIA MROKU. Luke wkracza na Gwiazd mierci, nalgroniejsz
brori gwnego wojownika siImperium, Dartlra Vadera.
8' CIERPIENIE. Luke, Han Soloi Ksiniczka Leiaschw1tani na Gwiedzie
Smietci; Luke'a wcigapod wod dziwny stwr Ratuje ich przyjaciel'
R2Df.
9' PRZEICIE MIECZA' Lrrke ratuje Ksiniczk Lei iprzejmuje plany
budowyGwiazdv mierci.
Akt I
EksPozYcla
Akt U
Konfrontacja
AktIIl
Zakonczenie
]eli producenttwierdzi, e masz kiepski Akt.Il, sugeruje,.e
rozwinicie rwoiego
na mnieisze czst-
scenariuszawymaga Pracy. , t1" r..-7 pid'.'"i::::::.''za
ki pod ktemuatwienia pracy, a nie podztalulormalnBo.
Podziana trzyakty matena celudokadne
ll';::$}:nffiT'
t6w w ktrych dzieje siconaprawd wanego. Sto tak
punkty zwrotne "t.ii.
rurog .'.15."i',Jz"i r3.-. Dwa uw"^si za niezbdne;
lr
^-'
imamy gotowy scenartusz. ,nni 1lan"t'po'trzegali sPraw^
388149752.005.png
s2 czc DRuGA struktura
- rys historyony R0zltz|A.
6
93
itri,i#.#fiT,lftti*fiiT,;'"1,;g''"*-':#:{#;#,,;
gamii i male stwa. Po drugie, Finn pociga Leon' zmysowy mzczyzna jej ma.
rren
scenarzysta i naukowiec Robert McKee czsto mwi w tym momen'
cie o wydarzeniu inicjujcym' jest to jedno wydarzenie, ktre uruchamia lawin
a"i''.i'' Teorecy umieszczaj ten punkt to na'koricu pierwszego aktu, to w je-
no s.at' w kajym ukladzie iest to punkt akcii, ktry zmusza protagonist
odziaania.
#:"#ii.,{#,#,sriiirs,iiti.i:,!,{jffi,,i
j:fi :*"'"'#iffiH".'Tlt.:xl$:l,**#;o;il?:.J"";,'1::"*"
*****'**N*g*ffi
Stan.rzeczy si pogarsza i protagonista zaczyna dziala. Pocztek si
t.Jn.'y, gay p.ot"gonista decyduje si dziaai decyzja ta wywoujekonflikt, a za'
.",um,d6niu1" pioblem fimu.w Rambo koniec pocztku nastpu,je, gdy |ohn
oddala si od mi;steczka, ale nagle si Zatrzymuje.$l.alczyt za ten ktaj, jego przy-
iaciele za niego umierali, a on nie moe si nawet posili. Zawraca i postanawia
co zjec'Kolacia nie wydaje si dramatyczn decyzj4, lecz skoro szef po|icji za-
bronit mu pokazywasiw miasteczku, jestto zarazemdecyzja i deklaracja,'ktra
doprowadzido konfliktw, komplikacii i mietci..WJak uszyamerykanskq kodr
Fin' *y.'u"" narzeczonego za drzwii postanawiaprzespa siz Leonem.
'f*.^'."nit!i;$i''#;***l*xg**N*{
Podstawowe pytanie, Zakoceniei decyzja protagonisty prowadz do podstawo-
wegop1taniai jest to wtanieten "haczyk,i dziki ktremu ludzie siedzw kinie
przez dwie god,ziny chc pozna odpowied albo wynik. Nie jest to prezentacia
iematu, raciej pytanie, kt}e przykuwa uwag i wzmaga napicie. w Rambo jest
to p)anie:cz1;ohn zdobdz1e szacunek, na ktry on i inni weterani zasuizy|i?
.V!jak uszyamerykatiskq' kodrp1taniebrzmi: czy Finn pozna siebie i zrozumie,
czym iest mito
ff:'"''fi$*e3t65ru**mx-
;;tr"{##tij"trTit1''#l{*:'''f:ffi
i maeristwo2
|ak dugi powinien by akt I? Jeli wiesz, iak decyzi protagonista podejmie
nako c-upi"'*.z"go aktu, wiesz take, jak dugabdzie ekspozyc)a. )eli prota.
gonistapodejmiedcyzjwtaciw
no*] diuga'e[spozycja nie jest potrzebna' .w tym wypadku trwa ona niewiele du.
ejniz cz6wki. ;eli decyzja lest nie tak szcz\na, na przykad: ,,ukradn pieni-
dle'] ,,zostawi rodzin" aibo ,zdradz narzeczonego']pocztek musi by na tyle
dlugi,by widz poczu,ew podobnejs1'tuacji postpibypodobnie' w lak uszy
am-eryka sk kotdr decyz)aFinn, eby przespa si z Leonem, jest dwuznaczna
morjnie, std bardo duga ekspozycja, zwana inaczej pnym punktem ataku
lub punktem bez powrotu.
Punkt ataku to chwila, gdy odpalamy silniki' konflikt nabrzmiewa i wy-
ranie wida zarys akcji.w Rambo po|awia sion bardzo wczenie,w Jak uszy
ameryka sk7 koidr batdzo p6no'iektrzy uwaaj,e powinien si pojawi
* pier*szyci. dziesiciuprocentachobjtoci scenariusza,inni wol,by zna,ido-
wasiw jedne| czwartejiekstu, eby akty I i III zajmoway mniej wicej po jednei
czwartei ob'itoci,a akt Il bydwa razy duszy.
frilffi :*T#',"l*f
#}1l'g';'mi'.l''"".'i:ffi
j"ll.{i::'****ffi*#**i:**1tx#x*
I
Struktura
Koniec ekspozycj (koniec aktu I). Zak6cenie spowodowao pogorszenie s}tuacii
ryyjciowej.
AI(t I
lH'"T;
z moralnego punktuwidzenia,np.:,,zakocham
ii'] ',*y"ign o)ca z.aliioholizmu" albo "bd broni honoru wszystkich wctera'
+$$.i--"."'i"lil
llnlv
388149752.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin