Krawcowa:
PROGRAM INSTRUKTAŻU STANOWISKOWEGO
Z ZAKRESU BHP
dla pracowników zatrudnionych na stanowisku
krawcowa
- elementów pomieszczenia pracy, w którym ma pracować pracownik, mających wpływ na warunki pracy pracownika
1. oświetlenie ogólne
2. oświetlenie miejscowe
3. wentylacja
4. klimatyzacja
5. ogrzewanie
6. urządzenia techniczne
7. instalacja elektryczna i wodno – kanalizacyjna
- elementów stanowiska roboczego mających wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy
1. wymuszona pozycja ciała przy pracy
2. urządzenia zasilane prądem elektrycznym
3. maszyny
4. narzędzia ręczne
5. materiały
- przebiegu procesu pracy na stanowisku pracy w nawiązaniu do procesu produkcyjnego (działalności) w całej komórce organizacyjnej i zakładzie pracy
- przebiegu procesu produkcyjnego w danym okresie z uwzględnieniem
- procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie wcześniejszym
- procesu produkcyjnego obsługiwanego stanowiska
- procesu produkcyjnego na stanowiskach roboczych technologicznie późniejszych
- powiązanie omawianych wyżej części w jedną całość
B/ omówienie zagrożeń występujących przy określonych czynnościach na stanowisku pracy, wyników oceny ryzyka zawodowego związanego z wykonywaną pracą i sposobów ochrony przed zagrożeniami oraz zasad postępowanie w razie wypadku lub awarii
- czynniki niebezpieczne
1. zagrożenie związane z przemieszczaniem się sprzętu i ludzi
2. zagrożenia związane z właściwościami fizycznymi materiału (ostre krawędzie, śliskie powierzchnie itp.)
3. zagrożenie porażeniem prądem elektrycznym – nieodpowiednia instalacja elektryczna
4. ostre narzędzia i ich ostrza
5. wysoka temperatura
6. niesprawne maszyny do szycia
7. obciążenie fizyczne rąk
8. nieprawidłowe oświetlenie
9. nie ergonomiczne wymiary pomieszczeń, ciasnota
10. zastawione ciągi komunikacyjne
11. k .ostre końce elementów roboczych
12. wymuszona pozycja ciała podczas pracy
- szkodliwe czynniki fizyczne
13. nieprawidłowe oświetlenie
14. nieskuteczna wentylacja
15. hałas
16. wymuszona pozycja ciała
17. nie ergonomiczne wymiary pomieszczeń, ciasnota
- czynniki uciążliwe
- ocena ryzyka zawodowego
18. zapoznanie pracownika z dokumentem
- sposoby ochrony przez zagrożeniami
19. okresowe badania i pomiary elektryczne
20. systematyczne szkolenia i instruktaże z zakresu bhp
21. znajomość ryzyka zawodowego
22. dobra organizacja pracy
23. dostosowanie stanowiska pracy do przebiegu ruchów oraz wzrostu pracownika
24. umieszczanie na stanowiskach pracy instrukcji bezpiecznej pracy
25. posiadanie przez pracownika znajomości instrukcji bezpiecznej eksploatacji obsługiwanych urządzeń
26. dokładne rozplanowanie wszystkich codziennych prac, przydzielenie pracownikom określonych czynności
C/ przygotowanie wyposażenia stanowiska roboczego do wykonywania określonego zadania
- pokaz przez instruktora sposobu wykonania pracy na stanowisku pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, z uwzględnieniem poszczególnych czynności i ze szczególnym zwróceniem uwagi na czynności trudne i niebezpieczne
Prawidłowo prowadzony pokaz realizowany jest w pięciu kolejnych etapach
27. Prowadzący pokazuje cały układ czynności w normalnym tempie. W trakcie pokazu całości przedstawia także, wraz z objaśnieniami, cały proces pracy. Jeśli jest on bardzo skomplikowany, dzieli go na poszczególne fazy i dokładnie objaśnia.
28. Prowadzący stosuje pokaz częściowo – elementowy, który wynika z analizy układu czynności. Punktem wyjścia powinna być w tym przypadku instrukcja szkoleniowa, sporządzona na podstawie technicznej i psychologicznej analizy pracy.
Powtarzany pokaz fragmentu pracy staje się źródłem:
§ nabycia określonej umiejętności,
§ uzyskania wiadomości o charakterze wykonywanych czynności, sposobie ich wykonywania
§ dokonania spostrzeżeń o stopniu trudności i niebezpieczeństwie tkwiącym w pracy.
Pokaz powinien przebiegać według następującego porządku
- pokazanie i określenie wszystkich elementów potrzebnych do wykonania danej operacji
- pokazanie sposobu obsługiwania danej operacji
- pokazanie sposobu posługiwania się urządzeniami, narzędziami itp.
- Prowadzący zwraca uwagę na węzłowe ogniwa, mające duże znaczenie dla prawidłowego wykonywania czynności. Te węzłowe ogniwa prowadzący demonstruje w zwolnionym tempie, aby umożliwić uczestnikom szkolenia zaobserwowanie, na czym polegają trudności.
- Po pokazie całościowym i fragmentarycznym w celu lepszego utrwalenia przez uczestników, prowadzący ponownie pokazuje cały układ czynności. Pierwszy raz w tempie zwolnionym. Po raz drugi i ewentualnie trzeci, cały układ jest pokazywany w tempie rzeczywistym.
- Prowadzący sprawdza efekt pokazu poprzez polecenie uczestnikom powtórzenia demonstrowanych czynności. Prawidłowe wykonanie ich przez szkolonego pracownika stanowi zakończenie pokazu. Jeśli uczestnik szkolenia popełnia błędy, analizujemy je z nim. Powtórzenie czynności przez szkolonego trwa do czasu osiągnięcia prawidłowego powtórzenia.
III. Próbne wykonanie zadania przez szkolonego pod kontrolą instruktora /0,5 godziny
Najbardziej skuteczną metodą próbnego wykonania pracy pod nadzorem prowadzącego instruktaż jest zachowanie kolejności wykonywania poniższych faz:
29. wstępna, samodzielna próba wykonania pracy, wykonanie w zwolnionym tempie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym głośnym objaśnieniem wykonywania poszczególnych czynności
30. wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy z jednoczesnym objaśnieniem sposobu wykonywania tych czynności
31. wykonywanie poszczególnych fragmentów pracy wraz z jej uzasadnieniem
32. ogólny, ponowny, całościowy pokaz wraz ze stopniowym przyspieszeniem tempa wykonywanych czynności.
Jeżeli szkolony pracownik poczynił wystarczające postępy i potrafi już pod nadzorem zadowalająco wykonywać nową czynność, to należy powierzyć mu samodzielną pracę do wykonania. Instruktor nie powinien w żadnym wypadku stać obok szkolonego i cały czas obserwować jego pracy. Powinien ograniczyć interwencje do najbardziej niezbędnych. Trzeba jednak pamiętać, że uczący się musi mieć możność zwrócenia się do instruktora z prośbą o wyjaśnienie nasuwających się wątpliwości.
Szkolenie pracowników przewiduje pełną aktywizację jego uczestników w poznaniu zasad bezpiecznej pracy i nabywaniu umiejętności usprawniania stanowiska pracy przez dokonywanie prób działań zmniejszających uciążliwości pracy. Celowi temu służą różnorodne metody organizowania zajęć, ale przede wszystkim metoda sprawdzania wiedzy i umiejętności.
Razem - 8 godzin
.......................................................
podpis szkolonego
MCHDX