4-latki, grudzień(1).doc

(117 KB) Pobierz
TYDZIEŃ I: PRZYJDŹ DO NAS MIKOŁAJU

TYDZIEŃ I: PRZYJDŹ DO NAS MIKOŁAJU

Cele ogólne – przybliżenie dzieciom postaci Świętego Mikołaja

                    - odczuwanie nastroju radosnego oczekiwania na Mikołaja

                    - nabywanie swobody w samorzutnym wyrażaniu swoich przeżyć w związku ze spotkaniem z Mikołajem

             

Poniedziałek

1 dzień

Wtorek

2 dzień

Środa

3 dzień

Czwartek

4 dzień

Piątek

5 dzień

E. umysłowa

Słuchanie baśni E. Krawczyk „Pomocnicy świętego Mikołaja”, rozmowa na temat opowiadania, zapoznanie z mało znanym pojazdem – sanie.

Zabawa dydaktyczna „Skąd słychać dzwonek?”, określanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk.

Słuchanie opowiadania „Mikołaj”, Formy, zwracanie uwagi na konieczność wypełniania obowiązków na miarę swoich możliwości.

„Telefon do Mikołaja” – przekazywanie prostego zdania.

Zabawa ortofoniczna „Jedzie Mikołaj”

Swobodne wypowiedzi dzieci na temat „Co chciałbym dostać od Mikołaja?”, wyrażanie swoich pragnień w sposób zrozumiały dla otoczenia, doskonalenie poprawności gramatycznej wypowiedzi.

Zabawa dydaktyczna „Co zostało schowane”, doskonalenie spostrzegawczości przy określaniu, której zabawki brakuje.

Spotkanie z Mikołajem, otrzymanie prezentów, rozbudzanie zaufania i śmiałości podczas kontaktu z Mikołajem, swobodne wypowiedzi dzieci.

Wspólna zabawa zabawkami otrzymanymi od Mikołaja, rozumienie potrzeby dzielenia się atrakcyjnymi zabawkami.

Zabawa „Gdzie jest prezent?”, utrwalenie określeń dotyczących położenia w przestrzeni: na, pod, za, obok.

„Broda Mikołaja” – rysowanie w powietrzu kolistych ruchów, ćwiczenie grafomotoryczne.

E. estetyczna

Słuchanie piosenki „Siedem reniferów”, określanie nastroju utworu – wesoły.

Wyklejanie postaci Mikołaja z gotowych elementów, przestrzeganie kolejnych etapów tworzenia pracy.

 

Zabawa ilustracyjna do piosenki „Siedem reniferów”, wspólny śpiew refrenu piosenki.

„Czapka Mikołaja” – malowanie sylwety czapki Mikołaja farbą w kolorze czerwonym, tworzenie kożuszka poprzez stemplowanie patykiem maczanym w białej farbie.

Nauka I zwrotki piosenki „Siedem reniferów”.

„Worek świętego Mikołaja” – wycinanie i naklejanie zabawek z folderów reklamowych na szablon worka, wybieranie zabawek, które dzieci chciałyby dostać.

Zabawa rytmiczna „Podróż saniami”.

Wspólny śpiew znanych piosenek o świętym Mikołaju, ilustrowanie ruchem utworów.

Włączanie Mikołaja do wspólnej zabawy.

Oglądanie bajki „Rudolf Czerwononosy Renifer” – wyrabianie tolerancji dotyczącej odmiennego wyglądu.

Instrumentacja utworu „Siedem reniferów”, wykorzystanie takich instrumentów jak: tamburyn, grzechotki, trójkąt.

Nauka II zwrotki piosenki „Siedem reniferów”.

Rysowanie kredkami zabawki, upragnionego prezentu od świętego Mikołaja.

E. zdrowotna

Zabawy ruchowe:

-„Chodzenie i dotykanie” wg Vopla

-„Wirujące gwiazdki”zabawa z elementem równowagi

„Mikołaj jedzie samochodem” – zabawa bieżna

 

Zabawy ruchowe:

-orient.-porządk. „Dzieci w domkach-dzieci na spacer”, z -elementem skoku „Przeskocz przez przeszkodę

Spacer w okolicy przedszkola-

rozumienie konieczności dostosowania ubioru do temperatury.

Ćwiczenia ruchowe nr 7: kształcenie umiejętności skłonów w przód

Zabawy ruchowe:

-„Wirujące gwiazdki” zab. z elementem równowagi

-„Renifery” z elementem czworakowania

Zabawy ruchowe:

-bieżnaZaprzęgi

-„Kto idzie na spacer?” –zabawa z elementem czworakowania

-„Chodzimy w zaspach” z elem. równowagi

-„Wiatr i wietrzyk”- ćw. dużych grup mięśniowych

Ćwiczenia ruchowe nr 7;

Kształcenie umiejętności skłonów w przód

Zabawy ruchowe:

-Mikołaj jedzie samochodem” – zabawa bieżna

-„Przeskocz przez przeszkodę” – zabawa z elementem skoku

Osiągnięcia dzieci

-wie jak wyglądają duże sanie z zaprzęgiem

-potrafi określić kierunek dźwięku

- określa nastrój piosenki

-wie jak wygląda święty Mikołaj

- poprawnie powtórzy dźwięk

-powtórzy ruch inscenizowany

-utrwali znajomość koloru czerwonego i białego

-wypowie się swobodnie

- wycina nożyczkami prosty kształt, zachowuje ostrożność podczas tego działania

-wykaże się spostrzegawczością przy szukaniu zabawki

-nie odczuwa strachu przed spotkaniem z Mikołajem

-używa słowa „dziękuję”

-zgodnie bawi się nowymi zabawkami

 

-zna pojęcia na, pod za, obok i umie je prawidłowo je stosuje

-wykonuje koliste ruchy w powietrzu

-pozna nowy instrument: trójkąt

TYDZIEŃ II: WESOŁY ŚWIAT KRASNOLUDKÓW

Cele ogólne słuchanie bajek, gdzie wyeksponowane jest dobro, miłość i prawda, bez przemocy

                    - uczenie się poprzez zabawę serdecznych zachowań wobec kolegów i koleżanek oraz bliskich osób

                    - posługiwanie się pojęciami: wyższy - niższy

                   

Poniedziałek

1 dzień

Wtorek

2 dzień

Środa

3 dzień

Czwartek

4 dzień

Piątek

5 dzień

E. umysłowa

Teatrzyk sylwet na podstawie baśni „Królewna Śnieżka”, ukazanie przeciwstawnych cech: dobry, zły. Próba odpowiedzi na pytanie: czy istnieją krasnoludki.

Zabawa naśladowcza „Krasnoludki”, pokazywanie ruchem różnych cech krasnoludków, np. śpioszek, pracuś, itp.

 

Zapoznanie z głównym bohaterem książki L. Krzemienieckiej „Z przygód krasnala Hałabały”, wykorzystanie pacynki, rozmowa na temat leśnych przyjaciół krasnala.

„Czy znamy leśne zwierzęta?”- rozpoznawanie głosów zwierząt żyjących w lesie, utrwalenie nazw zwierząt z wykorzystaniem obrazków.

Słuchanie wiersza R. Przymusa „Bądź krasnoludkiem”, rozmowa na temat dobrych uczynków małych skrzatów.

Zabawa dydaktyczna „Porządki krasnali”, segregowanie przedmiotów ze względu na przynależność.

Zabawa dydaktyczna „Gdzie jest krasnoludek?” – doskonalenie znajomości pojęć określających położenie w przestrzeni: na pod, za obok.

Zabawa „Na dywanie siedzi krasnal” – przy wyborze zwracanie uwagi na prawidłową postawę, plecy proste.

Zabawa do wiersza „Jestem duży, byłem mały”. Wprowadzenie pojęć: wyższy, niższy. Porównywanie wysokości dzieci, poprzez stawanie do siebie plecami. Naklejanie emblematów „Misia-krasnoludka” na drzwiach wg wysokości dzieci.

E. estetyczna

Zapoznanie z piosenką „My jesteśmy krasnoludki”

Zabawy rytmiczne do muzyki:

Marsz, bieg na palcach, marsz z klaskaniem, chód na piętach.

„Czapka krasnoludka” – wykonywanie prostych wzorków flamastrami na szablonie, sklejenie w kształt stożka.

Ćwiczenia słuchowe – reagowanie odpowiednim ruchem na muzykę cichą i głośną.

„Hałabała” – sklejanie z gotowych elementów postaci krasnala, utrwalenie wyglądu trójkąta – czapeczka.

„Taniec krasnali” –dowolna interpretacja ruchem muzyki, wykorzystanie takich elementów jak podskoki, obroty dokoła, haczyki.

Zabawy z plasteliną – „Głowa krasnoludka” – toczenie kuli, dodawanie ulepionej czapki , zaznaczanie czubkiem ołówka oczu, buzi i nosa.

Utrwalenie piosenki „My jesteśmy krasnoludki”, zabawa ilustrująca treść ruchem.

Naklejanie prostego ciągu rytmicznego z trójkątówduży mały – „czapki krasnoludków na wystawie w sklepie”

Zabawy konstrukcyjne „Domek krasnoludka” –wykonywanie budowli z małych klocków, kształcenie precyzyjnych ruchów dłoni.

Kolorowanie emblematów „Misia-krasnoludka”.

 

E. zdrowotna

Zabawy ruchowe:

-„Wielkoludy i krasnoludki””- orient.-porząd.

-„Rowerek”

-„Chodzenie i dotykanie” wg Vopla

Spacery w pobliżu przedszkola w zależności od pogody.

Ćwiczenia ruchowe nr 7

Zabawy ruchowe:

-„Każdy krasnoludek ma swój domek” -orient.-porządkowa

-„Kreta droga w lesie” –z elem. równowagi

-Zabawy kołowe ze śpiewem ”Karuzela”, „Mało nas”

Zabawy ruchowe:

„Kręta droga w lesie” –z elem. równowagi

-„Wirujące gwiazdki

-„Pajacyki” – z elem .skoku

Ćwiczenia ruchowe nr 7:...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin