4-latki, listopad(1).doc

(150 KB) Pobierz
PLAN PRACY

 

 

 

PLAN PRACY

WYCHOWAWCZO – OPIEKUŃCZO – DYDAKTYCZNEJ

W GRUPIE III DZIECI 4 – LETNICH

NA MIESIĄC – LISTOPAD

 

 

TEMATYKA :

 

  I  TYDZIEŃ - Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów!   

II  TYDZIEŃ - Przygotowania zwierząt do zimy (2 tygodnie)

III TYDZIEŃ - Dookoła wszędzie szaro.

IV TYDZIEŃ - W co się bawić, gdy nadchodzą jesienne słoty?

 

 

 

 

 

I TEMAT KOMPLEKSOWY – Spiżarnia z pełnymi półkami zapasów!

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Słuchanie wiersza M. Kownackiej       „W spiżarni”.

 

 

 

 

 

 

§ Rozmowa przy obrazkach na temat przygotowywania przez ludzi zapasów na zimę.

 

§ Urządzanie w kąciku przyrody „spiżarni” z domowymi przetworami zimowymi.

 

§     Wprowadzenie dyżurów przy stolikach, zabawkach, w łazience wykonywanych w ciągu dnia przez dzieci; omówienie sposobu ich pełnienia                              i odpowiedzialności dyżurnego.

 

§ Zabawa matematyczna „Gromadzimy zapasy” - wprowadzenie liczebnika głównego – pięć

 

 

 

 

§ Przybliżenie dzieciom tematyki związanej       z przygotowywaniem się ludzi do zimy - gromadzenie zapasów; zapoznanie dzieci       z różnymi sposobami przygotowywania zapasów: kompoty, dżemy, soki, kiszenie kapusty, itd. wprowadzenie do globalnego czytania zwrotu „zimowe zapasy”.

 

o Próby wypowiadania się na temat ilustracji, wzbogacanie słownictwa o wyrazy : spiżarnia, zapasy, dżemy, kompoty.

 

o Segregowanie przetworów na odpowiednich półkach, rozpoznawanie         i nazywanie przyniesionych przetworów.

 

o Dzieci poznają obowiązki dyżurnego, wiedzą, że w sali i w łazience powinien zawsze panować porządek, potrafią wywiązywać się z powierzonych im zadań

 

 

o Samodzielne operowanie liczmanami           w zakresie czterech elementów, przeliczanie zapasów; dokładanie po jednym elemencie na każdą półkę; zapoznanie dzieci z wyglądem cyfry pięć.

 

RUCHOWA

 

§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 (wł.) Przybory : krążki, obręcze.

 

 

§ Zabawy ruchowe :

§         - orient. – porząd. „Kolory”-

§         zabawa z elem. równowagi „Drzewa i liście”.

§         zabawa na czworakach „Tunel”

 

§ Wyjście na pobliski cmentarz w dniu zadusznym. 

 

o   Rzuty i chwyty różnych przyborów oburącz

   i na zmianę ręką lewą i prawą, pokonywanie       różnych przeszkód naturalnych.

 

 

o   Reagowanie na różnorodne sygnały, znaki     i polecenia

o   Stanie jednonóż i łatwe pozycje równowagi.

o   Czworakowanie ze zmianami kierunku.

 

 

 

 

 

o   Zapalenie świeczki na grobie nieznanego żołnierza, poznanie tradycji związanej           z dniem zadusznym.

 

               

ESTETYCZNA

 

§     Ćwiczenia rytmiczne przy akompaniamencie tamburyna.

 

§     Ćwiczenia słuchowe „Skąd dochodzi śpiew?”; wprowadzenie piosenki „Śpiewanka gwiazdek”.

 

§     Zabawa taneczna do piosenki „Dwóm tańczyć”

 

 

 

o       Prawidłowa reakcja ruchem na zmianę rytmu.

 

o       Rozmowa na temat treści piosenki, zabawa integracyjna „Czary – mary”.

 

 

o       Interpretacja ruchowa słuchanej piosenki.

 

ESTETYCZNA

 

§     Malowanie techniką mokre na mokrym do muzyki poważnej (Vivaldi).

 

 

 

 

 

§     Ćwiczenie grafomotoryczne – „Półka    z zapasami”.

 

§     Zabawy z papierem .

 

 

 

 

 

o       Staranne wykonywanie pracy zgodnie      z wcześniej ustaloną techniką, poznanie efektu łączenia kolorów  (powstaje nowy kolor); wypowiadanie się na temat własnej twórczości.

 

o       Dorysowywanie piątego brakującego elementu na kartce z półką .

 

o       Zapoznanie z bezpiecznymi sposobami rozładowywania emocji nie wyrządzając  krzywdy innym (np. gryzmolenie po kartce, zgniatanie gazety, darcie papieru).

 

 

 

Wyrazy do globalnego czytania: zimowe zapasy,

    dżemy, soki, kompoty, sałatki, papryka, kapusta, ogórek, pomidor, burak, cebula.

 

-

II TEMAT KOMPLEKSOWY – Przygotowania zwierząt do zimy                     (2 tygodnie)

 

EDU

KA

CJA

SYTUACJE EDUKACYJNE

UMIEJĘTNOŚCI

UMYSŁOWA

 

§ Zabawa dydaktyczna „Jakie zwierzęta żyją w lesie”?.

 

 

 

§ Zabawa „Leśne echo” – ćwiczenia fonacyjne.

 

§ Słuchanie opowiadania I. Salach  „Chory jeż” z wykorzystaniem pacynki „Jeża” .

 

 

 

 

§ Inscenizacja treści opowiadania                H. Zdzitowieckiej „Przygody Kosmatka”.

 

 

 

 

 

 

§ Zabawa w teatr.

 

§ Zabawa ortofoniczna „Kto obudził misia?” w oparciu o wiersz                   Cz. Janczarskiego pt. „Miś”.

 

 

§ Zabawa gramatyczna „Spacer po lesie”.

 

 

 

 

§ Rozmowa z pacynką Jackiem na temat jego odwiedzin w schronisku dla zwierząt.

 

§ HIGIENA WYPOCZYNKU– uświadamianie dzieciom potrzeby wypoczynku w ciągu dnia.

 

 

 

o Wyszukiwanie wśród obrazków ze zwierzętami tych, które żyją w lesie; omówienie ich charakterystycznych cech oraz sposobów przygotowywania się do zimy.

o Wypowiadanie nazw zwierząt od szeptu do jak najgłośniej.

 

o Ukazanie ciekawostek na temat życia zwierząt leśnych; dzielenie się spostrzeżeniami; udzielanie odpowiedzi na pytanie problemowe: Co lubią jeże?; rozwijanie opiekuńczego stosunku do zwierząt;

o Zapoznanie dzieci ze sposobem przygotowywania się zwierząt do zimy: wiewiórki, niedźwiedzia, jeża - zapadanie  w sen zimowy, gromadzenie zapasów, zmiana futra; utrwalenie nazw zwierząt, wyglądu, sposobu poruszania się                    i przygotowania się do nowej pory roku – zimy.

o Samodzielne doświadczenia dzieci             z wykorzystaniem sylwet zwierząt.

o Ćwiczenia przodu i tyłu języka przez naśladowanie chrapania na zgłoskach „chrrr”, oraz „mniam”, ”mlask”, uważne słuchanie objaśnień; przypomnienie             o zwyczajach leśnych zwierząt.

o Próby mówienia o urokach lasu jesienią, przeżytych wydarzeniach podczas jesiennych spacerów, dzielenie się spostrzeżeniami; rozpoznawanie nazw drzew oraz zwierząt leśnych.

o Uwrażliwianie dzieci na los zwierząt oraz nabywanie opiekuńczego do nich stosunku; umiejętność uważnego śledzenia opowiadania.

o Nie przeszkadzanie innym w czasie wypoczynku, korzystanie ze świeżego powietrza, aktywność ruchowa.

 

 

UMYSŁOWA

 

§ Zabawa „Dziupla wiewiórki”                   

z wykorzystaniem kół do ćwiczeń.

 

§ Zabawa matematyczna „Lwie serce”.

 

 

 

 

o Porównywanie dziupli do figury geometrycznej „koło”.

 

o Rozpoznawanie swojej lewej i prawej strony ciała odnosząc się do swojego serca, wskazując je.

 

RUCHOWA

 

§ Zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 5 (wł.) (powt.) Przybory : krążki, obręcze.

 

§ Zabawy ruchowe :

 

- zabawa ruchowa z elem. czworakowania  „Jeże do norki”,                   

- z elem. toczenia „Zabawa kotów”, „Jeże  toczą jabłka”.

- zabawa ruchowa z elem. skoku „Zajączki”,  

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin