buisness logistics (3 str) część 3.doc

(53 KB) Pobierz
Pojecie logistyki najczęściej definiowane jest w 3 aspektach:

Czynniki które kształtują koszty logistyczne: 1.Wewnetrzne; - rozmiary działalności pb, - stopień złożoności struktury asortymentowej, - założony poziom utrzymania zapasów, - struktura produkcyjna, - przebieg procesów fizycznego przepływu materiałów; 2. Zewnętrzne; - parametry ekonomiczne kształtowane przez rynek, jak i przez system funkcjonowania gospodarki, - poziom cen płaconych za zewn usługi logistyczne, - stopa oprocentowania kredytów jako koszt obcych k, - stopa podatku od nieruchomości, - stopy stawek amortyzacyjnych, - stawki narzutów na wynagrodzenia

Koszty fizycznego przepływu materiału są kształtowane przez następujące składniki: 1. koszty amortyzacji (ka) majątku trwałego zaangażowanego w procesach logistycznych stanowią one iloczyn wartości początkowej majątku trwałego i przeciętnej stopy amortyzacji tego majątku Ka =Mt*Sa; 2.  koszty pracy (kp) określa je iloczyn wielkości zatrudnienia (l) w procesie logistycznym i przeciętnych wynagrodzeń wraz z narzutami Kp=L*P; 3. koszty materiałów, paliw, energii (km) jest to suma kosztów zużycia poszczególnych czynników rzeczowych ; 4. inne koszty przepływu (kin) podatek od nieruchomości i środków transportu; 5. koszty usług  zew. (kuz)   kpf=ka+kp+km+kin+kuz

Najważniejsze tendencje w samych kosztach fizycznego przepływu : 1. zmieniającego się rodzajów transportu, zaangażowanych w przepływie dóbr przejawiająca się  we wzroście udziałów transportu drogowego a spadku kolejowego; 2. Następuje redukcja kosztów przepływu zewnętrznego  fazy zaopatrzenia przy jednoczesnym wzroście kosztów fazy dystrybucji.

Koszty zapasów - w ramach szacowania kosztów zapasów szacuje się tzw. koszty tworzenia zapasów: - koszty fizycznego tworzenia zapasów,- koszty procesów informacyjnych związanych z zakupem, koszty te sa kosztami stałymi w przeważającej mierze i cześć ma jednak charakter zmienny; koszty utrzymywania zapasów:- koszty zaangażowania kapitałów w finansowaniu zapasów (koszt alternatywnych a więc korzyści jaki kapitał ten mógł by przynieść gdyby nie został ulokowany w zapasach kzk=mz*so,- koszty magazynowania (ściśle wiążą się z funkcjami magazynowania: f. składowania zapasów, f. manipulacyjne zapasów polegająca na przyjęcia zapasów do magazynu ich rozmieszczanie i wydawanie), -   koszty starzenia zapasów (wynikające z faktu że proces magazynowania może powodować zmiany w cechach fizyczno chemicznych zapasów powodujące częściową bądź całkowitą utratę ich wartości użytkowej ); koszty wyczerpania zapasów (wyrażają one utratę korzyści jaką pb mogłoby osiągnąć gdyby posiadało odpowiedni poziom zapasów w odpowiednim miejscu i czasie kwz=(k2-k1) (x-2)    x £ 2

Koszty procesów informacyjnych -  ujmując te koszty w przekroju rodzajowym można wyróżnić nast. ich elementy: 1. koszty amortyzacji sprzętu informatycznego i oprogramowania których wlk w skali rocznej jest iloczynem wartości początkowej tego sprzętu i przeciętnej stawki amortyzacyjnej; 2. koszty zużycia materiałów i energii zużytych w procesach informacyjnych; 3. koszty pracy wraz z narzutami; 4. koszty usług obcych zwłaszcza informatycznych i telekomunikacyjnych; 5. inne koszty ( opłaty dzierżawcze i leasingowe )

3 główne strategie logistyczne

1. strategia wiodącej pozycji pod wzgl kosztów logistycznych całkowitych – wymaga dużego udziału w rynku, agresywnego inwestowania (reinwestowania zysków), agresywnej polityki cenowej, ścisłej kontroli kosztów i unikania klientów o marginalnych wymaganiach. Charakteryzuje się niskim poziomem nakładów na badania i na reklamę. Chroni przed wszystkimi 5 siłami konkurencji; 2. strategia różnicowania logistycznego – polega na tworzeniu unikatowości w zakresie obsługi logistycznej. Główne sposoby różnicowania działalności to: sposób sprzedaży i akwizycji, pdst cechy wyrobu, technologia, wzór, marka. Zróżnicowanie rzadko wiąże się z dużym udziałem w rynku i w sposób oczywisty odbywa się za cene gorszej pozycji kosztowej. Wiąże się z b. Dużymi nakładami na badania rynku i reklamę, również na badania i rozwój w celu poszukiwania unikatowości i pozycji monopolistycznej. Chroni przed 5 siłami Porter’a; 3. strategia koncentracji logistycznej – polega na nastawieniu się na obsługę konkretnego segmentu rynku. Zakłada się iż pozwoli to na uzyskanie przewagi nad rywalami działającymi w skali całego rynku.

Strategia l. Powinna być analizowana w kontekście modelu 5 sił Porter’a: 1. Analiza konkurencji wewn. Sektora, 2 siła oddziaływanie dostawców, 3. groźba pojawienia się nowych produktów, 4. groźba pojawienia się substytutów, 5. siła przetargowa odbiorców.

KOSZTY LOGISTYCZNE

-są to wyrażone w pieniądzu zużycie pracy żywej, środków i przedmiotów pracy, wydatki finansowe i każde inne ujemne skutki zdarzeń nadzwyczajnych, które są spowodowane przepływem dóbr materialnych w pb i między pbami, koszty związane z utrzymaniem zapasów.

I podział kosztów l. wg faz: - koszty l. Zaopatrzenia: to całokształt kosztów związanych z organizacja i realizacja dostaw oraz utrzymanie zapasów materiałowych; - koszty l. Produkcji: są zdeterminowane czynnikami wewn. Pb i dotyczą przede wszystkim pb produkcyjnych a zwłaszcza przemysłowych; koszty l. Dystrybucji.

II podział wg pdstw składników procesów logistycznych: - koszty l. Przepływu materiałów; - koszty zapasów; - koszty procesów informacyjnych. Zalety – możliwość powiązania kosztów z tymi rodzajami procesów, które te koszty determinują, Wady – umowny charakter podziału.

III rodzajowy przekrój kosztów l. Wg zużycia pdstw czynników produkcji: - amortyzacja majątku trwałego zaangażowaną z procesy l; - zużycie materiałów, paliw i energii w procesach logistycznych (transport, magazynowanie przetwarzanie informacji); - obce usługi materialne (transportowe, remontowe, łączności); - koszty pracy (wynagrodzenia wraz  narzutami, pozapłacowe koszty pracy); - usługi niematerialne; - koszty zaangażowania kapitału obcego (opłaty leasingowe); -  wydatki pieniężne z tytułu podatku (pod. Od nieruchomości stanowiących powierzchnie magazynowe, pod. Od środków transportu wykorzystywanych w działalności logistycznej pb) .

Normalne koszty logistyczne = wynikające z normalnych procesów logistycznych.

Nadzwyczajne koszty logistyczne = wynikające ze zdarzeń losowych, innych czynników trudnych do przewidzenia (kary i inne opłaty)

Koszty zmienne – należą te składniki kosztów które zmieniają się proporcjonalnie do wlk działalności logistycznych (k. Zużycia paliwa w transporcie, k. Zaangażowania kapitału w zapasy).

Koszty stałe – to te składniki kosztów, które w pewnych granicach rozmiarów produkcji nie ulegają zmianie (k. Magazynowania, które w większym stopniu zależą od powierzchni magazynu niż od stopnia jego zaangażowania).

Właściwości i założenia nowoczesnej koncepcji l.: 1. l jest koncepcja planowania, sterowania, organizowania i kontrolowania fizycznego obiegu towarów i jego informacyjnych uwarunkowań, wymagającą systemowego ujęcia; 2. Przepływy towarowe i informacyjne tworzą system który może rozciągać się na różne ogniwa, fazy, podsystemy; 3. Koncepcja l. Osądzona jest na współzależnych, ścisłych związkach w obrębie funkcjonalnych strukturalnych, instytucjonalnych aspektów procesu fizycznego obiegu towarów; 4. L. Stanowi orientację efektywnościową w ujęciu systemowym, opierającą się na kompleksowej analizie oraz kształtowaniu i struktury kosztów, a więc w której centralną rolę odgrywa odpowiedni poziom i jakość świadczonych usług, szybkość i terminowość realizacji zamówień; 5. L. Stanowi źródło odkrywania oraz kształtowania nowych potencjałów i zdolności kreowania wartości i korzyści, zapewniających długofalowy wzrost efektywności i sukcesów pb; 6. Aktywny i integracyjny aspekt l. Przejawia się jej funkcji koordynacyjnej, przenikającej podst, klasyczne sfery działalności pb i cały proces gospodarowania.

..........: 1. L. Wspomaga orientacje rynkową pb, - jest zorientowana na oferowanie nabywcom optymalnego serwisu, sprzyja zwiększaniu tzw. Przejrzystości rynku oraz elastyczności i zdolności dostosowania się pb do zmian na rynku; 2. L. Jest zorientowana na stymulowanie sprzedaży i serwisu, przy równoczesnej racjonalizacji struktury całkowitych kosztów logistycznych; 3. l. Zorientowana jest na wykorzystanie zależności i efektów synergicznych w całej strukturze systemu logistycznego; 4. L. Umożliwia rozwiązywanie problemów powstających w miejscach sprzężeń przepływów towarów i informacji z innymi obszarami funkcjonalnymi w pb; 5. L. Umożliwia i stymuluje tendencje do integracji i hierarchizacji celów w pb; 6. L. Jest zorientowana na racjonalizację systemu organizacyjnego pb i całego układu przepływów towarowych; 7. L. Stymuluje wzrost ogólnej efektywności gospodarowania.

Główne decyzje umożliwiające opracowanie strategii :  1. określić liczbe, wlk i wyposażenie i lokalizację magazynów firmy, 2. podjąć decyzje dotyczące poziomu kontroli zapasów, 3. ściśle określić poziom obsługi logistycznej klientów, 4. wybór pomiedzy samoobsługą logistyczna a ., 5. wybór dostawców i odbiorców.

Przesłanki powodujące konieczność zmian logistycznych w pb: - mamy do czynienia z coraz wiekszymi ilościowo-wartościowymi asortymentowymi zmianami w produkcie i popycie na wyroby firmy; - mamy do czynienia ze zmianami w wlk i strukturze kosztów logistycznych; - mamy do czynienia ze zmianami w poziomie obsługi logistycznej oferowanej przez dostawców lub koniecznością poprawy obsługi odbiorców.

Procedura tworzenia strategii l: 1. wstepna charakterystyka obecnego systemu firmy, otoczenia, zakresu działalności, ocena materialnej bazy logistycznej, charakterystyka rozwiazań organizacyjnych, przepływów informacji, kadry, pobiezna analiza mocnych i słabych stron w l. Firmy; 2. okreslenie celów racjonalizacji działalności logistycznej firmy: dążenie do poprawy warunków dostaw (l. Wydajności), dążenie do obniżenia kosztów obsługi (l. Oszczędności). Cele główne zdeterminowane są realizacja celów cząstkowych: - zwiekszanie elastyczności i niezawodności dostaw, - redukcja zapasów i powierzchni magazynowanych, - eliminacja ubytków w czasie przemieszczania dóbr, - obniżanie kosztów opakowań; 3. identyfikacja szans i warunków ograniczających w sferze logistyki (pogłebiona analiza SWOT zawierająca mocne strony działań logistycznych i słabe z jednoczesnym wskazaniem sposobów ich usuwania; 4. określenie tzw logistycznych zmiennych decyzji (możliwych do przyjęcia metod i środków logistycznych pozostających w zgodzie z ogólną strategia pb); 5. opracowanie na tej podst wariantów rozwoju logistycznego firmy oraz ocena i wybór wariantu optymalnego; 6. wdrożenie i kontrola wybranego wariantu.

Strategie wg PORTER’a: 1. Przywódctwo pod wzgl. Kosztów; 2. strategia zróżnicowania. Obie mogą być stosowane albo na całym rynku albo w tzw niszy rynkowej. Porter określa pb, które nie zdecydowały się wyraźnie na strategie niskich kosztów albo na strategie zróżnicowania (jako tzw firmy które ugrzęzły). Takim pb brakuje udziałów w rynku, nie osiągają korzyści skali i nie mogą oferować niskich cen (nie realizuja strategii przywódctwa kosztowego) a jednocześnie nie maja dość środków aby wypracować unikatowość za którą klienci są w stanie zapłacić wyższą cenę (strategia zróżnicowania).

Pojecie logistyki najczęściej definiowane jest w 3 aspektach:

1.koncepcyjno-funkcjonalny – logistykę rozumie się jako pewną koncepcję zarządzania przepływami dóbr i informacji w znaczeniu zbioru metod i funkcji zarządzania. Tu spotyka się z sformułowaniami: „...zintegrowany system planowania i organizowania...”; „...system przedsięwzięć i rozwiązań w zakresie planowania, sterowania i kontrolowania...”; „...zintegrowana funkcja marketingu wyrażająca się w kształtowaniu, sterowaniu i kontroli...”.

2.przedmiotowo – strukturalny – logistyka jako zintegrowany proces przepływu towarów i informacji oraz określony kompleks przedsięwzięć strukturalnych związanych z realizacją i integracją tych przepływów. Tu spotyka się z sformułowaniami:”...przebiegi towarowe od producenta do sfery handlu...”; „...ogół czynności ułatwiających przepływ produktów i informacji od miejsc pozyskania surowców do miejsc konsumpcji...”;”...fizyczne aspekty przepływu surowców i towarów od producenta do sfery handlu oraz związane z tym przepływy informacyjne...”.

 

/całość w wersji do ściągnięcia/

 

3.efektywnościowy – logistyka jako orientacja i determinacja efektywności przy równoczesnej racjonalizacji struktury kosztów logistycznych. Tu spotyka się z sformułowaniami: „...dostarczanie odpowiednich towarów do właściwego miejsca, w określonym czasie, przy optymalnym poziomie kosztów...”; „...odpowiedni poziom obsługi klientów przy uzasadnionych kosztach działania i transformacji czasowo-przestrzennej...”;”...realizacja efektów marketingowo-logistycznych”.

LogistykaS.Kummer, J.Weber – koncepcja zarządzania procesami i potencjałem firmy dla skoordynowanej realizacji przepływów towarowych w skali pb i powiązań miedzy jego partnerami rynkowymi; F.J.Boor, K.Rutkowski – działania związane z zarządzaniem, przemieszczaniem produktów z miejsc, które mają ułatwić przepływ produktów z miejsc pochodzenia do miejsc finalnej konsumpcji, jak również przepływ związanej z nimi informacji, w celu zaoferowania klientowi odpowiedniego poziomu obsługi, po rozsądnych kosztach; Cz.Skowronek, Z.Soniusz –Wolski – zintegrowany system kształtowania i kontroli procesów fizycznego przepływu towarów oraz ich informacyjnych uwarunkowań, zmierzających do osiągnięcia możliwie najkorzystniejszych relacji między poziomem świadczonych usług w poziomem i  strukturą związanych z tym kosztów.

Polskie definicje kładą nacisk na aspekt strukturalno-przedmiotowy, światowe tendencje charakteryzują się wyraźną zmianą w traktowaniu podstawowych komponentów logistyki idącą w kierunku koncepcji zarządzania.

Fazy i kierunki rozwoju l: 1. Faza startu i budzenia się l. – poł lat 50 w USA, l. Rozumiana jako dystrybucja fizyczna i to jeszcze dystrybucja w ułomnej formie jako funkcja pomocnicza i podrzędna wobec produkcji; 2. Faza definiowania i konceptualizacji teorii l. – oraz pierwsze próby jej zastosowania w oraktyce, lata 60 w USA i pocz.lat 70 w Europie Zach., Pierwsza monografia w USA poświęcona l.(1961r), od tej pory coraz wiecej monografii, zdefiniowanie założeń i struktury l. Marketingowej; 3. Faza zmian priorytetów, kreowania pdst. Wymiarów zintegrowanej l. – (rozszerzenie roli l.), l. Jako systemowa determinata, l. Jako koncepcja i metoda zarządzania, l. Jako funkcja organizacji pb; 4. Faza dynamicznego rozwoju l. Jako zintegrowanej koncepcji zarządzania pb-em i układu powiązań rynkowych; faza ta trwa od 80 do teraz. O rozwoju decydują 4 główne trendy: Globalizacja, Indywidualizacja preferencji, Wzrost zrozumienia otoczenia, Rozwój technologii informacyjnej.

Z badań przeprowadzonych w pb amerykańskich  płyną takie konsekwencje dla polskich pb: - zauważalna jest nadal luka w transformacji światowego dorobku teoretycznego na grunt literatury polskiej; - zbyt często w dalszym ciągu przywiązuje się znaczeniu operacyjnym a w niedostatecznym stopniu na istotę i walory logistyki jako koncepcji zarządzania; - brak nadal jest zrozumienia organizacyjnego wymiaru logistyki; - podejmowane w Polsce próby identyfikacji poziomu i struktury kosztów l. Nadal nie mają charakteru kompleksowych i systematycznych badań w rezultacie czego koszty logistyczne są trudne do bieżącego określenia i na ogół słabo nie doszacowane i rozpoznane.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin