logistyka-cała wykład.doc

(104 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

Logistyka - jest związana z wieloma naukami, ma elementy rachunku ekonomicznego, powstała przede wszystkim w siłach zbrojnych (działaniach wojennych w czasie II wojny światowej). W II połowie lat 50-tych w USA ludzie zaczęli przemieszczać się na peryferie (potrzebowano rzeczy by wybudować dom, wykończyć go), ludzie wymagają by towar w odpowiednim czasie i odpowiednie miejsce został dostarczony. Nie przyjmowano towaru, który uległ zniszczeniu w czasie transportu, aby ceny były do zaakceptowania przez obie strony. Trzeba zapewnić taką obsługę klienta by ten był zadowolony z towaru, jego jakości, by zaakceptował cenę i kupował te produkty w przyszłości. Trzeba dostosować się do wymagań klienta-taki przepływ towarów od producenta by klient był zadowolony. Logistyka tworzy warunki dla zadowolenia odbiorcy (właściwy towar, czas, miejsce, jakość, ilość, za właściwą cenę i odpowiednich relacjach kosztowych, właściwie zadowolony odbiorca, max poziomu obsługi klienta).

 

Cele logistyki:  strategiczny cel logistyki: -zapewnić możliwie najwyższy poziom obsługi klienta –minimalizacja czasu przepływu produktu finalnego do klienta –minimalizacja kosztów przepływu tego produktu do klienta (koszty całkowitej dystrybucji) –minimalizacja poziomu zapasów w magazynach (w zapasach zamrożona jest bardzo duża ilość środków obrotowych przedsiębiorstwa –musimy optymalizować poziom zapasów w magazynie, ani za duże ani za małe) –optymalizacja poziomu zapasów.

 

Podstawowe zadania stawiane logistyce:

1.      Skrócenie i przyśpieszenie wszystkich procesów na każdym etapie systemu dystrybucji.

2.      Koordynacja przepływu surowców, materiałów do produkcji i wyrobów gotowych do konsumentów.

3.      Minimalizacja kosztów tego przepływu.

4.      Podporządkowanie działalności logistycznej wymogom obsługi klienta-podaż żądanego poziomu usług.

5.      Optymalizowanie działalności w celu osiągnięcia założonego poziomu efektywności funkcjonowania przedsiębiorstwa.

6.      Oferowanie klientom właściwych produktów.

7.      Kształtowanie odpowiedniego poziomu zysków przedsiębiorstwa.

8.      Sprawne i racjonalne przepływy dostosowane do wymogów klientów.

9.      Koordynacja i realizacja celów przedsiębiorstwa z punktu widzenia wymogów rynku i zmieniającego się otoczenia.

 

Koszty-efekty: logistyka obniża koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa jest w stanie zapewnić możliwie jak największy poziom obsługi klienta aby klient był zadowolony, minimalne koszty transportu i czas transportu. Jakość- zaczęła odgrywać ogromną rolę. Towar musi być po kosztach do zaakceptowania przez obie strony.

 

 

Kcd=Ko+Kt+Km+Kz+Ku

Kcd- koszty całkowite dystrybucji

Ko- koszty obsługi zamówień

Kt- koszty transportu (około 40% kosztu całkowitej dystrybucji)

Km- koszty magazynowania

Kz- koszty utrzymania zapasów

Ku- koszty utraconych możliwości sprzedaży ( jeżeli mamy określone zapasy możemy tego uniknąć)

Koszty magazynowania i koszty utraconych zapasów zajmują około 30%.

 

Rys. Logistyka jako koncepcja fizycznego obiegu towarów:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Logistyka jest procesem zarządzania całym łańcuchem dostaw (planowanie, organizowanie, sterowanie, kontrolowanie).

 

Łańcuch dostaw- jest to działalność związana z przepływem materiałów i surowców od źródeł pochodzenia poprzez wszystkie pośrednie formy aż do postaci, którą otrzymuje nabywca na rynku. Istotnym warunkiem poprawności rozumowania jest dostrzeganie w każdym przypadku łańcucha działań, a nie tylko transportu czy tylko obróbki materiału. Powstaje pytanie dotyczące różnicy pomiędzy łańcuchem dostaw a tym, co przez wiele lat określano mianem zarządzania materiałami ( MATERIALS MANAGEMENT). Zarządzanie materiałami tradycyjnie ogranicza się do określonej firmy i związane jest to z uprawnieniem przepływu materiałów w procesie produkcji, redukcją zapasów surowców oraz części zapasowych i wybiórczo dotyczy magazynowania i transportu. Koncepcja zarządzania łańcuchem dostaw jest szersza i uwzględnia:

- żródła surowców i dostawców;

-          politykę zakupu i gromadzenia surowców,

-          przepływów materiałów wewnątrz firmy,

-          przechowywanie końcowych produktów,

-          dystrybucję,

-          magazynowanie,

-          transport.

W tym więc rozumieniu można powiedzieć, że firma integruje swoich dostawców i klientów.

 

Właściwości i założenia nowoczesnej koncepcji logistyki:

1.      !Logistyka jest koncepcją planowania sterowania, organizowania i kontrolowania fizycznego obiektu towarów i jego informacyjnych uwarunkowań wymagających systemowego ujęcia.

2.      !Przepływy towarowe i informacyjne tworzą system, który może się rozciągać na różne ogniwa, fazy, podsystemy.

3.      !Integracja realnych komponentów logistyki (transport, magazynowanie, kształtowanie zapasów, pakowanie, czynności obsługi klientów) znajdują odbicie w tworzeniu zintegrowanych systemów organizacyjnych i informacyjnych.

4.      Logistyka stanowi orientację efektywnościową w ujęciu systemowym opierającą się na kompleksowej analizie oraz kształtowaniu poziomu i struktury kosztów a w której centralną rolę odgrywa odpowiedni poziom i jakość świadczonych usług.

5.      Koncepcja logistyczna jest osadzona w realiach rynku, tzn., że bazą i przesłanka wszystkich ( operatywnych i strategicznych) działań oraz decyzji i rozwiązań w sferze logistyki powinno być podejście zorientowana wymaganiach rynku oraz możliwości jego kształtowania i rozwoju.

6.      !Logistyka stanowi „ potencjał” i instrument strategiczny marketingu wspomagając y w sposób długofalowy przedsięwzięcia i komponenty strategii rynkowej przedsiębiorstwa, determinując jej skuteczność.

 

Nowoczesna logistyka traktowana jest i opisywana przede wszystkim jako:

-zasada koncepcja myślenia i działania (idea, kryterium zarządzania)

–zintegrowany system i proces podejmowania decyzji związany z zarządzaniem fizycznym, obiegiem towarów i informacji

-skoordynowana, zintegrowana funkcja przedsiębiorstwa

-zespół zintegrowanych instrumentów, metod zarządzania i działania.

-koncepcja kreowania i dostarczania nowych wartości i użyteczności rynkowych dla klientów w procesie dostaw towarów

-działalność zorientowana na racjonalne wykorzystanie i kreowanie potencjału efektywności i wzrostu konkurencyjności

-koncepcja stymulowania realizacji celów przedsiębiorstwa ( marketingu)

-koncepcja i funkcja organizacji ( reorganizacji) przedsiębiorstwa

Logistyka i marketing muszą być w przedsiębiorstwie zintegrowane. Logistykę opłaca się wdrążyć w przedsiębiorstwa średnie i duże.

 

ĆWICZENIA 26.09

 

Transport pojawił się w czasie epoki neolitu, był to przełom bo uformowała się cywilizacja rolnicza w dolinie rzeki. VIII-IX w. Rozpowszechnienie konia jako środka transportu. Transport morski. Rzymianie budowali mocne i trwałe drogi z powodów militarnych i politycznych, nie licząc się przy tym z  kosztami.

 

WYKŁAD 9.10

 

Logistyka ma minimalizować koszty procesów logistycznych. Niektóre cele logistyczne są organizowane z marketingowymi i odwrotnie. Minimalizacja czasu przepływu materiału i produktu finalnego do klienta. Minimalizacja poziomu zapasów materiału, produktów w magazynie, bo są one złem koniecznym (zamrożona gotówka, składowanie). Mimo że są dobrze opracowane prognozy to nie możemy przewidzieć, jaki będzie popyt. Jeżeli nie mamy zapasów to utracimy możliwość sprzedaży, więc logistyk musi tak utrzymywać poziom zapasów by był on optymalny. Trzeba popyt wyrównać podażą. Strategiczne cele przedsiębiorstwa muszą być jednocześnie celami logistycznymi.

 

Model przepływu dóbr fizycznych dla przedsiębiorstwa:

Rys.1

Japonia- niektóre przedsiębiorstwa eliminują magazynowanie przez częsty transport i regularne dostaw (dostawcy muszą być blisko przedsiębiorstwa) produkcja „ Just In time’’. Muszą być solidni i niezawodni dostawcy. Japończycy projektując zakład patrzą czy jest tam sąsiedztwo materiałów potrzebnych do produkcji. Zakład musi stać w pobliżu dostawców materiału, dlatego dostawa jest solidna i na czas. Buduje się także specjalne drogi. Trzeba też mieć dwóch dostawców na wypadek jakiegoś nieszczęścia. Japończycy udoskonalają wszystko, co zobaczą na świecie. Koncepcja „ Just In Time’’ jest autorstwa amerykańskiego.

 

Logistyka będzie się zajmować takim przepływem produktów gotowych(materiałowym) by to odbywało się w jak najkrótszym czasie i po jak najniższych kosztach; zarządzaniem przepływami materiałowymi i informacyjnymi. Koncepcja „ just In time ‘’ pozwala zredukować koszty(obecnie niewiele firm stosuje tę koncepcje, bo muszą być bardzo dokładni dostawcy).

 

Podstawowe zadania i potencjalne możliwości nowoczesnej logistyki:

● logistyka wspomaga orientację rynkową przedsiębiorstwa; jest zorientowana na oferowanie nabywcom optymalnego poziomu i jakości obsługi.

● logistyka jest zorientowana na stymulowanie sprzedaży i obsługi przy równoczesnej racjonalizacji struktury całkowitych kosztów logistycznych; zwiększa świadomość znaczenia relacji; koszty – korzyści we wszystkich sferach przedsiębiorstwa.

●logistyka umożliwia rozwiązywanie problemów powstających w miejscach styków(sprzężeń) przepływów towarów towarów informacji z innymi obszarami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie (marketingiem, produkcją, finansami, zatrudnieniem itd.)

●logistyka umożliwia oraz stymuluje tendencje do integracji i hierarchizacji celów  w przedsiębiorstwie przedsiębiorstwie i w powiązaniu z jego partnerami wspomaga przedsięwzięcie i komponenty zarządzania oraz strategii marketingowej w sposób długofalowy i skuteczny.

●logistyka stymuluje wzrost ogólnej efektywności gospodarowania

●logistyka jest zorientowana na racjonalny system przedsiębiorstwa i jego układ przepływów

 

Podstawowe zasady nowoczesnej koncepcji logistyki:

●niezbędna jest integracja między operacyjnymi, strategicznymi i normatywnymi decyzjami w sferze logistyki oraz z całym systemem zarządzania przedsiębiorstwem

●koncepcja logistyki musi być osadzona na realiach rynku i dostosowana do zmian w otoczeniu

●wszystkie aspekty procesów logistycznych powinny być związane w sposób bezpośredni z różnymi sferami funkcjonalnymi w przedsiębiorstwie

●logistyka powinna stanowić podstawowe kryterium zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem.

 

System logistyczny i możliwości wykorzystania w handlu zagranicznym:

 

System logistyczny-w ogólnym przypadku to celowo zorganizowanie i zintegrowanie- w obrębie danego układu gospodarczego-przepływy materiałów i produktów oraz odpowiadających im informacji, umożliwiających optymalizację w zarządzaniu łańcuchem dostaw(m.in. poprzez automatyczną identyfikację towarów, symulację komputerową, w kontroli, elektroniczną wymianę danych).

 

Zjawisko synergii- następuje wtedy, gdy współdziałające ze sobą elementy dają w rezultacie efekt niewspółmiernie większy niż by te elementy działały oddzielnie.

Każdy system ma swoje bliższe i dalsze otoczenie. System jest to zbiór elementów elementów zachodzących między nimi relacjami.

rys.xero

System logistyczny – podsystem zarządzania logistyką(sfera regulacji).

Podsystem decyzyjno-planistyczny:

- planowanie logistyczne

- sterowanie

- organizowanie

- kontrola

Podsystem informacyjny(ewidencyjno-sprawozdawczy):

- przetwarzanie informacji

Podsystem wykonawczy(realizacja procesów logistycznych):

- transport i spedycja (40% kosztów całkowitych dystrybucji to transport)- jest on układem krwionośnym przedsiębiorstwa i gospodarki.

 

ĆWICZENIA 10.10

 

Konkurencyjność przedsiębiorstwa(udział w rynku , wielkość sprzedaży – jaka to branża)

●Michale Porter- światowy „guru’’ zarządzania (wprowadzenie strategii konkurencji jest powodem odniesienia sukcesu, a nie sam udział w rynku)

1.Róbmy to samo, co konkurencja, ale po niższych kosztach- przywództwo kosztowe(strategia w przypadku produktów w fazie dojrzałej).

2.Dyferencjacja(różnicowanie)- róbmy coś innego niż konkurencja, co będzie nas odróżniało np. odmienna obsługa klienta.

Niema przyrostu rynku jedni na niego wchodzą, a drudzy odchodzą. Korzystny dla gospodarki rynkowej, nakręca ją(nowe formy sprzedaży, obsługi) idą za tym większe przepływy finansowe – wzrost PKB.(dlatego gospodarka amerykańska jest bardziej konkurencyjna).

Porter twierdzi, że te dwie bazy są alternatywne, chęć wyróżnienia się, zrobienia czegoś nowego nie idzie w parze z cięciem kosztów.

●John Kay- „czarna owca” zarządzania, największym błędem w budowaniu strategii przedsiębiorstwa jest mniemanie, że sukces zależy od woli. Firmy- zdolności wyróżniające-najważniejsze zadanie menedżera to dostosowanie celów do możliwości firmy, do zdolności wyróżniających, które ma każda firma, ale trzeba je znaleść, nie trzeba ich budować od podstaw.

Zdolności wyróżniające firmę:

1.      Architektura (organizacja, sposoby budowania stosunków między pracownikiem, kultura korporacyjna, stosunki klient-sprzedawca)

2.      Innowacja (musi być poparta czymś jeszcze)

3.      Reputacja (firma swoją reputacją coś prezentuje)

 

Zasoby strategiczne:

- monopol naturalny(rynek na którym działa firma jest wąski)

- koszty nieodwracalne(to co wydaliśmy na reklamę, reputację)

- wyłączność na ………

 

WYKŁAD 23.10

 

- 40% kosztu całkowitego dystrybucji to transport – jest on „układem krwionośnym” przedsiębiorstwa i gosp. narodowej. Prognozowanie popytu jest bardzo trudne.

- podsystem magazynowania, 30% kosztów całkowitych dystrybucji to magazynowanie (naszym zadaniem jest minimalizacja kosztów)

- podsystem kształtowania i kontroli zapasów

- podsystem opakowań (logistyk zajmuje się obsługą zamówień)

- podsystem realizacji zamówień i obsługi nabywców

- podsystem obsługi zwrotów towarów (logistyk musi utrzymać serwisy i zajmować się zwrotem towarów lub wymianą).

Logistyka zajmuje się też zagospodarowanie miejsca, tego co zostaje na rynku; ma obowiązek zagospodarowania tego co pozostaje po towarach, to co daje się odzyskać to odzyskujemy resztę wyrzucamy.

System zarządzania logistyką:…rys.

 

„Just in time”- logistyka hołduje tej koncepcji praca w zespole i ciągłe usprawnianie czynności, które wykonujemy – Japończycy – tak zorganizowali dostawy, że nie mają magazynów i nie muszą ponosić kosztów z tym związanych. Musi być utrzymywany wysoki poziom jakości towarów, najważniejszy element produkcji; przeszkolenie załogi; można zwiększyć ilość dostaw – lepiej wykonać nawet kilkanaście kursów niż płacić za magazynowanie.

! Ciągłość i elastyczność przepływu w zintegrowanym łańcuchu dostaw.

Eliminacja marnotrawstwa czasu, przestrzeni, pracy i kapitału.

Redukcja kosztów – wzrost zysku

 

ĆWICZENIA 24.10

 

Transport morski:

Zalety- zdolność do przewozów masowych (560 tys. ton) nośność- max masa ładunku + masa zapasów i załogi, wyporność- max masa ładunku + masa statku; w miarę bezpieczny, globalny zasięg, największy dostęp do centrum gospodarki.

Wady- prędkość kontenerowców statki chodzą 20 węzłów; do portu trzeba towar dowieźć i przeładować.

Żeglugę dzielimy na: liniową- statki regularnie pływają między tymi samymi portami (porty bazowe) statek wypływa bez względu na to ile ma towaru na statku, obowiązują ceny taryfowe- według masy lub objętości (armator o tym decyduje). Konosament- potwierdzenie zawarcia umowy. Umowa bukingowa- załadowca płaci za przewóz, może nim być spedytor, armator, agent, właściciel statku lub jego przedstawiciel. Głównym towarem jest tzw. drobnica (towar, który możemy policzyć na sztuki. Towar masowy- towar nie można policzyć na sztuki (trampowe). Towar półmasowy- towar masowy zjednostkowany. trampową- wozi się towary masowe, nie pływa po stałych liniach, pływa tam gdzie się to opłaca. Umowa czarterowa- czarterujący lub armator. Stawki trampowe- ceny umowne. Płaci się za wynajęcie statku lub obszaru ładownego. specjalna- np. obsługa arabskich tankowców.

Tanie bandery- armatorzy chętnie rejestrują statki w tych krajach, gdzie są najmniejsze opłaty, na bandery tych krajów mówi się tanie.

Transport lotniczy: branża, która cały czas przeżywa kryzys po 11 IX, związane to jest z kryzysem gospodarczym.

Alianse strategiczne- One World- British Air, American Airlines, Star- Lufthansa, United, Sky Team- Air France, Delta, Wings- KLM, Northwest. Linie lotnicze wchodzą w alianse ponieważ nagle bardzo ważne stały się koszty; sposób świadczenia przyjął formę- Hubs and spokes (połączenia). Linie lotnicze starają się kierować najwięcej pasażerów przez Hubs- wtedy jest większy obrót i mniejsze koszty jednostkowe. Alians jest po to by robić to z partnerami. Ważne jest zaplecze techniczne (diagnostyka samolotów). Alianse poziome- firmy działają na tym samym rynku. Alianse pionowe- alians z portem lotniczym, hotele- różne branże.

Żegluga: - regularna –nieregularna

Żegluga śródlądowa –odgrywa małą rolę, zdolność do masowych przewozów, prosty środek transportu-barka. Podaż jest rozproszona, tania forma transportu, w Polsce ten rodzaj żeglugi prawie nie istnieje.

Transport i spedycja w handlu zagranicznym

 

Transport – oznacza proces technologiczny wszelkiego przenoszenia na odległość, czyli przemieszczanie osób, przedmiotów lub energii( a więc i wiadomości).

Przemieszczać – to powodować by przedmiot lub osoba jako cząstki materii znalazły się na innym miejscu niż  były poprzednio.

 

Transport jest działalnością mającą na celu pokonywanie przestrzeni . w ujęciu ekonomicznym działalność ta polega na odpłatnym świadczeniu usług, w których efektem jest przemieszczanie osób i ładunków oraz usług pomocniczych bezpośrednio z tym związanych.( np. usługi spedycyjne – spedytor jest organizatorem przemieszczania towaru z punktu nadania do punktu celowego).

Transport może być porównywany z układem krwionośnym człowieka. Ma funkcję integralną i koordynującą.

Podział transportu

Transport-przemieszczanie ładunków pasażerów i wiadomości

Dzieli się na bezpośredni(przemieszczanie wiadomości) i pośredni(przy użyciu środków transportu).

Pośredni dzieli się na tr. wehikułowy i tr. specjalny.

Transport wehikułowy(uniwersalny) to tr. lądowy(tr. bezszynowy i szynowy), tr. wodny( morski i tr. wodny śródlądowy) i tr. ponad powierzchniowy( tr. lotniczy atmosferyczny i poza atmosferyczny- kosmiczny).

Transport  specjalny to tr. przewodowy i pionowy(bliski).

Transport przewodowy to tr. rurociągowy i tr. sieciowy.

Transport pionowy to tr. przenośnikowy – dźwigowy.

 

Podstawowe korzyści i ograniczenia zastosowania oferowane przez poszczególne gałęzie transportu:

Transport kolejowy:

-relatywnie niskie stawki przewozowe przy dostawach na średnie i duże odległości wynikające z silnej dygresji kosztów jednostkowych

-zdolność do przewozów masowych

-duża dostępność przestrzenna wynikająca ze znacznej gęstości sieci dróg i punktów transportowych

-niższe bezpieczeństwo przewozu towarów wrażliwych na wstrząsy

Transport samochodowy:

-stosunkowo wysokie koszty przemieszczania wynikające za słabej dygresji kosztów jednostkowych

-najkorzystniejsze dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia rynków zaopatrzenia i zbytu

 

 

Transport morski:

-najkorzystniejsze ceny przewozu na dużych odległościach będące efektem najsilniejszej dygresji kosztów jednostkowych

Transport wodny śródlądowy:

-niskie ceny przewozowe wynikające z dużej dygresji kosztów jednostkowych przy przewozach dużych partii ładunków na duże i średnie odległości

Transport przemysłowy:

-zdolność do masowych przewozów produktów płynnych i gazowych

-niskie koszty przemieszczania

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin