Polska.doc

(4520 KB) Pobierz
Temat: „Mój kraj, to Polska”

Aleksandra Orlicka-Kowalczyk

Gr.IV –pięciolatki

 

 

Temat: „Mój kraj, to Polska”

 

Cele ogólne:

-          pokazanie dzieciom symboli narodowych (godło, flaga) oraz wyjaśnienie ich znaczenia

-          zapoznanie z legendą o powstaniu Państwa Polskiego

-          zaprezentowanie mapy Polski i jej symboliki

-          przedstawienie ilustracji głównych zabytków Warszawy

-          budzenie u dzieci dumy z przynależności narodowej

 

Cele operacyjne:

Dziecko potrafi:

-          wysłuchać hymnu narodowego z zachowaniem odpowiedniej pozycji ciała

-          rozumie pojęcia: hymn, Polska, Polacy

-          rozpoznać flagę Polski

-          wysłuchać ze zrozumieniem legendę o Lechu, Czechu i Rusie oraz odpowiedzieć na pytania jej dotyczące

-          pokazać na mapie Europy nasz kraj

-          na mapie Polski wskazać Morze Bałtyckie, Tatry, Karkonosze, Wisłę i Odrę oraz Warszawę, Gniezno, Kraków i Zduńską Wolę

-          wymienić główne zabytki stolicy

-          wspólnie z innymi dziećmi wykonać album o Warszawie

 

Metody pracy:

-          słowna (rozmowa, instrukcje, polecenia)

-          czynna (zadań stawianych do wykonania)

-          percepcyjna( praca na materiale graficznym)

 

Środki dydaktyczne:

Ilustracje: flagi i godła Polski, zabytków Warszawy – Łazienki, Zamek Królewski i Kolumna Zygmunta, Pałac Kultury i Nauki; herb Warszawy; flagi Francji, Niemiec, Polski i Monako;

hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”; mapa Europy i Polski; legenda „O Lechu, Czechu

i Rusie” E.Stadtmuller

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

 

1.      Hymn Polski

Wysłuchanie pierwszej zwrotki i refrenu hymnu z zachowaniem prawidłowej postawy ciała. Określenie nastroju wysłuchanego utworu. Wyjaśnienie, w jakich sytuacjach jest grany

i jak należy zachować się podczas słuchania i śpiewania.

Zapoznanie z pojęciami: hymn, Polska, Polacy.

Wiersz "Kto ty jesteś?" W. Bełzy:

Kto ty jesteś?
Polak mały.
Jaki znak twój?
Orzeł biały.
Gdzie ty mieszkasz?
Między swemi.
W jakim kraju?
W polskiej ziemi.
Czym ta ziemia?
Mą ojczyzną.
Czym zdobyta?
Krwią i blizną.
Czy ją kochasz?
Kocham szczerze.
A w co wierzysz?
W Polskę wierzę.
Czym ty dla niej?
Wdzięczne dziecię.
Coś jej winien?
Oddać życie.

 

2.      Symbole Polski

·         Dzieci wybierają spośród kilku flag flagę Polski (Zał.1).

”Barwy Ojczyste”  Cz. Janczarski

Powiewa flaga,

gdy wiatr się zerwie.

A na tej fladze

biel jest i czerwień.

Czerwień – to miłość,

biel – serce czyste ...

Piękne są nasze

barwy ojczyste.

 

Zwracamy uwagę na kolory flagi, ich układ, ważny symbol kraju – odróżnia Polskę od innych państw, wyróżnia produkty wytwarzane w Polsce, noszą ją nasi sportowcy na zawodach; wywieszamy ją podczas świąt państwowych.

Pokazać napis do czytania globalnego – flaga Polski.

 

·  „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – słuchanie legendy E.Stadtmuller ilustrowanej serią obrazków.

-          Jakie imiona mieli bracia występujący w legendzie?

-          W jakim celu wędrowali po świecie?

-          Dlaczego Lech i jego towarzysze postanowili osiedlić się w miejscu gdzie orzeł miał swoje gniazdo?

-          Gdzie poszli bracia Lecha?

-          Skąd się wzięła nazwa Gniezno?

Zaprezentowanie dzieciom godła Polski – zwrócić uwagę w którą stronę odwrócona jest głowa; pokazać napis do czytania globalnego – godło Polski.

 

3.      Mapa Polski.

Wyszukanie na mapie Europy naszego kraju – zwrócić uwagę, ze jest położona w części środkowej Europy.

Na mapie fizycznej przy pomocy dzieci pokazać i nazwać nasze morze, góry, dwie główne rzeki; zwrócić uwagę na symbolikę kolorów na mapie. Pokazać Gniezno, Kraków, Warszawę, Łódź i Zduńską Wolę.

 

4.      Stolica Polski.

„Co to za miasto, w którym chmury
zawadzają o Pałac Kultury?”

Pokazać herb i główne zabytki stolicy:

-          Łazienki – zespół ogrodowo – pałacowy; Pałac na Wodzie, zwany również Pałacem na Wyspie, jest najsławniejszym budynkiem Łazienek Królewskich; park jest miejscem licznych wydarzeń o charakterze kulturalnym, naukowym, rozrywkowym i sportowym, a także ulubionym miejscem spacerów warszawiaków.

-          Kolumna Zygmunta – pomnik króla Zygmunta III Wazy na Placu zamkowym

-          Zamek Królewski - stanowi pomnik historii i kultury narodowej, pełni funkcje muzealne

i reprezentacyjne. Najważniejsza budowla Starego Miasta.

-          Pałac Kultury i Nauki – najwyższy budynek w Polsce; na 30 piętrze znajduje się taras widokowy z panoramą na całe miasto.

 

5.      Praca plastyczna.

W grupach wykonać album o Warszawie – pokolorować obrazki przedstawiające najbardziej znane zabytki stolicy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zał.1.

A.

 

B.

 

C.

 

D.

 

 

 

godło Polski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

flaga Polski

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Łazienki w Warszawie

 

Pałac Kultury i Nauki

 

 

Herb Warszawy

 

 

Kolumna Zygmunta i Zamek Królewski

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



10

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin