Aleksandra Orlicka-Kowalczyk
Gr.IV –pięciolatki
Temat: „Mój kraj, to Polska”
Cele ogólne:
- pokazanie dzieciom symboli narodowych (godło, flaga) oraz wyjaśnienie ich znaczenia
- zapoznanie z legendą o powstaniu Państwa Polskiego
- zaprezentowanie mapy Polski i jej symboliki
- przedstawienie ilustracji głównych zabytków Warszawy
- budzenie u dzieci dumy z przynależności narodowej
Cele operacyjne:
Dziecko potrafi:
- wysłuchać hymnu narodowego z zachowaniem odpowiedniej pozycji ciała
- rozumie pojęcia: hymn, Polska, Polacy
- rozpoznać flagę Polski
- wysłuchać ze zrozumieniem legendę o Lechu, Czechu i Rusie oraz odpowiedzieć na pytania jej dotyczące
- pokazać na mapie Europy nasz kraj
- na mapie Polski wskazać Morze Bałtyckie, Tatry, Karkonosze, Wisłę i Odrę oraz Warszawę, Gniezno, Kraków i Zduńską Wolę
- wymienić główne zabytki stolicy
- wspólnie z innymi dziećmi wykonać album o Warszawie
Metody pracy:
- słowna (rozmowa, instrukcje, polecenia)
- czynna (zadań stawianych do wykonania)
- percepcyjna( praca na materiale graficznym)
Środki dydaktyczne:
Ilustracje: flagi i godła Polski, zabytków Warszawy – Łazienki, Zamek Królewski i Kolumna Zygmunta, Pałac Kultury i Nauki; herb Warszawy; flagi Francji, Niemiec, Polski i Monako;
hymn Polski „Mazurek Dąbrowskiego”; mapa Europy i Polski; legenda „O Lechu, Czechu
i Rusie” E.Stadtmuller
Przebieg zajęć:
1. Hymn Polski
Wysłuchanie pierwszej zwrotki i refrenu hymnu z zachowaniem prawidłowej postawy ciała. Określenie nastroju wysłuchanego utworu. Wyjaśnienie, w jakich sytuacjach jest grany
i jak należy zachować się podczas słuchania i śpiewania.
Zapoznanie z pojęciami: hymn, Polska, Polacy.
Wiersz "Kto ty jesteś?" W. Bełzy:
Kto ty jesteś?Polak mały.Jaki znak twój?Orzeł biały.Gdzie ty mieszkasz?Między swemi.W jakim kraju?W polskiej ziemi.Czym ta ziemia?Mą ojczyzną.Czym zdobyta?Krwią i blizną.Czy ją kochasz?Kocham szczerze.A w co wierzysz?W Polskę wierzę.Czym ty dla niej?Wdzięczne dziecię.Coś jej winien?Oddać życie.
2. Symbole Polski
· Dzieci wybierają spośród kilku flag flagę Polski (Zał.1).
”Barwy Ojczyste” Cz. Janczarski
Powiewa flaga,
gdy wiatr się zerwie.
A na tej fladze
biel jest i czerwień.
Czerwień – to miłość,
biel – serce czyste ...
Piękne są nasze
barwy ojczyste.
Zwracamy uwagę na kolory flagi, ich układ, ważny symbol kraju – odróżnia Polskę od innych państw, wyróżnia produkty wytwarzane w Polsce, noszą ją nasi sportowcy na zawodach; wywieszamy ją podczas świąt państwowych.
Pokazać napis do czytania globalnego – flaga Polski.
· „Legenda o Lechu, Czechu i Rusie” – słuchanie legendy E.Stadtmuller ilustrowanej serią obrazków.
- Jakie imiona mieli bracia występujący w legendzie?
- W jakim celu wędrowali po świecie?
- Dlaczego Lech i jego towarzysze postanowili osiedlić się w miejscu gdzie orzeł miał swoje gniazdo?
- Gdzie poszli bracia Lecha?
- Skąd się wzięła nazwa Gniezno?
Zaprezentowanie dzieciom godła Polski – zwrócić uwagę w którą stronę odwrócona jest głowa; pokazać napis do czytania globalnego – godło Polski.
3. Mapa Polski.
Wyszukanie na mapie Europy naszego kraju – zwrócić uwagę, ze jest położona w części środkowej Europy.
Na mapie fizycznej przy pomocy dzieci pokazać i nazwać nasze morze, góry, dwie główne rzeki; zwrócić uwagę na symbolikę kolorów na mapie. Pokazać Gniezno, Kraków, Warszawę, Łódź i Zduńską Wolę.
4. Stolica Polski.
„Co to za miasto, w którym chmuryzawadzają o Pałac Kultury?”
Pokazać herb i główne zabytki stolicy:
- Łazienki – zespół ogrodowo – pałacowy; Pałac na Wodzie, zwany również Pałacem na Wyspie, jest najsławniejszym budynkiem Łazienek Królewskich; park jest miejscem licznych wydarzeń o charakterze kulturalnym, naukowym, rozrywkowym i sportowym, a także ulubionym miejscem spacerów warszawiaków.
- Kolumna Zygmunta – pomnik króla Zygmunta III Wazy na Placu zamkowym
- Zamek Królewski - stanowi pomnik historii i kultury narodowej, pełni funkcje muzealne
i reprezentacyjne. Najważniejsza budowla Starego Miasta.
- Pałac Kultury i Nauki – najwyższy budynek w Polsce; na 30 piętrze znajduje się taras widokowy z panoramą na całe miasto.
5. Praca plastyczna.
W grupach wykonać album o Warszawie – pokolorować obrazki przedstawiające najbardziej znane zabytki stolicy.
Zał.1.
A.
B.
C.
D.
godło Polski
flaga Polski
Łazienki w Warszawie
Pałac Kultury i Nauki
Herb Warszawy
Kolumna Zygmunta i Zamek Królewski
10
ola.kowalczyk