LEKCJA38.TXT

(16 KB) Pobierz
LEKCJA 38: O C++, Windows i ma�ym Chi�czyku. 
            czyli: 
KTO POWIEDZIA�, �E PROGRAMOWANIE DLA WINDOWS JEST TRUDNE?!!!  
 
Jak �wiat �wiatem ludzie przekazuj� sobie s�dy, opinie,  
pogl�dy... W ci�gu naszej nowo�ytnej ery wymy�lono ju� wiele  
opinii, kt�re kr��y�y przez dziesi�cio- i stulecia gwarantuj�c  
jednym komfort psychiczny (- Ja przecie� mam swoje zdanie na ten 
 
temat!), innym daj�c pozory wiedzy (- Tak, ja co� o tym wiem,  
s�ysza�em, �e...). �ywotno�� takich �wier�prawd, uproszcze�,  
uog�lnie�, czy wr�cz kompletnie bzdurnych mit�w by�a i jest  
zadziwiaj�ca.  
 
Podejm� tu pr�b� obalenia funkcjonuj�cego powszechnie przes�du,  
�e  
 
    - Programowanie dla Windows jest trudne.       (BZDURA!!!)  
 
Aby nie zosta� ca�kowicie pos�dzonym o herezj�, przyznaj� na  
wst�pie dwa bezsporne fakty.  
Po pierwsze, wielu powszechnie szanowanych ludzi zrobi�o wiele,  
by ju� pierwszymi przyk�adami (zwykle na co najmniej dwie  
strony) skutecznie odstraszy� adept�w programowania dla Windows. 
 
No bo jak tu nie straci� zapa�u, gdy program pisz�cy tradycyjne  
"Hello World." w okienku ma 2 - 3 stronice i jeszcze zawiera  
kilkadziesi�t zupe�nie nieznanych i niezrozumia�ych s��w  
(skr�t�w? szyfr�w?).  
Po drugie, wszystko jest trudne, gdy brak odpowiednich narz�dzi. 
 
Nawet odkr�cenie ma�ej �rubki bywa niezwykle trudne, gdy do  
dyspozycji mamy tylko m�otek... Napisanie aplikacji okienkowej  
przy pomocy Turbo Pascal 6, Turbo C, Quick C, czy QBASIC  
rzeczywi�cie BY�O nadwyraz trudne. 
 
I tu w�a�nie dochodzimy do sedna sprawy:  
 
(!!!)       Programowanie dla Windows BY�O trudne          (!!!) 
 
 
UWAGA!  
Pierwsza typowa aplikacja dla Windows napisana w BORLAND C++ 3/4 
 
mo�e wygl�da� np. tak:  
 
#include <iostream.h>  
 
void main()  
{  
   cout <<"Pierwsza Aplikacja dla Windows";  
}  
 
I ju�!  
Niedowiarek zapyta: - I TAKIE CO� CHODZI POD Windows???  
TAK!.  
 
W BORLAND C++ 3+ ... 4+ wystarczy dobra� parametry pracy  
kompilatora i zamiast aplikacji DOS-owskiej otrzymamy program  
wyposa�ony we w�asne okienko, paski przewijania w okienku,  
klawisze, menu, ikonk�, itp., itd.!   
 
O MA�YM CHI�CZYKU, czyli - NAJLEPIEJ ZACZ�� OD POCZ�TKU...  
 
Istnieje jedyny sprawdzony spos�b rozwi�zywania zagadnie�  
takiego typu - tzw. METODA MA�EGO CHI�CZYKA.  
WSZYSCY DOSKONALE WIEDZ�, �e j�zyk chi�ski jest szalenie trudny. 
 
Dlatego te� mimo ogromnego wysi�ku prawie NIKOMU nie udaje si�  
biegle nauczy� chi�skiego - z jednym wyj�tkiem - wyj�tkiem  
ma�ego Chi�czyka. Dlaczego? To proste. Ma�y Chi�czyk po prostu o 
 
tym nie wie! I dlatego ju� po kilku latach doskonale swobodnie  
w�ada tym bodaj najtrudniejszym j�zykiem �wiata!  
 
Je�li zatem komu� uda�o si� przekona� Ci�, szanowny Czytelniku,  
�e programowanie dla Windows jest trudne, namawiam Ci� na  
dokonanie pewnego eksperymentu intelektualnego. Spr�buj  
zapomnie�, �e masz ju� na ten temat jakie� zdanie i wczuj si� w  
rol� ma�ego Chi�czyka. Co roku udaje si� to wielu milionom  
przysz�ych ekspert�w od wszystkich mo�liwych j�zyk�w �wiata (C++ 
 
jest chyba znacznie �atwiejszy do chi�skiego).  
 
BORLAND C++ aby dopom�c programi�cie w jego ci�kiej pracy  
tworzy (cz�sto automatycznie) wiele plik�w pomocniczych. Kr�tkie 
 
zestawienie plik�w pomocniczych zawiera tabela poni�ej.  
 
Najwa�niejsze pliki pomocnicze w kompilatorach Borland/Turbo  
              C++.  
________________________________________________________________ 
 
Rozszerzenie       Przeznaczenie         Gdzie/Uwagi  
________________________________________________________________ 
 
.C .CPP            Teksty �r�d�owe     \EXAMPLES     \SOURCE 
                   (ASCII)             (przyk�ady)  (kod �r�d�.) 
.H .HPP .CAS       Pliki nag��wkowe    \INCLUDE 
                   (ASCII)  
.PRJ .DPR .IDE     Projekty            \EXAMPLES  \SOURCE  
 
.TAH .TCH .TDH     Help  
.TFH .HLP .HPJ 
.RTF  
 
.DSK .TC .CFG      Konfiguracyjne  
.DSW .BCW  
 
.DEF .RC .RES      Zasoby i definicje  
.RH .ICO .BMP 
 
.BGI .CHR .RTF     Grafika DOS, fonty  
 
.MAK .NMK .GEN     Pliki instrukta�owe dla  
MAKEFILE           MAKE.EXE  
 
.ASM .INC .ASI     Do asemblacji (ASCII)  
 
.RSP               Instrukta�owy dla TLINK  
 
.LIB .DLL          Biblioteki 
 
.TOK               Lista s��w zastrze�onych    (reserved words)  
                   (ASCII) 
.DRV               Sterowniki (drivery)  
 
.OVL               Nak�adki (overlay) 
 
.SYM               Plik ze skompilowanymi (Pre - compiled)  
                    plikami nag��wkowymi. 
________________________________________________________________ 
 
 
�wiadome i umiej�tne wykorzystanie tych plik�w mo�e znacznie  
u�atwi� i przyspieszy� prac�.  
 
Po wprowadzeniu na rynek polskiej wersji Windows 3.1 okienka  
zacz�y coraz cz�ciej pojawia� si� w biurach i domach, i  
stanowi� coraz cz�ciej naturalne (w�a�nie tak, jak chi�ski dla  
Chi�czyk�w) �rodowisko pracy dla polskich u�ytkownik�w PC. Nie  
pozostaje nam nic innego, jak po prostu zauwa�y� i uzna� ten  
fakt.  
 
Po uruchomieniu Borland C++ (2 * klik myszk�, lub rozkaz Uruchom 
 
z menu Plik) zobaczymy tradycyjny pulpit (desktop)  
zintegrowanego �rodowiska IDE - podobny do Turbo Pascala, z  
tradycyjnym uk�adem g��wnego menu i okien roboczych.  
 
Skoro mamy zaj�� si� tworzeniem aplikacji dla Windows- zaczynamy 
 
od rozwini�cia menu Options i wybieramy z menu rozkaz  
Application... . Rozwinie si� okienko dialogowe. Przy pomocy  
klawiszy mo�emy wybra� spos�b generowania aplikacji - dla DOS,  
dla Windows lub tworzenie bibliotek statycznych .LIB, czy te�  
dynamicznych .DLL. Wybieramy oczywi�cie wariant [Windows EXE].  
 
[!!!]UWAGA!  
________________________________________________________________ 
 
Struktura podkatalog�w i wewn�trzna organizacja pakiet�w 3.0,  
3.1, 4 i 4.5  ZNACZNIE SI� RӯNI.  
________________________________________________________________ 
 
 
Skoro ustawili�my ju� poprawnie najwa�niejsze dla nas parametry  
konfiguracyjne - mo�emy przyst�pi� do uruchomienia pierwszej  
aplikacji dla Windows.  
 
PIERWSZA APLIKACJA "specjalnie dla Windows".  
 
Tryb post�powania z kompilatorem BORLAND C++ 3.0/3.1 b�dzie w  
tym przypadku dok�adnie taki sam, jak np. z Turbo Pascalem.  
Wszystkich niezb�dnych zmian w konfiguracji kompilatora ju�  
dokonali�my. Kompilator "wie" ju�, �e chcemy uzyska� w efekcie  
aplikacj� dla Windows w postaci programu .EXE. Mo�emy zatem  
 
* Wyda� rozkaz File | New 
 
Pojawi si� nowe okienko robocze. Zwr�� uwag�, �e domy�lne  
rozszerzenie jest .CPP, co powoduje domy�lne zastosowanie  
kompilatora C++ (a nie kompilatora C - jak w przypadku plik�w z  
rozszerzeniem .C). Mo�esz to oczywi�cie zmieni�, je�li zechcesz, 
 
pos�uguj�c si� menu Options | Compiler | C++ options... (Opcje | 
 
Kompilator | Kompilator C albo C++). W tym okienku dialogowym  
masz sekcj�:  
 
   Use C++ Compiler:                Zastosuj Kompilator C++ 
                                    (zamiast kompilatora C) 
       (.) CPP extention          - tylko dla rozszerzenia .CPP 
       ( ) C++ always             - zawsze 
 
* Wybierz rozkaz Save as... z menu File  
 
Pojawi si� okienko dialogowe "Save File As" (zapis pliku pod  
wybran� nazw� i w wybranym miejscu).   
 
* Do okienka edycyjnego wpisz nazw� pliku i pe�n� �cie�k�  
  dost�pu - np. A:\WIN1.CPP lub C:\C-BELFER\WIN1.CPP 
 
Zmieni si� tytu� roboczego okna z NONAME00 na wybran� nazw�  
 
Mo�emy wpisa� tekst pierwszego programu:  
 
[P133.CPP] 
 
#include <iostream.h>  
  
void main()  
{  
  cout << "   Pierwsza Aplikacja  " << " Dla MS Windows ";  
}  
  
Po wpisaniu tekstu dokonujemy kompilacji.  
 
* Wybierz rozkaz Compile to OBJ z menu Compile.  
* Wybierz rozkaz Link lub Make z menu Compile.  
W okienku komunikat�w (Messages) powinien pojawi� si� w trakcie  
konsolidacji komunikat ostrzegawczy:  
 
*Linker Warning: No module definition file specified:  
                 using defaults  
 
Oznacza to: Konsolidator ostrzega, �e brak specjalnego  
stowarzyszonego z plikiem .CPP tzw. pliku definicji sposobu  
wykorzystania zasob�w Windows - .DEF. Program linkuj�cy  
zastosuje warto�ci domy�lne. 
 
Je�li w IDE wersji kompilatora przeznaczonej dla �rodowiska DOS  
spr�bujesz uruchomi� program WIN1.EXE w tradycyjny spos�b -  
rozkazem Run z menu Run - na ekranie pojawi si� okienko z  
komunikatem o b��dzie (Error message box):  
 
                     Can't run a Windows EXE file  
                           D:\WIN1.EXE  
 
                                [ OK ]  
 
czyli: "Nie mog� uruchomi� pliku EXE dla Windows".  
 
Jak ju� napisa�em wcze�niej, kompilatory C++ w pakietach 3.0/3.1 
 
maj� swoje ulubione specjalno�ci:  
 
Borland C++       - jest zorientowany na wsp�prac� z DOS  
Turbo C++         - jest zorientowany na wsp�prac� z Windows  
 
w wersji 3.1:  
 
BCW -              dla Windows  
BC  -              dla DOS 
 
nie oznacza to jednak, �e b�d� k�opoty z prac� naszego programu! 
 
Wyjd� z IDE BC/BCW. 
 
Z poziomu Mened�era Program�w mo�esz uruchomi� sw�j program  
rozkazem Plik | Uruchom. Do okienka musisz oczywi�cie wpisa�  
poprawn� �cie�k� do pliku WIN1.EXE (czyli katalog wyj�ciowy  
kompilatora Borland C++).  
 
*** Wybierz z menu g��wnego Mened�era Program�w (pasek w g�rnej  
     cz�ci ekranu) rozkaz Plik. Rozwinie si� menu Plik.  
*** Wybierz z menu Plik rozkaz Uruchom. Pojawi si� okienko  
     dialogowe uruchamiania program�w. Wpisz pe�n� �cie�k�  
     dost�pu do programu - np.:  
 
                     D:\KATALOG\WIN1.EXE  
 
   i "kliknij" myszk� na klawiszu [OK] w okienku.  
 
Na ekranie pojawi si� okno naszej aplikacji. Okno jest  
wyposa�one w:  
 
- Pasek z tytu�em (Caption) - np....
Zgłoś jeśli naruszono regulamin