LEKCJA 38: O C++, Windows i ma�ym Chi�czyku. czyli: KTO POWIEDZIA�, �E PROGRAMOWANIE DLA WINDOWS JEST TRUDNE?!!! Jak �wiat �wiatem ludzie przekazuj� sobie s�dy, opinie, pogl�dy... W ci�gu naszej nowo�ytnej ery wymy�lono ju� wiele opinii, kt�re kr��y�y przez dziesi�cio- i stulecia gwarantuj�c jednym komfort psychiczny (- Ja przecie� mam swoje zdanie na ten temat!), innym daj�c pozory wiedzy (- Tak, ja co� o tym wiem, s�ysza�em, �e...). �ywotno�� takich �wier�prawd, uproszcze�, uog�lnie�, czy wr�cz kompletnie bzdurnych mit�w by�a i jest zadziwiaj�ca. Podejm� tu pr�b� obalenia funkcjonuj�cego powszechnie przes�du, �e - Programowanie dla Windows jest trudne. (BZDURA!!!) Aby nie zosta� ca�kowicie pos�dzonym o herezj�, przyznaj� na wst�pie dwa bezsporne fakty. Po pierwsze, wielu powszechnie szanowanych ludzi zrobi�o wiele, by ju� pierwszymi przyk�adami (zwykle na co najmniej dwie strony) skutecznie odstraszy� adept�w programowania dla Windows. No bo jak tu nie straci� zapa�u, gdy program pisz�cy tradycyjne "Hello World." w okienku ma 2 - 3 stronice i jeszcze zawiera kilkadziesi�t zupe�nie nieznanych i niezrozumia�ych s��w (skr�t�w? szyfr�w?). Po drugie, wszystko jest trudne, gdy brak odpowiednich narz�dzi. Nawet odkr�cenie ma�ej �rubki bywa niezwykle trudne, gdy do dyspozycji mamy tylko m�otek... Napisanie aplikacji okienkowej przy pomocy Turbo Pascal 6, Turbo C, Quick C, czy QBASIC rzeczywi�cie BY�O nadwyraz trudne. I tu w�a�nie dochodzimy do sedna sprawy: (!!!) Programowanie dla Windows BY�O trudne (!!!) UWAGA! Pierwsza typowa aplikacja dla Windows napisana w BORLAND C++ 3/4 mo�e wygl�da� np. tak: #include <iostream.h> void main() { cout <<"Pierwsza Aplikacja dla Windows"; } I ju�! Niedowiarek zapyta: - I TAKIE CO� CHODZI POD Windows??? TAK!. W BORLAND C++ 3+ ... 4+ wystarczy dobra� parametry pracy kompilatora i zamiast aplikacji DOS-owskiej otrzymamy program wyposa�ony we w�asne okienko, paski przewijania w okienku, klawisze, menu, ikonk�, itp., itd.! O MA�YM CHI�CZYKU, czyli - NAJLEPIEJ ZACZ�� OD POCZ�TKU... Istnieje jedyny sprawdzony spos�b rozwi�zywania zagadnie� takiego typu - tzw. METODA MA�EGO CHI�CZYKA. WSZYSCY DOSKONALE WIEDZ�, �e j�zyk chi�ski jest szalenie trudny. Dlatego te� mimo ogromnego wysi�ku prawie NIKOMU nie udaje si� biegle nauczy� chi�skiego - z jednym wyj�tkiem - wyj�tkiem ma�ego Chi�czyka. Dlaczego? To proste. Ma�y Chi�czyk po prostu o tym nie wie! I dlatego ju� po kilku latach doskonale swobodnie w�ada tym bodaj najtrudniejszym j�zykiem �wiata! Je�li zatem komu� uda�o si� przekona� Ci�, szanowny Czytelniku, �e programowanie dla Windows jest trudne, namawiam Ci� na dokonanie pewnego eksperymentu intelektualnego. Spr�buj zapomnie�, �e masz ju� na ten temat jakie� zdanie i wczuj si� w rol� ma�ego Chi�czyka. Co roku udaje si� to wielu milionom przysz�ych ekspert�w od wszystkich mo�liwych j�zyk�w �wiata (C++ jest chyba znacznie �atwiejszy do chi�skiego). BORLAND C++ aby dopom�c programi�cie w jego ci�kiej pracy tworzy (cz�sto automatycznie) wiele plik�w pomocniczych. Kr�tkie zestawienie plik�w pomocniczych zawiera tabela poni�ej. Najwa�niejsze pliki pomocnicze w kompilatorach Borland/Turbo C++. ________________________________________________________________ Rozszerzenie Przeznaczenie Gdzie/Uwagi ________________________________________________________________ .C .CPP Teksty �r�d�owe \EXAMPLES \SOURCE (ASCII) (przyk�ady) (kod �r�d�.) .H .HPP .CAS Pliki nag��wkowe \INCLUDE (ASCII) .PRJ .DPR .IDE Projekty \EXAMPLES \SOURCE .TAH .TCH .TDH Help .TFH .HLP .HPJ .RTF .DSK .TC .CFG Konfiguracyjne .DSW .BCW .DEF .RC .RES Zasoby i definicje .RH .ICO .BMP .BGI .CHR .RTF Grafika DOS, fonty .MAK .NMK .GEN Pliki instrukta�owe dla MAKEFILE MAKE.EXE .ASM .INC .ASI Do asemblacji (ASCII) .RSP Instrukta�owy dla TLINK .LIB .DLL Biblioteki .TOK Lista s��w zastrze�onych (reserved words) (ASCII) .DRV Sterowniki (drivery) .OVL Nak�adki (overlay) .SYM Plik ze skompilowanymi (Pre - compiled) plikami nag��wkowymi. ________________________________________________________________ �wiadome i umiej�tne wykorzystanie tych plik�w mo�e znacznie u�atwi� i przyspieszy� prac�. Po wprowadzeniu na rynek polskiej wersji Windows 3.1 okienka zacz�y coraz cz�ciej pojawia� si� w biurach i domach, i stanowi� coraz cz�ciej naturalne (w�a�nie tak, jak chi�ski dla Chi�czyk�w) �rodowisko pracy dla polskich u�ytkownik�w PC. Nie pozostaje nam nic innego, jak po prostu zauwa�y� i uzna� ten fakt. Po uruchomieniu Borland C++ (2 * klik myszk�, lub rozkaz Uruchom z menu Plik) zobaczymy tradycyjny pulpit (desktop) zintegrowanego �rodowiska IDE - podobny do Turbo Pascala, z tradycyjnym uk�adem g��wnego menu i okien roboczych. Skoro mamy zaj�� si� tworzeniem aplikacji dla Windows- zaczynamy od rozwini�cia menu Options i wybieramy z menu rozkaz Application... . Rozwinie si� okienko dialogowe. Przy pomocy klawiszy mo�emy wybra� spos�b generowania aplikacji - dla DOS, dla Windows lub tworzenie bibliotek statycznych .LIB, czy te� dynamicznych .DLL. Wybieramy oczywi�cie wariant [Windows EXE]. [!!!]UWAGA! ________________________________________________________________ Struktura podkatalog�w i wewn�trzna organizacja pakiet�w 3.0, 3.1, 4 i 4.5 ZNACZNIE SI� RӯNI. ________________________________________________________________ Skoro ustawili�my ju� poprawnie najwa�niejsze dla nas parametry konfiguracyjne - mo�emy przyst�pi� do uruchomienia pierwszej aplikacji dla Windows. PIERWSZA APLIKACJA "specjalnie dla Windows". Tryb post�powania z kompilatorem BORLAND C++ 3.0/3.1 b�dzie w tym przypadku dok�adnie taki sam, jak np. z Turbo Pascalem. Wszystkich niezb�dnych zmian w konfiguracji kompilatora ju� dokonali�my. Kompilator "wie" ju�, �e chcemy uzyska� w efekcie aplikacj� dla Windows w postaci programu .EXE. Mo�emy zatem * Wyda� rozkaz File | New Pojawi si� nowe okienko robocze. Zwr�� uwag�, �e domy�lne rozszerzenie jest .CPP, co powoduje domy�lne zastosowanie kompilatora C++ (a nie kompilatora C - jak w przypadku plik�w z rozszerzeniem .C). Mo�esz to oczywi�cie zmieni�, je�li zechcesz, pos�uguj�c si� menu Options | Compiler | C++ options... (Opcje | Kompilator | Kompilator C albo C++). W tym okienku dialogowym masz sekcj�: Use C++ Compiler: Zastosuj Kompilator C++ (zamiast kompilatora C) (.) CPP extention - tylko dla rozszerzenia .CPP ( ) C++ always - zawsze * Wybierz rozkaz Save as... z menu File Pojawi si� okienko dialogowe "Save File As" (zapis pliku pod wybran� nazw� i w wybranym miejscu). * Do okienka edycyjnego wpisz nazw� pliku i pe�n� �cie�k� dost�pu - np. A:\WIN1.CPP lub C:\C-BELFER\WIN1.CPP Zmieni si� tytu� roboczego okna z NONAME00 na wybran� nazw� Mo�emy wpisa� tekst pierwszego programu: [P133.CPP] #include <iostream.h> void main() { cout << " Pierwsza Aplikacja " << " Dla MS Windows "; } Po wpisaniu tekstu dokonujemy kompilacji. * Wybierz rozkaz Compile to OBJ z menu Compile. * Wybierz rozkaz Link lub Make z menu Compile. W okienku komunikat�w (Messages) powinien pojawi� si� w trakcie konsolidacji komunikat ostrzegawczy: *Linker Warning: No module definition file specified: using defaults Oznacza to: Konsolidator ostrzega, �e brak specjalnego stowarzyszonego z plikiem .CPP tzw. pliku definicji sposobu wykorzystania zasob�w Windows - .DEF. Program linkuj�cy zastosuje warto�ci domy�lne. Je�li w IDE wersji kompilatora przeznaczonej dla �rodowiska DOS spr�bujesz uruchomi� program WIN1.EXE w tradycyjny spos�b - rozkazem Run z menu Run - na ekranie pojawi si� okienko z komunikatem o b��dzie (Error message box): Can't run a Windows EXE file D:\WIN1.EXE [ OK ] czyli: "Nie mog� uruchomi� pliku EXE dla Windows". Jak ju� napisa�em wcze�niej, kompilatory C++ w pakietach 3.0/3.1 maj� swoje ulubione specjalno�ci: Borland C++ - jest zorientowany na wsp�prac� z DOS Turbo C++ - jest zorientowany na wsp�prac� z Windows w wersji 3.1: BCW - dla Windows BC - dla DOS nie oznacza to jednak, �e b�d� k�opoty z prac� naszego programu! Wyjd� z IDE BC/BCW. Z poziomu Mened�era Program�w mo�esz uruchomi� sw�j program rozkazem Plik | Uruchom. Do okienka musisz oczywi�cie wpisa� poprawn� �cie�k� do pliku WIN1.EXE (czyli katalog wyj�ciowy kompilatora Borland C++). *** Wybierz z menu g��wnego Mened�era Program�w (pasek w g�rnej cz�ci ekranu) rozkaz Plik. Rozwinie si� menu Plik. *** Wybierz z menu Plik rozkaz Uruchom. Pojawi si� okienko dialogowe uruchamiania program�w. Wpisz pe�n� �cie�k� dost�pu do programu - np.: D:\KATALOG\WIN1.EXE i "kliknij" myszk� na klawiszu [OK] w okienku. Na ekranie pojawi si� okno naszej aplikacji. Okno jest wyposa�one w: - Pasek z tytu�em (Caption) - np....
mikomil