07_Inne zjawiska rytmiczno-metryczne 16str.pdf
(
1752 KB
)
Pobierz
Inne zjawiska rytmiczno-metryczne
18. S y n k o p a
Synkopa (gr.
synkope
= obcięcie) jest to zjawisko polegające na prze
dłużeniu wartości rytmicznej, znajdującej się na słabej części taktu, o wartość
znajdującą się już w następnej części taktu lub grupy taktowej (przykł. 114a).
W taktach dwuczęściowych, posiadających w oznaczeniu taktowym górną
cyfrę 2, synkopa może powstać wtedy, jeżeli nastąpi przedłużenie wartości
rytmicznej drugiej części taktu o pierwszą część następnego taktu (przykł.
114b).
114 a)
b)
—
\J
4
W takcie czteroczęściowym powstanie synkopa, jeżeli przedłużymy wartość
rytmiczną:
1.
znajdującą się na drugiej części taktu (słabej) o następną, trzecią część
taktu (mocną)
2. znajdującą się na czwartej części taktu (słabej) o następną, pierwszą
część taktu (mocną), np.:
pisownia uproszczona
W taktach trzyczęściowych synkopa powstaje wtedy, gdy:
1. przedłużona zostaje wartość rytmiczna znajdująca się na słabej części
taktu o wartość następnej, również słabej części taktu:
pisownia uproszczona
60
INNE ZJAWISKA RYTMICZNO-METRYCZNE
2. przedłużona zoslaje wartość rytmiczna znajdująca się
na słabej części
taktu o następną, mocną część taktu, np.:
pisownia uproszczona
Poznane reguły dotyczące synkop w rytmie głównoczęściowym odnoszą
się również do mniejszych grup rytmicznych. Jeśli więc przedłużymy wartość
rytmiczną znajdującą się na słabej części grupy o wartość następnej, mocnej
części grupy, to otrzymamy również synkopę, np.:
115
pisownia uproszczona
Synkopa jest zjawiskiem wywołującym zaburzenia w normalnym ruchu
rytmicznym. „Normalność" ruchu rytmicznego odczuwamy szczególnie przez
regularne występowanie akcentów metrycznych. Dźwięk znajdujący się na
61
SYNKOPA
słabej części taktu, przedłużony o jego następną część, jest w swym otoczeniu
najdłuższy, co powoduje jakąś naturalną konieczność zaakcentowania go
1
.
Tak więc pojawienie się synkopy wywołuje w niektórych wypadkach (przykł.
114—115) przesunięcie punktu oparcia rytmicznego, którym normalnie byłby
akcent metryczny spoczywający na następnej części taktu (objętej teraz prze
dłużoną nutą). Należy zaznaczyć, że w większości wypadków akcent metryczny
poprzedzający przedłużoną nutę zostaje zachowany. Ilustrują to dobitnie po
niższe dwa znane przykłady melodii ludowych. Zaśpiewajmy je, zwracając
uwagę na dźwięki, które akcentujemy przy śpiewie w sposób naturalny:
110 a)
A więc przez synkopę otrzymujemy dodatkowy akcent.
Zjawisko synkopy występuje w muzyce artystycznej dość często. W wielu
wypadkach, słuchając samej melodii (jak na przykład w menuecie z
Sonaty
cis
op. 27 nr 2 Beethovena, t. 9—17), moglibyśmy dojść do wniosku, że ze
względu na regularne występowanie synkop na tych samych częściach taktu
nastąpiło przesunięcie akcentów metrycznych (przykł. 120a); zapis tej melodii
mógłby przedstawiać się wówczas jak w przykładzie 120b.
120
0
2
u
9
1
1
-1
UJ J
U
J
J UJ J JU J
*>« J
J
|J
J
|J
J
|J
J
|itd.
Jednak podkład harmoniczny wyraźnie wskazuje mocne części taktu i usuwa
wszelkie wątpliwości.
121
Akcent, który otrzymuje dźwięk na słabej części taklu, nazywamy akcentem ryt
micznym (w przeciwieństwie do akcentu metrycznego, który otrzymuje dźwięk znajdu
jący się na mocnej części taktu).
1
62
INNE
ZJAWISKA
RYTMICZNO-METRYCZNE
Podobne zjawisko obserwujemy w dwu niżej przytoczonych fragmentach:
J. Brahms: ///
Symfonia F,
cz. IV
4-
W pisowni muzycznej synkopa może być wyrażona kilkoma sposobami:
1. synkopa utworzona przez połączenie dwu nut łukiem;
2. synkopa utworzona przez umieszczenie na słabej części taktu takiej
wartości rytmicznej, która zawiera następną część taktu—i wreszcie jej od
miana :
3. synkopa utworzona przez przedłużenie za pomocą kropki wartości cza
sowej dźwięku znajdującego się na słabej części taktu na jego następną część.
Pierwszy sposób zapisu synkopy może występować: a) między dwoma tak
tami lub między taktami prostymi taktu złożonego (przykł. 121, 123a); b) w ra
mach taktu między grupami metrycznie złożonymi z równych lub różnych
wartości rytmicznych (przykł. 123b); c) dla zachowania czytelności i prawidłowej
budowy taktu lub grupy (przykł. 123c).
Drugi sposób zapisu synkopy jest właściwie uproszczonym sposobem za
pisu pierwszego rodzaju, a występuje między trzema dźwiękami (tylko w ramach
jednego taktu prostego), czwórkami, szóstkami (wtedy mogą występować
dwie synkopy), ósemkami (mogą być trzy synkopy) i nawet dwunastkami
nut o jednakowej wartości rytmicznej:
63
SYNKOPA
Synkopa wyrażona za pomocą przedłużenia nuty przez kropkę powstaje
przez przedłużenie wartości nuty wypadającej na słabej części taktu lub grupy
o następną mocną (w taktach czwórkowych) lub słabą (w taktach trójkowych),
lecz zawsze o połowę od niej krótszą:
Jeszcze z początkiem XIX w. pisano kropkę zamiast łuku nawet za kreską
taktową, np.:
dawna pisownia:
obecna pisownia:
12(.
W przykładzie 127 mamy synkopę wyrażoną przez połączenie pierwszego
i drugiego sposobu zapisu synkop:
We wszystkich prawie przykładach tworzyliśmy synkopę z połączenia nut
równej wartości lub z nuty o większej wartości połączonej z nutą o mniejszej
wartości. Spotykamy jednak również synkopy powstające przez połączenie
mniejszej wartości nutowej z większą
1
, np.:
Dość często spotykamy w literaturze muzycznej zjawiska podobne do synkop, np.:
1
Plik z chomika:
ChajDewi
Inne pliki z tego folderu:
17_Indeks 9str.pdf
(728 KB)
16_Elementy dzieła muzycznego, podział muzyki 4str.pdf
(566 KB)
15_Artykulacja, frazowanie, skróty pisowni 18str.pdf
(2075 KB)
14_Inne skale (poza dur-moll) 9str.pdf
(984 KB)
13_Tonalność, pokrewieństwo tonacji, transpozycja 6str.pdf
(748 KB)
Inne foldery tego chomika:
+++Obozy Koncentracyjne, Filmy,Dokumenty+++
01_ABC muzyka amatora
Analiza dzieła muzycznego
Apokryfy
audiobooki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin