07_Inne zjawiska rytmiczno-metryczne 16str.pdf

(1752 KB) Pobierz
Inne zjawiska rytmiczno-metryczne
18. S y n k o p a
Synkopa (gr. synkope = obcięcie) jest to zjawisko polegające na prze­
dłużeniu wartości rytmicznej, znajdującej się na słabej części taktu, o wartość
znajdującą się już w następnej części taktu lub grupy taktowej (przykł. 114a).
W taktach dwuczęściowych, posiadających w oznaczeniu taktowym górną
cyfrę 2, synkopa może powstać wtedy, jeżeli nastąpi przedłużenie wartości
rytmicznej drugiej części taktu o pierwszą część następnego taktu (przykł.
114b).
114 a)
b)
\J
4
W takcie czteroczęściowym powstanie synkopa, jeżeli przedłużymy wartość
rytmiczną:
1. znajdującą się na drugiej części taktu (słabej) o następną, trzecią część
taktu (mocną)
2. znajdującą się na czwartej części taktu (słabej) o następną, pierwszą
część taktu (mocną), np.:
pisownia uproszczona
W taktach trzyczęściowych synkopa powstaje wtedy, gdy:
1. przedłużona zostaje wartość rytmiczna znajdująca się na słabej części
taktu o wartość następnej, również słabej części taktu:
pisownia uproszczona
1080144164.005.png 1080144164.006.png 1080144164.007.png
60
INNE ZJAWISKA RYTMICZNO-METRYCZNE
2. przedłużona zoslaje wartość rytmiczna znajdująca się
na słabej części
taktu o następną, mocną część taktu, np.:
pisownia uproszczona
Poznane reguły dotyczące synkop w rytmie głównoczęściowym odnoszą
się również do mniejszych grup rytmicznych. Jeśli więc przedłużymy wartość
rytmiczną znajdującą się na słabej części grupy o wartość następnej, mocnej
części grupy, to otrzymamy również synkopę, np.:
115
pisownia uproszczona
Synkopa jest zjawiskiem wywołującym zaburzenia w normalnym ruchu
rytmicznym. „Normalność" ruchu rytmicznego odczuwamy szczególnie przez
regularne występowanie akcentów metrycznych. Dźwięk znajdujący się na
1080144164.008.png 1080144164.001.png
61
SYNKOPA
słabej części taktu, przedłużony o jego następną część, jest w swym otoczeniu
najdłuższy, co powoduje jakąś naturalną konieczność zaakcentowania go 1 .
Tak więc pojawienie się synkopy wywołuje w niektórych wypadkach (przykł.
114—115) przesunięcie punktu oparcia rytmicznego, którym normalnie byłby
akcent metryczny spoczywający na następnej części taktu (objętej teraz prze­
dłużoną nutą). Należy zaznaczyć, że w większości wypadków akcent metryczny
poprzedzający przedłużoną nutę zostaje zachowany. Ilustrują to dobitnie po­
niższe dwa znane przykłady melodii ludowych. Zaśpiewajmy je, zwracając
uwagę na dźwięki, które akcentujemy przy śpiewie w sposób naturalny:
110 a)
A więc przez synkopę otrzymujemy dodatkowy akcent.
Zjawisko synkopy występuje w muzyce artystycznej dość często. W wielu
wypadkach, słuchając samej melodii (jak na przykład w menuecie z Sonaty
cis op. 27 nr 2 Beethovena, t. 9—17), moglibyśmy dojść do wniosku, że ze
względu na regularne występowanie synkop na tych samych częściach taktu
nastąpiło przesunięcie akcentów metrycznych (przykł. 120a); zapis tej melodii
mógłby przedstawiać się wówczas jak w przykładzie 120b.
120
0
2
u
9
1
1
-1 UJ J U J J UJ J JU J
*>« J J |J J |J J |J J |itd.
Jednak podkład harmoniczny wyraźnie wskazuje mocne części taktu i usuwa
wszelkie wątpliwości.
121
Akcent, który otrzymuje dźwięk na słabej części taklu, nazywamy akcentem ryt­
micznym (w przeciwieństwie do akcentu metrycznego, który otrzymuje dźwięk znajdu­
jący się na mocnej części taktu).
1
1080144164.002.png
62
INNE
ZJAWISKA
RYTMICZNO-METRYCZNE
Podobne zjawisko obserwujemy w dwu niżej przytoczonych fragmentach:
J. Brahms: /// Symfonia F, cz. IV
4-
W pisowni muzycznej synkopa może być wyrażona kilkoma sposobami:
1. synkopa utworzona przez połączenie dwu nut łukiem;
2. synkopa utworzona przez umieszczenie na słabej części taktu takiej
wartości rytmicznej, która zawiera następną część taktu—i wreszcie jej od­
miana :
3. synkopa utworzona przez przedłużenie za pomocą kropki wartości cza­
sowej dźwięku znajdującego się na słabej części taktu na jego następną część.
Pierwszy sposób zapisu synkopy może występować: a) między dwoma tak­
tami lub między taktami prostymi taktu złożonego (przykł. 121, 123a); b) w ra­
mach taktu między grupami metrycznie złożonymi z równych lub różnych
wartości rytmicznych (przykł. 123b); c) dla zachowania czytelności i prawidłowej
budowy taktu lub grupy (przykł. 123c).
Drugi sposób zapisu synkopy jest właściwie uproszczonym sposobem za­
pisu pierwszego rodzaju, a występuje między trzema dźwiękami (tylko w ramach
jednego taktu prostego), czwórkami, szóstkami (wtedy mogą występować
dwie synkopy), ósemkami (mogą być trzy synkopy) i nawet dwunastkami
nut o jednakowej wartości rytmicznej:
1080144164.003.png
63
SYNKOPA
Synkopa wyrażona za pomocą przedłużenia nuty przez kropkę powstaje
przez przedłużenie wartości nuty wypadającej na słabej części taktu lub grupy
o następną mocną (w taktach czwórkowych) lub słabą (w taktach trójkowych),
lecz zawsze o połowę od niej krótszą:
Jeszcze z początkiem XIX w. pisano kropkę zamiast łuku nawet za kreską
taktową, np.:
dawna pisownia:
obecna pisownia:
12(.
W przykładzie 127 mamy synkopę wyrażoną przez połączenie pierwszego
i drugiego sposobu zapisu synkop:
We wszystkich prawie przykładach tworzyliśmy synkopę z połączenia nut
równej wartości lub z nuty o większej wartości połączonej z nutą o mniejszej
wartości. Spotykamy jednak również synkopy powstające przez połączenie
mniejszej wartości nutowej z większą 1 , np.:
Dość często spotykamy w literaturze muzycznej zjawiska podobne do synkop, np.:
1
1080144164.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin