BEZRDZENIOWY SILNIK TARCZOWY Z MAGNESAMI.pdf

(862 KB) Pobierz
Microsoft Word - ref_32_cierzniewski.doc
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 77/2007
161
Piotr Cierzniewski
Politechnika Szczeciıska, Szczecin
BEZRDZENIOWY SILNIK TARCZOWY Z MAGNESAMI
TRWAýYMI
CORELESS AXIAL FLUX PERMANENT-MAGNET MACHINES
Abstract: The paper presents construction and principles of operation of coreless axial flux PM machine. In
its construction new solution of stator windingsÓ mounting was used, that allowed to exploit active parts of
machine more efficiently. Electric disc motors have small axial dimensions and can be installed directly in
constructions of machine tools, technological devices and independent means of transportation. The interest in
disc machines has grown recently due to introduction into operation new slotless and coreless constructions
that allow, by using SEMA (Segmented ElectroMagnetic Array) technology, not only to eliminate ferromag-
netic yokes and statorÓs cores, but also to increase its efficiency, decrease weight and size and decrease level of
noises and vibrations of machine during its operation. There was also presented three dimensional model of
machine and its parameters and characteristics obtained due to simulation. Results of this simulation were veri-
fied with experimental measurements conducted on physical model. To verify numeric model by comparing it
to physical model, a dependence of electromagnetic torque from phase windingÓs constant current was deter-
mined for static state.
1. Wstħp
Znaczne zwiħkszenie sprawnoĻci przetwarzania
energii w maszynach elektrycznych staþo siħ
moŇliwe poprzez zastosowanie technologicznie
najnowszych materiaþw ograniczajĢcych straty
mocy czynnej, w tym rwnieŇ zastosowanie
magnesw trwaþych w obwodach wzbudzenia.
Materiaþy magnetyczne twarde pozwalajĢ na
konstruowanie obwodw wzbudzenia EMPE
o zwiħkszonej indukcji magnetycznej B d
w szczelinie. Parametry osiĢgane przez obecnie
produkowane tranzystory, wykorzystywane w
ukþadach sterowania, pozwalajĢ na formowanie
odpowiednich przebiegw prĢdu i napiħcia co
do wielkoĻci, ksztaþtu, czħstotliwoĻci, czasw
narastania prĢdw i napiħę. W przeszþoĻci sil-
niki bezszczotkowe z magnesami trwaþymi byþy
stosowane gþwnie jako napħdy o stosunkowo
maþej mocy i silniki wykonawcze ukþadw au-
tomatyki. Obecnie, ze wzglħdu na znaczny po-
stħp w rozwoju wysokoenergetycznych magne-
sw trwaþych i elementw energoelektronicz-
nych, moc tych silnikw jest coraz wiħksza.
Silniki z komutacjĢ elektronicznĢ i magnesami
trwaþymi w obwodzie wzbudzenia znajdujĢ co-
raz szersze zastosowania w wielu dziedzinach.
Jako przykþady zastosowaı moŇna wymienię
napħdy elektryczne pojazdw z silnikiem wbu-
dowanym w piastħ koþa, silniki do napħdu stat-
kw, robotw podwodnych, serwonapħdw w
robotach przemysþowych, gdzie wymagana jest
duŇa dynamika oraz minimalna objħtoĻę i masa
silnika. Konstrukcje tych silnikw caþy czas
rozwijajĢ siħ. DĢŇy siħ w nich do uzyskania jak
najwiħkszej mocy jednostkowej, momentu
elektromagnetycznego czy siþy, zwiħkszenia
sprawnoĻci, zmniejszenia pulsacji momentw
i szumw, wzrostu dynamiki zmniejszenia ich
masy oraz objħtoĻci przy zachowaniu mocy
i momentu na staþym poziomie. Silniki typu tar-
czowego majĢ, w porwnaniu z silnikami typu
walcowego, lepsze charakterystyki techniczne
i wskaŅniki masowogabarytowe przy zwiħksze-
niu Ļrednicy i liczby par biegunw. Zaintereso-
wanie maszynami tarczowymi wzrosþo w ostat-
nim czasie poprzez wdroŇenie nowych bez-
Ňþobkowych i bezrdzeniowych konstrukcji,
ktre pozwalajĢ, dziħki technologii SEMA
(Segmented ElectroMagnetic Array), nie tylko
wyeliminowaę jarzma ferromagnetyczne i rdze-
nie stojana, ale rwnieŇ podwyŇszyę spraw-
noĻę, zmniejszyę masħ i gabaryty oraz obniŇyę
poziom szumw i wibracji maszyny podczas jej
pracy. Dodatkowo dziħki zastosowaniu bez-
rdzeniowej struktury w silnikach tarczowych na
bazie technologii SEMA nie wystħpujĢ w nich
pulsacje momentu elektromagnetycznego ani
straty wywoþane zjawiskiem histerezy.
162
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 77/2007
2. Konstrukcja silnika tarczowego
2.1 ĺrednica zewnħtrzna i wewnħtrzna czħĻci
aktywnych silnika
Jednym z waŇniejszych parametrw przy pro-
jektowaniu silnikw tarczowych z magnesami
trwaþymi jest wyznaczenie Ļrednicy zewnħtrz-
nej D e i wewnħtrznej D i czħĻci aktywnych sil-
nika (rys.1). WartoĻę ĻredniĢ momentu elek-
tromagnetycznego M e silnika tarczowego z je-
dnĢ tarczĢ stojana i dwoma tarczami wirnika
w zaleŇnoĻci od wielkoĻci D e i D i moŇna zapi-
saę rwnaniem:
F
'
(
b
)
=
1
[ ] )
b
(
-
b
2
)
'
=
1
(
-
3
b
(3)
4
4
PrzyrwnujĢc pochodnĢ do 0 otrzymujemy na-
stħpujĢce rwnanie:
F
'
(
b
)
= b
1
(
3
2
)
=
0
(4)
4
RozwiĢzujĢc powyŇsze rwnanie otrzymujemy
optymalna wartoĻę wspþczy nn ika b rwnĢ:
577
b ; (5)
Z przeprowadzonej powyŇej analizy wynika, Ňe
przy konstruowaniu silnikw tarczowych z ma-
gnesami trwaþymi naleŇy dĢŇyę, by przy zada-
nej wartoĻci Ļrednicy zewnħtrznej D e czħĻci
aktywnych silnika Ļrednica wewnħtrzna czħĻci
aktywnych powinna wynosię w przybliŇeniu
D e =0,577 D i .
= b
opt @
=
1
/
3
0
p
b
(
-
b
)
M
=
B
A
max
D
3
(1)
e
2
d
e
4
gdzie:
D
=b ;
i
F e (b)
D
e
0,100
B d Î wartoĻę indukcji magnetycznej w szczeli-
nie powietrznej;
A max Î maksymalna wartoĻę okþadu prĢdowego.
0,090
0,080
0,070
0,060
0,050
0,040
0,030
0,020
0,010
b
D e
D i
0,000
0,10 0,25 0,40 0,55 0,70 0,85
Rys. 1. Stojan silnika tarczowego z zaznaczonĢ
ĻrednicĢ wewnħtrznĢ D i i zewnħtrznĢ D e czħĻci
aktywnych silnika
PrzyjmujĢc za staþe wartoĻci B d , A max i D e w da-
nej konstrukcji silnika w celu wyznaczenie
optymalnej wartoĻci D i naleŇy rozpatrzyę funk-
cje F e (b):
Rys. 2. Wykres funkcji F e (b)
2.1 Uzwojenia tarczy stojana
Obecnie coraz wiħksze zainteresowanie w sil-
nikach tarczowych ma technologia SEMA. Po-
lega ona, na specjalnym wykonaniu uzwojeı w
silniku bezrdzeniowym, pozwalajĢcym na mak-
symalne wykorzystanie ich czħĻci aktywnych
i zmniejszenie szczeliny powietrznej. Istota
tego rozwiĢzania opiera siħ na odpowiednim
wykonaniu uzwojeı, umoŇliwiajĢcym ich wza-
jemne nakþadanie siħ na siebie.
Wszystkie promieniowo uþoŇone fragmenty
uzwojeı znajdujĢ siħ w jednej pþaszczyŅnie,
podczas gdy czħĻci czoþowe uþoŇone wzdþuŇ
obwodu koþowego leŇĢ powyŇej i poniŇej
pþaszczyzny aktywnej. Dziħki takiemu rozwiĢ-
zaniu uzwojenia, ktre wytwarzajĢ moment
elektromagnetyczny, leŇĢ w jednej pþaszczyŅnie
i lepiej wykorzystujĢ przestrzeı szczeliny po-
wietrznej, a ich czħĻci bierne (poþĢczenia czo-
þowe) nie wpþywajĢ na powiħkszenie szczeliny
powietrznej.
( )
b
(
-
b
2
)
F
b
=
; (2)
4
Wykres funkcji F e (b) od parametru b przedsta-
wiono na rys. 2
W celu znalezienia optymalnej wartoĻci wspþ-
czynnika b naleŇy wyznaczyę ekstremum funk-
cji. Pochodna funkcji F e (b) ma postaę:
2
2
417966927.230.png 417966927.241.png 417966927.252.png 417966927.263.png 417966927.001.png 417966927.012.png 417966927.023.png 417966927.034.png
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 77/2007
163
Na rys. 3a pokazano sposb wykonania uzwo-
jeı wg technologii SEMA. CzħĻci aktywne
uzwojeı fazowych 1, 2 i 3, znajdujĢ siħ w jed-
nej warstwie. PoniewaŇ wewnħtrzne i ze-
wnħtrzne poþĢczenia czoþowe uzwojeı leŇĢ
w pþaszczyznach powyŇej i poniŇej pþaszczyzny
aktywnej, uformowana tarcza stojana posiada
cieıszĢ czħĻę wewnħtrznĢ z grubszym we-
wnħtrznym obrzeŇem i zewnħtrznym pierĻcie-
niem. ZaleŇnie od wymaganych parametrw
elektrycznych lub mechanicznych zastosowana
moŇe byę dowolna parzysta liczba uzwojeı.
Na rys. 3b przedstawiono sposb uþoŇenia
uzwojeı na tarczy stojana. PoþĢczenia czoþowe
uzwojeı fazowych ksztaþtowane sĢ w taki spo-
sb, Ňe znajdujĢ siħ raz w dolnej, raz grnej
warstwie.
i wytwarzaę nierwnomierny rozkþad pola elek-
tromagnetycznego w silniku.
Przedstawione na rys. 4 rozwiĢzanie wykonania
uzwojeı jest transformacjĢ technologii SEMA.
Polega ona na tym, Ňe pojedyncze uzwojenie
z technologii SEMA podzielono na dwie rwne
czħĻci i umieszczono je jedno obok drugiego.
Przekrj poprzeczny czħĻci aktywnych uzwo-
jeı, w porwnaniu do ukþadu cewek na rys. 3,
nie ulegþ zmianie, zwiħkszyþa siħ jednak dwu-
krotnie iloĻę uzwojeı w silniku, a zmniejsza siħ
o poþowĢ liczba zezwojw w kaŇdej z nich. W
tak powstaþych uzwojeniach koıce jednej cewki
poþĢczone sĢ z poczĢtkami nastħpnej tworzĢ-
cymi jednĢ fazħ.
Rys. 4a przedstawia sposb uþoŇenia uzwojeı
wedþug nowej koncepcji. PoþĢczenia czoþowe
uzwojeı znajdujĢ siħ w trzech warstwach, przy
czym dla pierwszej znajdujĢ siħ wyþĢcznie
w warstwie grnej, drugiej Î w Ļrodkowej,
a trzeciej Î w dolnej.
Na rys. 4b przedstawiono sposb uþoŇenia
uzwojeı na tarczy stojana zgodnie z prezento-
wanĢ technologiĢ.
1
2
3
a)
3 2
1 2
3 3
2 2
2 3
1 1 2 1
2 1
3 1
3 6
1 1
1 3
2 6
1 2
1 6
2 2
3 5
a)
3 1
3 2
2 5
1 3
1 5
2 3
b)
3 4
3 3
2 4
1 4
Rys. 3. Wykonanie uzwojeı wg technologii
SEMA: a) wzajemnie nachodzĢce siħ cewki
z elementami aktywnymi; b) schematyczny
ukþad rozmieszczenia uzwojeı
Uzwojenia w pojedynczej fazie sĢ rozþoŇone w
taki sposb, Ňe pomiħdzy nimi wystħpuje prze-
rwa o szerokoĻci jednego bieguna. Oznacza to,
Ňe po obu stronach czħĻci aktywnej uzwojenia
nie wystħpujĢ te same warunki. MoŇe to pro-
wadzię do generowania skþadowych harmo-
nicznych prĢdu podczas obciĢŇania silnika
b)
Rys. 4. Budowa i rozmieszczenie uzwojeı we-
dþug nowej koncepcji: a) wzajemnie nacho-
dzĢce siħ cewki z elementami aktywnymi; b)
schematyczny ukþad rozmieszczenia uzwojeı
417966927.045.png 417966927.056.png 417966927.067.png 417966927.078.png
164
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 77/2007
Uzwojenia w poszczeglnych fazach rozmiesz-
czone sĢ pod kaŇdym biegunem Î symetrycz-
nie, nie ma przerwy miħdzy nimi, jak to miaþo
miejsce w technologii SEMA. W konstrukcji
takiej, dþugoĻę uzwojenia zmniejszyþa siħ o
czħĻę dþugoĻci poþĢczeı czoþowych, ze wzglħdu
na mniejszy kĢt zagiħcia wynikajĢcy ze zmniej-
szonej ich gruboĻci. Wpþywa to na zmniejszenie
strat cieplnych w stojanie. W stanie obciĢŇenia
warunki dla kaŇdego z uzwojeı w danej fazie sĢ
podobne.
3. Konstrukcja modelu silnika
Konstrukcja czħĻci aktywnych silnika tarczo-
wego zostaþa pokazana na rys. 5. Na tarczy
stojana 1 znajdujĢ siħ trjfazowe uzwojenia
bezrdzeniowe 2 1 , 2 2 , 2 3 wykonane zgodnie z
technologiĢ przedstawionĢ na rys. 4. Uzwojenia
kaŇdej fazy skþadajĢ siħ 12 cewek. CzħĻci ak-
tywne wszystkich uzwojeı znajdujĢ siħ w jed-
nej powierzchni, natomiast ich poþĢczenia czo-
þowe znajdujĢ siħ z trzech warstwach. Uzwoje-
nia w celu uzyskania sztywnoĻci stojana zalano
ŇywicĢ epoksydowĢ. Na kaŇdej z dwch tarcz
wirnika 3 1 i 3 2 umieszczono po 12 wysokoener-
getycznych magnesw trwaþych 4 z naprze-
miennĢ biegunowoĻciĢ: N Î S Î N Î S..., cha-
rakteryzujĢcych siħ nastħpujĢcymi: pozostaþo-
ĻciĢ magnetycznĢ B r = 1,0 T i wzglħdnĢ prze-
nikalnoĻciĢ magnetycznĢ m rmag =1,05 o wymia-
rach 20 x 30 x 3 mm. Magnesy trwaþe przykle-
jono do tarczy wirnika ze stali konstrukcyjnej.
Nieruchoma tarcza stojana 1 zostaþa przymocowana
do obudowy za pomocĢ Ļrub.
1
7
6
3 1
5
a)
3 2
3 1 4
3 2
4
5
b)
c)
1 2 1 2 2 2 3
1
3 1
2 1
r i r e
2 2
2 3
3 2
Rys. 5. Budowa czħĻci aktywnych silnika
Promieı zewnħtrzny czħĻci aktywnej silnika r e =68
mm a promieı wewnħtrzny r i =38 mm. DþugoĻę
podziaþki biegunowej t S na Ļrednim promieniu
r av =(r i + (r e - r i )/2)= 53 mm wynosi
t S = 28mm. Szczelina powietrzna silnika wynosi d =
4mm. Na rys. 6 pokazano zdjħcia wykonanego mo-
delu silnika. Tarcze wirnika 3 1 i 3 2 umieszczone sĢ
na wsplnym wale 5 osadzonym w þoŇyskach,
ktrych gniazda sĢ integralnĢ czħĻciĢ obudowy 7.
Rys. 6. Zdjħcia silnika: a) zdjħcie caþego sil-
nika; b)c )zdjħcia wirnikw; : a) zdjħcie stojana
d)
417966927.089.png 417966927.100.png 417966927.111.png 417966927.122.png 417966927.133.png 417966927.144.png 417966927.155.png 417966927.166.png 417966927.177.png 417966927.188.png 417966927.198.png 417966927.199.png 417966927.200.png 417966927.201.png 417966927.202.png 417966927.203.png 417966927.204.png 417966927.205.png 417966927.206.png 417966927.207.png 417966927.208.png 417966927.209.png 417966927.210.png 417966927.211.png 417966927.212.png 417966927.213.png 417966927.214.png 417966927.215.png 417966927.216.png 417966927.217.png 417966927.218.png 417966927.219.png 417966927.220.png 417966927.221.png 417966927.222.png 417966927.223.png 417966927.224.png 417966927.225.png 417966927.226.png 417966927.227.png 417966927.228.png 417966927.229.png 417966927.231.png 417966927.232.png 417966927.233.png 417966927.234.png 417966927.235.png 417966927.236.png 417966927.237.png 417966927.238.png 417966927.239.png 417966927.240.png 417966927.242.png 417966927.243.png 417966927.244.png 417966927.245.png 417966927.246.png 417966927.247.png 417966927.248.png 417966927.249.png 417966927.250.png 417966927.251.png 417966927.253.png 417966927.254.png 417966927.255.png 417966927.256.png 417966927.257.png 417966927.258.png 417966927.259.png 417966927.260.png 417966927.261.png 417966927.262.png 417966927.264.png 417966927.265.png 417966927.266.png 417966927.267.png 417966927.268.png 417966927.269.png 417966927.270.png 417966927.271.png 417966927.272.png 417966927.273.png 417966927.002.png 417966927.003.png 417966927.004.png 417966927.005.png 417966927.006.png 417966927.007.png 417966927.008.png 417966927.009.png 417966927.010.png 417966927.011.png 417966927.013.png 417966927.014.png 417966927.015.png 417966927.016.png 417966927.017.png 417966927.018.png 417966927.019.png 417966927.020.png 417966927.021.png 417966927.022.png 417966927.024.png 417966927.025.png 417966927.026.png 417966927.027.png 417966927.028.png 417966927.029.png 417966927.030.png 417966927.031.png 417966927.032.png 417966927.033.png 417966927.035.png 417966927.036.png 417966927.037.png 417966927.038.png 417966927.039.png 417966927.040.png 417966927.041.png 417966927.042.png 417966927.043.png 417966927.044.png 417966927.046.png 417966927.047.png 417966927.048.png 417966927.049.png 417966927.050.png 417966927.051.png 417966927.052.png 417966927.053.png 417966927.054.png 417966927.055.png 417966927.057.png 417966927.058.png 417966927.059.png 417966927.060.png 417966927.061.png 417966927.062.png 417966927.063.png 417966927.064.png 417966927.065.png 417966927.066.png 417966927.068.png 417966927.069.png 417966927.070.png 417966927.071.png 417966927.072.png 417966927.073.png 417966927.074.png 417966927.075.png 417966927.076.png 417966927.077.png 417966927.079.png 417966927.080.png 417966927.081.png 417966927.082.png 417966927.083.png 417966927.084.png 417966927.085.png 417966927.086.png 417966927.087.png 417966927.088.png 417966927.090.png 417966927.091.png 417966927.092.png 417966927.093.png 417966927.094.png 417966927.095.png 417966927.096.png 417966927.097.png 417966927.098.png 417966927.099.png 417966927.101.png 417966927.102.png 417966927.103.png 417966927.104.png 417966927.105.png 417966927.106.png 417966927.107.png 417966927.108.png 417966927.109.png 417966927.110.png 417966927.112.png 417966927.113.png 417966927.114.png 417966927.115.png 417966927.116.png 417966927.117.png 417966927.118.png 417966927.119.png 417966927.120.png 417966927.121.png 417966927.123.png 417966927.124.png 417966927.125.png 417966927.126.png 417966927.127.png 417966927.128.png 417966927.129.png 417966927.130.png 417966927.131.png 417966927.132.png 417966927.134.png 417966927.135.png 417966927.136.png 417966927.137.png 417966927.138.png 417966927.139.png 417966927.140.png 417966927.141.png 417966927.142.png 417966927.143.png 417966927.145.png 417966927.146.png 417966927.147.png 417966927.148.png 417966927.149.png 417966927.150.png 417966927.151.png 417966927.152.png 417966927.153.png 417966927.154.png 417966927.156.png 417966927.157.png 417966927.158.png 417966927.159.png 417966927.160.png 417966927.161.png 417966927.162.png 417966927.163.png 417966927.164.png 417966927.165.png 417966927.167.png 417966927.168.png 417966927.169.png 417966927.170.png 417966927.171.png 417966927.172.png 417966927.173.png 417966927.174.png 417966927.175.png 417966927.176.png 417966927.178.png 417966927.179.png 417966927.180.png 417966927.181.png 417966927.182.png 417966927.183.png
Zeszyty Problemowe Î Maszyny Elektryczne Nr 77/2007
165
4. Badania eksperymentalne i symula-
cyjne silnika tarczowego
Badania eksperymentalne modelu silnika prze-
prowadzono w reŇimie generatorowej jego
pracy. W wyniku tych badaı otrzymano nastħ-
pujĢce przebiegi napiħę fazowych (rys. 7a),
oraz miħdzyfazowych (rys. 7b), indukowanych
przy prħdkoĻci obrotowej n=300 obr/min na
biegu jaþowym. Otrzymane w wyniku pomia-
rw przebiegi indukowanych napiħę fazowych
i miħdzyfazowe sĢ symetryczne o ksztaþcie zbli-
Ňonym do sinusoidy. Otrzymano z pomiaru
oscyloskopem typu ESCORT 320.
W wyniku dokonanych pomiarw wyznaczono
nastħpujĢce parametry silnika tarczowego bez-
rdzeniowego z magnesami trwaþymi, ktre ze-
stawiono w tabeli 1.
Tabela 1.
Parametry silnika tarczowego z magnesami
trwaþymi
Dane znamionowe sil-
nika
moment znamionowy M n =1 [Nm]
prħdkoĻę znamionowa n n =1000 [obr/min]
moc znamionowa
P n =104,7 [W]
promieı zewnħtrzny
r e =68 [mm]
promieı wewnħtrzny
r i =38 [mm]
promieı Ļredni
r av =53 [mm]
liczba par biegunw
p =6
rezystancja fazy
R f =27,2 [W]
indukcyjnoĻę fazy
L f =3 [mH]
Rys. 7. Wyniki pomiarw eksperymentalnych
indukowanych napiħę przy prħdkoĻci
n=300 obr/min: a) fazowe; b) miħdzyfazowe
Na rys. 8 przedstawiono zmierzone przebiegi
napiħcia fazowego w funkcji obrotw silnika
tarczowego pokazanego na rys. 6. Otrzymany
w wyniku badaı przebieg napiħę fazowych
w funkcji prħdkoĻci obrotowej silnika wykazuje
liniowa zaleŇnoĻę przy pracy generatorowej, co
charakteryzuje silniki bezrdzeniowe z magne-
sami trwaþymi.
b)
Przedstawiona na rys. 6 konstrukcja silnika tar-
czowego staþa siħ podstawĢ do stworzenia mo-
delu do obliczeı numerycznych opartych o me-
todħ elementw skoıczonych w programie
FLUX 3D. Ze wzglħdu na symetriħ ukþadu oraz
w celu zwiħkszenia dokþadnoĻci obliczeı
(zwiħkszonĢ iloĻę elementw siatki), badania
przeprowadzono na wycinku o dwch podziaþ-
kach biegunowych t S i kĢcie rozwarcia rwnym
60 (1/6 modelu).
Model numeryczny silnika tarczowego z ma-
gnesami trwaþymi pokazany na rys. 9. przed-
stawia rozkþad moduþu indukcji pola magne-
tycznego w jarzmach ferromagnetycznych 1
i magnesach trwaþych 2.
B[T]
U L [V]
90
1
80
70
60
50
40
30
2
Rys. 9. Rozkþad indukcji pola magnetycznego w
modelu numerycznym bezrdzeniowego silnika
tarczowego z magnesami trwaþymi
MoŇna na nim zauwaŇyę, Ňe indukcja w jarzmie
ferromagnetycznym osiĢga znaczĢce wartoĻci.
Na rys.10 przedstawiony jest rozkþad skþadowej
uŇytecznej Bz indukcji magnetycznej, wyzna-
20
10
0
n [obr/min]
Rys. 8. Wyniki pomiarw eksperymentalnych
napiħę fazowych w funkcji prħdkoĻci obrotowej
badanego bezrdzeniowego silnika tarczowego
z magnesami trwaþymi
100 200 300 400 500 600 700 800 900 1000
a)
417966927.184.png 417966927.185.png 417966927.186.png 417966927.187.png 417966927.189.png 417966927.190.png 417966927.191.png 417966927.192.png 417966927.193.png 417966927.194.png 417966927.195.png 417966927.196.png 417966927.197.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin