Lekcja 30.doc

(77 KB) Pobierz
Lekcja 30:

Lekcja 30:
Wywoływanie crossowe

 

Wywoływanie crossowe

Niezwykłe Kolory

Kolory, które zaprzeczają zwykłym zasadom równowagi i harmonii, podbijają świat obrazu. Krzykliwe kolory i ostre kontrasty charakteryzują kolorowe zdjęcia nowoczesnych fotografów. Na pierwszy rzut oka, wydają się niewłaściwe, ale dzięki temu są tak atrakcyjne. Fotografie tego rodzaju są bardzo łatwe do wykonania i każdy, kto zna kilka fachowych sztuczek, może osiągnąć biegłość w świecie niezwykłych kolorów.

 

 

Dziwne obrazy bez dodatkowych narzędzi

Akcesoria są pierwszą rzeczą, o której myślimy gdy chodzi o twórcze modyfikacje. Jednak, sprytni fotografowie sam film potrafią wykorzystać jak skarbiec unikalnych efektów.

Może Cię kusić do eksperymentowania nie tylko z filmem wywoływanym w sposób standardowy, ale także manipulując zarówno filmem, jak i procesem jego obróbki. Wybór odpowiedniego filmu i połączenie go z niestandardowym procesem obróbki może zaowocować osobliwymi efektami.

 

Więc co jest standardem?

Oczywiście, żeby wykorzystać cały zakres możliwości, każdy film musi być wywoływany odpowiednio do typu i specyfikacji obróbki. Jednak, nawet standardowy proces pozwala na odchodzenie od normy. Czas wywoływania jest wielkością, która wpływa na wynik. Oczywiście można go zmieniać. Na przykład filmy mogą być niedoświetlane i prześwietlane - proces ten jest określany jako wywoływanie forsowne. Jego przeciwieństwem jest wywoływanie "hold".

Wykorzystywanie efektów

Jeszcze więcej do zaoferowania mają te techniki dla twórczych fotografów: wywoływanie forsowne filmów slajdowych o więcej niż jeden lub dwa stopnie tworzy wyraźną ziarnistość, szczególnie w przypadku czułych i bardzo czułych filmów.

 

 

Efekty graficzne uzyskane przez "nieprawidłową obróbkę"

Wywoływanie kolorowych filmów negatywowych w procesie slajdowym zmniejsza ilość kolorów do tylko kilku monochromatycznych mieszanin. Ale jak znaleźć sposób nie tylko na zmianę reprodukcji kolorów, ale także na tworzenie stosunkowo realistycznych wartości kolorów na jednym i tym samym zdjęciu?

Fotograf może usunąć kolory bez większego wysiłku technicznego poprzez wywoływanie standardowego filmu slajdowego w kolorowym procesie negatywowym. Brak odwrotnego wywoływania w tym procesie zapobiega tworzeniu kolorowych pozytywów. W związku z tym film jest podczas wywoływania zmieniony w negatyw.

 



Proces także dla filmów slajdowych

Filmy slajdoweg przechodzą standardowy, kolorowy proces negatywowy w temperaturze 38 °C: po kolorowym wywoływaczu następuje kąpiel w wybielaczu, płukanie, a następnie kąpiel utrwalająca. W wyniku tego kolorowe negatywy następująco różnią się od standardowych:

·         Brakuje typowego pomarańczowego maskowania emulsji.

·         Można zauważyć bardziej stromy zakres kontrastów oraz większe gęstości kolorów. Negatywy wyglądają bardziej "jaskrawo".

Nowe parametry, nowe kolory

Zastosowanie filmu slajdowego nie zapewnia automatycznie dobrych rezultatów. Chociaż wykorzystanie filmów ze stosunkowo twardymi zakresami kontrastów (właściwym filmom slajdowym) prowadzi do większego nasycenia kolorów, nadal trzeba przestrzegać pewnych zasad podczas pracy z filmami wywoływanymi krosowo:

·         Kontrasty oświetlenia muszą być odpowiednie.

·         Kolory obiektów muszą być dopasowane.

·         Ważne jest odpowiednie naświetlenie.

·         Kluczową rolę pełni kontrolowanie kontrastu poprzez dobór czasów obróbki

Musisz zwracać szczególną uwage na odpowiednie oświetlenie. Ponieważ negatywy posiadają bardzo ostre kontrasty, tzn. ukazują zupełnie białe i czarne obszry, powinieneś unikać bardzo dużych kontrastów oświetlenia.

Wskazówka:
Staraj się nie wykonywać zdjęć bezpośrednio pod Słońce. Negatywy staną się zbyt twarde.

 



Możesz także kontrolować efekty poprzez kolory obiektu. Bardzo ciemne, achromatyczne powierzchnie mają tendencje do wpadania w czerń, a jaśniejsze, pastelowe - w biel. Najlepsze są motywy, w których dominują czyste kolory. Ich wyrazistość jest podkreślana poprzez technikę wywoływania krosowego: przeważają bogate, jasne kolory.

Wskazówka:
Istnieją filmy slajdowe, które oferują inną reprodukcję kontrastu, zwaną także zakresem kontrastu. Filmy do zdjęć portretowych są bardziej miękkie. Są nieco bardziej zrównoważone w procesie wywoływania crossowego. Efekt wysokiego kontrastu filmów slajdowych jest zwiększany.

Powinieneś rozważyć także technikę charakteryzacji, jeśli stosujesz tą metodę do poprawiania portretów. Nakładaj makijaż oszczędnie, ponieważ cross-developing silnie akcentuje usta, brwi i oczy. W nowoczesnej fotografii mody, powierzchnia skóry jest fotografowana w bezpośrednim oświetleniu. W połączeniu z bardzo delikatnym makijażem metoda ta tworzy blady, a czasem nawet śnieżno-biały wygląd cery.

Wskazówka:
Takie fotografie zazwyczaj wymagają jedynie specjalnej uwagi, gdy niektóre powierzchnie (np. miejsca jasne) wyglądją neutralnie, a inne kolory nierzeczywiście.

Twarde światło z jasnymi miejscami silnie oświetlonymi i bardzo ciemnymi cieniami tworzy graficzny efekt artystyczny związany z twardszą reprodukcją na papierze kolorowym. Wartości kolorów są zredukowane.

 

 

 

Natarcie koloru
 

 

 

Poprawki w ciemni
 

 

 

Inny sposób powiększania
 

 

 

Nowe kolory, nowe warunki

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin