ZAŁOŻENIA I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU.doc

(32 KB) Pobierz
ZAŁOŻENIA I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

ZAŁOŻENIA I CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

 

         W praktyce pedagogicznej często spotykamy dzieci, których rozwój psychomotoryczny przebiega nieharmonijnie, mające trudności z opanowaniem treści programowych. Pojawia się zatem potrzeba prowadzenia dodatkowych ćwiczeń stymulujących, które są formą atrakcyjnej zabawy  i jednocześnie angażują osłabione bądź zaburzone funkcje.

   Program zakłada różnorodność oddziaływań dydaktycznych, dając dzieciom możliwość asymilacji nowych treści różnymi kanałami poznawczymi: wzrokowym, słuchowym, kinestetycznym, proponuje polisensoryczne poznawanie świata.

    Nadrzędnym założeniem programu  jest stwierdzenie Paula Dennisona „Ruch jest drzwiami do świata uczenia się”, dlatego też eksponując metodę Kinezjologii Edukacyjnej, program zakłada naukę poprzez ruch. Zdaniem P. Dennisona nauka nie odbywa się wyłącznie  w głowie, lecz właśnie nasze ciało jest instrumentem uczenia się. Stosując ćwiczenia ruchowe nie chodzi wyłącznie o podnoszenie sprawności ciała, lecz o usprawnienie systemu ciało – intelekt,                 o integrację pracy mózgu, dzięki której nauka staje się łatwiejsza.

 

 

                  CELE OGÓLNE PROGRAMU:

 

·       stymulowanie rozwoju  funkcji poznawczych

·       ułatwienie osiągnięcia gotowości szkolnej

·       wczesne zapobieganie trudnościom w nauce

·       podniesienie jakości nauczania oraz uatrakcyjnienie procesu dydaktycznego poprzez wykorzystanie różnych metod.

 

CELE WYCHOWAWCZE

  Zadaniem programu jest organizowanie dzieciom różnorodnych zabaw umożliwiających:

-         odczuwanie radości z małych i większych sukcesów,

-         poznawanie swoich możliwości,

-         rozwijanie poczucia własnej wartości ( „wiem, potrafię to zrobić”),

-         pokonywanie trudności,

-         kształtowanie wytrwałości,

-         przełamywanie nieśmiałości,

-         współdziałanie z rówieśnikami,

-         odczucie więzi z grupą, przynależności do zespołu przedszkolnego.

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

-         samodzielność w samoobsłudze

-         skoordynowana praca dużych grup mięśniowych

-         znajomość schematu ciała

-         dobra orientacja w przestrzeni

-         rozwój sprawności manualnych

-         rozwój percepcji słuchowej, wzrokowej

-         usprawnienie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej

-         rozwój mowy pod względem: artykulacjnym,gramatycznym,

składniowym, słownikowym

-   usprawnienie pamięci, uwagi, koncentracji.

 

ZAKRES TEMATYCZNY PROGRAMU

 

   

 

Program składa się z pięciu bloków tematycznych:

 

1.„TO JESTEM JA”- FUNKCJE RUCHOWE

-         blok zawiera zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój dużej motoryki, orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji w przestrzeni.

 

 

2.Z RĘKI DO RĘKI”- FUNKCJE RUCHOWE

-         blok drugi obejmuje zabawy i ćwiczenia małej motoryki, rozwijające sprawność manualną, właściwy uchwyt przyborów, regulujące napięcie mięśniowe,utrwalające prawidłowy kierunek kreślenia linii, usprawniające koordynację wzrokowo- ruchową.

 

3.„MOJE USZY-SŁUCHAJCIE”-FUNKCJE SŁUCHOWE

-         blok zawiera zabawy i ćwiczenia stymulujące rozwój percepcji słuchowej,pamięci, analizy i syntezy słuchowej oraz koordynacji słuchowo-ruchowej.

 

4.„ĆWICZĄ MOJE OCZY”-FUNKCJE WZROKOWE

-  blok czwarty obejmuje ćwiczenia i zabawy rozwijające percepcję             i pamięć wzrokową, analizę i syntezę oraz ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej.

 

5.„MÓWIĘ. PYTAM?  WOŁAM!”- FUNKCJE JĘZYKOWE

-         blok obejmuje ćwiczenia rozwijające poprawność artykulacyjną,  wzbogacające słownictwo, doskonalące formę gramatyczną wypowiedzi oraz stymulujące rozwój logicznego myślenia.

 

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin