Komunikacja społeczna wykłady.doc

(87 KB) Pobierz

Komunikacja społeczna wykłady- M.Mateja

25.02.

Komunikowanie- etymologia terminu

- pochodzi od łac. czasownika communico, communicare co znaczy ,,uczynić wspólnym, połączyć, udzielić komuś wiadomości, naradzać się” oraz od rzeczownika communio czyli ,,wspólność, poczucie łączności”

Epoki rewolucji komunikacyjnych

Era znaków i sygnałów (hominidy)- 5 mln lat temu

Powstanie języka (homo sapiens) ok. 45 tys. Lat pojawienie się składni

Era pisma ( kodeks Hammurabiego, Biblia hebrajska)  5 tys. Lat temu

Era druku i komunikowania masowego (książka, ulotka polityczna, gazeta) 500 lat temu

Era telekomunikacji (telegraf, fotografia, telefon, film, płyty gramofonowe) od poł. XIX w.

Era komputera  koniec XX w.

 

Komunikowanie- współczesna definicja tego terminu

- w szerokim rozumieniu komunikowanie odnosi się do całej przyrody ożywionej (do świata roślin, zwierząt, ludzi)

-komunikowanie społeczne- proces porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. Jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach, przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki (B. Dobek- Ostrowska)

 

Kontakt/kanał- f.fatyczna-podtrzymanie kontaktu

Komunikowanie jako proces. Podstawowe element -R.Jakobson

 

f.ekspresywna np.poezja

Nadawcaà   komunikat-f.estetyczna-efekt,wywołanie wpływu      àodbiorca

                                                                        f.impresywna-perswazyjna

Kod- f.metajęzykowa- instrukcje jak łączyć np.2 języki

                                               Kontekst-f.poznawcza, informacyjna-rzeczywistość, to do czego komunikat się odnosi

Sprzężenie zwrotne-reakcja na komunikat

Szum informacyjny- to co utrudnia komunikowanie

Dialog jest bardziej naturalny od monologu



Różne poziomy komunikowania

                                                                                                                              Mało przypadków

Komunikowanie masowe

 

 

Komunikowanie instytucjonalne

Komunikowanie międzygrupowe



 

 

Komunikowanie grupowe

Komunikowanie interpersonalne



 

 

                                                                                                                                 Dużo przypadków

 

+ komunikowanie intrapersonalne- komunikowanie z własnym ciałem, nie zalicza się do komunikacji społecznej bo nie ma 2 osoby

JĘZYK NATURALNY

Język ludzki a języki zwierzęce

-dwupoziomowość, dwuklasowość: wyrazy (same wyrazy)- zdania (gramatyka, sens)

-produktywność-możemy produkować zdania i wyrazy w nieskończoność

-arbitralność (konwencjonalność)- umowa, wyraz oznaczany i oznaczający, kot jest kot bo tak, wyjątek onomatopeje

- przemieszczanie- w czasie i przestrzeni

-transmisja kulturowa (w toku socjalizacji)

- charakter symboliczny- język reprezentuje rzeczywistość

Nadawcaà znakàodbiorca

                    Symbol

        Przedmioty i stany rzeczy

Uczenie się języka

-język ludzki ma pewne podstawy wrodzone- u zwierząt jest podobnie

- człowiek musi się uczyć swego języka- ale zwierzęta również do pewnego stopnia muszą się uczyć swoich systemów porozumiewania się

Lewa półkula- odpowiada za komunikowanie

 

04.03.09

Co nas odróżnia od małp?

-dwunożność (ręce wolne do innych czynności+troska o niemowlęta)

-  wzrost masy mózgu do masy ciała (4x)

- bardziej zróżnicowana dieta( życie w raju rozleniwia)

- posługiwanie się wytworzonymi narzędziami i ogniem

 

Protojęzyk a język naturalny

- protojęzyk- forma poprzedzająca język w obecnej postaci; sam słownik, czyli język bez gramatyki

- nie ma zgody co do jego charakteru (dźwiękowy, manualny, dźwiękowo-manualny?)

-przykłady protojęzyka występującego współcześnie: pidżyn (jęz. społeczności np. Nowa gwinea), język dziecka do 2 roku życia, język w warunkach silnego hałasu, język migowy szympansów.

 

Komunikowanie hominidów na etapie protojęzyka

- posiadanie teorii umysłu ( umiejętność postawienia się w sytuacji drugiej osoby, rozpoznanie jej intencji, przekonań, co jest warunkiem efektywnej komunikacji)

- udział gestów w komunikowaniu. Wokalizacja pojawiła się jako wynik potrzeby komunikowania np. w ciemnościach.

- stadium mimetyczne ( ,,zakonserwowane” do dzisiaj w tańcu, pantomimie, gestach-ilustratorach)

 

Wilcze dzieci, dzikie słówka

- okres krytyczny: od 1 do 11-13 roku życia

- przykłady ,,wilczych dzieci”: Romulus i Remus, Tarzan, Genie

Bez składni nie ma języka?

- składnia jest uznawana za czynnik wyróżniający język od innych systemów komunikowania się

- pojawiła się ok. 45 tys.lat temu, gdy liczba sygnałów hipotetycznego protojęzyka przekroczyła 400 elementów

 

Filogeneza języka ( rozwój systemu, gatunku) 

[ontogeneza- genezę rozwoju odzwierciedla rozwój człowieka: niemowlę…….dorosły…..starzec]

- wspólny przodek człowieka i szympansów – 5 lub 6 mln lat temu

- linia homo ok. 3 mln lat temu, homo sapiens 45 tys. Lat temu

- pierwsze hominidy miały znacznie trudniejsze warunki życia niż pongidy, które zamieszkiwały lasy tropikalne

- skutk: wzrost wagi mózgu, kooperacja grupowa, wytworzenie narzędzi

 

Dwie rewolucje w rozwoju języka

- pojawienie się Homo habilis 3 mln lat temu, narzędzia

- pojawienie się homo sapiens- rozprzestrzenienie na wszystkie kontynenty, rozwój sztuki i zdobnictwa

 

Homo sapiens posługuje się językiem

- pojawia się gramatyka

- posiada odpowiedni aparat artykulacyjny

- język dźwiękowy wykazuje przewagę nad językiem manualnym

- lateralizacja półkul mózgowych, specjalizacja lewej w przetrwaniu informacji językowych

Można nie mieć ich równocześnie

- gen FoxP2 w chromosomie 7- gen ludzkiej mowy

 

Umiejętności językowe

Dogadywanie się, funkcjonowanie w społeczeństwie,

Zaburzenia: autyzm

Np. osoba autystyczna znała 16 języków, ale nie umiała się dogadać

Kompetencja komunikacyjna                                                                     Kompetencja językowa

 

 

 

 

 

Tylko ludzie mają teorię umysłu? Język a teoria umysłu

- do efektywnego porozumiewania się potrzebny był  rozwój zdolności społecznych

- dojrzałość umysłu, możliwość przyjmowania perspektywy innego osobnika (teoria umysłu) jest warunkiem funkcjonowania modułu językowego

- zachowania małych dzieci a szympansów

 

Po co powstał język?

- Darwin: język ułatwia zaloty i podtrzymuje rozprzestrzenianie się gatunku ludzkiego

- Richard Dowkins: język powstał nie w celu informowania innych, ale żeby można było nimi manipulować i oszukiwać

- Robin Dunbar: język ,,nagiej małpy” zastąpił czynność iskania się u małp

Plotkowanie = iskanie się na dystans

 

Komunikowanie werbalne i niewerbalne – dwie różne , ale uzupełniające się formy komunikacji

- nazwy obu form komunikowania pochodzą od łac. verbum, co znaczy słowo. Komunikaty wyrażane za pomocą znaków językowych.

- najobszerniejsze słowniki wymieniają do 550 tys. Słów

- naukowcy odnotowali około miliona sygnałów niewerbalnych, używanych (świadomie bądź nie) przez człowieka

- sygnały niewerbalne to: 1. Zachowania odziedziczone po przodkach; 2.wyuczone gesty, które zależą od indywidualnych doświadczeń, tradycji, mentalność, kultury

 

Komunikowanie a płeć

Mężczyźni

- z trudem mówią o uczuciach, bo słowa i emocje są przetwarzane w różnych półkulach mózgu. U mężczyzn nie współpracują one tak ściśle jak u kobiet.

- mężczyzna wypowiada dziennie ok. 7 tys. Słów

Kobiety

- w mózgu kobiety niewidzialna antena stale odbiera sygnały z zewnątrz od bliskich osób

- przeciętna kobieta ok. 20 tys. Słów dziennie. Ośrodki mowy u pań znajdują się w obu półkulach mózgowych

- kobiety mają zdolność odczytywania cudzych emocji, odgadują nastroje i zamiary innych ludzi. To rezultat tysięcy lat wychowywania dzieci i dbania o los rodziny.

Searle

- językowe fakty instytucjonalne- jeżeli coś nazywamy, to powołujemy to coś do istnienia

- intencjonalność komunikowania językowego ( tu: analiza słowa wykształciuch)

 

Wittgenstein

- człowiek myśli poprzez język, to ogranicza możliwości pojmowania tego człowieka

- mój język ogranicza możliwości mojego języka

- ,,granice mojego języka są granicami mojego świata”

 

Grice: zasady kooperacji (dla dobrej komunikacji)

- maksyma ilości: przekazuj tylko istotne informacje

- maksyma jakości: mów, pisz prawdę

- maksyma relacji: wypowiadaj się na temat, bez dygresji

- maksyma sposobu: mów, pisz jasno i precyzyjnie

 

11.03.

Kod nadawcy nie jest równy kodowi odbiorcy ( obecnie odbiorca jest ważniejszy)

Formy komunikowania

Werbalne/ niewerbalne   

Językowe/ parajęzykowe, niejęzykowe

Kod aparycyjny- ubiór

 

- mowa ciała

- parajęzyk- akcentowanie, artykulacja itp.

- aparycja+ fizjonomika nauka o tym jak rysy twarzy ( np. kształ oczu, uszu itp.)wpływają na osobowość

-dotyk

-kontekst sytuacyjny

-proksemika

- chronemika (wykorzystanie czasu jako sygnału komunikacyjnego ( oczekiwanie, punktualność, czas trwania zdarzenia)

- El.otoczenia: temp., oświetlenie, kolor pływają na zachowanie ludzi – stymulują ich pozytywnie lub odstraszają

 

8-20 tys słów

250 000 znaków-mimika

Do 700000 sygnałów

5- 7 000 gestów

1000 postaw

 

Kom. Interpersonalne – min. 2 osoby, jeden czas, jedna przestrzeń, sprzężenie zwrotne

- formalne

-nieformalne

 

3 motywy komunikowania interpersonalnego:

1)      Afektywny/ poznawczy

2)      Pozytywny/ negatywny

3)      Ukierunkowanie na ,,ja”/ukierunkowanie na innych

 

18.03.

Język Lecha Wałęsy ( 1990-1995)

- ,,…dla mnie demokracja parlamentarna to pokojowa wojna wszystkich ze wszystkimi…”

-  ,,Sam pojedynczo rozegrałem tę partię i sam dla was załatwiłem premier, wy  weszliście na moim i jego grzbiecie”

- lekceważenie zasad rządzących konstrukcjami przyimkowymi

 

ANTYSŁOWA

Wykształci uchy, IV RP, układ, łże-elity, oczywista prawda, propaganda homoseksualna, porażające fakty, robimy naprawdę dużo aż trudno wymienić, tanie państwo, dowód nieudowodniony, odzyskiwanie państwa, semantyczne nadużycie, udoskonalona wolność mediów

Językoznawcy wybrali antysłowa

Michał Głowiński: rewolucja antymoralna, nagonka na rząd

Andrzej Markowski: oczyszczenie państwa

Jerzy Bralszczyk: Włoszczowa

 

Komunikowanie niewerbalne

- od 1894 Charles Cooley- termin ,,komunikacja”

- Ida Kurcz- główna funkcja komunikacji niewerbalnej sprowadza się do ułatwienia funkcjonowania człowieka w społeczeństwie

- niektórzy badacze- 35% język, 65% sygnały niewerbalne

Albert Mehrebiarz 7%słów, 38% ton głosu, 55% gesty, spojrzenia, wyraz twarzy

 

Elementy mowy ciała: mimika, sposób ułożenia głowy itp.

- punkty strategiczne: oczy, usta, nos, linia żuchwy

25.03

Kategorie zachowań niewerbalnych, kinetycznych:

-emblematy (zastępują znaki językowe- świadome)

-ilustratory (wzmacniają przekaz językowy-świadome, warunkowane kulturowo)

-regulatory (nieuświadomione, podtrzymują komunikację)

- wskaźniki emocji (służą komunikowaniu uczuć)

- adaptatory ( zachowania adaptacyjne, wcześnie wyuczone ruchy służące przystosowaniu się do określonej sytuacji, nieintencjonalne i nieświadome)

 

Gesty za granicą

·         Gest ok.

-ok.

-homoseksualista

-zero

·         Znak V

- Victoria

-łucznicy

-pokój

·         Kciuk autostopowicza

-falliczny- Japonia- mężczyzna

- ok.

·         Palec wskazujący lekko postukuje o skroń

-główka pracuje

-wariat

·         Trzymam kciuki X

·         Gest Kozakiewicza – Portugalia

 

Parajęzyk

Style prezentacji:

- konwersacyjny- niższy ton głosu, wolniejsze tempo mówienia, mniejsza głośność i zmienność

- dynamiczny- wyższy ton głosu, szybsze tempo, większa głośność, zróżnicowanie

Skorelowane z typem nadawcy

 

Tempo mówienia a tempo słuchania:

- Amerykanin mówi 125 słów/min, słucha 300 słów/min       1957

-obecnie mówimy do 200 słów/min, potrafimy słuchać nawet do 500-600 słów/min

Rozbieżność daje efekt w postaci umysłowego czasu przestoju

 

Kolory:

Biały: radość, czystość, jasność

Czarny: smutek, śmierć, żałoba, noc

Czerwony: krew, rewolucja, namiętność

Zielona: życie, przyroda

Yellow Press, yellow journalism- tabloidy

 

Komunikowanie informacyjne i perswazyjne

Komunikowanie

A do B o X







Informacja                                                                                                                                              perswazja

1.dzielenie się ideami, myślami i wiedzą                                   ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin