Biznes plan - kupno ziemi.pdf

(1833 KB) Pobierz
Microsoft Word - Biznes plan - kupno ziemi
BIZNES PLAN
SPORZĄDZONY W CELU ZAKUPU ZIEMII
SPIS TREŚCI
I WPROWADZENIE................................................................................3
II CEL BIZNES PLANU............................................................................3
III OPIS
RYNKU.......................................................................................3
IV ANALIZA EKONOMICZNO-FINANSOWA.......................................4
1. KERUNKI I TECHNOLOGIA PRODUKCJI........................................4
2. STAN ZATRUDNIENIA.......................................................................5
3. STAN MAJĄTKOWY..........................................................................5
4 .DZIAŁANIA MARKETINGOWE..........................................................6
V PLANOWANE BILANSE I RACHUNKI WYNIKÓW W LATACH 1999-2000
..............................................................................................8
VI PLAN PŁYNNOŚCI FINANSOWEJ ...................................................9
VII STRUKTURA ZADŁUŻENIA DŁUGOTERMINOWEGO ............10
VIII PRZEDSIĘWZIĘCIA INWESTYCYJNE .......................................11
1. PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ .............................................................11
IX OCENA OGÓLNA ............................................................................11
149945549.005.png
I. WPROWADZENIE
W niniejszej pracy przedstawiamy biznes plan sporządzony dla gospodarstwa rolnego
pana X , które zajmuje się produkcją i sprzedażą trzody chlewnej. Zawiera on charakterystykę
gospodarstwa, rynku, na którym działa oraz planowaną produkcję w latach 1999-2000.
Pan X prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 24.84 ha, w tym UR 23.05 ha. Grunty
własne stanowią obszar 11.71 ha, w tym UR 11.35 ha. Grunty w większości należą do klasy IV
b i V.
W swoim gospodarstwie pan X pracuje od sześciu lat. Gospodarstwo jest
zmechanizowane i wyposażone w podstawowy sprzęt rolniczy.
W gospodarstwie prowadzony jest chów bydła mlecznego-6 sztuk krów i bydła opasowego-7
opasów oraz trzody chlewnej-10 sztuk macior. Sprzedaż roczna tuczników-160 sztuk.
Główne dochody gospodarstwa pochodzą ze sprzedaży produkcji zwierzęcej i roślinnej.
Aktualnie rolnik zamierza dokupić 20.74 ha ziemi. W związku z tym ubiega się o kredyt
w wysokości 30000 złotych. Koszt przedsięwzięcia wynosi w całości 37500 złotych. Środki
własne wynoszą 7500 złotych, kredyt preferencyjny 30000 złotych. Kredyt zostanie spłacony w
ciągu pięciu lat.
II. CEL BIZNES PLANU
Celem przedsięwzięcia jest zakup ziemi od pana Y o powierzchni 20.74 ha i zajęcie się
produkcją oraz hodowlą trzody chlewnej. Nastąpi zwiększenie stado macior z 10 do 20 sztuk i
zwiększy się sprzedaż tuczników ze 160 do 220 sztuk. Pogłowie bydła zwiększy się z 6 do 12
sztuk krów, opasów z 7 do 10 sztuk..
Pan X posiada przygotowanie teoretyczne i praktyczne do zawodu rolnika.
III. OPIS RYNKU
Gospodarstwo X działa na rynku lokalnym , skupiając się na kilkunastoosobowej grupie
odbiorców. Jest to rynek bardzo trudny i wymagający. Z jednej strony rozwija i powiększa się
on bardzo dynamicznie, a z drugiej panuje na nim bardzo silna konkurencja. Wysoka dynamika
rozwoju rynku związana jest między innymi Jak wiadomo w czasach gospodarki wolnorynkowej
problemem nie jest z wymaganiami i oczekiwaniami odbiorców.
zdobycie towaru, lecz jego sprzedaż. Odbiorcy w stosunku do oferowanego im towaru są
bardzo wymagający, musi on być wysokiej jakości i na korzystnych warunkach kupiony i
dostarczony. Nasze gospodarstwo posiada stałych klientów i jest gotowe na przyjęcie nowych
odbiorców. Staramy się także wprowadzać coraz to nowe produkty i uatrakcyjnić naszą ofertę
a także rozszerzać swoją pozycję na rynku. Obecnie gospodarstwo jest modernizowane w celu
dostosowania się do norm panujących w Unii Europejskiej.
IV. ANALIZA EKONOMICZNO - FINANSOWA
1. KIERUNKI I TECHNOLOGIA PRODUKCJI
Głównymi kierunkami produkcji w gospodarstwie rolnym będą :
149945549.006.png
hodowla trzody chlewnej
hodowla bydła mlecznego
hodowla bydła opasowego
produkcja roślinna.
Z produkcji roślinnej roślinami towarowymi będą:
rzepak
pszenica
żyto
ziemniaki.
Żywienie trzody chlewnej i bydła oparte jest o pasze własne:
śruty zbożowe,
zielonki,
rośliny okopowe,
siano,
kiszonki,
pasze zakupione ( koncentraty wysokobiałkowe, dodatki mineralne).
Uzyskiwane dochody z produkcji roślinnej i zwierzęcej pozwolą na terminową spłatę
zaciągniętego kredytu oraz na inwestowanie w gospodarstwie.
W 1999 roku planuje się zakupić ziemię - 20.74 ha.
W 2000 roku - kombajn ziemniaczany
W 2001 roku - modernizacja budynku inwentarskiego
W 2002 roku - zakup ciągnika.
2. STAN ZATRUDNIENIA
Osoby pozostające we wspólnym gospodarstwie domowym
Osoby prac. w gosp. Osoby
Wyszczególnienie
nie prac.
stale dorywczo w gosp.
Osoby dorosłe 3 4 0
Osoby pow. 60 lat 2 2 0
Młodzież 15-17 lat 1 2 0
Dzieci do lat 14 1 0 0
3. STAN MAJĄTKOWY
Maszyny znajdujące się w gospodarstwie
Rodzaj, typ
Rok produkcji
Wartość w zł.
Ciągnik
1990
35000
Przyczepa
1992
2000
Roztrząsacz ob.
1995
7000
149945549.007.png
Siewnik zbożowy
1994
2500
Kopaczka
1990
3300
Sadzarka ziem.
1997
3500
Rozsiewacz wap.
1993
2000
Inny sprzęt
0
2500
Ważniejsze budynki i budowle.
Wartość
Wyszczególnienie Liczba [zł.]
Dom mieszkalny 1 40000
Obora 2 30000
Stodoła
1
10000
ZASOBY ZIEMII W GOSPODARSTWIE
Wyszczególnienie
Gr. własne ha.
Gr. dzierż. ha Razem grunty
Grunty orne klasy I
II
IIIa
IIIb
IVa
IVb
V
VI
Trwałe użytki ziel kl. I
II
III
IV
V
VI
Tereny pod zabudow.
Nieużytki
0.00
0.00
0.00
0.00
0.74
5.06
4.23
0.27
0.00
0.00
0.65
0.40
0.00
0.00
0.36
0.00
0.00
0.00
0.00
0.00
0.04
11.66
0.00
0.00
0.00
0.00
0.00
0.00
0.00
0.00
0.00
1.43
0.00
0.00
0.00
0.00
0.78
16.72
4.23
0.27
0.00
0.00
0.65
0.40
0.00
0.00
0.36
1.43
RAZEM
11.71
13.13
24.84
4. DZIAŁALNOŚĆ MARKETINGOWA
Działania marketingowe obejmują szereg czynności mających na celu pozyskanie
nowych klientów, nie tracąc przy tym nowych odbiorców. Są one dostosowane do wymagań
rynku na jakim funkcjonuje analizowane gospodarstwo.
Do działań marketingowych gospodarstwa X zalicza się:
rozwożenie towaru bezpośrednio do odbiorców,
usprawnienie obsługi klienta,
reklama naszych produktów w formie folderów i ulotek,
udzielanie rabatów stałym klientom.
149945549.008.png 149945549.001.png 149945549.002.png 149945549.003.png
ANALIZA SWOT
MOCNE STRONY
przewidywany wzrost popytu na nasze produkty,
ugruntowana pozycja na zajmowanym rynku,
bogaty asortyment świadczonych usług,
wysoka jakość świadczonych usług,
dobra sprawność organizacyjna,
miła i sprawna obsługa,
korzystne ceny świadczonych usług.
SŁABE STRONY
duża konkurencja,
problemy z pozyskaniem odbiorców.
SZANSE
przewidywany dalszy wzrost popytu na nasze produkty,
dobre perspektywy umacniane poprzez wprowadzanie nowych technologii,
możliwość pozyskania zagranicznych klientów.
ZAGROŻENIA
wzrost kosztów produkcji,
szybko rozwijająca się konkurencja krajowa i zagraniczna,
niestabilność gospodarki i przepisów finansowych.
V. PLANOWANE BILANSE I RACHUNKI WYNIKÓW W LATACH 1999-2000
Wyszczególnienie 1999 2000
Ziemia 40000 40000
Budynki i budowle 80000 90000
Wyposażenie budynków 10000 12000
Pojazdy i maszyny 57800 117800
Stado podstawowe 10000 12000
Razem aktywa trwałe 197800 271800
Stado obrotowe 20000 23000
Środki pieniężne 5000 7000
149945549.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin