7. kobosko.pdf

(22073 KB) Pobierz
Microsoft Word - 4. kobosko.doc
Joanna Kobosko
Co to znaczy byę osobĢ gþuchĢ? Studia nad toŇsamoĻciĢ
osobowĢ mþodzieŇy gþuchej ze sþyszĢcych rodzin 1
Ksztaçtowanie toñsamoëci osobowej dziecka w podejëciu interper-
sonalnym wiéñe sió zdaniem jego przedstawicieli, do ktÜrych naleñy m.in. Daniel
Stern 2 , czy na gruncie polskim Marina Zalewska 3 , z rozwojem wiózi matka
dziecko i z rozwojem toñsamoëci macierzyõskiej. Doëwiadczanie siebie jako
osoby gçuchej ma zatem ïrÜdça w jakoëci relacji matka (sçyszéca) dziecko
(gçuche), a tym samym ma zwiézek z trudnoëciami, takñe natury emocjonalnej,
jakie przeñywa matka w stawaniu sió matké swojego gçuchego dziecka.
Dziecko gçuche nie wie, ñe jest gçuche. Co znaczy byí gçuchym, poznaje
wraz z upçywem czasu i rozwojem. W pierwszych latach swojego ñycia, dziecko
poprzez emocje dowiaduje sió tego w relacjach z najbliñszymi osobami: matké
i ojcem, doëwiadczajéc znaczenia gçuchoty takiego, jakie ma ona, wraz
z rozlicznymi konsekwencjami, dla jego sçyszécych (i gçuchych) rodzicÜw.
1 Prezentowane badania zrealizowano w ramach Projektu Badawczego MNiSW Nr 2 PO5E 109 28
Problemy w ksztaçtowaniu toñsamoëci macierzyõskiej sçyszécych matek mçodzieñy gçuchej i ich
znaczenie dla rozwoju osobowej toñsamoëci tej mçodzieñy.
2 D. N. Stern, The Interpersonal World of the Infant, New York 1985; D. N. Stern, The Motherhood
Constellation. A Unified View of Parent Infant Psychotherapy, Basic Books, New York 1995;
D. N. Stern, Mothers emotional needs, w: Pediatrics, 1998, nr 5, s. 12501252.
3 M. Zalewska, Dziecko w autoportrecie z zamalowané twarzé. Psychiczne mechanizmy zaburzeõ
rozwoju toñsamoëci dziecka gçuchego i dziecka z opÜïnionym rozwojem mowy, Warszawa 1998;
M. Zalewska, Zaburzenia rozwoju w ëwietle doëwiadczania siebie przez dziecko, w: Nowiny
Psychologiczne, 2000, nr 1, s. 4954; M. Zalewska, Mechanisms of identity disorders in deaf
children of hearing parents, w: 5 th European and 2 nd World Congress Mental Health and Deafness,
Kopenhaga 1822.10. 2000; M. Zalewska, Dzieci z opÜïnionym rozwojem mowy w ëwietle
podejëcia interpersonalnego, w: red. J. Przasnyska-Kamiõska, Diagnoza psychologiczna dzieci
z trudnoëciami w komunikowaniu sió werbalnym, Wrocçaw 2004, s. 4555.
J. Kobosko, Co to znaczy byí osobé gçuché
Czym jest gçuchota dziecka w przeñyciach rodzicÜw (sçyszécych)?
iecka w przeñyciach rodzicÜw (sçyszécych)?
Dla zdecydowanej wiókszoëci sçyszécych rodzicÜw, lecz bywa,
ñe i dla rodzicÜw gçuchych, stwierdzenie gçuchoty u ich dziecka ma charakter
traumatyczny, jest rané, ktÜra nigdy nie goi sió do koõca. Gçuchota bowiem
çéczy sió zazwyczaj z przeñyciami negatywnymi: rozpaczy, smutku, przerañenia,
zçoëci, bezsilnoëci, co wpçywa na ich relacjó z dzieckiem, relacjó maçñeõské czy
relacje z bliñszym i dalszym otoczeniem spoçecznym. Od reakcji rodzicÜw
na gçuchotó dziecka i stosunku do niej zaleñy wiókszoëí podejmowanych pÜïniej
decyzji, rzutujécych na jego rozwÜj psychiczny, jak decyzja o wyborze
pierwszego józyka w komunikowaniu sió z dzieckiem, tj. józyka fonicznego ludzi
sçyszécych vs. józyka migowego przynaleñnego osobom Gçuchym, decyzja
o typie edukacji czy decyzja dotyczéca wszczepienia implantu ëlimakowego.
Czym jest gçuchota dziecka w przeñyciach matek, pokazujé rÜwnieñ
wypowiedzi matek sçyszécych mçodzieñy gçuchej uczestniczécej w badaniach.
Warto zauwañyí, ñe dzieléce sió swoimi doëwiadczeniami matki sé matkami
dzieci wchodzécych w dorosçe ñycie, bódécych w okresie pÜïnej adolescencji.
Relacje ich jednak dotyczéce macierzyõskich doëwiadczeõ, jak i emocje z nimi
zwiézane, sprawiajé czasem wrañenie wciéñ ñywych, ëwieñych, choí minóço
juñ wiele lat od tej chwili, gdy matki te dowiedziaçy sió, ñe ich dziecko nie sçyszy.
Wypowiedzi te sé bardzo zrÜñnicowane, treëciowo i emocjonalnie.
Rozmowa z matké Maíka 4
Co Pani przeñywa mÜwiéc o swoim macierzyõstwie i o tym, jak to jest
byí matké Pani syna, Maíka?
No, czujó ñal, ñe moje dziecko urodziço sió niesçyszéce. Tak, jak
powiedziaçam, jest mi cióñko z tym, myëló o jego przyszçoëci no, jestem bardzo
przerañona, bo w tej chwili mamy takie czasy, jakie mamy, ñe nikt zbytnio sió
nie przejmuje losem szczegÜlnie ludzi, dzieci niesçyszécych, szczegÜlnie
niesçyszécych. () O ludziach gçuchych maço sió jednak mÜwi, maço kto sió
4 Cytowane fragmenty rozmÜw sé autentycznymi wypowiedziami osÜb uczestniczécych w bada-
niach, matek sçyszécych i ich dzieci, mçodzieñy gçuchej; imiona zostaçy zmienione.
34
Czym jest gçuchota dz
Rozmowa z matké Maíka
J. Kobosko, Co to znaczy byí osobé gçuché
o nich troszczy. I to jest po prostu przerañajéce. Przerañajéca jest ta przyszçoëí
tego dziecka (). Renta socjalna nie rozwiézuje sytuacji.
Badacze i klinicyëci wiedzé to, co wyraziçy w dalej cytowanych sçowach
Kathryn Meadow-Orlans i Lynne Koester z Uniwersytetu Gallaudeta, ñe gçuchota
per se nie wyznacza z gÜry danej drogi rozwoju dziecka w wiókszym stopniu niñ
bycie leworócznym czy wzrostu szeëciu stÜp. Raczej kontekst, w ktÜrym gçuchota
pojawia sió, jak i jej <interpretacje> czynione przez innych bódé posiadaí o wiele
wiókszy wpçyw na przyszçy rozwÜj dziecka i jego dostosowanie 5 .
Kontekst spoçeczny, w jakim przychodzi w wielu krajach ñyí matkom
i ich dzieciom, a takñe doëwiadczaí gçuchoty wçasnej lub gçuchoty swojego
dziecka, wzmacnia negatywne przeñycia rodzicÜw wokÜç gçuchoty dziecka.
W ñyciu wielu dzieci gçuchych staje sió on takñe ïrÜdçem doëwiadczeõ
spoçecznych w zdecydowanej wiókszoëci o rÜñnym nasileniu negatywnych, ktÜre
nie sprzyjajé rozwojowi toñsamoëci dziecka gçuchego jako osoby gçuchej
osoby zdolnej do przeñywania siebie, w tym wçasnej gçuchoty, takñe
w pozytywny sposÜb.
Rozmowa z matké Ani
z matké Ani
Co Pani przeñywa mÜwiéc o swoim macierzyõstwie i o tym, jak to
jest byí matké Pani cÜrki, Ani?
Wzruszenie, na pewno wielké miçoëí, same pozytywne rzeczy.
Czujó, ñe byí matké Ani to sama radoëí.
Badania nad toñsamoëcié osÜb gçuchych w wielu krajach prowadzone sé
gçÜwnie w aspekcie doëwiadczeõ szkolnych, z perspektywy spoçecznej relacji
w grupach rÜwieëniczych 6 czy relacji z nauczycielami. Nieliczni badacze i klini-
cyëci przyjmujé perspektywó psychiczné, rozwojowo-kliniczné procesu
5 K. P. Meadow-Orlans, The impact of childhood hearing loss on the family, w: Educational
and Developmental Aspects of Deafness, red. D. F. Moores, K. P. Meadow-Orlans 1991, s. 321338.
6 M. Nikolaraizi, K. Hadjikakou, The role of educational experiences in the development of deaf
identity, w: Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2006, nr 4, s. 477492; N. Israelite,
J. Ower, G. Goldstein, Hard of hearing adolescents and identity construction. Influences of school
experiences, peers and teachers, w: Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2002, nr 2,
s. 134148; M. S. Stinson, S. Foster, Socialization of deaf children and youth in school,
w: red. P. E. Spencer, C. J. Erting, M. Marschark, The deaf child in the family and at school, New
Jersey, London, 2000, s. 191210; S. H. Cole, R. J. Edelmann, Identity patterns and self- and teacher-
perceptions of problems for deaf adolescents: a research note, w: Journal of Child Psychology
and Psychiatry, 1991, nr 7, s. 11591165.
35
Rozmowa
J. Kobosko, Co to znaczy byí osobé gçuché
i efektu doëwiadczania siebie 7 , tj. odwoçujécé sió do ksztaçtowania toñsamoëci
dzieci gçuchych ze sçyszécych rodzin, stanowiécych jak podaje np. Mores
(2001) 8 ok. 90% populacji dzieci gçuchych, w relacji z drugé osobé, matké czy
pierwszym opiekunem dziecka.
Rozmowa z matké Beaty
Co Pani przeñywa mÜwiéc o swoim macierzyõstwie i o tym, jak to jest
byí matké Pani cÜrki, Beaty?
Jestem zadowolona, ñe ñe mam tak také cÜrkó, ktÜra wçaënie
mimo wszystkich kçopotÜw i takich trudnych naprawdó chwil w ñyciu wyrosça
na osobó, ktÜra, juñ mÜwiçam wçaënie funkcjonuje samodzielnie, ñe jest
lubiana wçaënie w ërodowisku czy sçyszécych, czy niesçyszécych.
Co to znaczy w przeñyciach mçodzieñy
w przeñyciach mçodzieñy byí osobé gçuché?
byí osobé gçuché?
Do oczywistych, byí moñe, dla wiókszoëci z CzytelnikÜw, naleñy
stwierdzenie, ñe gçuchoty inaczej doëwiadczajé same osoby gçuche i sçabo
sçyszéce, a inaczej w swoich wyobrañeniach sçyszéce, ktÜre zazwyczaj
spostrzegajé jé z perspektywy sçuchu i mowy. Prawdé teñ jest, ñe na wiele
sposobÜw moñna wyrañaí czym dla mnie jest moja gçuchota, jak i nadawaí jej
znaczenie, wplecione w osobisté emocjonalné historió ñycia kañdego jej
wçaëciciela.
Dla mçodzieñy gçuchej czy sçabo sçyszécej przeñywanie siebie
w wymiarze gçuchoty, metaforycznie przekazane w rysunku Moja gçuchota
(rys. 1, 2, 3, 4) moñe wiézaí sió na przykçad ze smutkiem z tym zwiézanym
(rys. 2). Dla innych gçuchych czy sçabo sçyszécych mçodych ludzi, zwçaszcza
tych, ktÜrzy po latach nauczania powszechnego trafiajé do gimnazjum lub liceum
dla gçuchych byí gçuchym çéczy sió z doëwiadczeniem gçóbokiej frustracji,
potrzeby kontaktu z rÜwieënikami, izolacjé czy odrzucaniem (nikt nie chce
ze mné rozmawiaí, wszyscy myëlé, ñe nie umiem rozmawiaí, patrzcie
7 M. Zalewska, Zaburzenia rozwoju w ëwietle doëwiadczania siebie przez dziecko, w: Nowiny
Psychologiczne, 2000, nr 1, s. 4954.
8 Cyt. za: M. Nikolaraizi, K. Hadjikakou, The role of educational experiences in the development of
deaf identity, w: Journal of Deaf Studies and Deaf Education, 2006, nr 4, s. 477492.
36
Co to znaczy
w przeñyciach mçodzieñy
J. Kobosko, Co to znaczy byí osobé gçuché
na gçuché! rys. 3). Gçuchota w poczuciu mçodzieñy gçuchej oznaczaí
moñe przynaleñnoëí do innego ëwiata, ëwiata gçuchych, niejednokrotnie
pozostajécego w percepcji mçodzieñy gçuchej w opozycji do ëwiata sçyszécych
(sçyszécy i inny ëwiat rys. 4). Doëí czósto bywa, ñe mçodzieñ gçucha
i sçabosçyszéca, ktÜra identyfikuje sió ze sçyszécymi i ich józykiem, józykiem
dïwiókowym, doëwiadcza siebie jako takich samych jak sçyszécych czy
majécych nadziejó na lepsze sçyszenie (nasze marzenie przeszczep
rys. 1), gdyñ w swoim poczuciu mçodzi ludzie z tej grupy zazwyczaj nie czujé
sió wystarczajéco dobrzy tacy, jakimi sé, ze swojé gçuchoté 9 .
Rys. 1. Nasze marzenie (J., lat 18)
9 O. Rodrigues, N. Crittenden, Silence is golden. Construing the world of Deaf people, w: 3 rd Mental
Health and Deafness World Congress 2005, Worcester, RPA, Proceedings, wersja CD.
37
8654464.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin