17. albińska.pdf

(208 KB) Pobierz
(Microsoft Word - 14. albi\361ska.doc)
Paulina Albiõska
Problemy Ňycia spoþecznego i zawodowego
osb niedosþyszĢcych i gþuchych
Uszkodzenia sçuchu skala zjawiska
skala zjawiska
Liczba osÜb dotkniótych uszkodzeniem narzédu sçuchu jest trudna
do oszacowania. W przybliñeniu przyjmuje sió, ñe w krajach takich Niemcy,
Szwajcaria czy USA ñyje okoço 1013% osÜb dotkniótych powañnymi
zaburzeniami sçyszenia 1 .
Z badania moduçowego przeprowadzonego w Polsce w 2000 roku przez
BAEL GUS wynika, ñe na choroby zwiézane z wadliwym funkcjonowaniem
narzédu sçuchu cierpi w Polsce okoço 6,3% osÜb dotkniótych niepeçnospraw-
noëcié, ktÜre przekroczyçy 15 rok ñycia 2 . Zdaniem Szczepankowskiego tego typu
badania, przeprowadzane na prÜbie bódécej reprezentacjé ogÜçu ludnoëci
zamieszkujécej Polskó, nie mogé byí jednak przydatne przy ocenie stanu
populacji niesçyszécych. Nie uwzglódniajé one bowiem czósto osÜb przebywa-
jécych w placÜwkach dziennego pobytu (np. w szkoçach z internatami
dla niesçyszécych i niedosçyszécych) oraz gçuchoniemych zazwyczaj sçabo wçada-
jécych józykiem polskim 3 . Zdaniem tego autora nie moñna wykluczyí, ñe liczba
osÜb z uszkodzeniem narzédu sçuchu wynosi w Polsce kilka milionÜw 4 . Przypusz-
1 M. Lisiecka-Bieçanowicz, Osoby niedosçyszéce w spoçeczeõstwie opis zjawiska, w: Postawy
wobec niepeçnosprawnoëci, red. L Fréckiewicz, Katowice 2002, s. 79.
2 B. Szczepankowski, Specyficzne potrzeby osÜb niesçyszécych w dostópie do informacji.
www.mps.gov.pl/infodni/konferencja.html
3 B. Szczepankowski, WyrÜwnywanie szans osÜb niesçyszécych: optymalizacja komunikacji józy-
kowej, Siedlce 1998, s. 4147.
4 Por. B. Szczepankowski, Specyficzne potrzeby oraz B. Szczepankowski, Osoby z uszkodzonym
sçuchem, w: Problem niepeçnosprawnoëci w poradnictwie zawodowym. Zeszyty Informacyjno-
Metodyczne Doradcy Zawodowego, red. B. Szczepankowski, A. Ostrowska, Warszawa 1998, nr 10,
Uszkodzenia sçuchu
P. Albiõska, Problemy ñycia spoçecznego i zawodowego osÜb niedosçyszécych i gçuchych.
czenia te potwierdzajé rÜwnieñ badania przeprowadzone przez Instytut Fizjologii
i Patologii Sçuchu w Warszawie. Wedçug danych tego Instytutu co trzeci
mieszkaniec naszego kraju niedosçyszy przynajmniej na jedno ucho na poziomie
30 dB, co staje sió przyczyné utrudnieõ w jego codziennym funkcjonowaniu. 20%
PolakÜw odczuwa szumy uszne bódéce poczétkowym stadium niedosçuchu 5 .
Dane te sé bardzo niepokojéce, zwçaszcza jeëli uëwiadomimy sobie,
ñe z problemem uszkodzeõ sçuchu borykajé sió nie tylko bezpoërednio dotknióte
nim osoby, ale takñe ich rodziny. W tym kontekëcie zjawisko zaburzeõ odbioru
dïwiókÜw posiadajéce nie tylko medyczne, ale przede wszystkim spoçeczne
nastópstwa zyskuje wymiar masowy.
Funkcjonalno-komunikacyjne problemy osÜb niedosçyszécych i gçuchych
komunikacyjne problemy osÜb niedosçyszécych i gçuchych
Upoëledzenie jednego z gçÜwnych organÜw zmysçowych zakçÜcajéce
percepcjó dïwiókowé staje sió dla tej grupy osÜb przeszkodé w zakresie
funkcjonowania na nastópujécych pçaszczyznach: poznawania przedmiotÜw
i zjawisk (brak odbioru dïwiókÜw z otoczenia); realizacji dziaçaõ praktycznych
(brak oceny funkcjonowania urzédzeõ mechanicznych), doëwiadczania przeñyí
estetycznych (muzyka); orientacji przestrzennej i poruszania sió (brak odbioru
dïwiókÜw ostrzegawczych i zachowania rÜwnowagi w ciemnoëci) 6 . Do utrudnieõ
tych dodaí naleñy takñe trudnoëci w komunikowaniu, ktÜre stanowié dominujécy
problem ñycia codziennego osÜb niedosçyszécych i gçuchych 7 . Z tego powodu
osoby dotknióte uszkodzeniem narzédu sçuchu klasyfikuje sió wedçug stopni
opracowanych przez êwiatowé Organizacjó Zdrowia (WHO) 8 :
s. 69 oraz B. Szczepankowski, Komunikowanie sió z osobami z uszkodzonym sçuchem, Warszawa-
Katowice 2000, s. 4.
5 Por. M. Florek-Moskal, Sçuchawki gçuchoty, w: Wprost, 2006, nr 16, s. 85 oraz P. Szymczak,
Atakowani przez dïwióki, FOCUS, 2001, nr 6, s. 5859 oraz K. Werszka, K. Bieõkowska-Robak,
Problemy ze sçuchem, w: Integracja, 2002, nr 6, s. 79.
6 Por. J. Sowa, Pedagogika specjalna w zarysie, RzeszÜw 1997, s. 174 oraz B. Szczepankowski,
WyrÜwnywanie szans, s. 7578 oraz B. Szczepankowski, Komunikowanie sió z osobami, s. 67.
7 Por. J. Sowa, Pedagogika, s. 180182 oraz K. Werszka i K. Bienkowska-Robak, Problemy
ze sçuchem, s. 7980.
8 J. Sowa, Pedagogika, s. 176.
170
Funkcjonalno
P. Albiõska, Problemy ñycia spoçecznego i zawodowego osÜb niedosçyszécych i gçuchych.
Stopieõ uszkodzenia sçuchu
Procent reakcji poprawnych
1.
Obuuszne gçóbokie obniñenie zdolnoëci
rozrÜñniania i poznawania dïwiókÜw
mowy
mniej niñ 40%
2.
Obuuszne znaczne obniñenie zdolnoëci
rozrÜñniania i poznawania dïwiókÜw
mowy
4049%
3.
Obuuszne umiarkowanie znaczne
obniñenie zdolnoëci rozrÜñniania
i rozumienia dïwiókÜw mowy
5059%
4.
Obuuszne umiarkowane obniñenie
zdolnoëci rozrÜñniania i rozumienia
dïwiókÜw mowy
6079%
5.
Obuuszne lekkie obniñenie zdolnoëci
rozrÜñniania i rozumienia dïwiókÜw
mowy
8090%
Tab. 1 Klasyfikacja stopni uszkodzenia sçuchu wedçug WHO 9
Klasyfikacja ta ukazuje, ñe nie wszystkie osoby z uszkodzonym sçuchem
doëwiadczajé codziennych trudnoëci w takim samym stopniu. W celu poprawy
warunkÜw egzystencji wszystkie te osoby mogé korzystaí z rÜñnych urzédzeõ
wspomagajécych. Przyrzédy te sé jednak w dalszym ciégu niedoskonaçe 10 . ZarÜw-
no aparaty sçuchowe, jak i implanty ëlimakowe oraz pniowe sé protezami
i w zwiézku z tym ñadne z tych urzédzeõ nie zastópuje normalnego sçyszenia
ani teñ nie kompensuje w peçni ubytku sçuchu. Protezy mogé wzmacniaí sçuch
tylko w takim zakresie, na jaki pozwalajé resztki sçuchu 11 .
9 J. Sowa, Pedagogika
10 Por. U. Buryn, T. Hulboj , M. Kowalska, T. Podziemska, B. Rychlicka, Uczeõ z wadé sçuchu chce
zrozumieí ëwiat. Poradnik dla nauczycieli ogÜlnodostópnych szkÜç podstawowych, Warszawa
2002, s. 2127 oraz M. Marszaçkiewicz, W magicznym domu, w: Integracja, 2003, nr 5, s. 6466.
11 Tamñe, s. 24.
171
8654444.001.png 8654444.002.png 8654444.003.png 8654444.004.png
P. Albiõska, Problemy ñycia spoçecznego i zawodowego osÜb niedosçyszécych i gçuchych.
Spoçeczny odbiÜr osÜb z uszkodzeniem sçuchu
Maça wiedza na temat osÜb dotkniótych uszkodzeniem narzédu sçuchu
i ich problemÜw funkcjonalnych sprawia, ñe w ñyciu codziennym sçyszéca
wiókszoëí charakteryzujéc osoby z zaburzoné percepcjé dïwiókÜw czósto
posçuguje sió nieprecyzyjnymi okreëleniami. Specjalistyczna terminologia
opracowana przez B. Szczepankowskiego na potrzeby Polskiego Zwiézku
Gçuchych (PZG) uwzglódniajéca terminy takie, jak: niesçyszécy, gçuchy, ogçuchçy,
niedosçyszécy, gçuchoniemy i sçabosçyszécy stosowana jest jedynie przez
specjalistÜw 12 .
Znacznie wióksze zagroñenie od nieznajomoëci terminologii stanowié
jednak façszywe i krzywdzéce mity spoçeczne, ktÜre budujé bçódny i uproszczony
obraz niedosçyszécych i gçuchych. Osoby sçyszéce nie sé w stanie wyobrazií
sobie, jak ñyje sió w ëwiecie ciszy, poniewañ postrzegajé gçuchotó przez pryzmat
ewentualnej moñliwoëci utraty dostópu do ëwiata dïwiókÜw. Wyobrañajé sobie
jak mogçyby sió czuí, gdyby pozbawiono je sçuchu i w oparciu o to wyobrañenie
kreëlé uogÜlniony obraz osoby dotkniótej uszkodzeniem sçuchu: wyizolowanej,
zdezorientowanej, niekomunikatywnej, odciótej od ëwiata i ludzi 13 . Ponadto
spotykajéc osoby z wadé sçuchu sçyszécy czósto przypisujé im inny rodzaj
niepeçnosprawnoëci najczóëciej upoëledzenie umysçowe lub wadó wymowy 14 .
Z badaõ przeprowadzonych przez IFiS PAN i PFRON wynika, ñe niewidoczna
na pierwszy rzut oka gçuchota staje sió tak trudno rozpoznawalna, ñe zaledwie
9,8% sçyszécych uwaña gçuchoniemych, gçuchych i niedosçyszécych za osoby
niepeçnosprawne 15 . Lenistwo sçyszécych, ktÜrzy nie zadajé sobie trudu podtrzy-
mywania wzajemnych kontaktÜw sprawia, ñe wielu osobom nie chce sió dotrzeí
do ëwiata ciszy (), aby odnaleïí tam wartoëciowego czçowieka, ktÜry ma wiele
do powiedzenia, a nie zawsze potrafi wyrazií to sçowami 16 . Fakt ten potwier-
dzajé badania przeprowadzone z udziaçem studentÜw w Poznaniu, Toruniu,
Olsztynie i Gdaõsku. Wynika z nich, ñe zaledwie 7% badanych osÜb miaço
12 Por. B. Szczepankowski, WyrÜwnywanie szans, s. 37 oraz B. Szczepankowski, Niesçyszécy gçusi
gçuchoniemi. WyrÜwnywanie szans, Warszawa 1999, s. 4041.
13 H. Lane, Maska dobroczynnoëci: deprecjacja spoçecznoëci gçuchych, przeç. T. Gaçkowski,
Warszawa 1996, s. 5763.
14 K. Werszka, K. Bienkowska-Robak , Problemy ze sçuchem, s. 79.
15 I. Hebda-Czaplicka, Moñliwoëci spoçecznej integracji osÜb niepeçnosprawnych, w: Sytuacja osÜb
niepeçnosprawnych w Polsce, red. B. Balcerzak Paradowska, Warszawa 2002, s. 9091.
16 K. Werszka, K. Bieõkowska-Robak, Problemy ze sçuchem, s. 80.
172
Spoçeczny odbiÜr osÜb z uszkodzeniem sçuchu
P. Albiõska, Problemy ñycia spoçecznego i zawodowego osÜb niedosçyszécych i gçuchych.
jakikolwiek kontakt z osobami z ubytkiem sçuchu, a nawet w tych nielicznych
przypadkach wzajemne porozumienie zakçÜciçy trudnoëci komunikacyjne 17 .
Bariera stereotypÜw oddzielajéca ëwiat dïwiókÜw od ëwiata ciszy
sprawia, ñe osoba dotknióta té niepeçnosprawnoëcié zostaje w pewnym stopniu
wyizolowana ze spoçeczeõstwa 18 . Sytuacja ta nie moñe jednak budzií zdziwie-
nia, poniewañ, jak twierdzi Galewski, czçowiek moñe (...) zrozumieí tylko to,
czego chociañ w niewielkim stopniu doëwiadczyç sam 19 . Dzië, pomimo ñe
wydawaí by sió mogço, ñe wiele czasu upçynóço odkéd zrozumiano, ñe strata
jednego, a moñe wiócej zmysçÜw nie pozbawia czçowieka jego ludzkiej natury,
a postawy spoçeczne wobec niedosçyszécych i gçuchych ewoluowaçy
w pozytywnym kierunku (przechodzéc przez fazy dyskryminacji, izolacji
i separacji w kierunku integracji), w praktyce niewiele sió zmieniço jeëli chodzi
o postrzeganie gçuchych przez sçyszécé wiókszoëí 20 . Spoçeczeõstwo wciéñ
nie uëwiadamia sobie, ñe kañda jednostka z uszkodzonym sçuchem jest rÜñniécé
sió od innych indywidualnoëcié, a typowa osobowoëí gçuchego nie istnieje 21 .
O odbiorze spoçecznym poszczegÜlnych jednostek z uszkodzonym
sçuchem w wielu przypadkach decyduje ich poczucie przynaleñnoëci grupowej.
Problem ten szczegÜlnie widoczny jest w przypadku osÜb gçuchych kulturowo.
Z punktu widzenia osoby sçyszécej czymë lepszym jest byí niedosçyszécym niñ
gçuchym; ktoë, kto jest trochó niedosçyszécy, jest wyraïnie mniej gçuchy niñ ktoë,
kto jest bardzo niedosçyszécy. Gçusi ludzie natomiast ujmujé te problemy
caçkiem odwrotnie. Gdy w amerykaõskim józyku migowym stwierdzajé, ñe ktoë
naleñy do LEKKO NIEDOSæYSZèCYCH, to majé na myëli osobó, ktÜra pod
pewnymi wzglódami zbliñona jest do osÜb sçyszécych, lecz zasadniczo
traktowana jest jak gçucha. Natomiast jeñeli wyrañajé sió w józyku migowym,
ñe ktoë jest BARDZO NIEDOSæYSZèCY, to majé na myëli kogoë, kto bardzo
przypomina czçowieka sçyszécego, a tylko w bardzo niewielkim stopniu
gçuchego 22 .
17 M. Szok, Studenci o studentach, czyli o niesçyszécych i sçyszécych,
http://www.pracodawca.info/index.php?option=com_content&task=view=id=278Itemid=55
18 Por. B. Szczepankowski, Osoby z uszkodzonym sçuchem, s. 70 oraz A. Garbarska-Werner,
Niesçyszécy to teñ niepeçnosprawni, w: http://www.eswip.elblag.pl/poza/site.php?id=213&nr=63.
19 G. Galewski, Spoçecznoëí gçuchych w oczach przybysza, w: êwiat Ciszy, 1998, nr 3, s. 8.
20 B. Szczepankowski, Jan Siestrzyõski pedagog, litograf, lekarz, w: êwiat Ciszy, 1999, nr 5, s. 11.
21 M. Lisiecka-Bieçanowicz, Osoby niesçyszéce w spoçeczeõstwie, s. 82.
22 H. Lane, Maska dobroczynnoëci , s. 24.
173
Zgłoś jeśli naruszono regulamin