SYMBOLE UNII EUROPEJSKIEJ
Cele:
¾ dziecko potrafi opisać flagę Unii Europejskiej,
¾ zna tytuł hymnu UE,
¾ zna nazwę maskotki UE i wie, jak ona wygląda,
¾ potrafi wykonać paszport UE.
Metody pracy: pogadanka, zabawa.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: flaga UE, nagranie hymnu UE, plakat przedstawiający Syriusza, Karty pracy 1-4.
Przebieg zajęć
1. Wprowadzenie.
Nauczycielka prezentuje symbole UE (flaga, hymn, maskotka - Syriusz) i omawia każdy z nich.
Flaga
To 12 złotych gwiazd na chabrowym tle, rozmieszczonych jak godziny na tarczy zegarowej. Liczba gwiazd jest niezmienna. Jest to symbol doskonałości, harmonii i pełni, na wzór 12 godzin, 12 miesięcy, 12 znaków zodiaku i 12 apostołów.
Hymn
Tytuł hymnu brzmi „Oda do radości”. Jest to muzyczna aranżacja preludium „Ody do radości” z IX symfonii Ludwika van Bethowena, dokonana przez Huberta von Karajana.
Maskotka dzieci w Unii Europejskiej
Nazwa maskotki - Syriusz pochodzi od najjaśniejszej gwiazdy na niebie. W każdym kraju występuje ona w innym stroju zawierającym elementy narodowe (np. w Hiszpanii ma strój torreadora, w Polsce Krakowiaka).
2. Kolorowanka.
Dzieci wykonują zadanie w Karcie pracy 1 – zadaniem jest pokolorowanie flagi UE i policzenie gwiazdek.
3. Zabawa: „ Która to gwiazdka?”
Nauczycielka rozkłada na stolikach wycinanki w kształcie różnych gwiazdek. Zadanie dzieci polega na tym, aby wybrać spośród nich te, które są takie same, jak gwiazdki na fladze Unii Europejskiej – każde dziecko musi znaleźć 12 sztuk.
4. Moja flaga Unii Europejskiej.
Przedszkolaki wykonują zadanie w Karcie pracy 2 - przyklejają gwiazdki na chabrowym szablonie obok godzin na tarczy zegarowej.
5. Hymn Unii Europejskiej.
Każde dziecko dostaje zestaw liter, które składają się na hasło:
ODA DO RADOŚCI
Nauczycielka prosi, aby każdy odnalazł w swoim zestawie litery A i przykleił je w Karcie pracy 2 obok gwiazdek wskazujących godziny trzecią i siódmą. Po wykonaniu zadania prosi o przyklejenie kolejnych liter zgodnie z następującym kluczem:
litery O - godziny: pierwsza, piąta, dziewiąta
litery D - godziny druga, czwarta i ósma
litera R - godzina szósta
litera Ś - godzina dziesiąta
litera C - godzina jedenasta
litera I - godzina dwunasta
Dzieci odczytują hasło ułożone z liter odpowiadającym godzinom od pierwszej do dwunastej.
Wysłuchanie hymnu nagranego na płytę CD – zwrócenie uwagi na odpowiednią postawę i zachowanie.
6. Projektowanie polskiego Syriusza.
Każde dziecko projektuje strój dla Syriusza z elementami polskimi - zadanie w Karcie pracy 3.
7. Paszport do Europy
Zadaniem dzieci jest wykonanie paszportu ( książeczki w kolorze czerwonym), który będzie potrzebny na kolejnych zajęciach o Unii Europejskiej. Wykonanie: na stronie tytułowej dzieci naklejają napis „paszport” oraz flagę UE i kolorują ją. Następna strona – rysują swój portret (zdjęcie) i przyklejają wydrukowane wcześniej imię i nazwisko. Puste kartki wewnątrz paszportu to miejsce na wklejanie flag, z krajów europejskich, które dzieci będą sukcesywnie poznawać na kolejnych zajęciach z edukacji europejskiej.
8. Na zakończenie zajęć przedszkolaki kończą zdania:
Wiem teraz ...
Najbardziej spodobało mi się ...
Nie zrozumiałem ...
KARTA PRACY 1
Pokoloruj flagę Unii Europejskiej, policz na niej gwiazdki.
KARTA PRACY 2
Przyklej gwiazdki obok liczb oznaczających godziny.
KARTA PRACY 3
Zaprojektuj polską wersję stroju Syriusza.
O D A D O R A D O Ś C I
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
agawa18