J. Papuzińska - Nasza mama czarodziejka.doc

(138 KB) Pobierz
Nasza mama czarodziejka

Nasza mama czarodziejka

 

Cele ogólne:

·         rozwijanie umiejętności poprawnego wypowiadania się,

·         rozwijanie umiejętności wiązania ilustracji z treścią książki,

·         rozszerzanie zasobu słownictwa związanego z wyrażaniem uczuć,

·         zachęcanie do czytelnictwa,

·         doskonalenie biegłości w rachunku pamięciowym (mnożenie i dzielenie w zakresie 30),

·         rozwijanie wyobraźni twórczej.

Cele szczegółowe: 


- pozna znaczenie wyrazu zarozumiałość, ułoży 2-3 zdania na temat lektury oraz własnych przeżyć, prawidłowo napisze tytuł, imię i nazwisko autora, ilustratora poznanej lektury, prawidłowo zastosuje znaki <, >, =, rozwiąże proste zadanie tekstowe, nauczy się wyrażać własne uczucia, wykona pracę plastyczną na podany temat, wykorzysta różne materiały do wykonania pracy plastycznej, zaśpiewa wcześniej poznaną piosenkę.

Metody:

·         słowne - opowiadanie, rozmowa kierowana, praca z tekstem,

·         oglądowe - pokaz, obserwacja, prezentacja,

·         działania praktyczne.

Formy pracy:

·         indywidualna, zbiorowa, grupowa

Środki dydaktyczne:

·         serduszka z sylabami i liczbami, lektura J. Papuzińskiej „Nasza mama czarodziejka", płyta „Piosenki dla mojej mamy" K. Krawczyka, rozsypanka zdaniowa, karty pracy nr 1, 2, 3, „Słownik języka polskiego", papier rysunkowy, kredki świecowe i ołówkowe, kolorowy brystol, szablony potrzebne do wykonania kwiatka, patyczki, klej, nożyczki.

Przebieg zajęć

1. Powitanie uczniów i zaproszonych gości: rodziców, dyrekcji szkoły, nauczycieli.

2. Wysłuchanie piosenki pt. „Tobie mamo" oraz wierszy recytowanych przez laureatów powiatowych konkursów recytatorskich. Jeden z tych wierszy jest autorstwa Marty Asztemborskiej - uczennicy klasy I b.

DLA MOJEJ MAMUNI

Kocham Cię, mamuś,
Z serca całego,
Czy jesteś smutna,
Czy zamyślona
Czy też radosna,
Rozpromieniona,
Dla Ciebie wszystko
Na świecie zrobię;
Posprzątam pokój,
Lekcje odrobię...
A gdybyś o tym zapomniała,
To Ci przypomnę,
Mamo kochana. 

3. Wprowadzenie do tematu zajęć:

·         O kim jest piosenka i wiersze?

·         Dlaczego właśnie dzisiaj słuchaliśmy tych utworów?

·         Kto jest najważniejszy w naszym życiu?

·         Kto nas najbardziej kocha?

4. Dla mam napisano wiele utworów: wierszy, piosenek, opowiadań... Jedno z takich opowiadań wybrałam dla Was...

Odczytanie zaszyfrowanego hasła.

Na tablicy umieszczone są serduszka z liczbami, proszę aby dzieci ułożyły te liczby od najmniejszej do największej, potem odwróciły serduszka i przeczytały hasło: CZARODZIEJKA.

Opowiadanie pochodzi z lektury pt. „Nasza mama czarodziejka".

·         Kto napisał tą lekturę?

·         Kto jest ilustratorem?

Rozdanie grupom egzemplarzy książek.

5. Samodzielne uzupełnianie karty pracy nr 1 (załącznik)

6. Przeczytanie przez nauczyciela opowiadania pt. „Jak nasza mama odczarowała wielkoluda".

·         Kim była mama - bohaterka lektury?

·         Kogo nazywamy czarodziejem?

7. Odszukanie hasła CZARODZIEJ w „Słowniku języka polskiego"

·         Czy Wasze mamy też są czarodziejkami?

·         Co dla Was wyczarowują?

8. Praca w grupach (rozdanie w kopertach rozsypanki zdaniowej)

Rozsypanka zdaniowa (załącznik) - tytuły wydarzeń w opowiadaniu pt. „Jak nasza mama odczarowała wielkoluda":

a. Wielkolud zabiera dzieciom piłkę. 
b. Mama idzie po piłkę do parku. 
c. Mama ceruje ubranie wielkoluda. 
d. Z wielkoluda uchodzi powietrze.

Przeczytanie zdań w odpowiedniej kolejności, wpisanie w okienka numerów zdań i wklejenie ich do zeszytu.

OCENA PRACY

9. Przypomnienie kogo nazywamy czarodziejem.

·         W jaki sposób mama odczarowała wielkoluda?

·         Jaki jest przepis mamy na zwalczanie zarozumialstwa?

Wyjaśnienie słowa ZAROZUMIAŁY

10. Odszukanie w lekturze fragmentu zawierającego przepis mamy na zwalczanie zarozumialstwa.

11. Ilustrowanie wylosowanego wydarzenia z lektury:

a. Liderzy grup losują tytuł wydarzenia.
b. Grupy wykonują ilustrację - czas pracy 10 minut.
c. Układanie obrazków wraz z podpisem w odpowiedniej kolejności.
d. Zrobienie wystawy prac.

12. Zadanie domowe; przepisać zdania wklejone do zeszytu.
Dla chętnych - nauczyć się opowiadać wybrany fragment lektury.

13. Zachęcenie uczniów do wypożyczenia książki w bibliotece
i samodzielnego jej przeczytania.

OCENA PRACY

14. Rachunek pamięciowy - mnożenie i dzielenie w zakresie 30, np.                  

3 × 8                  20 : 5

7 × 2                  16 : 4

6 × 4                  12 : 3

5 × 4                  15 : 3

2 × 8                  8 : 2

Jeżeli liczbę, o której myślę podzielę przez 10 to otrzymam liczbę 2. O jakiej liczbie myślę?

Wybrane działania uczniowie ilustrują na tablicy grafem strzałkowym, drzewkiem matematycznym, przedstawiają na osi.

15. Uzupełnianie plansz:

a. sąsiedzi liczb: 9, 12, 18, 19, 25, 29

b. porównywanie liczb - wstaw znak <, >, =

                   10    5 × 2                   15 : 3    6

                   8 × 2    20                   9    3 × 3

                   3 × 5    14                   14 : 7    5

                   16    4 × 4                   8 : 2     4

16. Samodzielne uzupełnianie karty pracy nr 2 (załącznik)

17. Jakie prezenty dajemy mamom z okazji Dnia Matki?

kwiaty - kupujemy, zrywamy w ogrodzie, na łące...
Proszę przeczytajcie uważnie zadanie - karta pracy nr 3 (załącznik).
Wspólne rozwiązanie zadania, indywidualne wykonanie odpowiedniej do zadania ilustracji.

18. Zadanie domowe: jeśli komuś nie udało się uzupełnić całej karty pracy nr 2 w czasie zajęć dokończy ją w domu.

OCENA PRACY

19. Wykonanie piosenki pt. „Mama w kuchni".

20. Wykonanie papierowego kwiatka dla mamy.
Wycinanie szablonów, klejenie płatków i liści, łączenie z patyczkiem.

21. Odśpiewanie „Sto lat", wręczenie kwiatków, słonecznych medalionów, listów oraz własnoręcznie namalowanych portretów mam.

22. Podsumowanie pracy na zajęciach. Pożegnanie.

 

Rozsypanka

 

Karta pracy 1

 

Karta pracy 2

 

 

 

 

Karta pracy 3

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin