“Zabawy plastyczne” – program autorski kółka plastycznego dla klas 4-6 SP.
„Sztuka dziecka wciąż na nowo się tworzy i nie przestanie być sztuką żywą i twórczą tak długo, jak długo będą istniały dzieci lubiące i umiejące po swojemu, a pięknie rysowaći malować”.
S. Szuman, S. Zagała – „Malujemy” – Nasza Księgarnia, Warszawa 1961.
W oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodo-wej z dnia 15.02.1992 w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, opracowałam program autorski dla kół-ka plastycznego p.t. „Zabawy plastyczne”. Rozporządzenie to kładzie nacisk na wszechstronny rozwój ucznia, który powi-nien stać się nadrzędnym celem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela. Realizacji tego celu służy działalność edukacyjna szkoły, stanowiąca spójną całość. Edukacja szkolna ma zatem polegać na realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.
Program przeznaczony jest do realizacji w szkole podsta-wowej na zajęcia dodatkowe, koła zainteresowań. Dostosowa-ny jest do wieku uczestników (7 – 13 lat), dla grup około 20-30 osobowych, które spotykają się raz w tygodniu na ok. 90 minut. Zajęcia mają charakter ogólno rozwojowy poprzez sto-sowanie różnych form i technik działalności plastycznej.
— stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka
— usprawnianie manualne
— pogłębianie, usprawnianie percepcji wzrokowej „oko – rę-ka – mózg”
— rozwijanie aktywność indywidualnej
— ćwiczenie kreatywnego myślenia
— rozwijanie zainteresowań
— rozbudzanie ekspresji twórczej ucznia
Ćwiczenia i zabawy plastyczne, grupowe i indywidualne, uwzględniające kreatywność, indywidualizm i swobodę wypo-wiedzi w twórczości plastycznej dziecka oraz różnorodność rozwiązań plastycznych.
— aktywne uczestnictwo w zajęciach
— poszukiwanie różnorodnych rozwiązań plastycznych
— wzbogacanie własnego warsztatu plastycznego
— kreatywność i ekspresja twórcza uczniów
— stwarzanie uczniom warunków do indywidualnego rozwoju i grupowego działania
— stymulowanie działań rozwijających manualnie i umysłowo
— organizowanie zajęć sprzyjających kreatywności uczniów
Temat zajęć
Umiejętności ucznia
Sposoby realizacji i techniki plastyczne
Ważne kolory
Trzy kolory podstawowe: żółty, czerwony, niebieski; barwy czyste, barwy pochodne, barwy złamane, barwy rozbielone, barwy zgaszone
Zna barwy podstawowe, umie tworzyć barwy pochodne, złamane, rozbielone i zgaszone
Ćwiczenia malarskie, przybory: kredki, farby akwarelowe, folie przezroczyste (żółta, czerwona, niebieska), pędzle, karton
Zmocz i zgnieć – scena z ulubionej bajki
Malowanie na mokrym kartonie akwarelami jako przykład malowania laserunkowego – przezroczystego, wprowadzenie linii konturowej, wprowadzenie pojęć pejzaż, krajobraz
Umie wyjaśnić różnice między technikami akwarelowymi a temperą, umie zastosowań laserunek w przedstawianiu planów, umiejętnie korzysta z linii konturowej, zna pojęcia
Ćwiczenia malarskie, przybory: farby akwarelowe, miękkie pędzle, cienki pisak czarny
Farby z pastą – portret mamy lub bukiet kwiatów
Wprowadzenie pojęć: paleta, barwa kryjąca, portret, zapoznanie z techniką mieszaną
Przygotować paletę i materiały malarskie, zna pojęcia, ćwiczy umiejętności wykonując prace plastyczną
Ćwiczenia malarskie, przybory: farby akwarelowe, pasta do zębów biała, pędzle szczeciniaki, cienka tekturka, kartony
Kleksy-stworki – prehistoryczne dinozaury lub goście z odległych galaktyk
Zapoznanie z techniką wykonywania pracy plastycznej polegającą na nanoszeniu kilka kropli kolorowej plakatówki i rozdmuchiwaniu jej we wszystkie strony, domalowywanie brakujących szczegółów
Umie przygotować materiały do wykonania pracy plastycznej, wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni
Ćwiczenia malarskie, przybory: farby plakatowe lub akwarelowe, blok techniczny, pędzle cienkie i grube, kolorowe flamastry
Odbijanki symetryczne – kolorowe owady lub fantastyczne kwiaty
Omówienie techniki pracy z wprowadzeniem pojęcia symetrii
Zna pojęcie symetrii, wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni symetryczną
Ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, farby plakatowe, twardy pędzel szczeciniak i patyk
Malowanie tamponami z zastosowaniem szablonu – ornament kwiatowy, geometryczny itp.
Objaśnienie wykonania pracy plastycznej za pomocą szablonu, wprowadzenie nowych pojęć: tepowanie, szablon, ornament
Umie zaprojektować i wykonać prosty szablon, zna wprowadzone pojęcia, wykonuje ornament
Oglądanie reprodukcji, ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, flamaster, nożyczki, świeca, wata lub kawałki gąbki, farby akwarelowe lub plakatowe, spinacze biurowe
Ruchome postacie – krótki film animacyjny
Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia animacji
Umie wykonać pracę plastyczną wywołującą pozorny ruch postaci, zna pojęcie animacji
Pokaz bajki animowanej, ćwiczenie malarskie, przybory: papier rysunkowy, flamastry, ołówki, nożyczki, przybory geometryczne, płytka szklana lub z pleksi
Odbijanki – kompozycje z liści
Zapoznanie z techniką wykonania pracy plastycznej
Wykonuje kompozycję z zastosowaniem różnego rodzaju liści drzew
Ćwiczenie malarskie, przybory: kredki bambino, karton rysunkowy
Niewidzialny rysunek – zimowy świat zabaw
Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie nowych pojęć: natężenie koloru, walor jasny, ciemny
Zna pojęcia, wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni
Ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, ołówek, biała świeca, kredki świecowe, duży miękki pędzel, farby akwarelowe
Kredkami i farbą – noc
Zapoznanie z techniką wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie nowego pojęcia kontrast
Zna pojęcie, umie zastosować środki wyrazu artystycznego w pracy plastycznej z wyobraźni
Ćwiczenie malarskie, przybory: karton techniczny, kredki świecowe, duży miękki pędzel, farby akwarelowe
Wydrapywanka – kosmonauta odkrywający nową planetę lub kosmiczne wyprawy
Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie nowego pojęcia: sgraffito (wyskrobać)
Wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni, zna pojęcie
Ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, farby akwarelowe, świeca, czarny tusz kreślarski, duży miękki pędzel, zaostrzony patyczek
Wycinanka witrażowa – kompozycja okolicznościowa
Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia witraż
Zna pojęcie, wykonuje pracę plastyczną na dowolnie wybrany temat
Ćwiczenie manualne, przybory: ciemny karton techniczny, przybory geometryczne, nożyczki do paznokci, klej, cienka przejrzysta bibułka
Jesienne obrazki – kompozycje kwiatowe lub fantastyczne ludziki, zwierzęta
Zapoznanie z techniką wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia: kompozycja
Zna rodzaje kompozycji, wykonuje pracę plastyczną na dowolnie wybrany temat
Ćwiczenia manualne, przybory: suszone liście, płatki kwiatów, igły sosny, kasztany, żołędzie, zapałki, zaostrzony patyczek, jarzębina, karton techniczny, klej
Naklejanka – krajobraz
Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia: kolaż
Zna pojęcie, umie zastosować kolaż w pracy plastycznej z wyobraźni
Ćwiczenie plastyczne, przybory: ścinki tkanin, taśmy pasmanteryjnej i inne niepotrzebne drobiazgi które można przyszyć lub przykleić do podłoża, cienka tekturka, nożyczki klej
Stemple z plasteliny – monogram, ekslibris
Zapoznanie z wykonaniem pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia: monogram, ekslibris
Zna i rozumie pojęcia, umie wykonać stempel z plasteliny
Ćwiczenie manualne, przybory: nakrętka słoika, plastelina, kawałek grubej folii, farby plakatowe, cienki pędzel, papier rysunkowy
Różany bukiet z liści klonu
...
patriszienka18