Zabawy plastyczne.doc

(57 KB) Pobierz
“Zabawy plastyczne” – program autorski kółka plastycznego dla klas 4-6 SP

“Zabawy plastyczne” – program autorski kółka plastycznego dla klas 4-6 SP.

 

„Sztuka dziecka wciąż na nowo się tworzy i nie przestanie być sztuką żywą i twórczą tak długo, jak długo będą istniały dzieci lubiące i umiejące po swojemu, a pięknie rysować
i malować”.

S. Szuman, S. Zagała – „Malujemy” –
Nasza Księgarnia, Warszawa 1961.

 

Wstęp

W oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodo-wej z dnia 15.02.1992 w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego, opracowałam program autorski dla kół-ka plastycznego p.t. „Zabawy plastyczne”. Rozporządzenie to kładzie nacisk na wszechstronny rozwój ucznia, który powi-nien stać się nadrzędnym celem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela. Realizacji tego celu służy działalność edukacyjna szkoły, stanowiąca spójną całość. Edukacja szkolna ma zatem polegać na realizacji zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania.

 

Charakterystyka programu

              Program przeznaczony jest do realizacji w szkole podsta-wowej na zajęcia dodatkowe, koła zainteresowań. Dostosowa-ny jest do wieku uczestników (7 – 13 lat), dla grup około 20-30 osobowych, które spotykają się raz w tygodniu na ok. 90 minut. Zajęcia mają charakter ogólno rozwojowy poprzez sto-sowanie różnych form i technik działalności plastycznej.

 

Szczegółowe cele i zadania

            stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka

            usprawnianie manualne

            pogłębianie, usprawnianie percepcji wzrokowej „oko – rę-ka – mózg”

            rozwijanie aktywność indywidualnej

            ćwiczenie kreatywnego myślenia

            rozwijanie zainteresowań

            rozbudzanie ekspresji twórczej ucznia

 

Formy realizacji

              Ćwiczenia i zabawy plastyczne, grupowe i indywidualne, uwzględniające kreatywność, indywidualizm i swobodę wypo-wiedzi w twórczości plastycznej dziecka oraz różnorodność rozwiązań plastycznych.

 

Założone osiągnięcia uczniów

aktywne uczestnictwo w zajęciach

poszukiwanie różnorodnych rozwiązań plastycznych

wzbogacanie własnego warsztatu plastycznego

kreatywność i ekspresja twórcza uczniów

 

Procedury osiągania celów

stwarzanie uczniom warunków do indywidualnego rozwoju i grupowego działania

stymulowanie działań rozwijających manualnie i umysłowo

organizowanie zajęć sprzyjających kreatywności uczniów

 

Szczegółowe treści nauczania i przebiegu zajęć

 

Temat zajęć

Zakres treści

Umiejętności ucznia

Sposoby realizacji i techniki plastyczne

Ważne kolory

Trzy kolory podstawowe: żółty, czerwony, niebieski; barwy czyste, barwy pochodne, barwy złamane, barwy rozbielone, barwy zgaszone

Zna barwy podstawowe, umie tworzyć barwy pochodne, złamane, rozbielone i zgaszone

Ćwiczenia malarskie, przybory: kredki, farby akwarelowe, folie przezroczyste (żółta, czerwona, niebieska), pędzle, karton

Zmocz i zgnieć – scena z ulubionej bajki

Malowanie na mokrym kartonie akwarelami jako przykład malowania laserunkowego – przezroczystego, wprowadzenie linii konturowej, wprowadzenie pojęć pejzaż, krajobraz

Umie wyjaśnić różnice między technikami akwarelowymi a temperą, umie zastosowań laserunek w przedstawianiu planów, umiejętnie korzysta z linii konturowej, zna pojęcia

Ćwiczenia malarskie, przybory: farby akwarelowe, miękkie pędzle, cienki pisak czarny

Farby z pastą – portret mamy lub bukiet kwiatów

Wprowadzenie pojęć: paleta, barwa kryjąca, portret, zapoznanie z techniką mieszaną

Przygotować paletę i materiały malarskie, zna pojęcia, ćwiczy umiejętności wykonując prace plastyczną

Ćwiczenia malarskie, przybory: farby akwarelowe, pasta do zębów biała, pędzle szczeciniaki, cienka tekturka, kartony

Kleksy-stworki – prehistoryczne dinozaury lub goście z odległych galaktyk

Zapoznanie z techniką wykonywania pracy plastycznej polegającą na nanoszeniu kilka kropli kolorowej plakatówki i rozdmuchiwaniu jej we wszystkie strony, domalowywanie brakujących szczegółów

Umie przygotować materiały do wykonania pracy plastycznej, wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni

Ćwiczenia malarskie, przybory: farby plakatowe lub akwarelowe, blok techniczny, pędzle cienkie i grube, kolorowe flamastry

Odbijanki symetryczne – kolorowe owady lub fantastyczne kwiaty

Omówienie techniki pracy z wprowadzeniem pojęcia symetrii

Zna pojęcie symetrii, wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni symetryczną

Ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, farby plakatowe, twardy pędzel szczeciniak i patyk

Malowanie tamponami z zastosowaniem szablonu – ornament kwiatowy, geometryczny itp.

Objaśnienie wykonania pracy plastycznej za pomocą szablonu, wprowadzenie nowych pojęć: tepowanie, szablon, ornament

Umie zaprojektować i wykonać prosty szablon, zna wprowadzone pojęcia, wykonuje ornament

Oglądanie reprodukcji, ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, flamaster, nożyczki, świeca, wata lub kawałki gąbki, farby akwarelowe lub plakatowe, spinacze biurowe

Ruchome postacie – krótki film animacyjny

Zapoznanie ze sposobem wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia animacji

Umie wykonać pracę plastyczną wywołującą pozorny ruch postaci, zna pojęcie animacji

Pokaz bajki animowanej, ćwiczenie malarskie, przybory: papier rysunkowy, flamastry, ołówki, nożyczki, przybory geometryczne, płytka szklana lub z pleksi

Odbijanki – kompozycje z liści

Zapoznanie z techniką wykonania pracy plastycznej

Wykonuje kompozycję z zastosowaniem różnego rodzaju liści drzew

Ćwiczenie malarskie, przybory: kredki bambino, karton rysunkowy

Niewidzialny rysunek – zimowy świat zabaw

Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie nowych pojęć: natężenie koloru, walor jasny, ciemny

Zna pojęcia, wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni

Ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, ołówek, biała świeca, kredki świecowe, duży miękki pędzel, farby akwarelowe

Kredkami i farbą – noc

Zapoznanie z techniką wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie nowego pojęcia kontrast

Zna pojęcie, umie zastosować środki wyrazu artystycznego w pracy plastycznej z wyobraźni

Ćwiczenie malarskie, przybory: karton techniczny, kredki świecowe, duży miękki pędzel, farby akwarelowe

Wydrapywanka – kosmonauta odkrywający nową planetę lub kosmiczne wyprawy

Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie nowego pojęcia: sgraffito (wyskrobać)

Wykonuje pracę plastyczną z wyobraźni, zna pojęcie

Ćwiczenie malarskie, przybory: blok techniczny, farby akwarelowe, świeca, czarny tusz kreślarski, duży miękki pędzel, zaostrzony patyczek

Wycinanka witrażowa – kompozycja okolicznościowa

Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia witraż

Zna pojęcie, wykonuje pracę plastyczną na dowolnie wybrany temat

Ćwiczenie manualne, przybory: ciemny karton techniczny, przybory geometryczne, nożyczki do paznokci, klej, cienka przejrzysta bibułka

Jesienne obrazki – kompozycje kwiatowe lub fantastyczne ludziki, zwierzęta

Zapoznanie z techniką wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia: kompozycja

Zna rodzaje kompozycji, wykonuje pracę plastyczną na dowolnie wybrany temat

Ćwiczenia manualne, przybory: suszone liście, płatki kwiatów, igły sosny, kasztany, żołędzie, zapałki, zaostrzony patyczek, jarzębina, karton techniczny, klej

Naklejanka – krajobraz

Omówienie techniki wykonania pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia: kolaż

Zna pojęcie, umie zastosować kolaż w pracy plastycznej z wyobraźni

Ćwiczenie plastyczne, przybory: ścinki tkanin, taśmy pasmanteryjnej i inne niepotrzebne drobiazgi które można przyszyć lub przykleić do podłoża, cienka tekturka, nożyczki klej

Stemple z plasteliny – monogram, ekslibris

Zapoznanie z wykonaniem pracy plastycznej, wprowadzenie pojęcia: monogram, ekslibris

Zna i rozumie pojęcia, umie wykonać stempel z plasteliny

Ćwiczenie manualne, przybory: nakrętka słoika, plastelina, kawałek grubej folii, farby plakatowe, cienki pędzel, papier rysunkowy

Różany bukiet z liści klonu

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin