KoncepcjaBadanKonkurencyjnosciPrzedsTur.pdf

(113 KB) Pobierz
Microsoft Word - ZZ_P10_04' KoncepcjaBadanKonkurencyjnosciPrzedsTur.DOC
Rafał Kusa , Adam Peszko
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie
KONCEPCJA BADA İ KONKURENCYJNO ĺ CI
PRZEDSI Ħ BIORSTW TURYSTYCZNYCH W MAŁOPOLSCE
1. Ranga turystyki w rozwoju Małopolski
Małopolska jest jednym z najatrakcyjniejszych turystycznie regionów Polski.
Na jej obszarze znajduj Ģ si ħ Kraków, Wieliczka, O Ļ wi ħ cim, Zakopane –
najcz ħĻ ciej, poza Warszaw Ģ , odwiedzane przez turystów zagranicznych miasta
Polski. W 2003 roku odwiedziło Małopolsk ħ blisko 8 mln turystów, w tym
przeszło 1 mln turystów zagranicznych. Podczas pobytu go Ļ cie krajowi wydali
Ļ rednio 376 zł na osob ħ , za Ļ zagraniczni 966 zł. Daje to województwu rocznie
kwot ħ prawie 3,4 mld zł [2].
Jednym z wielu czynników determinuj Ģ cych wykorzystanie potencjału jakim
dysponuje Małopolska w sferze turystyki, s Ģ przedsi ħ biorstwa prowadz Ģ ce
działalno Ļę w zakresie organizowania imprez turystycznych i po Ļ redniczenia na
zlecenie klientów w zawieraniu umów o Ļ wiadczenie usług turystycznych, czyli
biura podró Ň y. W Centralnym Rejestrze Zezwole ı 1 zgłoszonych jest 380
przedsi ħ biorstw prowadz Ģ cych działalno Ļę tego typu w Małopolsce, co stanowi
niemal 11% wszystkich tego typu przedsi ħ biorstw w Polsce [7].
Dla rozwoju turystyki w Małopolsce szczególne znaczenie maj Ģ podmioty
zajmuj Ģ ce si ħ obsług Ģ turystyki przyjazdowej. Działalno Ļę w tym zakresie
deklaruje ok. 50% biur podró Ň y, jednak zazwyczaj ma ona charakter marginalny
w porównaniu z prowadzon Ģ równocze Ļ nie obsług Ģ turystyki wyjazdowej.
Oznacza to, Ň e obsług Ģ turystyki przyjazdowej w Małopolsce zajmuje si ħ na
wi ħ ksz Ģ skal ħ kilkadziesi Ģ t biur podró Ň y 2 .
Uznaj Ģ c rol ħ tej grupy przedsi ħ biorstw dla rozwoju gospodarczego Małopolski
za istotn Ģ , podj ħ to badania 3 maj Ģ ce na celu okre Ļ lenie wewn ħ trznych (le ŇĢ cych po
stronie przedsi ħ biorstwa) czynników determinuj Ģ cych konkurencyjno Ļę biur
1 na mocy Ustawy o usługach turystycznych z dnia 29 sierpnia 1997r. wszystkie przedsi ħ biorstwa
prowadz Ģ ce działalno Ļę w zakresie organizowania imprez turystycznych i po Ļ redniczenia na zlecenie
klientów w zawieraniu umów o Ļ wiadczenie usług turystycznych uzyska ę musz Ģ zezwolenie, na
podstawie którego wpisywane zostaj Ģ z urz ħ du do Centralnego Rejestru Zezwole ı , prowadzonego
przez ministra wła Ļ ciwego do spraw turystyki (obecnie Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki
Społecznej)
2 w Forum Turystyki Przyjazdowej przy Polskiej Organizacji Turystycznej Małopolska
reprezentowana jest przez 20 podmiotów [7]
3
487
badania te prowadzone s Ģ w ramach prac własnych Zakładu Podstaw Zarz Ģ dzania Wydziału
Zarz Ģ dzania AGH (umowa nr 10/10.200.131)
podró Ň y. Zanim przejdziemy do szczegółowej koncepcji tych bada ı zastanówmy
si ħ nad istot Ģ konkurencyjno Ļ ci przedsi ħ biorstw turystycznych.
2. Istota konkurencyjno Ļ ci przedsi ħ biorstw turystycznych
Uniwersalne poj ħ cie konkurencyjno Ļ ci oznacza umiej ħ tno Ļę konkurowania,
a wi ħ c działania i przetrwania w konkurencyjnym otoczeniu.
Bardziej precyzyjnie konkurencyjno Ļę przedsi ħ biorstw jest definiowana jako
zdolno Ļę firm do podtrzymywania swojej bazy zaspokajania potrzeb klientów
i konsumentów poprzez bardziej sprawn Ģ poda Ň towarów i usług na coraz lepszych
warunkach cenowych i pozacenowych - lepszych od konkurentów [11, str.147].
W definicji tej wyst ħ puje element odniesienia cech obiektu, którego
konkurencyjno Ļę badamy, do cech innych obiektów. Oznacza to, Ň e
konkurencyjno Ļę jest cech Ģ relatywn Ģ , a wi ħ c tak Ģ , której znaczenie zakłada jaki Ļ
typ relacji ł Ģ cz Ģ cej obiekt, o którym co Ļ orzekamy, z jakimi Ļ innymi obiektami
[10, str.49]. Dokonuj Ģ c oceny konkurencyjno Ļ ci stajemy zatem przed problemem
wyboru obiektów odniesienia, od których zale Ň y wynik oceny badanego podmiotu.
Zgodnie z jedn Ģ z najpopularniejszych współczesnych koncepcji
konkurencyjno Ļę w długim okresie jest wynikiem zdolno Ļ ci do budowania taniej
i szybciej od konkurentów, kluczowych kompetencji ( core competencies), które
mog Ģ da ę pocz Ģ tek zupełnie nowym produktom. Kluczowe kompetencje mo Ň na
zidentyfikowa ę w przedsi ħ biorstwie na podstawie co najmniej trzech cech
[16, str.83-84]:
umo Ň liwiaj Ģ dost ħ p do ró Ň nych rynków
decyduj Ģ o dostrzeganych przez klientów korzy Ļ ciach, jakich dostarczaj Ģ
produkty firmy
s Ģ trudne do imitacji.
Prawdziwym Ņ ródłem przewagi jest zdolno Ļę mened Ň erów do konsolidacji,
w skali całego przedsi ħ biorstwa, technologii i umiej ħ tno Ļ ci w kompetencje, które
pozwalaj Ģ pojedynczym jednostkom biznesowym szybko adaptowa ę si ħ do
zmieniaj Ģ cych si ħ warunków [16, str. 81].
Chodzi przy tym o wprowadzanie zmian, zanim konieczno Ļę zmiany stanie si ħ
nieunikniona. Zdolno Ļę ta, okre Ļ lana mianem „strategicznej regeneracji” polega na
dynamicznym tworzeniu nowych modeli i nowych strategii prowadzenia
działalno Ļ ci gospodarczej odpowiednio do zmieniaj Ģ cych si ħ warunków [12, str.
68]. Firma, która zna i rozumie swoje otoczenie, a ponadto tworzy warianty
strategii i przydziela Ļ rodki szybciej ni Ň konkurenci, zyskuje decyduj Ģ c Ģ przewag ħ
[12, str. 82].
Aby by ę na tym polu skutecznym potrzebne s Ģ umiej ħ tno Ļ ci czujnego
obserwowania otoczenia i szybkiego anga Ň owania (niekiedy w oparciu o bardzo
słabe, niezauwa Ň alne dla innych sygnały) posiadanych zasobów oraz zdobycia
dost ħ pu do tych, którymi przedsi ħ biorstwo nie dysponuje. Bystro Ļę , zdolno Ļę do
szybkich zmian i czujno Ļę na zmiany na rynku - s Ģ to cechy o wysokich kosztach
imitacji, tak wi ħ c mog Ģ one by ę Ņ ródłem trwałej przewagi konkurencyjnej. Ta
przewaga trwa ę b ħ dzie dopóki cechy te b ħ d Ģ ekonomicznie warto Ļ ciowe, czyli
dopóki konkurencyjne otoczenie b ħ dzie podlega ę szybkim zmianom [3, str.631].
488
Za jeden z wyznaczników konkurencyjno Ļ ci współczesnych przedsi ħ biorstw
uzna ę zatem nale Ň y ich adaptacyjno Ļę , czyli zdolno Ļę dostosowania si ħ do
dokonuj Ģ cych si ħ w otoczeniu zmian, mierzona czasem, którego przedsi ħ biorstwo
potrzebuje na dokonanie tych zmian [1, str.199]. Jest to cecha niezwykle istotna
w odniesieniu do przedsi ħ biorstw funkcjonuj Ģ cych na rynku turystycznym, który
jest niezwykle podany na gwałtowne zmiany, których Ņ ródłem mo Ň e by ę zarówno
sytuacja polityczna i gospodarcza, jak i czynniki przyrodnicze.
Coraz cz ħĻ ciej spotka ę mo Ň na opinie, Ň e skutecznym sposobem poprawy
konkurencyjno Ļ ci przedsi ħ biorstwa jest nawi Ģ zywanie uprzywilejowanych relacji
z wybranymi partnerami ze swojego otoczenia [14, str.237]. Umiej ħ tno Ļę
współpracy jest szczególnie istotna w przypadku biur podró Ň y, których działalno Ļę
polega na ł Ģ czeniu w jeden produkt (usług ħ ) usług cz Ģ stkowych Ļ wiadczonych
przez inne podmioty (linie lotnicze, hotele, restauracje, muzea, parki rozrywki).
Zdolno Ļę doboru wła Ļ ciwych kontrahentów i utrzymania z nimi trwałych relacji
wydaje si ħ niezwykle istotn Ģ umiej ħ tno Ļ ci Ģ .
Znaczenie tej umiej ħ tno Ļ ci znajduje swoje odbicie w koncepcji klastrów, czyli
przestrzennie skoncentrowanych skupisk przedsi ħ biorstw - jednocze Ļ nie
konkuruj Ģ cych i kooperuj Ģ cych ze sob Ģ w pewnych aspektach działalno Ļ ci oraz
instytucji i organizacji, powi Ģ zanych rozbudowanym systemem wzajemnych
relacji o formalnym i nieformalnym charakterze, opartych na specyficznej
trajektorii rozwoju (np. technologia lub rynki zbytu) [6, str. 45]. Wydaje si ħ , Ň e
Małopolska, skupiaj Ģ ca na swym obszarze ró Ň norodne atrakcje turystyczne,
a ponadto wiele wyspecjalizowanych przedsi ħ biorstw i organizacji
funkcjonuj Ģ cych w sferze turystyki mo Ň e by ę traktowana jako „turystyczny
klaster”. Umiej ħ tno Ļę wykorzystania potencjalnych mo Ň liwo Ļ ci jakie daje
funkcjonowanie w ramach klastra stanowi ę mo Ň e Ņ ródło przewagi konkurencyjnej
przedsi ħ biorstw.
Przedsi ħ biorstwa organizacji i po Ļ rednictwa w turystyce to w wi ħ kszo Ļ ci
mikroprzedsi ħ biorstwa zatrudniaj Ģ ce kilka osób. Tymczasem koncepcja
konkurencyjno Ļ ci przedsi ħ biorstw rozwin ħ ła si ħ na gruncie du Ň ych, cz ħ sto
mi ħ dzynarodowych przedsi ħ biorstw o zdywersyfikowanej produkcji. To one były
najcz ħĻ ciej przedmiotem bada ı i analiz, na podstawie których formułowano
wnioski dotycz Ģ ce konkurencyjno Ļ ci przedsi ħ biorstw. Tym samym mo Ň liwo Ļ ci
wykorzystania dotychczasowych do Ļ wiadcze ı badawczych s Ģ powa Ň nie
ograniczone.
Dodatkowym ograniczeniem jest fakt, i Ň biura podró Ň y to przedsi ħ biorstwa
usługowe, podczas gdy uwaga badaczy koncentrowała si ħ dotychczas głównie na
przedsi ħ biorstwach produkcyjnych. W Ļ wietle rozwa Ň a ı na temat
konkurencyjno Ļ ci rozró Ň nienie mi ħ dzy przedsi ħ biorstwami produkcyjnymi
i usługowymi jest niezwykle istotne, a uwarunkowane głównie ró Ň nicami w sferze
zasobów obu typów przedsi ħ biorstw. Planuj Ģ c badania konkurencyjno Ļ ci
przedsi ħ biorstw turystycznych konieczne b ħ dzie opracowanie metodologii
badawczej uwzgl ħ dniaj Ģ cej specyfik ħ tych przedsi ħ biorstw.
Celem bada ı jest ocena wpływu poszczególnych zasobów na sytuacj ħ
przedsi ħ biorstw. Niezwykle pomocna dla doprecyzowania tego celu wydaje si ħ
489
by ę koncepcja zaproponowana przez J.M. Stankiewicza, według której
konkurencyjno Ļę mo Ň na rozpatrywa ę jako system, na który składaj Ģ si ħ
4 elementy [18, str.97]:
potencjał konkurencyjno Ļ ci, czyli system zasobów materialnych
i niematerialnych umo Ň liwiaj Ģ cych mu budowanie przewagi konkurencyjnej.
Zasoby te zaanga Ň owane s Ģ w ró Ň nych sferach funkcjonalnych, w których
wyró Ň ni ę mo Ň na odr ħ bne składniki potencjału konkurencyjno Ļ ci (np.
posiadanie własnych komórek badawczo-rozwojowych lub współpraca
z o Ļ rodkami naukowymi, stosowanie systemów zapewnienia jako Ļ ci,
kwalifikacje i przedsi ħ biorczo Ļę pracowników, renoma i unikalne umiej ħ tno Ļ ci
przedsi ħ biorstwa).
przewaga konkurencyjna (maj Ģ ca zawsze wzgl ħ dny charakter), która mo Ň e by ę
rozumiana jako konfiguracja składników potencjału konkurencyjno Ļ ci
umo Ň liwiaj Ģ cych przedsi ħ biorstwu generowanie skutecznych instrumentów
konkurowania,
instrumenty konkurowania, czyli narz ħ dzia i sposoby pozyskiwania klientów.
To wła Ļ nie instrumenty konkurowania maj Ģ wywoła ę u kontrahentów
zainteresowanie ofert Ģ przedsi ħ biorstwa i sprawi ę , aby została ona oceniona
jako atrakcyjniejsza (za wzgl ħ du na warto Ļę u Ň ytkow Ģ b Ģ d Ņ emocjonaln Ģ ) od
oferty konkurentów.
pozycja konkurencyjna. czyli miejsce na skali korzy Ļ ci ekonomicznych
i pozaekonomicznych, jakie przedsi ħ biorstwo dostarcza wszystkim swoim
interesariuszom, w porównaniu z miejscami zajmowanymi przez jego
konkurentów.
Rozpatruj Ģ c konkurencyjno Ļę w aspekcie pozycji i potencjału, za cel bada ı
przyj ħ to ocen ħ wpływu poszczególnych zasobów (zwłaszcza niematerialnych),
okre Ļ lanych mianem składników potencjału konkurencyjno Ļ ci na pozycj ħ
konkurencyjn Ģ małopolskich biur podró Ň y. Takie podej Ļ cie mo Ň e by ę traktowane
jako pomoc przy podejmowaniu decyzji o alokacji Ļ rodków w przedsi ħ biorstwie,
jak równie Ň przy formułowaniu programów wsparcia dla przedsi ħ biorstw sektora
usług turystycznych.
Okre Ļ lmy najpierw czynniki, które wyznaczaj Ģ pozycj ħ konkurencyjn Ģ i sposób
ich pomiaru.
3. Czynniki okre Ļ laj Ģ ce pozycj ħ konkurencyjn Ģ przedsi ħ biorstwa
turystycznego
Pozycja konkurencyjna rozumiana jest najcz ħĻ ciej jako osi Ģ gni ħ cie
odpowiednio wysokiego udziału w rynku, mierzonego absolutnymi lub
wzgl ħ dnymi wska Ņ nikami. Analizuj Ģ c efekty działalno Ļ ci przedsi ħ biorstwa oprócz
udziału firmy w rynku brany jest pod uwag ħ wypracowany zysk oraz rentowno Ļę .
Wska Ņ niki te zazwyczaj rozpatrywane s Ģ w uj ħ ciu dynamicznym, co umo Ň liwia
ocen ħ kierunku i tempa zmian jakim podlegaj Ģ wyniki przedsi ħ biorstwa.
Wa Ň nym wyznacznikiem konkurencyjno Ļ ci przedsi ħ biorstwa jest niew Ģ tpliwie
równie Ň czas funkcjonowania na rynku. Fakt utrzymania si ħ na rynku przez okres
kilku lat niezbicie dowodzi, i Ň firma jest konkurencyjna. ņ adne badania i analizy
490
nie s Ģ w stanie podwa Ň y ę tej oceny - wszak wystawili j Ģ jedyni nieomylni
s ħ dziowie: konsumenci. Istotn Ģ słabo Ļ ci Ģ tego parametru jest konstatacja, Ň e krótki
okres funkcjonowania wcale nie musi oznacza ę niskiej konkurencyjno Ļ ci.
Przekonało si ħ o tym ju Ň wiele do Ļ wiadczonych, renomowanych firm, których
pozycja została powa Ň nie zagro Ň ona przez rynkowych „nowicjuszy”. Dotyczy to
szczególnie działalno Ļ ci usługowej, gdzie prosty pomysł wci ĢŇ mo Ň e doprowadzi ę
do powstania gospodarczych imperiów [9, str.149]. Okazuje si ħ , Ň e we
współczesnej gospodarce nowe pomysły, dotycz Ģ ce zarówno produktów, jak
i szeroko rozumianych procesów ich dostarczania s Ģ atutem, który Ļ miało mo Ň na
przeciwstawi ę organizacyjnej doskonało Ļ ci firm posiadaj Ģ cych wieloletnie
do Ļ wiadczenie.
Rozwa Ň ania na temat wyznaczników pozycji konkurencyjnej dodatkowo
komplikuje fakt, Ň e ocena mo Ň e by ę dokonana z ró Ň nych punktów widzenia.
Innymi kryteriami kierowa ę si ħ b ħ d Ģ klienci firmy, wła Ļ ciciele, potencjalni
inwestorzy i mened Ň erowie [15, str.178].
W prezentowanych badaniach do oceny pozycji konkurencyjnej posłu ŇĢ :
1. dynamika sprzeda Ň y
2. rentowno Ļę sprzeda Ň y
Znaj Ģ c ju Ň miary stosowane do oceny pozycji konkurencyjnej przejd Ņ my
do sposobów okre Ļ lenia potencjału konkurencyjno Ļ ci.
4. Ocena potencjału konkurencyjno Ļ ci
Potencjał konkurencyjno Ļ ci to system zasobów materialnych i niematerialnych
umo Ň liwiaj Ģ cych przedsi ħ biorstwu budowanie przewagi konkurencyjnej.
ń ródłem trwałej przewagi konkurencyjnej mog Ģ by ę te zasoby, które s Ģ
warto Ļ ciowe, rzadkie, trudne do na Ļ ladowania i nie posiadaj Ģ substytutów. Mog Ģ
by ę one postrzegane jako wi Ģ zki maj Ģ tku rzeczowego i nierzeczowego, wł Ģ cznie
z umiej ħ tno Ļ ciami kadry kierowniczej, procesami organizacyjnymi i procedurami
post ħ powania oraz informacjami i wiedz Ģ , jak Ģ dysponuje firma [4, str.625].
Wiele bada ı potwierdziło wpływ zarówno otoczenia, jak i zasobów
przedsi ħ biorstwa na jego wynik. Mimo pewnego zró Ň nicowania w poszczególnych
gał ħ ziach przemysłu, wpływ zasobów firmy jest wi ħ kszy ni Ň wpływ otoczenia.
Badania polegaj Ģ ce na ocenie wybranych zasobów i umiej ħ tno Ļ ci przedsi ħ biorstw
i odniesieniu tych ocen do wyników firmy wykazały, Ň e firmy, które buduj Ģ swoje
strategie na bazie wzajemnie powi Ģ zanych, skomplikowanych, zło Ň onych
społecznie, niematerialnych aktywów pokonuj Ģ firmy, które buduj Ģ strategi ħ
w oparciu o maj Ģ tek rzeczowy. Ró Ň nice w zasobach i umiej ħ tno Ļ ciach, jakimi
dysponuj Ģ firmy mog Ģ mie ę charakter długookresowy i mog Ģ tłumaczy ę dlaczego
niektóre firmy konsekwentnie osi Ģ gaj Ģ lepsze wyniki od innych [3, str. 648-649].
W wyniku bada ı przeprowadzonych w Ļ ród 100 przoduj Ģ cych przedsi ħ biorstw
funkcjonuj Ģ cych na rynkach Ļ wiatowych oraz w Polsce do podstawowych Ņ ródeł
przewagi konkurencyjnej zaliczono: skuteczne działania marketingowe (76%
firm), szkolenie pracowników (67%), skuteczne kanały dystrybucji (58,5%),
zmiana stylu zarz Ģ dzania (47%), proces produkcji - modernizacja (46,5%), wzrost
innowacyjno Ļ ci firmy (46%), prace badawczo-rozwojowe (43,5%), wybór
dostawców (30,5%), zbudowanie nowej kultury organizacyjnej (26%) [8, str. 95].
491
Zgłoś jeśli naruszono regulamin