czysta_turystyka_www.pdf

(1030 KB) Pobierz
KSIAZKA_CT
Turystyka
poradnik dla firm
sektora turystycznego
Publikacja przygotowana i opublikowana przy finansowym wsparciu Unii Europejskiej
Czysta
17433084.011.png 17433084.012.png 17433084.013.png 17433084.014.png 17433084.001.png
Redakcja:
Ewa Figórska
Zespó∏ autorski:
Jacek Chyla
Ewa Figórska
Olga Gałek
Agnieszka Kukuła
Andrzej Mitura
Piotr Murdza
Dagmara Pilis
Marta Serafin
Dominika Zaręba
Opracowanie graficzne:
Jarosław Szczurek
Rysunki:
Iwona Siwek - Front
Zdj´cia:
Olga Gałek
Juraj Flamik
Richard Nebesky
Barbara Tekieli
Dominika Zaręba
Niniejszy poradnik został opublikowany dzięki pomocy
finansowej Unii Europejskiej. Za treść tego poradnika
odpowiada Fundacja Partnerstwo dla Środowiska,
poglądy w nim wyrażone nie odzwierciedlają w żadnym
razie oficjalnego stanowiska Unii Europejskiej.
Dystrybucję Poradnika prowadzi Fundacja Partnerstwo dla Środowiska
Druk:
Drukarnia DRUKMAR
ul. Rzemieślnicza 10, 32-080 Zabierzów, 501 787 286
Wydawca:
Fundacja Partnerstwo dla Ârodowiska
31-005 Kraków
ul. Bracka 6/6
tel.: (12) 430 24 43, 430 24 65
fax: (12) 429 47 25
e-mail: biuro@epce.org.pl
www.epce.org.pl
17433084.002.png 17433084.003.png
3
SPIS TREŚCI:
1. program czysta turystyka:
za∏o˝enia, sposób realizacji . . . . . . . . . 4
8.4. JAK ZAR ZÑDZAå ODPADAMI? SCHEMAT POST¢POWANIA
W CELU OPR ACOWANIA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI
POWSTAJÑCYMI W FIRMIE
8.5. RODZAJE ODPADÓW MOGÑCYCH POWSTAWAå W OBIEKTACH
ÂWIADCZÑCYCH US¸UGI HOTELARSKE I GASTRONOMICZNE
8.6. PR ZYK¸ADY ROZWIÑZA¡
1.1. ZA¸O˚ENIA PROGR AMU
1.2. ADRESACI PROGR AMU
1.3. CELE PROGR AMU
1.4. STRUKTUR A ORGANIZACYJNA
1.5. ZASADY UCZESTNICTWA W PROGR AMIE
1.6. REZYGNACJA Z UCZESTNICTWA W PROGR AMIE
1.7. SPOSÓB REALIZACJI PROGR AMU CZYSTA TURYSTYKA
9. wentylacja, klimatyzacja, ha∏as . . . . 34
9.1. WENTYLACJA, KLIMATYZACJA
9.2. HA¸AS
2. certyfikat czystej turystyki . . . . . . . . 6
2.1. REGULAMIN PR ZYZNAWANIA CERTYFIKATU CZYSTEJ TURYSTYKI
2.2. KRYTER IA CERTYFIKATU CZYSTEJ TURYSTYKI
10. ˝ywnoÊç, utrzymanie czystoÊci
i higiena . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3. turystyka zrównowa˝ona na Êwiecie
– przyk∏ady . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
10.1. ˚YWNOÂå
10.2. UTR ZYMANIE CZYSTOÂCI I HIGIENA
3.1. PR AGA-WIEDE¡ GREENWAY – MODEL WSPÓ¸PR ACY CZESKIE-
GO PROGR AMU GREENWAYS I BIUR A PODRÓ˚Y PR ZY TWO-
R ZENIU I SPR ZEDA˚Y PRODUKTU TURYSTYCZNEGO (CZECHY)
3.2. STOWAR ZYSZENIE ZIELONYCH HOTELI
(GREEN HOTELS ASSOCIATION)
3.3. MI¢DZYNARODOWA INICJATYWA PROEKOLOGICZNA HOTELAR ZY
(INTERNATIONAL HOTELS ENVIRONMENTAL INITIATIVE-IHEI)
3.4. PR ZYK¸ADY ÂRODOWISKOWEJ CERTYFIKACJI FIRM BR AN˚Y
TURYSTYCZNEJ (GREEN GLOBE, GREEN LANTERN)
11. zagospodarowanie terenu wokó∏
firmy (zieleƒ, oÊwietlenie,
oznakowanie, parking) . . . . . . . . . . . . . . 42
11.1. MAPA, PLANY
11.2. OZNAKOWANIE
11.3. ELEMENTY „UMEBLOWANIA ULICZNEGO”
11.4. POWIER ZCHNIE
11.5. OGRODZENIA
11.6. OÂWIETLENIE
11.7. ROÂLINNOÂå
11.8. REKULTYWACJA TERENÓW ZDEGR ADOWANYCH
4. polityka Êrodowiskowa . . . . . . . . . . . . . . . 10
5. schematy procesu technologicznego
– hotel, restauracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12
12. turystyka a dba∏oÊç o zachowanie
dziedzictwa przyrodniczego
i kulturowego: produkt lokalny
i zielone szlaki greenways . . . . . . . . . 46
5.1. HOTEL – SCHEMAT PROCESU TECHNOLOGICZNEGO
5.2. RESTAUR ACJA – SCHEMAT PROCESU TECHNOLOGICZNEGO
6. zarzàdzanie energià . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 14
12.1. PRODUKT LOKALNY
12.2. PRODUKT TURYSTYCZNY NA ZIELONYCH SZLAKACH
GREENWAYS
6.1. DLACZEGO WARTO ZAR ZÑDZAå ENERGIÑ?
6.2. JAK OSZCZ¢DZAå ENERGI¢ – PROPOZYCJE ROZWIÑZA¡
13. obowiàzki przedsi´biorców w
zakresie spe∏niania wymogów
formalno-prawnych ochrony
Êrodowiska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
7. gospodarowanie wodà i Êciekami . . . . 21
7.1 DLACZEGO WARTO OSZCZ¢DZAå WOD¢ I W¸AÂCIWIE
GOSPODAROWAå ÂCIEKAMI?
7.2 JAK ZAR ZÑDZAå WODÑ I ÂCIEKAMI, PR ZYK¸ADY ROZWIÑZA¡
14. lista firm uczestniczàcych
w pilota˝owej edycji programu
czysta turystyka 2004 . . . . . . . . . . . . . . 55
8. gospodarka odpadami . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
8.1. DLACZEGO WARTO ZAR ZÑDZAå ODPADAMI?
8.2. SYSTEM PR ZEPISÓW REGULUJÑCYCH GOSPODARK¢ ODPADAMI
8.3. GOSPODARKA ODPADAMI W FIRMIE I SPOSOBY JEJ REALIZACJI
15. przydatne adresy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
16. materia∏y êród∏owe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
17433084.004.png 17433084.005.png
4
CZYSTA TURYSTYKA POR ADNIK DLA FIRM SEKTOR A TURYSTYCZNEGO
1. program czysta turystyka:
za∏o˝enia, sposób realizacji
1.1. ZA¸O˚ENIA PROGR AMU
Program bran˝owy Czysta Turystyka zosta∏ opraco-
wany w oparciu o doÊwiadczenia Programu Czysty Biz-
nes oraz Programu Zielone Szlaki Greenways realizowa-
nych przez Fundacj´ Partnerstwo dla Ârodowiska.
Program stanowi odpowiedê na rosnàce potrzeby
dostosowania si´ przedsi´biorstw z bran˝y turystycznej
do trendów i standardów europejskich i Êwiatowych w go-
spodarce turystycznej. Poj´cie turystyki zrównowa˝onej,
nawiàzujàcej w swej koncepcji do rozwoju zrównowa˝o-
nego, pojawia si´ we wszystkich deklaracjach, konwencjach i programach mi´-
dzynarodowych poruszajàcych zagadnienia turystyki i Êrodowiska oraz rozwoju
spo∏eczno-ekonomicznego. W procesie integracji europejskiej Program Czystej
Turystyki jest szansà dla firm na podniesienie jakoÊci oferowanych us∏ug oraz
zwi´kszenie ich konkurencyjnoÊci i wyró˝nienie na rynku turystycznym.
Programu Czysty Biznes oraz Programu Zielone Szlaki Greenways .
Program Czystej Turystyki ma swojego koordynatora , k tórego zadaniem jest
sta∏y kontak t z firmami cz∏onkowskimi, pomoc w korzystaniu z oferty progra-
mu, pozyskiwanie nowych firm cz∏onkowskich, organizowanie seminariów,
warsztatów, przeprowadzanie audytów ekologicznych.
Wsparciem dla koordynatora jest zespó∏ specjalistów FPÂ (specjalista
ds. Programu Czysta Turystyka, audytor ds. Êrodowiskowych, koordynator
Programu Zielone Szlaki Greenways, specjalista ds. produk tu lokalnego,
specjalista ds. projek tów partnerskich, pracownicy Centrum Informacji Eko-
logicznej) k tórzy w porozumieniu z koordynatorem realizujà bardziej szcze-
gó∏owe i specjalistyczne projek ty w firmach cz∏onkowskich.
Program jest realizowany w oparciu o struk tur´ organizacyjnà Progra-
mu Czysty Biznes. Oznacza to, ˝e firmy/instytucje pragnàce wziàç udzia∏
w programie przyst´pujà do lokalnych Klubów Czystego Biznesu .
Obecnie dzia∏a 15 Klubów Czystego Biznesu, zrzeszajàcych firmy z terenu
województwa ma∏opolskiego, mazowieckiego, Êlàskiego, podkarpackiego,
Êwi´tokrzyskiego i pomorskiego. Firmy spoza tych województw zrzeszone sà
w Klubie Korespondencyjnym.
W regionach dzia∏ania Klubów Czystego Biznesu realizowany jest tak˝e
Program Zielonych Szlaków – Greenways, k tórego celem jest ak tywizacja
regionów poprzez rozwój turystyki przyjaznej dla Êrodowiska oraz tworzenie
markowych produk tów turystycznych wspólnie z lokalnà bran˝à turystycznà.
Us∏ugi firm uczestniczàcych w Programie Czystej Turystyki b´dà w∏àczane do
oferty poszczególnych szlaków Greenways.
1.2. ADRESACI PROGR AMU
Program Czysta Turystyka to oferta dla ma∏ych i Êrednich firm sek tora tu-
rystycznego i paraturystycznego (za definicj´ ma∏ych i Êrednich przedsi´-
biorstw przyj´to definicj´ Ministerstwa Gospodarki) Êwiadczàcych us∏ugi noc-
legowe (hotele, pensjonaty, domy wczasowe, schroniska), gastronomiczne (re-
stauracje, bary, karczmy, itp.), agroturystyczne oraz inne us∏ugi noclegowe
i gastronomiczne.
1.3. CELE PROGR AMU
Celem Programu Czysta Turystyka jest podnoszenie konkurencyjno-
Êci firm z bran˝y turystycznej poprzez podejmowanie dzia∏aƒ w za-
kresie ochrony Êrodowiska, a w szczególnoÊci:
• wspieranie firm z sek tora turystycznego w podejmowaniu dzia∏aƒ na rzecz
ochrony Êrodowiska naturalnego, pozwalajàcych oszcz´dzaç wod´, ener-
gi´, ograniczaç iloÊç powstajàcych odpadów;
• motywowanie firm do anga˝owania si´ w dzia∏ania na rzecz promocji lo-
kalnej kultury, tradycji i gospodarki;
• tworzenie firmom mo˝liwoÊci anga˝owania si´ w d∏ugofalowe projek ty na
rzecz ochrony Êrodowiska i spo∏ecznoÊci lokalnych, w tym uczestniczenia
w tworzeniu produk tów turystycznych w oparciu o Zielone Szlaki Greenways;
• wspieranie firm w dzia∏aniach na rzecz podniesienia jakoÊci oferowanych
us∏ug i wyró˝nienia na rynku turystycznym.
Celem Programu Czysta Turystyka jest równie˝ w∏àczenie w jego realiza-
cj´ w∏adz lokalnych, organizacji pozarzàdowych i innych instytucji, k tórych dzia-
∏alnoÊç jest zwiàzana z sek torem turystycznym. Instytucje te mogà przyst´po-
waç do Programu na takich samych zasadach jak firmy lub byç partnerem Fun-
dacji w realizacji Programu Czystej Turystyki na swoim obszarze.
1.5. ZASADY UCZESTNICTWA W PROGR AMIE
Aby uczestniczyç w Programie Czysta Turystyka nale˝y podpisaç
deklaracj´ cz∏onkowskà , na mocy k tórej Fundacja gwarantuje wyko-
nanie okreÊlonych us∏ug na rzecz instytucji cz∏onkowskiej oraz poufnoÊç
informacji uzyskanych w trakcie wspó∏pracy, a firma/instytucja przyst´-
pujàca do programu zobowiàzuje si´ do ak tywnej wspó∏pracy z Funda-
cjà w zakresie realizacji dzia∏aƒ proÊrodowiskowych.
W celu podpisania deklaracji cz∏onkowskiej firma instytucja powinna
skontak towaç si´ z koordynatorem Programu Czysta Turystyka lub koordy-
natorem lokalnego Klubu Czystego Biznesu, k tóry szczegó∏owo przedstawi
zasady wspó∏pracy oraz przeka˝e deklaracj´ cz∏onkowskà.
1.6. REZYGNACJA Z UCZESTNICTWA
W PROGR AMIE
Firmy/instytucje uczestniczàce w Programie Czysta Turystyka mogà w do-
wolnym momencie zrezygnowaç z udzia∏u w tej inicjatywie poprzez pisemne
przes∏anie rezygnacji do siedziby Fundacji Partnerstwo dla Ârodowiska.
1.7. SPOSÓB REALIZACJI PROGR AMU
CZYSTA TURYSTYKA
Wst´pny przeglàd ekologiczny
W firmach uczestniczàcych w programie specjaliÊci Fundacji Partnerstwo
dla Ârodowiska wykonujà wst´pne przeglàdy ekologiczne, k tórych celem jest
1.4. STRUKTUR A ORGANIZACYJNA
Program Czysta Turystyka jest realizowany przez Fundacj´ Partner-
stwo dla Ârodowiska . Program wykorzystuje doÊwiadczenia i know-how
17433084.006.png 17433084.007.png 17433084.008.png
5
ocena oddzia∏ywania firmy na Êrodowisko oraz zidenty fikowanie mo˝liwych
dzia∏aƒ proekolgicznych. Zalecenia i rekomendacje zawarte we wst´pnym
przeglàdzie ekologicznym s∏u˝à jako podstawa do opracowania konkretnych
projek tów oraz ustalenia planu dzia∏aƒ zmierzajàcych do spe∏nienia przez fir-
m´/instytucj´ wszystkich kryteriów Certy fikatu Czystej Turystyki.
Firmy posiadajàce certy fikat ISO 14001 lub b´dàce w trakcie jego wdra-
˝ania zwolnione sà z koniecznoÊci przeprowadzania wst´pnego przeglàdu
ekologicznego. W takim przypadku pe∏nomocnik Êrodowiskowy firmy cz∏on-
kowskiej sam (po konsultacji z audytorem Êrodowiskowym FPÂ) wype∏nia for-
mularz audytu i przekazuje go koordynatorowi Programu Czysta Turystyka.
Wst´pny przeglàd ekologiczny jest dokumentem poufnym.
Logo i flaga Czystej Turystyki
Firmy i instytucje, k tóre przejdà pomyÊlnie audyt certy fikujàcy i uzyska-
jà Certy fikat Czystej Turystyki b´dà mog∏y pos∏ugiwaç si´ logiem i flagà Czy-
stej Turystyki.
Logo oraz flaga zosta∏y opracowane w ramach konkursu przeprowadzo-
nego przez FPÂ i Ko∏o Naukowe Studentów przy Wydziale Form Przemys∏o-
wych Akademii Sztuk Pi´knych w Krakowie.
Opracowanie polityki Êrodowiskowej i planu dzia∏aƒ
Po przeprowadzeniu wst´pnego przeglàdu ekologicznego koordynator
Programu Czysta Turystyka pomaga firmie/instytucji cz∏onkowskiej w sfor-
mu∏owaniu polityki Êrodowiskowej.
Dokument powinien w jasny sposób informowaç wszystkie zainteresowa-
ne strony, ˝e dana firma jest w pe∏ni Êwiadoma swoich oddzia∏ywaƒ Êrodowi-
skowych oraz zobowiàzuje si´ do ograniczenia swego wp∏ywu na Êrodowisko
oraz zawieraç trzy konkretne zobowiàzania: do ciàg∏ego doskonalenia systemu
zarzàdzania Êrodowiskowego; do zapobiegania zanieczyszczeniom; do utrzy-
mywania zgodnoÊci z prawem ochrony Êrodowiska i innymi uregulowaniami
Êrodowiskowymi, k tóre odnoszà si´ do danego przedsi´biorstwa. Po opraco-
waniu polityki Êrodowiskowej powinien zostaç przygotowany plan dzia∏aƒ wy-
nikajàcy z celów polityki oraz oceny zawartej w audytach ekologicznych.
Rys. 1. Logo Programu Czysta Turystyka. Projekt: Maciej W∏asnowolski.
Wdro˝enie rozwiàzaƒ proekologicznych w firmach
Ka˝da z firm/instytucji uczestniczàcych w programie podejmuje dzia∏a-
nia, nakierowane na osiàganie efek tów Êrodowiskowych przy równocze-
snym osiàganiu efek tów ekonomicznych.
Zadaniem koordynatora Programu Czysta Turystyka oraz zespo∏u spe-
cjalistów jest pomoc firmie/instytucji w realizacji tych dzia∏aƒ poprzez pro-
ponowanie optymalnych rozwiàzaƒ, pomoc w poszukiwaniu najlepszej ofer-
ty, wskazywanie êróde∏ finansowania, itp.
Metoda wdra˝ania mo˝e byç dwojaka:
a) Zespó∏ specjalistów FPÂ proponuje gotowe rozwiàzania, k tóre sà nast´pnie
wdra˝ane w firmie/instytucji uczestniczàcej w Programie Czysta Turystyka.
b) Pracownicy firmy/instytucji tworzà Zespó∏ ds. Czystej Turystyki, k tóry bie-
rze ak tywny udzia∏ w wypracowywaniu metod realizacji oraz monitorowa-
niu efek tów programu. Zespó∏ spotyka si´ w regularnych odst´pach czaso-
wych i ÊciÊle wspó∏pracuje z audytorem ds. Êrodowiskowych FPÂ. Metoda
ta ma szczególne uzasadnienie w du˝ych firmach/instytucjach.
Przystàpienie do audytu certyfikujàcego
Czystej Turystyki
Ka˝da firma/instytucja, k tóra spe∏ni okreÊlone kryteria mo˝e ubiegaç
si´ o Certy fikat Czystej Turystyki. Przyznanie certy fikatu poprzedza audyt
certy fikujàcy przeprowadzany przez specjalistów Fundacji Partnerstwo dla
Ârodowiska.
Rys. 2. Flaga Programu Czysta Turystyka. Projekt: Maciej W∏asnowolski.
Przyznanie Certyfikatu Czystej Turystyki
Certy fikat Czystej Turystyki jest przyznawany przez niezale˝nà Kapitu∏´
na podstawie audytu certy fikujàcego. Certy fikat jest wa˝ny przez dwa lata,
po tym okresie firma/instytucja musi ubiegaç si´ o jego odnowienie.
G∏ównym za∏o˝eniem certy fikatu jest sta∏e doskonalenie si´ firm uczest-
niczàcych w programie i podejmowanie przez nie nowych inicjatyw na rzecz
ochrony Êrodowiska.
Obs∏uga informacyjna firm
Przez ca∏y okres uczestnictwa w programie firma/instytucja cz∏onkow-
ska mo˝e korzystaç z us∏ug Centrum Informacji Ekologicznej , na k tóre
sk∏adajà si´: Infolinia, Serwis bran˝owy, Biznes iEkologia, Biuletyn Czyste-
go Biznesu. Centrum udziela informacji nt. ak tualnych zmian w prawie
ochrony Êrodowiska, monitoruje êród∏a finansowania inwestycji i progra-
mów ekologicznych, itp.
 
17433084.009.png 17433084.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin