Podział płaszczyzny okna
Ø Krzyż okienny = SŁUPEK + ŚLEMIĘ
Kwatera ≠ szyba
àstały – drewniany/kamienny, jako element architektoniczny; słupek i ślemię zamontowane w obokniu
àpozorny – drewniany; nie wchodzi w oboknie
* kamienny – gotyk i renesans; wyjątkowo wczesny barok – 1 poł. XVII w.
* drewniany – z XVIII i XIX w.; wyjątkowo zachowane z XVIII w.
~ Właściwy – przenikanie się słupków i ślemion
~ Pozorny – połączenie ślemiona z listwami przymykowtmi w oknach bezsłupowych
~ Przenikanie „w krzyż” – w tej samej płaszczyźnie, przycięcie profilu pod kątem 45 ◦ - rzadkie
~ Wprowadzenie kostki na styku słupka i ślemienia
~ Słupek przechodzący – powszechnie
- popularna listwa przymykowa w formie pilastra/kolumienki
- Okna o (prawie) równych i nierównych podziałach - równolegle do XX w.
à kamienne – kon. XV- 1 poł. XVII w.
Płd. – podziały nierówne
Płn. – prawie równe – przełom XVI/XVII
à drewniane
Płn. – podziały równe, we wszytkich okresach, popularne 1550-1650
Płd. – podziały nierówne, popularne po 1650, przeważa w poł. XVIII w.-2 ćw. XX
- OKNA ZŁOŻONE – o kilku słupkach i ślemionach
àdo poł. XIX w. dominuje słupek przechodzący (czyli ślemię dobijające)
à1840-60 – dominuje ślemię; słupek zanika zastąpiony listwą przymykową
- Gotyk, renesans –symetryczne rozmieszczenie okien; dla zachowania symetrii blendy z malowaną stolarką
Okna kościelne
- laskowanie
- wiatrownice
- szpary, by woda się nie skraplała i mogła uciec na zewnątrz, korytka z dziurą – trzeba je czyścić; dziś nie istnieją
Renesans – witraże gabinetowe – tematyka heraldyczna/religijna
Słupki
à mocno profilowane przekroje
àprostokątne ze złagodzonymi krawędziami (fazy, profilowania)
- podobne rozwiązania w kamieniu i w drewnie (w drewnie mogą być nieco smuklejsze)
- rzadziej rzeźbione w drewnie
XVIII/XIX w.
- słupki i ślemiona zwrócone na zewnątrz przy skrzydłach otwieranych do wnętrza (i odwrotnie)
- powszechne słupki profilowane; przekrój zbliżony do półwałka
- równolegle rozwiązania stosowane wcześniej, zbliżone do prostokąta z profilowaniem
- XVIII w. – w architekturze pałacowej likwidacja słupka; w architekturze mieszczańskiej w poł. XIX w.
Ślemiona
Do poł. XIX w.
1. Najprostsze – prostokątne, krawędzie rzadko złagodzone drobnymi profilami
2. Wywodzące się z prostokąta, mające w górnej części wystający profil/półwałek
3. O przekroju zbliżonym do słupka - formie półwałka
4. W formie okapnika
- ślemiona płaskie, nierozczłonkowane stosowane są od wprowadzenia okien znormalizowanych
Okna zwykle malowane
Od zewnątrz
XVI w. ciemnooliwkowo zielony,
jasnoszary, jasno brązowy,
renesans - czerwony (krwi wołowej), zielony
barok - kolory jaśniejsze
od 1815 r. – biel
Wewnątrz
Dopasowane do rozwiązania wnętrza
Niemalowana
Zwykle nasączana olejem dla zabezpieczenia przed wilgocią; przybiera z czasem brązowy kolor
- Przy łukach odciążających stolarka ruchoma – prosta! – do XVIII w.
Okna zależnie od sposobu przylegania skrzydeł do oboknia
· Okna tępe
- wręby jedynie w obokniu, skrzydła wchodzą w nie całą grubością
- w XVIII w. wypierane przez okna przylgowe
· Okna przylgowe
- wręby w obokniu jak i w skrzydle = uszczelnienie podwójne
- od XVIII w. (nie wiadomo, czy wcześniej)
I. Do 1450 r.
- Okiennice
- Błony
- Kon. XIV w. – romboidalne szybki
- Podział funkcji okna – część dolna, wyższa z okiennicą (funkcja wietrząca), część gówna przeszklona (funkcja doświetlająca)
- Blendy z malowanymi maswerkami
- Równolegle występowały okna
o (prawie) równych o zróżnicowanych kwaterach
- Gotyk – poziome podziały okien; oszklenia
- bardzo długo, szczególnie na płd. PL, ok. poł. XIV
II. Ok. 1450 – 1600
- Okno nowożytne – przeszklone
- Stosowanie podziału otworu okiennego w kamieniu obok powszechniejszego w drewnie
- Rugowanie błon zwierzęcych, papierowych, płóciennych itp. Jako wypełnienie skrzydeł
- Wprowadzenie pełnego oszklenia okna
- Stosowanie szklanych błon o szybach różnych od prostokąta, np. gomółki (od 2 poł. XV w.), romby, 6- i 8-boczne szybki
- Późny renesans i wczesny barok – przeważają podziały równe
- Płn. – przeszklone ściany niemal typowym rozwiązaniem
- Renesans – kamień
- okno 2-poziomowe, 6-cio kwaterowe, z przesuniętym ślemieniem (Wawel)
- ostatnie przykłady – pocz. XVII w.
- brak witraży – szkła gabinetowe
- Protestantyzm przyczynił się do powiększenia powierzchni okien (potrzebne światło do czytania Pisma Świętego)
III. Ok. 1600-1730
- Coraz częściej stosowano błony szklane o szybach prostokątnych
- XVIII w. – zwiększanie rozmiarów w tafli (2 tafle na szerokość okna)
- Równolegle tradycyjne gomółki itd.
- Nowość - duże krążki
- Wprowadzenie powszechniej podziału na nierówne kwatery àpłd. – po 1650
àpłn. – ok. 1700
- Okiennice wewnętrzne – od XVIII w. (składane), po dwie z każdej strony, związane z wyglądem wnętrza, powtarzają podziały boazerii
- kon. XVI/pocz. XVII w. – okna kamienne o równych kwaterach (nie potrzebowały ślemion w drewnie)
- 1 poł. XVIII w. – w dużych otworach o podziale w kamieniu z nierównymi kwaterami mogły istnieć stolarki krosnowe z drewnianymi ślemionami
- Barok – charakterystyczne okna trójpoziomowe o nierównych kwaterach (Tylman z Gameren)
· OKIENNICE – do 2 poł. XV same; później wspierana oszkleniem (nawet do 1650)
- z/bez rygla
- za węgarkiem okiennym
- oboknie z wykutym wrębem – uszczelnia
- okiennice ażurowe/ z przeszkleniami
- w gotyku i renesansie często jako jedyne skrzydła
- niewiele zachowanych
- przy blendach dla zachowania symetrii
àod zewnątrz
àwewnątrz – od XVIII w.
· Podział okna na dwie części
àgórna, niższa, stała o funkcji doświetlającej
àdolna, wyższa, z okiennicami o funkcji wentylującej
· 1 poł. XV w. – typowe okna – czterodziałowe, słupek, ślemię, bez wrębów, j.w.
- utrzymują się bardzo długo - w Koloni do 1600 ,
Wawel XVII w.
· Wprowadzenie oszklenia w dolnych kwaterach
- też od XV w., zwykle z okiennicami
- PL – XV-XVI w.; gomółkami od pocz. XVI w.
· Oboknie kamienne
- występowało bardzo długo
- z wrębami; Ratusz, Toruń, okno od dziedzińca (1602-1603)
· OKNA KROSNOWE
- wywodzą się z budownictwa kamiennego
- wprowadzenie drewnianego krosna między oboknie a skrzydła – większa szczelność
- Francja – ok. 1400
- PL – kon.XV – XIX w. (nawet obecnie)
-krosna do kamieniarki przymocowane prętem (zachowane przykłady z XVIII w. szklone na kit)
- okna letnie – wewnętrzne – odwrotnie jak w skrzynkowych i ościeżnicowych
· OKNA OŚCIEŻNICOWE (futrynowe/polskie)
- wywodzą się z budownictwa wieńcowego, drewnianego, szkieletowego
àmogą występować same stojaki, bądź całe oboknia
...
tellmemore