Spinoza-Etyka(cz.I).pdf

(1352 KB) Pobierz
391556011 UNPDF
Benedykt de Spinoza
Etyka
wyłożona sposobem geometrycznym
i podzielona na pięć części
Przełożył
Ignacy
Posłowie
Jan Kiełbasa
Wydawnictwo Zielona Sowa
Kraków 2006
391556011.166.png
Tytuł oryginału:
et in
Projekt graficzny serii:
Sewer Salamon
Opracowanie graficzne okładki:
Jolanta Szczurek
Skład i łamanie:
Sylwia
Redakcja:
39 7 9
Tomasz
s
V
J
653488*
Copyright for
by Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z
Kraków 2006
978-83-7435-234-5
Wydawnictwo Zielona Sowa Sp. z o.o.
30-404
ul. Cegielniana 4A
tel./fax
266-62-94, tel.
266-62-92
391556011.177.png 391556011.188.png 391556011.199.png 391556011.001.png 391556011.012.png 391556011.023.png 391556011.034.png 391556011.045.png 391556011.056.png 391556011.067.png 391556011.078.png 391556011.089.png 391556011.100.png 391556011.111.png 391556011.122.png 391556011.128.png 391556011.129.png 391556011.130.png 391556011.131.png 391556011.132.png 391556011.133.png
CZĘŚĆ I
Przez przyczynę samej siebie rozumiem to, czego zawiera w so­
bie istnienie, czyli to, czego naturą można pojąć tylko jako istniejącą.
Taka rzecz, którą może ograniczać inna rzecz tej samej natury, nazywa
się w swoim rodzaju skończoną. Tak np. ciało nazywamy skończonym, ponie­
waż pojmujemy inne, zawsze większe. Podobnie jedna myśl ogranicza drugą.
Jednakże ciało nie podlega ograniczaniu przez myśl, ani myśl - przez
3. Przez rozumiem to, co istnieje samo w sobie i daje się pojąć
samo przez się, czyli to, czego pojęcie nie potrzebuje pojęcia innej rzeczy, by
mogło zostać urobione.
4. Przez
rozumiem to, co rozum poznaje w istocie jako stano­
jej
W oryginale: Bogu), tłumaczy jako lub
Leszek Kołakowski proponuje konsekwentne tłumaczenie „Bóg zob. B. de Spinoza Ety­
na nowo opracował i wstępem opatrzył L. Kołakowski, Warszawa
red.].
W
w
Kołakowskiego „definicje", zob. też Listy uczonych mężów
do Benedykta Spinozy...
i wstępem opatrzył L. Kołakowski, Warszawa
[przyp.
Por. List
i a także poniżej Przyp. 2 do Tw. 8.
W
w wersji Kołakowskiego: „istota" [przyp.
§3.
W
w wersji Kołakowskiego: „substancję" [przyp.
W
w wersji Kołakowskiego:
[przyp.
można tu rozumieć w dwojakim związku. Że jednak rozum nie stanowi o tre­
ści, lecz poznaje co treść tę stanowi, widać, jak wskazuje Baensch (277) ze zwrotu sty­
listycznego w II, Tw. 7, Przyp. (na ab potest
a także z Tw. Dowód Tw. Tw. 1 i 2,
Cz. II. Uwaga ta, dotycząca przekładu, nie przesądza, czy autor nie popada w tamto rozu­
mienie przymiotu (mamy je w liście 9).
W 2 określony jest tak, jak tutaj (pod 3), w Liście 9 jest bliżej
objaśniony, a w Liście objaśnione jest samo określenie.
391556011.134.png 391556011.135.png 391556011.136.png 391556011.137.png 391556011.138.png 391556011.139.png 391556011.140.png 391556011.141.png 391556011.142.png 391556011.143.png 391556011.144.png 391556011.145.png 391556011.146.png 391556011.147.png 391556011.148.png 391556011.149.png 391556011.150.png 391556011.151.png 391556011.152.png 391556011.153.png 391556011.154.png 391556011.155.png 391556011.156.png 391556011.157.png 391556011.158.png 391556011.159.png 391556011.160.png 391556011.161.png 391556011.162.png 391556011.163.png 391556011.164.png 391556011.165.png 391556011.167.png 391556011.168.png 391556011.169.png 391556011.170.png 391556011.171.png 391556011.172.png 391556011.173.png 391556011.174.png 391556011.175.png 391556011.176.png 391556011.178.png 391556011.179.png 391556011.180.png 391556011.181.png 391556011.182.png 391556011.183.png 391556011.184.png 391556011.185.png 391556011.186.png 391556011.187.png 391556011.189.png
6
Część I
bóstwie
7
5. Przez rozumiem pobudzenia istoty, czyli to, co jest w czymś
innym, przez co też zostaje pojęte.
6. Przez bóstwo rozumiem bezwzględnie nieskończone, tj. istotę
składającą się z nieskończonej ilości przymiotów, z których każdy wyraża
treść wieczną i
Mówię: „bezwzględnie a nie: „w swoim
rodzaju nieskończone", temu bowiem, co jest nieskończone tylko w swoim
możemy odmówić nieskończonej ilości przymiotów; do treści tego
zaś, co jest bezwzględnie nieskończone, należy wszystko, cokolwiek wyraża
treść i nie zawiera w sobie przeczenia.
7. Wolną nazywa się taka rzecz, która istnieje jedynie z konieczności swej
natury i tylko sama siebie do działania; konieczną zaś albo raczej
przymuszoną ta, którą inna wyznacza do istnienia i do działania w sposób
określony i
8. Przez wieczność rozumiem samo istnienie, o ile się je pojmuje jako
wynikające koniecznie z samego określenia rzeczy wiecznej.
OBJAŚNIENIE. Takie bowiem istnienie pojmuje się jako prawdę wiecz­
czyli jako treść rzeczy; dlatego
4.
o skutku zależy od wiedzy o przyczynie i
w sobie.
5. Rzeczy
z sobą nic wspólnego nie dają się rozumieć wzajem­
nie przez siebie, innymi
pojecie jednej z takich rzeczy nie zawiera w so­
bie pojęcia drugiej.
6. Idea prawdziwa musi się zgadzać z rzeczą
7. Jeżeli coś daje się pojąć jako nieistniejące, tego treść nie zawiera w
bie istnienia.
Twierdzenie 1.
z
DOWÓD widoczny jest z Określeń 3 i
wspólnego.
Twierdzenie 2. Dwie istoty o różnych
nie mają ze sobą nic
DOWÓD. Widać to także z Określenia 3. Każda bowiem istota musi sama
w sobie być i sama przez się dać się pojąć, czyli pojecie jednej nie zawiera
w sobie pojęcia drugiej.
nie można go objaśnić przez trwanie lub
Twierdzenie Z rzeczy niemających z sobą nic wspólnego jedna nie
może być przyczyną drugiej.
DOWÓD. Jeżeli nie mają ze nic wspólnego, więc (według 5)
nie mogą dać się zrozumieć wzajemnie przez siebie, a zatem (według Pewn.
4) jedna nie może być przyczyną drugiej. Co b. do
czas,
to trwanie
jako nie
ani początku, ani
Wszystko co jest, jest bądź samo w sobie, bądź w czymś innym.
2. Co nie może być pojęte przez coś innego, musi być pojęte samo przez
Twierdzenie 4. Dwie (lub więcej) rzeczy między sobą al­
bo rozmaitością przymiotów rozmaitością ich pobudzeń.
DOWÓD. Wszystko, co jest, jest bądź samo w sobie, bądź w czymś
nym (według Pewn. tj. (według 3 i 5) poza rozumem nie jest dane nic,
istot i ich pobudzeń. Nie jest więc nam dane poza rozumem nic, przez
co rzeczy mogłyby różnić się pomiędzy sobą, prócz lub, co to samo zna­
czy (według Okr. 4), ich przymiotów oraz ich pobudzeń. Co b. do d.
się.
Z danej przyczyny wyznaczonej koniecznie wynika skutek i przeciw­
nie, jeżeli nie jest dana żadna przyczyna wyznaczona, niemożliwe jest, by
wynikał skutek.
Kołakowski proponuje zachowanie tej formy Używamy
tu liczby mnogiej zamiast pojedynczej dla uzgodnienia z orzeczeniem, tak, jak mamy
w powtórzeniu tego określenia (w końcu pierwszego ustępu) Przyp. 2 do Tw. 8
zamiast
W
w wersji Kołakowskiego:
[przyp.
W
suo
w wersji Kołakowskiego: „ze swoim
[przyp.
powiedziano
Appuhn (633), zważywszy, że jedność wszechistoty będzie dowiedziona dopiero w Dod.
1 do Tw. 14 po wystawieniu tej jedności w końcu Przyp. do Tw. 10 (trzeba dodać: i że
istnienie jej będzie dowiedzione dopiero w Tw. przekłada słusznie tutaj i poniżej:
substance", aby, jak powiada, zaznaczyć różnicę pomiędzy istotą i bytem w ogóle.
W
wersji Kołakowskiego: „byt" [przyp.
Por. List 2 § 3 oraz List 9 § 8.
W
w wersji Kołakowskiego: „determinuje" [przyp.
Por. List 58 2.
Por. List 12 (zwany
o
W
diversa
[przyp.
Co było do dowiedzenia (w oryg. Q.E.D.
demonstrandum).
| W
w wersji Kołakowskiego: „aksjomaty"
391556011.190.png 391556011.191.png 391556011.192.png 391556011.193.png 391556011.194.png 391556011.195.png 391556011.196.png 391556011.197.png 391556011.198.png 391556011.200.png 391556011.201.png 391556011.202.png 391556011.203.png 391556011.204.png 391556011.205.png 391556011.206.png 391556011.207.png 391556011.208.png 391556011.209.png 391556011.002.png 391556011.003.png 391556011.004.png 391556011.005.png 391556011.006.png 391556011.007.png 391556011.008.png 391556011.009.png 391556011.010.png 391556011.011.png 391556011.013.png 391556011.014.png 391556011.015.png 391556011.016.png 391556011.017.png 391556011.018.png 391556011.019.png 391556011.020.png 391556011.021.png 391556011.022.png 391556011.024.png 391556011.025.png 391556011.026.png 391556011.027.png 391556011.028.png 391556011.029.png 391556011.030.png 391556011.031.png 391556011.032.png 391556011.033.png 391556011.035.png 391556011.036.png 391556011.037.png 391556011.038.png 391556011.039.png 391556011.040.png 391556011.041.png 391556011.042.png 391556011.043.png 391556011.044.png 391556011.046.png 391556011.047.png 391556011.048.png 391556011.049.png 391556011.050.png 391556011.051.png 391556011.052.png 391556011.053.png 391556011.054.png 391556011.055.png 391556011.057.png 391556011.058.png 391556011.059.png 391556011.060.png
bóstwie
9
5. We [w naturze nie mogą być dane
dwie istoty (lub więcej) o tej samej naturze, czyli o tym samym przymiocie.
DOWÓD. Gdyby danych więcej różnych istot, musiałyby się różnić
pomiędzy sobą albo rozmaitością przymiotów, albo rozmaitością pobudzeń
Tw. 4). się tylko rozmaitością przymiotów, to trzeba
by było przyznać, że dana tylko jedna istota o tym samym przymiocie.
Jeżeli zaś miałyby się różnić rozmaitością pobudzeń, to, ponieważ istota jest
z natury swej jej pobudzenia (według Tw. nie może ona
pominąć jej pobudzenia i rozpatrywać ją samą w sobie, tj. prawdziwie
(według 3 i 6) - być pojęta w odróżnieniu od innej, czyli (według
Tw. 4) nie może być danych więcej istot, lecz tylko jedna. Co b. do d.
istnieć albo jako skończona, albo jako nieskończona. Wszakże skończona być
nie może, albowiem (według Okr. 2) musiałaby ją ograniczać inna istota tejże
natury, która również koniecznie musiałaby istnieć (według Tw. byłyby
dwie istoty o tym samym przymiocie, co jest niedorzecznością
dług Tw. S). jako nieskończona. Co b. do d.
PRZYPISEK Ponieważ skończoność jest w rzeczywistości częściowym
nieskończoność zaś bezwzględnym potwierdzeniem istnienia
więc z samego Twierdzenia 7
że wszelka istota
musi być nieskończona.
PRZYPISEK Nie wątpię, że którzy sądzą mętnie o rze­
czach i nie przywykli do nabywania wiedzy o rzeczach ich pierwszych przy­
trudno będzie pojąć Dowód Twierdzenia Nic dziwnego, nie odróżnia­
ją bowiem istot od samych istot i nie jak się rzeczy tworzą.
Stąd pochodzi, że który dostrzegają w rzeczach przy­
pisują zmyślnie istotom. Kto bowiem nie zna prawdziwych przyczyn rzeczy,
ten gmatwa wszystko i bez żadnego sprzeciwu ze strony umysłu zmyśla sobie,
że zarówno drzewa, jak ludzie, i wyobraża że ludzie tworzą się
tak z kamieni, jak z nasienia, i że każda postać przeobrażać się może w jaką­
kolwiek inną. Podobnie i ci, którzy naturę boską z przypisują
łatwo bóstwu ludzkie, zwłaszcza póki jeszcze nie w jaki
sposób wzruszenia powstają w umyśle. Gdyby jednak ludzie zastanawiali się
nad naturą istoty, wtedy nie mieliby najmniejszej co do prawdy
Twierdzenia 7, przeciwnie, to Twierdzenie byłoby dla wszystkich pewnikiem
i weszłoby w poczet pojęć Otóż przez istotę rozumieliby to, co
istnieje samo w sobie i samo przez się daje się pojąć, czyli to, czego poznanie
nie potrzebuje poznania innej rzeczy; przez odmiany zaś co jest w czymś
innym i czego pojecie urabia się przy pomocy pojęcia rzeczy, w której one są.
Dlatego też możemy mieć prawdziwe idee o nieistniejących
ciaż bowiem nie istnieją one faktycznie poza rozumem, treść ich mimo to tak
jest przez coś innego że przez tamto właśnie dają się pojmować.
miast prawdziwość istot poza rozumem jest jedynie w nich samych, ponieważ
zostają pojęte same przez się. Gdyby więc ktoś powiedział, że posiada jasną
i tj. prawdziwą ideę istoty, a pomimo to wątpi, czy taka istota istnieje,
byłoby to zaprawdę to samo, jak gdyby mówił, że posiada ideę
Twierdzenie 6. Jedna istota nie może być wytworzona przez inną istotę.
DOWÓD. We wszechświecie [w naturze rzeczy] nie mogą być dane dwie
istoty o tym samym przymiocie (według Tw. 5), czyli (według Tw. 2) mające
ze sobą coś wspólnego. A więc (według Tw. 3) jedna nie może być
drugiej, czyli jedna nie może być wytworzona przez drugą. Co b. do d.
DODATEK. Stąd że istota nie może być wytworzona przez coś
innego. We wszechświecie [w naturze rzeczy] bowiem jest dane nic, prócz
istot i ich jak widać z Pewnika 1 oraz Określeń 3 i 5. Ale i przez
istotę wytworzona być nie może (według Tw. 6). Stąd istota bezwzględnie nie
może być wytworzona przez coś innego. Co b. do d.
INNY DOWÓD. Łatwiej jeszcze dowieść tego przez niedorzeczność za­
Otóż gdyby istota być wytworzona przez coś innego, to
wiedza o niej musiałaby zależeć od wiedzy
przyczynie (według Pewn. 4),
a wtedy nie byłaby ona istotą (według Okr.
Twierdzenie 7. Do natury istoty należy
DOWÓD. nie być wytworzona przez coś innego (według
Dod. do Tw. musi więc być przyczyną samej siebie, (według Okr. 1) jej
zawiera w sobie koniecznie istnienie, czyli istnienie należy do jej natury.
Co b. do d.
Twierdzenie 8. Wszelka istota jest koniecznie
DOWÓD. Istnieje tylko jedna istota o jednym przymiocie (według Tw. 5),
a do jej natury należy istnienie (według Tw. 7). Ze swej natury musi ona więc
Por. List 50 § 4.
ten, powracający do Tw. 7, nie jest
na właściwym miejscu, jak
W
rerum
w wersji Kołakowskiego: „w przyrodzie"
Freudenthal.
W wersji holenderskiej:
Rat
391556011.061.png 391556011.062.png 391556011.063.png 391556011.064.png 391556011.065.png 391556011.066.png 391556011.068.png 391556011.069.png 391556011.070.png 391556011.071.png 391556011.072.png 391556011.073.png 391556011.074.png 391556011.075.png 391556011.076.png 391556011.077.png 391556011.079.png 391556011.080.png 391556011.081.png 391556011.082.png 391556011.083.png 391556011.084.png 391556011.085.png 391556011.086.png 391556011.087.png 391556011.088.png 391556011.090.png 391556011.091.png 391556011.092.png 391556011.093.png 391556011.094.png 391556011.095.png 391556011.096.png 391556011.097.png 391556011.098.png 391556011.099.png 391556011.101.png 391556011.102.png 391556011.103.png 391556011.104.png 391556011.105.png 391556011.106.png 391556011.107.png 391556011.108.png 391556011.109.png 391556011.110.png 391556011.112.png 391556011.113.png 391556011.114.png 391556011.115.png 391556011.116.png 391556011.117.png 391556011.118.png 391556011.119.png 391556011.120.png 391556011.121.png 391556011.123.png 391556011.124.png 391556011.125.png 391556011.126.png 391556011.127.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin