PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
NA MIESIĄC CZERWIEC 2007
DLA GRUPY DZIECI CZTEROLETNICH – ODDZIAŁ II
Tematyka:
1. Patrz słońce się śmieje – święto wszystkich dzieci
2. Polska – nasza ojczyzna
3. Poznajemy pierwsze owoce: truskawki, poziomki
4. Gdzie można wypocząć latem?
Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:
1. Doskonalenie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.
2. Życzliwe i taktowne zachowanie się wobec odmienności innych (wygląd zewnętrzny, upodobania, zwyczaje).
3. Rozpoznawanie godła i barw narodowych – rozumienie pojęcia ojczyzna. Słuchanie hymnu narodowego.
4. Rozróżnianie i nazywanie owoców: truskawki, poziomki, czereśnie.
5. „Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie latem” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem: bogactwo kwiatów, mocno grzejące słońce, błękitne niebo, chmury, tęcza.
6. Poznawanie właściwości piasku i wody w czasie zabawy – eksperymentowanie.
Aktywność intelektualna:
1. „Nasze święto” – rozmowy z małymi zespołami dzieci.
· wyzwalanie aktywności werbalnej u dzieci
· poruszanie bliskiej dzieciom tematyki
· wybieranie obrazków nawiązujących treścią do tematyki Dnia Dziecka
· nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmowy
2. „Czy Murzynek Bambo też ma święto?” – opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem ilustracji oraz sylwety lalki Murzynki.
· zapoznanie z wyglądem, trybem życia i sposobem odżywiania się dzieci mieszkających w Afryce
· rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na kolor skóry
· kształtowanie umiejętności dłuższego skupienia uwagi na słowie mówionym
3. „Bawmy się wesoło” – udział dzieci w pikniku z okazji Dnia Dziecka.
· stworzenie okazji do wesołej zabawy
· dostarczanie dzieciom pozytywnych przeżyć
· zachęcanie do zgodnego współdziałania – zabawy w zespołach
4. „Barwy ojczyste” – słuchanie i nauka wiersza na pamięć
wiersza Cz. Janczarskiego.
· poznawanie naszych symboli narodowych: biało – czerwona flaga, godło, hymn narodowy
· rozumienie znaczenia tych symboli dla Polski
· doskonalenie pamięci mechanicznej
· modulowanie głosu podczas recytacji wiersza
5. „W naszym Lublinie” – oglądanie albumów, widokówek, zdjęć.
· poznawanie ciekawych miejsc w Lublinie, obiektów i ich nazw
· rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom miejsc w naszym mieście i regionie: Park Saski, Ogród Botaniczny, Skansen, itp.
· samodzielne wyszukiwanie zdjęć i ilustracji przedstawiających znane dzieciom obiekty
· odwoływanie się do doświadczeń dzieci zdobytych podczas wycieczek i spacerów, dzielenie się z grupą posiadanymi informacjami
6. „Co wiem o swoim mieście” – opowiadanie twórcze dzieci.
· odwoływanie się do doświadczeń dzieci (wycieczki i spacery z rodzicami)
· rozwijanie mowy komunikatywnej
· stosowanie poprawnych form fleksyjnych w rzeczownikach
7. „Co to jest Polska” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego.
· wzbogacanie czynnego słownika dzieci o wyrazy: zboże, strumień, rzeka, itp.
· rozumienie znaczenia symboli narodowych
· rozwijanie umiejętności właściwego odbioru utworów poetyckich
8. „Szukamy owoców” – wycieczka do pobliskich ogródków działkowych.
· bezpośrednia obserwacja roślin w ogrodzie
· poznanie kształtu i koloru wybranych owoców: poziomki, truskawki, czereśnie
· rozumienie wpływu działania promieni słonecznych na dojrzewanie owoców
9. „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna.
· rozwijanie logicznego myślenia
· doskonalenie wrażliwości zmysłów (dotyk, węch, smak) – próby rozpoznawania owoców bez udziału wzroku
· wiązanie opisu słownego z prezentowanym naturalnym okazem przyrodniczym i z obrazkiem
· podejmowanie prób układania zagadek słownych o owocach
10. „Owoce” – składanie według wzoru obrazka pociętego na części (2 – 6, zgodnie z zasadą stopniowania trudności).
· rozwijanie procesów analizy i syntezy wzrokowej
· doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
· odczuwanie zadowolenia z wykonanego zadania
· próby dokonania opisu owocu znajdującego się na obrazku (kształt, kolor)
11. „Gdy byliśmy w ogrodzie…” – zabawa gramatyczna.
· odwoływanie się do spostrzeżeń poczynionych podczas wycieczki do ogródków działkowych
· stosowanie poprawnych form fleksyjnych w czasownikach
· prezentowanie własnych spostrzeżeń i przemyśleń na forum grupy, bez obawy, że zostanie się skrytykowanym
· wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiadania się
12. „W co się bawić?” – opowiadanie nauczycielki na podstawie tekstu I. Salach.
· zapoznanie z bohaterami – Martą i Michałem oraz sposobem spędzania przez nich czasu wolnego (wybieranie bezpiecznych miejsc do zabawy)
· przypomnienie o konieczności znajomości i pamiętania własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania
13. „Ania i Krzyś jadą na wakacje” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu I. Salach.
· ukazanie możliwości wakacyjnego wypoczynku – wyjazd w góry, nad morze
· zachęcanie dzieci do opowiadania na temat spędzania wolnego czasu z rodzicami
14. „Jedziemy w góry” – praca z historyjką obrazkową złożoną z czterech obrazków.
· wypowiadanie się na temat zdarzeń występujących na obrazkach
· próby określania związków między postaciami, rzeczami, zdarzeniami i zjawiskami na obrazkach
· doskonalenia poprawności gramatycznej wypowiedzi
· bogacenie zasobu słownictwa poprzez obcowanie z obrazkami
15. „Wakacje” – słuchanie wiersza.
· uzmysłowienie dzieciom nastania nowej pory roku – lato i związanych z tym atrakcji czekających na nie podczas letniego wypoczynku
· uwrażliwianie na piękno letniej przyrody w różnych miejscach naszego kraju
· doskonalenie umiejętności dłuższego skupienia uwagi na słowie mówionym
16. „Jak spędzam wolny czas” – rozmowy indywidualne podczas oglądania książek obrazkowych.
· zachęcanie dzieci do opowiadania o zabawach w domu i na podwórku z rówieśnikami
· umiarkowane używanie głosu
· zwracanie uwagi na kulturę i estetykę podczas korzystania z książek
Aktywność twórcza:
1. „W co lubię się bawić” – wydzieranie z kolorowego papieru.
· doskonalenie sprawności palców – wydzieranie i przyklejanie małych form na papier
· naklejanie form na płaszczyznę wyznaczoną linią – próby dokładnego zapełniania konturów
· poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych
· rozwijanie wrażliwości na kompozycję przestrzenną i kolorystyczną
· umiarkowane stosowanie kleju
· wdrażanie do estetycznego wykonywania prac i dbania o porządek w miejscu pracy
· doprowadzenie pracy do końca
2. „Wszędzie kolorowo” – rysowanie kolorową kredą na betonie na temat dowolny.
· posługiwanie się różnymi rodzajami linii (prosta, łamana, falista)
· kształcenie wrażliwości kompozycyjnej i kolorystycznej
· rozwijanie motoryki dużej
· zwracanie uwagi na estetyczne wykonywanie rysunku i nie przeszkadzanie innym w pracy
3. „Patrz, słońce się śmieje” – zabawy rytmiczne przy muzyce z kaset.
· tworzenie warunków do radosnej zabawy
· rozwijanie umiejętności rytmicznego wypowiadania krótkich słów i zwrotów
· dostosowanie ruchów ciała do słyszanej muzyki
· konkurs na najciekawszy taniec – prezentacje indywidualne i zespołowe
4. „Tańce dzieci z innych krajów” – zabawy przy muzyce z płyty CD.
· rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom melodii, np. „Makarena”, „Samba”, „Chihuahua”, „Kazaciok”.
· podejmowanie prób wykonywania ruchów tanecznych przy wyżej wymienionych melodiach
· poszukiwanie nowych rozwiązań ruchowych – rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej
· wyzwalanie ekspresji ruchowej
5. „Płynie Wisła” – malowanie farbami plakatowymi na dużym formacie papieru (praca w zespołach).
· posługiwanie się różnymi rodzajami linii: prosta, ukośna, falista
· posługiwanie się plamą – mieszanie barw w celu uzyskania nowych odcieni
· odczuwanie radości z wykonywanych czynności
· zgodne współdziałanie w zespole
· wspólne porządkowanie miejsca pracy
6. „Nasze miasto – Lublin” – konstruowanie z użyciem klocków drewnianych (praca w kilkuosobowych zespołach).
· rozwijanie wyobraźni twórczej
· doskonalenie umiejętności pracy w zespole
· budzenie zainteresowanie swoim miastem i osiedlem
· bezpieczne i funkcjonalne organizowanie przestrzeni do pracy
· wdrażanie do pracy w zespole i wspólnej odpowiedzialności za wykonywane czynności i powstałe wytwory
7. „Płynie Wisła płynie” – słuchanie piosenek o tematyce patriotycznej.
· zapoznanie z nazwą najważniejszej polskiej rzeki
· wyjaśnienie trudnych słów i zwrotów, np. „po polskiej krainie”
· rozbudzanie wrażliwości na piękno naszego kraju
· próby określania nastroju słuchanych piosenek
8. „Polskie tańce” – zabawy muzyczne.
· rozpoznawanie i nazywanie słuchanej melodii: Krakowiak, Kujawiak, Polonez
· przypomnienie i utrwalenie poznawanych w toku zajęć tańców: Krakowiak, Polka, Kujawiak
· nabywanie wiary we własne możliwości
9. „Truskawka” – malowanie farbą plakatową sylwet truskawek.
· umiarkowane nabieranie farby na pędzel
· utrwalanie znajomości barwy czerwonej
· zwracanie uwagi na dokładne i estetyczne wykonywanie pracy
· &...
jot_em18