czerwiec.doc

(115 KB) Pobierz

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ

NA MIESIĄC CZERWIEC 2007

DLA GRUPY DZIECI CZTEROLETNICH – ODDZIAŁ II

 

Tematyka:

 

1. Patrz słońce się śmieje – święto wszystkich dzieci

2. Polska – nasza ojczyzna

3. Poznajemy pierwsze owoce: truskawki, poziomki

4. Gdzie można wypocząć latem?

 

Zamierzenia wychowawczo – dydaktyczne:

 

1. Doskonalenie umiejętności zgodnego współżycia i współdziałania z rówieśnikami.

2. Życzliwe i taktowne zachowanie się wobec odmienności innych (wygląd zewnętrzny, upodobania, zwyczaje).

3. Rozpoznawanie godła i barw narodowych – rozumienie pojęcia ojczyzna. Słuchanie hymnu narodowego.

4. Rozróżnianie i nazywanie owoców: truskawki, poziomki, czereśnie.

5. „Otwieranie oczu i nastawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie latem” – dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie latem: bogactwo kwiatów, mocno grzejące słońce, błękitne niebo, chmury, tęcza.

6. Poznawanie właściwości piasku i wody w czasie zabawy – eksperymentowanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aktywność intelektualna:

 

1. „Nasze święto” – rozmowy z małymi zespołami dzieci.

·         wyzwalanie aktywności werbalnej u dzieci

·         poruszanie bliskiej dzieciom tematyki

·         wybieranie obrazków nawiązujących treścią do tematyki Dnia Dziecka

·         nabywanie umiejętności kolejnego wypowiadania się podczas rozmowy

2. „Czy Murzynek Bambo też ma święto?” – opowiadanie nauczycielki z wykorzystaniem ilustracji oraz sylwety lalki Murzynki.

·         zapoznanie z wyglądem, trybem życia i sposobem odżywiania się dzieci mieszkających w Afryce

·         rozumienie konieczności szanowania ludzi bez względu na kolor skóry

·         kształtowanie umiejętności dłuższego skupienia uwagi na słowie mówionym

3. „Bawmy się wesoło” – udział dzieci w pikniku z okazji Dnia Dziecka.

·         stworzenie okazji do wesołej zabawy

·         dostarczanie dzieciom pozytywnych przeżyć

·         zachęcanie do zgodnego współdziałania – zabawy w zespołach

4. „Barwy ojczyste” – słuchanie i nauka wiersza na pamięć

wiersza Cz. Janczarskiego.

·         poznawanie naszych symboli narodowych: biało – czerwona flaga, godło, hymn narodowy

·         rozumienie znaczenia tych symboli dla Polski

·         doskonalenie pamięci mechanicznej

·         modulowanie głosu podczas recytacji wiersza

5. „W naszym Lublinie” – oglądanie albumów, widokówek, zdjęć.

·         poznawanie ciekawych miejsc w Lublinie, obiektów i ich nazw

·         rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom miejsc w naszym mieście i regionie: Park Saski, Ogród Botaniczny, Skansen, itp.

·         samodzielne wyszukiwanie zdjęć i ilustracji przedstawiających znane dzieciom obiekty

·         odwoływanie się do doświadczeń dzieci zdobytych podczas wycieczek i spacerów, dzielenie się z grupą posiadanymi informacjami

 

6. „Co wiem o swoim mieście” – opowiadanie twórcze dzieci.

·         odwoływanie się do doświadczeń dzieci (wycieczki i spacery z rodzicami)

·         rozwijanie mowy komunikatywnej

·         stosowanie poprawnych form fleksyjnych w rzeczownikach

7. „Co to jest Polska” – słuchanie wiersza Cz. Janczarskiego.

·         wzbogacanie czynnego słownika dzieci o wyrazy: zboże, strumień, rzeka, itp.

·         rozumienie znaczenia symboli narodowych

·         rozwijanie umiejętności właściwego odbioru utworów poetyckich

8. „Szukamy owoców” – wycieczka do pobliskich ogródków działkowych.

·         bezpośrednia obserwacja roślin w ogrodzie

·         poznanie kształtu i koloru wybranych owoców: poziomki, truskawki, czereśnie

·         rozumienie wpływu działania promieni słonecznych na dojrzewanie owoców

9. „Jaki to owoc?” – zabawa dydaktyczna.

·         rozwijanie logicznego myślenia

·         doskonalenie wrażliwości zmysłów (dotyk, węch, smak) – próby rozpoznawania owoców bez udziału wzroku

·         wiązanie opisu słownego z prezentowanym naturalnym okazem przyrodniczym i z obrazkiem

·         podejmowanie prób układania zagadek słownych o owocach

10. „Owoce” – składanie według wzoru obrazka pociętego na części (2 – 6, zgodnie z zasadą stopniowania trudności).

·         rozwijanie procesów analizy i syntezy wzrokowej

·         doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej

·         odczuwanie zadowolenia z wykonanego zadania

·         próby dokonania opisu owocu znajdującego się na obrazku (kształt, kolor)

11. „Gdy byliśmy w ogrodzie…” – zabawa gramatyczna.

·         odwoływanie się do spostrzeżeń poczynionych podczas wycieczki do ogródków działkowych

·         stosowanie poprawnych form fleksyjnych w czasownikach

·         prezentowanie własnych spostrzeżeń i przemyśleń na forum grupy, bez obawy, że zostanie się skrytykowanym

·         wdrażanie do cierpliwego oczekiwania na swoją kolej podczas wypowiadania się

12. „W co się bawić?” – opowiadanie nauczycielki na podstawie tekstu I. Salach.

·         zapoznanie z bohaterami – Martą i Michałem oraz sposobem spędzania przez nich czasu wolnego (wybieranie bezpiecznych miejsc do zabawy)

·         przypomnienie o konieczności znajomości i pamiętania własnego imienia i nazwiska oraz adresu zamieszkania

13. „Ania i Krzyś jadą na wakacje” – teatrzyk kukiełkowy na podstawie tekstu I. Salach.

·         ukazanie możliwości wakacyjnego wypoczynku – wyjazd w góry, nad morze

·         zachęcanie dzieci do opowiadania na temat spędzania wolnego czasu z rodzicami

14. „Jedziemy w góry” – praca z historyjką obrazkową złożoną z czterech obrazków.

·         wypowiadanie się na temat zdarzeń występujących na obrazkach

·         próby określania związków między postaciami, rzeczami, zdarzeniami i zjawiskami na obrazkach

·         doskonalenia poprawności gramatycznej wypowiedzi

·         bogacenie zasobu słownictwa poprzez obcowanie z obrazkami

15. „Wakacje” – słuchanie wiersza.

·         uzmysłowienie dzieciom nastania nowej pory roku – lato i związanych z tym atrakcji czekających na nie podczas letniego wypoczynku

·         uwrażliwianie na piękno letniej przyrody w różnych miejscach naszego kraju

·         doskonalenie umiejętności dłuższego skupienia uwagi na słowie mówionym

16. „Jak spędzam wolny czas” – rozmowy indywidualne podczas oglądania książek obrazkowych.

·         zachęcanie dzieci do opowiadania o zabawach w domu i na podwórku z rówieśnikami

·         umiarkowane używanie głosu

·         zwracanie uwagi na kulturę i estetykę podczas korzystania z książek

 

 

 

 

Aktywność twórcza:

 

1. „W co lubię się bawić” wydzieranie z kolorowego papieru.

·         doskonalenie sprawności palców – wydzieranie i przyklejanie małych form na papier

·         naklejanie form na płaszczyznę wyznaczoną linią – próby dokładnego zapełniania konturów

·         poszerzanie doświadczeń plastyczno – konstrukcyjnych

·         rozwijanie wrażliwości na kompozycję przestrzenną i kolorystyczną

·         umiarkowane stosowanie kleju

·         wdrażanie do estetycznego wykonywania prac i dbania o porządek w miejscu pracy

·         doprowadzenie pracy do końca

2. „Wszędzie kolorowo” – rysowanie kolorową kredą na betonie na temat dowolny.

·         posługiwanie się różnymi rodzajami linii (prosta, łamana, falista)

·         kształcenie wrażliwości kompozycyjnej i kolorystycznej

·         rozwijanie motoryki dużej

·         zwracanie uwagi na estetyczne wykonywanie rysunku i nie przeszkadzanie innym w pracy

3. „Patrz, słońce się śmieje” – zabawy rytmiczne przy muzyce z kaset.

·         tworzenie warunków do radosnej zabawy

·         rozwijanie umiejętności rytmicznego wypowiadania krótkich słów i zwrotów

·         dostosowanie ruchów ciała do słyszanej muzyki

·         konkurs na najciekawszy taniec – prezentacje indywidualne i zespołowe

4. „Tańce dzieci z innych krajów” – zabawy przy muzyce z płyty CD.

·         rozpoznawanie i nazywanie znanych dzieciom melodii, np. „Makarena”, „Samba”, „Chihuahua”, „Kazaciok”.

·         podejmowanie prób wykonywania ruchów tanecznych przy wyżej wymienionych melodiach

·         poszukiwanie nowych rozwiązań ruchowych – rozwijanie pomysłowości i inwencji twórczej

·         wyzwalanie ekspresji ruchowej

5. „Płynie Wisła” – malowanie farbami plakatowymi na dużym formacie papieru (praca w zespołach).

·         posługiwanie się różnymi rodzajami linii: prosta, ukośna, falista

·         posługiwanie się plamą – mieszanie barw w celu uzyskania nowych odcieni

·         odczuwanie radości z wykonywanych czynności

·         zgodne współdziałanie w zespole

·         wspólne porządkowanie miejsca pracy

6. „Nasze miasto – Lublin” – konstruowanie z użyciem klocków drewnianych (praca w kilkuosobowych zespołach).

·         rozwijanie wyobraźni twórczej

·         doskonalenie umiejętności pracy w zespole

·         budzenie zainteresowanie swoim miastem i osiedlem

·         bezpieczne i funkcjonalne organizowanie przestrzeni do pracy

·         wdrażanie do pracy w zespole i wspólnej odpowiedzialności za wykonywane czynności i powstałe wytwory

7. „Płynie Wisła płynie” – słuchanie piosenek o tematyce patriotycznej.

·         zapoznanie z nazwą najważniejszej polskiej rzeki

·         wyjaśnienie trudnych słów i zwrotów, np. „po polskiej krainie”

·         rozbudzanie wrażliwości na piękno naszego kraju

·         próby określania nastroju słuchanych piosenek

8. „Polskie tańce” – zabawy muzyczne.

·         rozpoznawanie i nazywanie słuchanej melodii: Krakowiak, Kujawiak, Polonez

·         przypomnienie i utrwalenie poznawanych w toku zajęć tańców: Krakowiak, Polka, Kujawiak

·         stworzenie okazji do wesołej zabawy

·         nabywanie wiary we własne możliwości

9. „Truskawka” – malowanie farbą plakatową sylwet truskawek.

·         umiarkowane nabieranie farby na pędzel

·         utrwalanie znajomości barwy czerwonej

·         zwracanie uwagi na dokładne i estetyczne wykonywanie pracy

·     &...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin