Dydaktyka-Metodyka pytania testowe.pdf

(99 KB) Pobierz
334433046 UNPDF
DYDAKTYKA – METODYKA
Pytania testowe
1. Dydaktyka jest:
a) częścią metodyki nauczania
b) samodzielna nauka zajmująca nauczaniem i uczeniem się
c) częścią pedagogiki
2. Prawidłowo prowadzony proces dydaktyczny w szkoleniu kierowców służy wyrabianiu u uczestników:
a) umiejętność korzystania z ostrzeżeń, zakazów, nakazowo informacji wynikających ze znaków drogowych
b) odpowiednich nawyków dotyczących kierowania pojazdem, zachowaniu się na drogach
c) umiejętności właściwego reagowania na zmieniające się sytuacje drogowe
3. Przestrzeganie zasady aktywnego świadomego udziału uczestników szkolenia w prowadzonych procesie
dydaktycznym nastąpi gdy:
a) będziesz posługiwał się starannym i zrozumiałym językiem
b) zajęcia szkoleniowe prowadzisz systematycznie
c) uczestnik szkolenia wie, co uzyska opanowując treści programowe i będzie aktywnie uczestniczył w ich poznawaniu
4. Przestrzeganie zasady przystępności:
a) używasz w trakcie zajęć pomocy dydaktycznych
b) treści, które uczestnicy maja sobie przyswoić są przedstawione zrozumiale, jasno
c) każdemu uczestnikowi szkolenia stawiasz inne wymagania i inaczej go oceniasz
5. Przestrzeganie zasady systematyczności w trakcie prowadzenia procesu dydaktycznego wymaga:
a) objaśniania nie zrozumiałych słów i zwrotów i posługiwania się pomocami dydaktycznymi
b) przechodzenia od treści prostych do złożonych, łatwych do trudnych, znanych do nieznanych
c) aby poznawana przez uczestników temat opierał się na wiadomościach wcześniej opanowanych i był podstawą do
przyswojenia nowych treści
6. Przestrzeganie zasady łączenia teorii z praktyka w procesie szkolenia kandydatów na kierowców występuje gdy:
a) przeprowadzamy dużo ćwiczeń w rozwiązywaniu testów
b) wymagamy od uczestników szkolenia znajomości reguł dotyczących pierwszeństwa przejazdu
c) tak dobieramy zadania, stawiane w trakcie nauki jazdy, aby samodzielne ich wykonanie potwierdziło znajomość prawa
ruchu drogowego
7. Dla przestrzegania zasady trwałości wiedzy i umiejętności w procesie nauczania należy:
a) wielokrotnie i w rożnych sytuacjach drogowych powtarzać ćwiczenia zapomoga, których utrwalamy u kursanta
znajomość stosowania reguł, zasad, zachowań obowiązujących w ruchu drogowym
b) systematyczna kontrole i ocenę ucznia
c) nie przekraczać progu pojemności pamięci
8. W dydaktyce pogadanka to:
a) dyskutowanie miedzy uczestnikami szkolenia na konkretny temat
b) rozmowa nauczyciela z uczestnikiem lub uczestnikami szkolenia na konkretny temat
c) metoda nauczania przy pomocy, której prowadzący zajęcia wydobywa jak najwięcej treści merytorycznych czyli
rzeczowych od uczestnika szkolenia
9. Metody, którymi instruktor najczęściej posługuje się w praktycznej nauce jazdy
a) wykład
b) pokaz połączony z instruktażem
c) ćwiczenia
10. Pomoce dydaktyczne:
a) to stoliki, krzesła, monitory oraz komputery
b) maja pomoc uczestnikowi szkolenia wyrobieniu właściwego poglądu na temat zdobywanej wiedzy
c) to przezrocza, modele i ich przekroje, filmy dydaktyczne
11. W trakcie instruktażu wstępnego w praktycznej nauce jazdy, należy sprawdzić
a) znajomość wszystkich znaków informacyjnych
b) czy uczestnik szkolenia posiada odpowiednie wiadomości potrzebne do realizacji tematu
c) co uczestnik szkolenia zapamiętał z udzielonego instruktażu i jak go zrozumiał
12. Konspekt do prowadzenia zajęć:
a) to pisemne przygotowanie się prowadzącego do konkretnych zajęć
b) to zapis samych treści, które ma poznać uczestnik kursu
c) winien zawierać temat, cele, metody, środki dydaktyczne, plan lekcji zapisany w minutach oraz rozwiniecie
poszczególnych pkt. Planu lekcji
13. Cel kształcący realizujesz gdy:
a) zwracasz szczególna uwagę na zachowania uczestnika szkolenia, jako przyszłego użytkownika drogi, np. na stosunek do
pieszych, rowerzystów
b) uczestnicy szkolenia poznają nowe wiadomości i umiejętności
c) utrwalasz i doskonalisz wcześniej zdobyte wiadomości i umiejętności
14. W trakcie instruktażu końcowego podczas każdych zajęć praktycznej nauki jazdy, instruktor powinien m.in.
a) sprawdzić wiadomości teoretyczne, potrzebne do realizacji kilku następnych tematów w praktycznej nauki jazdy
b) wyeksponować pozytywne zachowania się i działania ucznia w trakcie jazdy szkoleniowej
c) omówić błędy popełnianie przez ucznia w trakcie jazdy szkoleniowej
15. Zaznacz kryteria wg, których będziesz określać ilość godzin potrzebnych do spełnienia wymagań programowych
przez uczestnika szkolenia w zakresie danej kategorii prawa jazdy
a) posiadanie i rozumienie wiedzy, przepisów, techniki kierowania i czynności kontrolno obsługowych
b) wykorzystywanie wiedzy teoretycznej do wykonywania odpowiednich manewrów oraz zachowań w czasie jazdy
szkoleniowej
c) tempo przyswajania umiejętności koniecznych do bezpiecznego kierowania pojazdem w każdych warunkach
16. Ilość ćwiczeń koniecznych do opanowania danego manewru w praktycznej nauce jazdy zależy od:
a) opanowania przez kursanta wiedzy, dotyczącej wykonania danego manewru
b) cech psychofizycznych uczestnika szkolenia
c) odpowiedniego ich doboru i konsekwentnego ich przeprowadzania
17. Funkcja diagnostyczna kontroli i oceny polega na:
a) porządkowaniu posiadanej wiedzy i korygowaniu błędnych wiadomości
b) pobudzaniu kursanta do większej aktywności
c) umożliwieniu wskazania uczestnika szkolenia, których nie spełniają wymagań programowych
18. Kontrola i ocenia uczestników szkolenia prowadzona przez instruktora w trakcie praktycznej nauki jazdy służy:
a) sprawdzeniu stosowania zasada wg, których ustala się pierwszeństwo przejazdu
b) sprawdzeniu posługiwania się poprawna technika jazdy
c) ustaleniu niezbędnej ilości godzin nauki jazdy koniecznej do opanowania wymagań programowych
19. Obiektywizacja procesów pomiaru dydaktycznego zapomoga testu wymaga:
a) przeprowadzania sprawdzianu testowego w tym samym czasie
b) stworzenia takich samych warunków dla osób testowanych
c) dokonania oceny, wyników wg, tych samych kryteriów
20. Przez zasady nauczania rozumiemy:
a) ogniwa procesu lekcyjnego w toku poszukującym
b) właściwie wykorzystywane pomoce dydaktyczne podczas prowadzonych zajęć
c) normy postępowania nauczyciela w trakcie prowadzonych zajęć dydaktycznych, których przestrzeganie pozwala mu na
rozwiązanie założonych tematów
21. Instruktor omawiający na planszy znaczenie znaków drogowych opiera się na myśleniu:
a) obrazowo – ruchowym:
b) abstrakcyjnym;
c) hipotetyczne – dedukcyjnym;
22. Istotą nauczania wielostronnego jest:
a) nauczanie tokiem problemowym;
b) nauczanie tokiem podającym;
c) nauczanie tokiem poprzez działanie i przeżywanie
23. Właściwa realizacja zasady wiązania teorii z praktyką w nauczaniu ma na celu:
a) dostarczenie słuchaczowi jak najwięcej ilości wiedzy;
b) poznanie rzeczywistości i możliwości jej przekształcenia;
c) weryfikowanie teorii w praktycznym działaniu.
24. Dobór metod nauczania zależy od:
a) wieku słuchaczy;
b) celów nauczania;
c) zadań dydaktycznych;
25. Do grupy metod słownych nauczania należą:
a) dyskusja,
b) praca z książką,
c) wykład.
26. Środki nauczania są to:
a) normy postępowania nauczyciela – instruktora;
b) przedmioty które dostarczają słuchaczowi bodźców sensorycznych;
c) pomoce naukowe;
27. Metoda uczenia się to:
a) forma badań naukowych;
b) wynik dochodzenia do prawdy;
c) sposób dochodzenia do prawdy;
28. Do podstawowych metod słownych zaliczamy:
a) wykład;
b) opis;
c) dyskusję
29. Czas trwania instruktażu wstępnego w trakcie zajęć praktycznych utrwalających nie powinien przekraczać:
a) 35 min;
b) 15 min,
c) 25 min.
30. W trakcie prowadzenia zajęć teoretycznych metodą poglądową stosujemy między innymi pokaz:
a) model zespołów i podzespołów;
b) projekcję filmu;
c) ćwiczenie.
31. Rozkład materiały nauczania (program uczenia) nauczyciel przygotowuje w układzie:
a) liniowym: nie powtarza się żaden temat, każdy następny temat opiera się na poprzedzającym;
b) piętrowym: tematy realizowane wybiórczo;
c) cyklicznym: niektóre tematy powracają w nauczaniu w układach odmiennych i odmiennych powiązaniach;
32. Systematyczność w nauczaniu to stosowanie pewnych reguł między innymi:
a) ujmowanie materiału nauczania we właściwej i określonej kolejności;
b) stałe nawiązywanie do materiału opanowanego;
c) właściwy podział materiału nauczania na odpowiednie „porcje”;
33. Programy nauczania poszczególnych przedmiotów określają:
a) treści programowe, które instruktor zobowiązany jest realizować;
b) dobór form i metod pracy dydaktycznej;
c) niezbędne wiadomości i umiejętności, jakie powinien osiągnąć absolwent kursu;
34. Konspekt do zajęć dydaktyczny to inaczej:
a) ogólny plan lekcji;
b) tylko rejestr metod i środków dydaktycznych;
c) szczegółowe rozwinięcie planu lekcji, stosowanych metod i pomocy dydaktycznych;
35. Metoda nauczania to:
a) stosowany sposób postępowania prowadzący do osiągnięcia założonego wyniku;
b) czynności myślowe i praktyczne mające na celu osiągnięcie założonego wyniku;
c) uczenie zgodnie z możliwościami ucznia;
36. W nauczaniu teoretycznym stosuje się aktywizujące metody, do których należą:
a) wykład, praca z podręcznikiem;
b) pogadanka, dyskusja problemowa,;
c) tylko wykład;
37. Istotą dyskusji, jako metody nauczania jest:
a) wymiana informacji na określony temat i konfrontacja opinii;
b) niekontrolowana wymiana poglądów;
c) ustalenie odpowiedzi lub rozwiązanie jakiegoś problemu wynikającego z programu kursu;
38. W instruktażu wstępnym najczęściej stosuje się metody:
a) pokazu;
b) pogadanki, objaśnienia;
c) ćwiczenia;
39. Przestrzegasz zasady logicznej kolejności, jeżeli:
a) uczestnicy poznają programowe treści: od prostych do złożonych, łatwych do trudnych, znanych do nieznanych:
b) w trakcie zajęć stosujesz pomoce naukowe:
c) poznawany przez uczestników temat, opierał się na tematach wcześniej poznanych i jest podstawą do opanowania treści
następnych;
40 Przestrzegasz zasady indywidualizacji i zespołowości, jeżeli:
a) stawiasz uczestnikom różne wymogi i każdego traktujesz indywidualnie:
b) praktyczną naukę jazdy będziesz prowadził blisko, wcześniej poznanej teorii:
c) podejmujesz takie działania, aby w krótkim czasie stworzyć z uczestników szkolenia zespół;
41. W instruktażu końcowym instruktor:
a) podaje uczestnikowi szkolenia potrzebne narzędzia i materiały do wykonania zadania:
b) podaje temat na następny raz;
c) ocenia i pokazuje najlepsze prace uczestników i je uzasadnia;
42. W dydaktyce, pogadanka to:
a) dyskusja między uczestnikami szkolenia na konkretny temat:
b) rozmowa nauczyciela z uczestnikiem lub uczestnikami szkolenia na konkretny temat:
c) metoda nauczania, w której prowadzący zajęcia wydobywa jak najwięcej treści merytorycznych od uczestników szkolenia
43. W pokazie dydaktycznym uczestnicy szkolenia:
a) stoją naprzeciwko pokazującego instruktora: w miejscu dobre widocznym:
b) stoją zwróceni w tą samą stronę co pokazujący:
c) powtarzają pokazaną czynność przy pokazującym – wpierw najlepszy, a po nim najsłabszy, w opinii instruktora, uczestnik
szkolenia;
44. W instruktażu wstępnym instruktor:
a) podaje temat pracy, miejsce i czas wykonania zadania:
b) podaje kolejność i sposób wykonania zadania:
c) zwraca uwagę na momenty istotne, decydujące o prawidłowym w pracy i na zagrożenia dotyczące bezpieczeństwa;
45. Realizujesz cel poznawczy, gdy:
a) uczestnik szkolenia poznaje nowe dla niego treści nauczania;
b) kursant utrwala wcześniej zdobyte wiadomości i umiejętności;
c) uczestnik szkolenia jest uczulany na wartości wzbogacające go, jako użytkownika drogi;
46. Instruktor prowadzący szkolenie w zakresie praktycznym nauki jazdy:
a) powinien stawiać kursantowi zadania do samodzielnego wykonania, celem sprawdzenia opanowania umiejętności
nabytych na lekcjach poprzednich;
b) powinien sprawdzać opanowanie umiejętności z poprzednich lekcji (przed lub po instruktażu wstępnym), a przed
instruktażem końcowym te umiejętności, które kursant zdobył w trakcie realizacji nowego tematu (przed zadaniem do
samodzielnego wykonania);
c) nie powinien stawiać uczestnikowi szkolenia zadań do samodzielnego wykonania, aby go nie stresować;
47. W praktycznej nauce jazdy stawianie zadań do samodzielnego wykonania służy:
a) samoocenie i samokontroli pracy instruktora;
b) postawienie przez instruktora trafnej diagnozy , co do ilości godzin potrzebnych dla prawidłowego wyszkolenia kursanta;
c) podejmowaniu przez instruktora trafnych decyzji, czy na danej lekcji może przystąpić do realizacji nowego tematu;
48. Celem prowadzonego przez instruktora szkolenia kandydatów na kierowców jest:
a) zaznajomienie ich tylko z wiedzą teoretyczną;
b) wyposażenie kursantów w odpowiednią wiedzę teoretyczną i umiejętności posługiwania się przyrządami do kierowani i
sterowania;
c) tylko pamięciowe opanowanie przez uczestników szkolenia prawidłowych odpowiedzi na wszystkie pytania testowe;
49. Prawidłowo prowadzony proces dydaktyczny w szkoleniu kierowców służy wyrobieniu u kierowców:
a) dobrych nawyków służących sprawnemu i bezpiecznemu kierowaniu pojazdem, oraz właściwego zachowania się wobec
innych uczestników ruchu drogowego;
b) tylko umiejętności korzystania z ostrzeżeń, nakazów, zakazów, informacji wynikających ze znaków drogowych;
c) umiejętności poprawnego reagowania na zmieniające się sytuacje drogowe;
50. W trakcie prowadzenia zajęć z praktycznej nauki jazdy, do zadań instruktora należy:
a) eliminowanie ruchów błędnych, zbędnych przy posługiwaniu się przez kursanta urządzeniami do kierowania i sterowania
pojazdem;
b) zapoznanie uczestnika z wiedzą dotyczącą przejeżdżania przez skrzyżowania i holowania pojazdów;
c) wykształcenie u kursanta prawidłowych umiejętności i nawyków konicznych do bezpiecznego wykonania manewru
wyprzedzania, wymijania, cofania;
51. Kolejność realizacji tematu z praktycznej nauki jazdy, powinna:
a) być zgodna z odpowiednio przygotowanym i przemyślanym przez instruktora rozkładem materiału nauczania, który
został opracowany w oparciu o wymagania programu szkolenia kierowców dla danej kategorii prawa jazdy;
b) wynikać z przypadkowego doboru tras szkoleniowych i różnych sytuacji pojawiających się w trakcie szkolenia;
c) służyć systematycznemu przyrostowi umiejętności w kierowaniu pojazdem;
52. W instruktażu wstępnym instruktor:
a) podaje temat lekcji;
b) podaje kolejność i sposób wykonania zadania;
c) zwraca uwagę na momenty istotne, decydujące o prawidłowym wykonaniu zadań wynikających z tematu lekcji;
53. W instruktażu końcowym instruktor:
a) omawia pozytywy i błędy;
b) podaje tematy na następny raz;
c) dokonuje oceny ucznia;
54. Dla przestrzegania zasady trwałości wiedzy i umiejętności w procesie nauczania należy:
a) wielokrotnie i w różnych sytuacjach drogowych powtarzać ćwiczenia przy pomocy, których kursanci utrwalają
znajomość i umiejętności stosowania reguł, zasad, zachowań obowiązujących w ruchu drogowym;
b) przeprowadzać systematyczna kontrole i ocenę ucznia;
c) stosować różnorodne metody i pomoce dydaktyczne;
55. Nauczanie to:
a) doprowadzenie tylko do pamięciowego opanowania materiału, np. dotyczącego przepisów;
b) kierowanie procesem uczenia się uczestników szkolenia i organizowanie tego procesu;
c) opanowanie przez ucznia określonych wiadomości, umiejętności nawyków, poziomu rozumowania w drodze
bezpośredniego poznania rzeczywistości.
56. Które z wymienionych warunków należy spełnić w celu uzyskania prawidłowego przebiegu procesu
nauczania?
a) zapewnienie w trakcie prowadzonych zajęć aktywizacji uczniów;
b) przygotowanie się nauczyciela do lekcji;
c) dysponowanie odpowiednia bazą dydaktyczną i prawidłowe jej wykorzystanie.
57. Przestrzeganie zasady przystępności wiedzy, czyli stopniowania trudności wymaga:
a) posługiwania się przez instruktora słownictwem popruwanym i zrozumiałym dla uczestników szkolenia;
b) objaśniania niezrozumiałych słów lub zwrotów;
c) przechodzenia od pojęć i czynności prostych do złożonych, od łatwych do trudnych, od znanych do nieznanych;
58. Przez metody nauczania rozumiemy:
a) sposoby postępowania nauczyciela z uczniem, które umożliwiają zwiększeni efektywności w osiąganiu założonych
celów dydaktycznych;
b) działania podejmowane przez uczestników szkolenia prowadzące do opanowania reguł dotyczących pierwszeństwa
przejazdu na skrzyżowaniach;
c) systematyczne powtarzanie wcześniej opanowanych umiejętności;
59. Przestrzeganie zasady indywidualizacji i zespołowości polega na:
a) poznaniu indywidualnych cech i możliwości każdego uczestnika szkolenia;
b) różnym podejściu do każdego kursanta w zakresie stopnia trudności, stawianych zadań do samodzielnego wykonania
oraz tempa przyrostu wiedzy i umiejętności;
c) Przekształceniu uczestników szkolenia w zespół odpowiedzialny za postawy innych uczestników kursu, udzielaniu im
pomocy w trudnych sytuacjach;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin