krzywda i zadoścuczynienie.pdf

(799 KB) Pobierz
Microsoft Word - Krzywda i zado..uczynienie.rtf
Robert Piłat
KRZYWDA I ZADOŚĆUCZYNIENIE
WSTĘP .................................................................................................................................................................. 3
I. CZYM JEST KRZYWDA? .............................................................................................................................. 7
I DENTYFIKACJA KRZYWDY .................................................................................................................................. 7
M ECHANIZM POWSTAWANIA KRZYWDY ............................................................................................................ 11
Z ANIECHANIE DZIAŁANIA JAKO MECHANIZM POWSTAWANIA KRZYWDY ........................................................... 13
K RZYWDA JAKO RELACJA OPARTA NA PRZEMOCY ............................................................................................. 15
R OZMIAR KRZYWDY .......................................................................................................................................... 17
F AKTYCZNA I EMOCJONALNA STRONA KRZYWDY .............................................................................................. 21
P ODATNOŚĆ NA KRZYWDĘ ................................................................................................................................. 26
K RZYWDA SPROWOKOWANA ............................................................................................................................. 32
D OBRA NALEŻNE ............................................................................................................................................... 34
T RWANIE KRZYWDY .......................................................................................................................................... 37
S KRZYWDZENIE PRZEZ SYSTEM ......................................................................................................................... 44
P OKRZYWDZENI PRZEZ LOS ............................................................................................................................... 47
P ROBLEM MNIEJSZEGO ZŁA ................................................................................................................................49
II. SKUTKI KRZYWDY.................................................................................................................................... 53
S KUTKI MORALNE .............................................................................................................................................. 54
G ŁOS SUMIENIA ................................................................................................................................................. 57
R ACHUNEK KRZYWD .......................................................................................................................................... 59
S TOPIEŃ WINY ................................................................................................................................................... 60
C YNICZNE OSKARŻENIE OFIARY ......................................................................................................................... 66
T RWANIE RELACJI POMI Ę DZY KRZYWDZICIELEM A OFIAR Ą ............................................................................... 69
P OGARDA W STOSUNKU DO OFIARY ................................................................................................................... 73
S KAŻENIE KRZYWDĄ ......................................................................................................................................... 75
III. NAPRAWA KRZYWDY ............................................................................................................................. 79
O SĄD ................................................................................................................................................................. 79
R OLA PRAWDY ................................................................................................................................................... 82
W STYD I SKRUCHA ............................................................................................................................................. 84
Z ADOŚĆUCZYNIENIE .......................................................................................................................................... 87
P ROBLEM ODSZKODOWAŃ ................................................................................................................................. 90
K ARA ................................................................................................................................................................. 95
P RAWO I MORALNOŚĆ ...................................................................................................................................... 100
Z APOMNIENIE .................................................................................................................................................. 102
Z EMSTA WPROST I NIE WPROST ........................................................................................................................ 104
N IEWINNA SIŁA ................................................................................................................................................ 105
M YŚLOWE UBEZWŁASNOWOLNIENIE KRZYWDZICIELA .................................................................................... 108
O TWARCIE NA WARTOŚCI JAKO WARUNEK USUNIĘCIA SKUTKÓW KRZYWDY ................................................... 109
(a) Etap pierwszy: Odmowa........................................................................................................................ 111
(c) Etap trzeci: Odrodzenie nadziei ............................................................................................................ 114
P RZEBACZENIE ................................................................................................................................................. 116
(A) Przebaczenie jako restytucja................................................................................................................. 117
(B) Prawomocność przebaczenia ................................................................................................................ 120
(C) Skuteczność przebaczenia ..................................................................................................................... 124
(D) Obowiązek przebaczenia ...................................................................................................................... 127
R ESTYTUCJA ŻYCIA KRZYWDZICIELA .............................................................................................................. 130
O DPOWIEDZI RELIGIJNE , PROBLEM MIŁOSIERDZIA ........................................................................................... 133
IV. KONKLUZJA............................................................................................................................................. 135
2
Wstęp
W przedstawionych tu rozważaniach stawiam trzy pytania, poświęcając każdemu z
nich osobny rozdział: (1) Co to jest krzywda?; (2) Jakie są skutki krzywdy?; (3) Jak można
usunąć skutki krzywdy? Próbując odpowiedzieć na pytanie pierwsze zmierzam nie tyle do
poprawnego zdefiniowania krzywdy, ile do pokazania tych jej składowych, które są
najistotniejsze z moralnego punktu widzenia, a zatem z pominięciem wielu ważnych
skądinąd kwestii psychologicznych, społecznych i prawnych. Rozważając pytanie drugie
mam na myśli przede wszystkim skutki długotrwałe, trudne do zidentyfikowania jako
skutki krzywdy właśnie przez ich oddalenie od samego aktu skrzywdzenia. Jeśli chodzi o
trzecie i najważniejsze pytanie, to występujące w nim wyrażenie „naprawa krzywdy” chcę
rozumieć bardzo szeroko. Wprawdzie tytuł tej pracy brzmi „Krzywda i zadośćuczynienie”,
jednak mowa będzie nie tylko o zadośćuczynieniu w ścisłym sensie, czyli o czynach
krzywdziciela stanowiących rekompensatę za wyrządzone zło. Mowa będzie o wszelkich
czynach i postawach; krzywdzicieli, ofiar i osób trzecich, które mogą się przyczynić do
usunięcia fizycznych, moralnych, społecznych i duchowych skutków krzywdy. W
szczególności interesuje mnie moralna skuteczność tych aktów 1 .
Ponadczasowe względy moralne i poznawcze nadające wagę pytaniu o naprawę
krzywdy są dość oczywiste. Powinniśmy wiedzieć nie tylko jak unikać zła, lecz co czynić,
kiedy już się je wyrządziło. Są jednak i inne powody, dla których podejmuję to pytanie.
Leżą one w naszej aktualnej sytuacji społecznej, nie zaś w odwiecznym uniwersum
filozoficznych problemów. Żyjemy dziś, szczególnie w Polsce AD2002, w osobliwym
czasie, kiedy to na różnych polach próbuje się przywracać zdeptaną sprawiedliwość. Na
jaw wychodzą rozliczne ludzkie krzywdy zaistniałe w okresie drugiej wojny światowej i
okresie PRL. Do głosu dochodzą niezliczone żądania sprawiedliwości, zadośćuczynienia,
kary, zrozumienia. Próbujemy, jako społeczeństwo, znaleźć sposób na zaspokojenie tych
dążeń, lecz owo społeczne MY mające wyrażać solidarną wolę zmierzenia się z moralnym
1 Wyrażenie "moralna skuteczność" używam dla określenia własności czynów i postaw naprawiających
krzywdy sprawiającej, że zło moralne przestaje być samo w sobie: (1) źródłem cierpienia ofiary; (2)
imperatywem sumienia u krzywdziciela; (3) motywem do ponawianego aktu potępienia u świadków krzywdy.
Moralna skuteczność jest zatem czymś innym niż materialna naprawa krzywdy. Materialne zadośćuczynienie
nie zawsze jest możliwe i rzadko adekwatne. Zadośćuczynienie w szerokim sensie tego słowa ma charakter
moralny. Warunki (1) – (3) można również wyrazić mówiąc o przywróconym poczuciu sprawiedliwości, lub o
przywróceniu warunków do kształtowania dalszych czynów zarówno krzywdziciela, jak ofiary w taki sposób,
by ich wartość moralna nie była współdeterminowana przez negatywną wartość moralną uprzedniego czynu
krzywdzącego.
3
bagażem przeszłości rozbija się ustawicznie o podział na krzywdzicieli i skrzywdzonych.
Nieostrość tego podziału staje się przyczyną bezradności prawnej i moralnej, a co więcej,
rodzi cynizm – dogłębną i wspartą szyderstwem niewiarę w możliwość przywrócenia
sprawiedliwości.
Postawę taką zaprezentował pewien poseł poprzedniej kadencji Sejmu, proponując w
debacie na temat reprywatyzacji, żeby przy naliczaniu odszkodowań za zagrabiony przez
komunistyczne władze po roku 1945 majątek uwzględniać również przedwojenny stan
zadłużenia zajętych dóbr wraz z odsetkami. Szydercza intencja tej propozycji była w
kontekście prowadzonej debaty oczywista: w wielu przypadkach dawni właściciele
musieliby raczej dopłacić państwu, które owe przedwojenne długi nominalnie przejęło (nie
spłacając ich rzecz jasna), aniżeli uzyskać odszkodowanie. Udowadnianie, że mamy tu do
czynienia z populistycznym cynizmem, jest zbyteczne. Interesujące jest natomiast pytanie,
dlaczego w ogóle doszło do głoszenia z trybuny sejmowej absurdów tak jawnych i opinii
tak zdeprawowanych, w jaki sposób coś, zdawałoby się, tak oczywistego, jak odruch
wyrównania wyrządzonych krzywd, mógł się stać przedmiotem cynicznego szyderstwa.
Ten epizod, i wiele podobnych, zmusza do bliższego przyjrzenia się funkcjonującym w
społeczeństwie przekonań na temat istoty krzywd i form ich naprawy. Wychodzę z
następujących założeń:
(i) Zarówno w publicznym jak prywatnym dyskursie na temat krzywdy funkcjonuje
wiele dwuznacznych, nieszczerych, oraz przenikniętych hipokryzją, resentymentem
i cynizmem przekonań na temat krzywdy i jej naprawy.
(ii) Część owej zdeformowanej świadomości moralnej ma swe źródło w obiektywnych
trudnościach pojęciowych.
(iii) Zachodnia tradycja moralna i refleksja etyczna uczyniły stosunkowo niewiele, by
trudności te pokonać, poświęcając problemowi naprawy krzywd bardzo mało
uwagi.
Ostatnie z powyższych stwierdzeń wymaga dodatkowego komentarza. Pojęciem
centralnym europejskiej etyki jest dobro w jego trzech głównych postaciach: jako dobro
czynu, dobro osoby i dobro postawy, względnie dyspozycji do działania. Natomiast zło,
jakie ludzie czynią innym ludziom było traktowane jako coś negatywnego i
niesubstancjalnego stanowiło wyzwanie dla moralności i etyki, lecz nie było tematem
rozważań filozoficzno-moralnych w tym samym sensie, co dobro. Zło jest w naszej
tradycji przedstawione jako wyjątek, odstępstwo od dobra - i to bynajmniej nie tylko w
scholastycznej doktrynie definiującej zło jako brak dobra (św. Tomasz z Akwinu). Jest
przedstawione jako negatywność, działanie oparte na pragnieniu jakiegoś uszczerbku, na
4
woli sprzeciwu przeciwko jakiemuś dobru, jako zaniedbanie, zaprzeczenie,
sprzeniewierzenie się. Tym samym w złu jest zawsze coś z niebytu. O złu trudno mówić w
sposób artykułowany; wymyka się kategoriom dyskursu ukształtowanym przez
filozoficzną tradycję 2 .
Etyka jest nauką o wartościach, normach i systemach moralnych. Głównym zadaniem
systemów etycznych jest teoretyczna odpowiedź na pytanie: Jak żyć, żeby nie popełniać
zła? Nie umniejszając troski o normatywne określenie dobra i ograniczenie zła, jakie
czynimy innym ludziom, chcę w obecnych rozważaniach zwrócić uwagę na faktyczność
zła, które jest nie tylko moralną jakością danego działania, lecz konstytuuje pewien stan
rzeczy. Ów stan rzeczy jest stale obecny w ludzkiej rzeczywistości i domaga się poważnej
interpretacji. Powinniśmy wiedzieć nie tylko to, jak nie krzywdzić, ale co począć z
krzywdą już wyrządzoną. Tymczasem każdy, kto temat ten zechce zgłębić i zapragnie
pomóc sobie stosowną literaturą zauważy ze zdziwieniem, że ona prawie nie istnieje. Zbyt
rzadko stawiano pytanie: Co należy uczynić ze złem, które już się dokonało? Równie
rzadko zastanawiano się nad kwestiami szczegółowymi związanymi z owym naczelnym
pytaniem:
(1) Jak zdefiniować krzywdę, by uzyskać sformułowanie etycznie uzasadnione a
zarazem pożyteczne z punktu widzenia prawa i praktyki społecznej?
(1) Jakie skutki, a szczególnie skutki moralne, ma krzywda i jak rozkładają się te
skutki na krzywdziciela, ofiarę i osoby trzecie?
(2) Jakie moralne zobowiązanie powstaje na skutek wyrządzonej krzywdy?
(3) Jakie są typowe sposoby radzenia sobie ofiar i krzywdzicieli ze skutkami krzywd?
(4) Jak można ocenić moralną słuszność i skuteczność tych sposobów?
(5) Jakie są ogólne antropologiczne uwarunkowania naprawiania wyrządzonego zła?
Chociaż literatura przedmiotu moich rozważań jest mniej niż skromna, to jednak
niektóre z wyżej wymienionych pytań, lub przynajmniej ich składowe, były przedmiotem
namysłu. Bogata jest na przykład literatura dotycząca winy. Spotyka się interesujące
teologiczno-moralne rozważania dotyczące skruchy i sumienia, jeśli zaś chodzi o reakcję
na krzywdę, szczególne zainteresowanie budziła zawsze kara. Spotyka się tu i ówdzie
interesujące rozważania o zemście, zaś temat miłosierdzia należy do klasyki literatury
chrześcijańskiej. Z tych rozproszonych wątków pragnę uzyskać ogólny, w miarę spójny
pogląd na istotę krzywdy i sposoby jej naprawy.
2 Ta ogólna konstetacja nie jest, rzecz jasna prawdziwa w stosunku do doktryny manichejskiej i innych
pokrewnych doktryn o proweniencji gnostycznej. Znamienne jest jednak to, że zostały one wyrugowane z
głównego nurtu europejskiej filozofii i teologii.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin