Jak pisać opinię o uczniu.docx

(35 KB) Pobierz

 

Czasem trzeba ucznia skierować do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Jako wychowawca masz wtedy obowiązek przedstawić opinię o uczniu.

Nie wiesz, od czego zacząć opinię o swoim uczniu?

Co taka opinia powinna zawierać?

1.      Dane personalne ucznia

1.      Jak się nazywa?

2.      W której jest klasie?

3.      Kiedy i gdzie  się urodził?

2.      Opinia o uczniu:

1.      Jak Ty  oczeniasz tego ucznia pod względem nauki i zachowania?

2.      Jak oceniają tego ucznia inni nauczyciele?

3.      Jaka jest opinia kolegów i koleżanek na jego temat?

3.      Powód skierowania do poradni psychologiczno-pedagogicznej.

4.      Załączniki:

1.      Lista ocen ucznia

2.      Przykłady sprawdzianów i innych prac ucznia.

Pamiętaj, żeby każdą opinię poprzeć przykładami. Najbardziej rzetelna opinia to taka, która mocno trzyma się faktów. Dlatego pisz konkretnie, np.:

·         uczeń wyraża się wulgarnie,

·         uczeń nie reaguje na upomnienia nauczyciela,

·         uczeń nie notuje na lekcjach

·         uczeń dużo pracuje w domu

·         uczeń unika towarzystwa kolegów

·         uczeń rozmawia na lekcjach

·         uczeń szturcha kolegów na przerwach

·         ...

Nigdy nie pisz ogólnikowo - nie używaj zwrotu "uczeń jest":

·         uczeń jest agresywny - bo co to w praktyce oznacza? Gryzie kogoś? Kopie? Przezywa? A może tupie nogą?

·         uczeń jest niegrzeczny - Nie słucha nauczyciela? Niegrzecznie odpowiada?

·         uczeń jest krnąbrny

·         uczeń jest niespokojny

·         uczeń jest złośliwy

·         ...

Każdy z powyższych zwrotów da się doprecyzować i przedstawić konkretne przykłady.

Jeżeli opinia jest rzetelna i precyzyjna, to pozwoli pracownikowi poradni psychologiczno-pedagogicznej lepiej zrozumieć sytuację ucznia.

 

 

Kraków, 24.10.2002 r.

 

Opinia wychowawcy o uczniu

 

              Jan Kowalski, ur. 11.08.1992 r. w Krakowie, zam. w Krakowie, ul. Spokojna 12, jest uczniem klasy 4 „a” Szkoły Podstawowej nr 999 w Krakowie.

             

              Jaś jest uczniem słabym. Z większości przedmiotów otrzymuje oceny dostateczne i dopuszczające. Często zdarzają mu się również oceny niedostateczne. Szczegółowy wykaz ocen załączam na końcu niniejszej opinii. Moim zdaniem złe wyniki w nauce są spowodowane brakiem systematyczności w pracy.

 

              Oprócz słabych ocen Jaś sprawia również problemy wychowawcze.

Na lekcjach:

-          Rozmawia z kolegami

-          Biega po klasie mimo upomnień nauczyciela

-          Szturcha kolegów

Na przerwach:

-          Przezywa kolegów

-          Zamyka koleżanki w klasie

-          Klepie koleżanki w pośladki

-          Wchodzi do toalety dla dziewczynek i podgląda je

 

Koledzy nie lubią go i zaczynają go izolować. Głośno wypowiadają się na lekcji wychowawczej o jego zachowaniach. Nie chcą zabierać go na wycieczki klasowe. Nie chcą grać z nim w jednej drużynie na lekcjach wychowania fizycznego. Unikają go.

 

              Kieruję ucznia Jasia Kowalskiego do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej ze względu na długotrwałe i nasilające się problemy związane z jego zachowaniem i wynikami w nauce.

Do opinii załączam:

Ø       Oceny Jasia do dnia 23.10.2002

Ø       Wybrane prace ucznia

                                                                                                                                            Wychowawca

mgr Zbigniew Nowak

Oceny Jasia Kowalskiego do dnia 23.10.2002:

 

Przedmiot

Sprawdziany

Odpowiedzi ustne, zadania domowe, kartkówki, aktywność

Zachowanie             

 

3

Religia

 

5,2,5,5,1

Język polski

Spr:              3

Dykt: 1

+3,-4,2,+2,+2,-,-,-,+

Historia i społeczeństwo

+3

+2

Język angielski

1

2,+,+

Matematyka

2,-2,+2,-3

5

Przyroda

 

-2,1,+4

Muzyka

 

-3,-4

Plastyka

 

1,-4

Technika

 

-,1,+4

Wychowanie fizyczne

 

=4,5

 

 

 

 

 

 

 

1. MD

 

     W porównaniu do ubiegłego roku jego postawa wobec nauki i zachowania uległe ogromnej zmianie- niestety niekorzystnej.

     Uczeń w ogóle przestał pracować, ma ogromne możliwości i niewielkim nakładem pracy mógłby poprawić oceny, ale póki co takiej ochoty nie wykazuje, nie prowadzi zeszytu ani ćwiczeniówki, nie odrabia prac domowych, przychodzi nieprzygotowany na zajęcia. Pamięta tyle, ile wyniesie z lekcji, lecz to za mało- nie utrwala nowych wiadomości. Na obecną chwilę grozi mu ocena niedostateczna z fizyki, choć w ubiegłym roku należał do czołówki najlepszych uczniów z tego przedmiotu.

Nauczyciele uczący maja zastrzeżenia do zachowania Marcina, o czym świadczą częste uwagi zapisywane w dzienniku oraz ustne przekazywane wychowawcy.

Marcinowi zdarzają się nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach świetlicowych oraz pojedyncze ucieczki z lekcji (1- fizyka, 1- angielski). Czasami spóźnia się na lekcje.

Marcin nie jest uczniem ani aroganckim, ani bezczelnym- ale szukając poklasku wśród kolegów zdarza mu się powiedzieć coś niestosownego.

 

2. GD

 

Uczennica nie pracuje na miarę swoich możliwości, choć w porównaniu do roku ubiegłego praca ta jest bardziej efektywna.

Gabrysia jest chętna do wszelkich prac dodatkowych. Aktywność uczennicy na lekcjach fizyki nie zawsze jest zadawalająca. Gabrysia nie jest systematyczna. Powinna pracować bardziej samodzielnie i przykładać się do odrabiania prac domowych.

Nie sprawia żadnych problemów wychowawczych.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Angelika

 

Uczennica nie pracuje na miarę swoich możliwości, choć w porównaniu do roku ubiegłego praca ta jest bardziej efektywna. Angelika jest chętna do wszelkich prac dodatkowych (szkoda, że tylko na zajęciach świetlicowych).

Aktywność uczennicy na lekcjach fizyki nie zawsze jest zadawalająca. Angelika nie jest systematyczna (choć ostatnio pięknie przygotowała pracę domową). Jeśli pracuje sumiennie efekty są natychmiastowe, choćby takie jak na sprawdzianie z fizyki- uczennica otrzymała ocenę bardzo dobrą.

Jest bardzo uczciwa i prawdomówna- to cecha nieczęsta wśród jej rówieśników.

Nie sprawia żadnych problemów wychowawczych, aczkolwiek powinna częściej angażować się w życie klasy i szkoły.

 

 

 

 

 

5. Marek

 

W bieżącym roku szkolnym postawa ucznia zarówno do nauki jak i zachowania uległa ogromnemu pogorszeniu. Uczeń w ogóle nie pracuje, nie wyraża chęci poprawienia ocen. Na obecną chwile grozi mu kilka ocen niedostatecznych. Jeśli postawa Marka nie zmieni się uczeń może nie uzyskać promocji do klasy trzeciej.

Marek lekceważy polecenia wychowawcy, nauczyciele uczący mają częste uwagi do jego zachowania. Zdarzają mu się ucieczki ze świetlicy oraz nieusprawiedliwione przez Rodziców godziny.

 

Proszę o zdecydowanie częstsze kontakty Państwa ze szkołą i wychowawcą.

 

 

 

 

 

4. Kamil

 

Uczeń bardzo grzeczny, lubiany przez uczniów i nauczycieli. Nie sprawia większych problemów wychowawczych, choć czasami zbyt ulega wpływom kolegów. Jednak Kamil zdaję sobie sprawę ze swojego postępowania- zganiony przez wychowawcę, poprawia swoje zachowanie.

 

Kamilowi zdarzają się liczne nieobecności, które nie są usprawiedliwiane przez Rodziców.

Kamil osiąga bardzo przeciętne wyniki w nauczaniu, gdyż nie zawsze pracuje systematycznie, nie zaliczył sprawdzianu z fizyki, którego nie pisał.

Na lekcjach stara się być aktywny. Gdyby bardziej systematycznie pracował jego oceny byłyby znacznie l...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin