Podstawy zarządzania- notatki.doc

(103 KB) Pobierz

 

Dr hab. Bohdan Godziszewski, prof. UMK

Katedra Podstawowych  Problemów Zarządzania

Tel. 6114883

e-mail: gobo@umk.pl

dyżury:  środa  godz. 10:30-11:30 p. 5a

egzamin pisemny- 15 pytań- nie test a opisówka

Literatura:

·         R.W. Gryffin- „Podstawy zarządzania organizacjami”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

·         Red. A.K. Koźmiński, W. Piotrowski- „Zarządzanie. Teoria i praktyka”, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

·         S. Sudol- „Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Zarządzanie przedsiębiorstwem”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

·         Red. J. Lichtarski- „Podstawy nauki o przedsiębiorstwie”, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu, Wrocław

·         J.A.F. Stoner, R.E. Freeman, D.R. Gilbert- „Kierowanie”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa

·         A.K. Koźmiński, A. Jemielniak- „Zarządzanie od podstaw podręcznik akademicki”, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa

·         H. Steiman, G. Schreyogg- „Zarządzanie. Podstawy kierowanie przedsiębiorstwem”, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej. Wrocław

 

 

 

 

 

 

 

 

14.02.2011

Organizacja jako system społeczno- ekonomiczny.

v      Organizacja- to grupa ludzi zjednoczonych wspólnymi: planem, programem działania, wspólnymi poglądami, zadaniami [tłum nie jest organizacją, ale może mieć jego cechy]

v      Organizacja- to wyodrębniona względnie z otoczenia całość ludzkiego działania, mająca określoną strukturę pozwalająca na osiągnięcie danego celu lub celów. Podstawowe cechy organizacji to:

Ø      celowość

Ø      złożoność

Ø      odrębność celów i struktury w stosunku do otoczenia a jednocześnie połączenie przez nie z otoczeniem

v      Organizacja- to system, którego uporządkowanie polega na tym, iż funkcjonalnie zróżnicowane jego części współprzyczyniają się do powodzenia całości , a powodzenie całości jest istotnym wrunkiem powodzenia części.

v      Instytucja- zakład o charakterze publicznym zajmujący się określonym zakresem spraw, działający w określonej dziedzinie

v      Instytucja społeczna- to zespól urządzeń materialnych i organizacyjnych, w których niektórzy członkowie grupy społecznej otrzymują uprawnienia do wykorzystywania czynności określonych publicznie i bezosobowo i zaspokajania potrzeb jednostkowych i/oraz zapewnienia sprawnego  funkcjonowania zbiorowości jako całości.

Organizacje, niezależnie od tego jakie są ich cele oraz w jakich dziedzinach życia funkcjonują, składają się z takich podstawowych elementów jak:

o        System celów

o        Formalna struktura- określone relacja między elementami

o        Ludzie

o        Technologia

                                            Otoczenie

Cele i zadania:

ü      Misja

ü      Cele strategiczne

ü     

Cele operacyjne

ü     





zadania

Ludzie:

ü      postawy

ü      kwalifikacje

ü      predyspozycje

ü      motywacja

ü      stosunki wewnętrzne

ü     

kultura

Struktura:

ü      hierarchia

ü     

schemat organizacji

ü      zakresy czynności

ü      instrukcje

 

Technologia:

ü      procesy wytwórcze

ü      przetwarzanie danych

ü      procedury

                                              Otoczenia

Podstawowe cechy współczesnych organizacji to:

·         są systemami otwartymi

·         są systemami celowymi

·         są ustrukturyzowane, czyli wewnętrznie uporządkowane

·         są systemami uczącymi się, czyli zdolnymi do podnoszenia sprawności funkcjonowania oraz do wprowadzania zmian

·         są systemami adaptatywnymi, zdolnymi dostosowywać się do zmiennych uwarunkowań zewnętrznych

·         są systemami mogącymi osiągać podobne efekty (cele) w drodze różnych działań

·         są systemami sformalizowanymi, czego wyrazem jest ujmowanie w postaci dokumentów organizacyjnych podstawowych celów struktury organizacyjnej, procedur i zasad funkcjonowania

Cele organizacji:

  1. Przetrwania i rozwój [dążyć do przetrwania cel systemowy; warunkiem przetrwania jest zysk]
  2. Miary stosowane w rachunkowości jako pomiar wyników i cel działania:
  1. Rentowność

·         Zwrot poniesionych inwestycji (ROI)  ß uniwersalna miara

Zysk netto/ wartość aktywów       

·         Zwrot z kapitałów własnych (ROE)

Zysk netto/ kapitały własne

·         Rentowność sprzedaży

Zysk operacyjny/ przychody ze sprzedaży

 

  1. Wskaźniki płynności

·         Wskaźnik bieżącej płynności



Bieżące aktywa/ bieżące zobowiązania

            Płynne z natury, łatwo je zamienić w gotówkę

  1. Wskaźniki zadłużenia

       Zobowiązania ogółem/ wartość aktywów

  1. Wskaźniki aktywności

     Przychody ze sprzedaży/ zapasy

  1. Wielokryteriowa ocena z punktu widzenia różnych grup zainteresowanych

o        Interesy właścicieli

o        Interesy menadżerów

o        Interesy pracowników

o        Inni zainteresowani

  1. Wartość przedsiębiorstwa

o        Wartość księgowa (bilans)

o        Wartość rynkowa („za ile można ją sprzedać”)

o        Wartość odtworzenia ( suma inwestycji potrzebna do jej odtworzenia)

21.02.2011

Cele organizacji:

Sprawność jako cel działania organizacji:

     Atrybuty sprawności działania:

§         Korzystność [np. uniwersytet-społeczeństwu]

§         Racjonalność (efektywność, gospodarność)

§         Skuteczność

[zabicie  komara łopatą: skuteczne- tak; gospodarne-nie] J

Ogólna zasada racjonalności ( gospodarności)

ü      Działalność racjonalna to taka, dzięki której zamierzone efekty realizuje się przy minimalnych nakładach lub przy danych nakładach osiąga się maksymalne efekty

ü      Działanie skuteczne to takie, dzięki któremu osiągnie się zamierzone cele (wyniki, rezultaty)

Wewnętrzne i zewnętrzne ograniczenia w procesie formułowania celów:

o        Ograniczenia wewnętrzne:

·         Charakter zasobów fizycznych (możliwości firmy)

·         Ilość i jakość posiadanych zasobów

·         Konflikt interesów

o        Ograniczenia zewnętrzne”

·         Regulacje prawne

·         Dostęp do zasobów( nie wszystkie zasoby są powszechnie dostępne; im go mniej tym cenniejszy)

·         Dostęp do rynków

Struktura formalna organizacji:

         Każda organizacja ma swoją wewnętrzną strukturę organizacyjną, w ramach której wyróżniane są różne jej elementy składowe powiązane wzajemnymi zależnościami, więzami organizacyjnymi. Podstawowy element struktury to stanowisko pracy.

Podstawowe więzi organizacyjne to:

Ø      Więzi służbowe( hierarchie, kto przełożonym, kto podwładnym, podwładny powinien mieć jednego przełożonego)

Ø      Więzi technologiczne

Ø      Więzi funkcjonalne

Ø      Więzi informacyjne ( kto jest odpowiedzialny za tworzenie informacji, krążenie informacji)

Podstawowe formy organizacyjne przedsiębiorstw :

·         Struktury jednolite ( przedsiębiorstwa jednozakładowe)

·         Struktury dywizyjne( firmy międzynarodowe, transnarodowe)

·         Holdingi (grupy kapitałowe; grupy przedsiębiorstw powiązanych prawami własności)











  [duże-SM- spółki matki; małe SC- spółki córki’





                                          -pączkowanie

                                        - wiodąca firma kupuje inne

·         Joint venture ( wspólne przedsięwzięcie)

Podmiot gospodarczy, który jest wykreowany przez jeden lub dwa inne podmioty na realizację innych celów





           NESTLE                       CM

 

                         CPW



                       CPPFP

·         Konsorcjum( porozumienie firm, osób prywatnych odnośnie dużych zamierzeń firmy)

 

 

Podstawowe formy prawne organizacji:

§         Jednoosobowa własność

§         Spółki prawa handlowego (np. zoo, akcyjne)

§         Spółdzielcze

§         Przedsiębiorstwa państwowe

§         Jednostki administracji państwowej i samorządowej (urzędy gminy, powiatu)

§         Instytucje publiczne (np. muzea)

§         Stowarzyszenia, fundacje itp.

 

 

Społeczny podsystem organizacji:

 

Ludzie są zasadniczym i bardzo specyficznym elementem każdej organizacji. Ludzie traktowani jako jednostki lub ich grupy są jedynym naturalnym podsystemem w ramach organizacji. Pozostałe podsystemy są sztucznie stworzone przez ludzi.

 

W ramach podsystemu społecznego wyróżniamy trzy główne poziomy:

Ø      Jednostkowy, akcentujący różnorodność osobowości ludzi

Ø      Grupowy wskazujący na mechanizm tworzenia i funkcjonowania grup społecznych

Ø      Kulturowy decydujący o klimacie społecznym organizacji

 

 

Typy osobowości ludzi:

·         Szef/ przywódca

·         Siewca

·         Poszukiwacz

·         Twórca

·         Lojalny pracownik

·         Obserwator

·         Pracownik grupy

 

 

Kultura organizacji:

·      &#...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin