Stanislaw Baranczak_Uciekinier z Utopii_o Herbercie.doc

(137 KB) Pobierz
ZBIGNIEW HERBERT

ZBIGNIEW HERBERT

 

Stanisław Barańczak, Uciekinier z utopii. O poezji Zbigniewa Herberta

 

NIEPOROZUMIENIA

 

Krytyka zachodnia upraszcza poezję Herberta, bo nie wszystkie wiersze poddają się tłumaczeniu. Ciężko przełożyć te, które zawierają aluzje do życia w Polsce czy w Europie wschodniej.

Krytyka polska również banalizuje, opiera się na stereotypach. Wynika to z nieznajomości wszystkich utworów poety oraz z sytuacji w Polsce powojennej.

 

Kilka obiegowych sądów na temat Herberta:

§         poeta klasycznej równowagi, sceptycznej i stoickiej filozofii, ironicznego dystansu

§         jako humanista potrafi łączyć starożytność ze współczesnością w nieprzerwaną jedność ludzkiej historii

§         odwołuje się do tradycji kulturowej – aluzje do antyku, klasyki europejskiej

§         abstrahuje od rzeczywistych doznań, uniwersalizuje

§         poezję tę podziwiają zwolennicy różnych nurtów

§         poezja ta chce być wiedzą kojącą, chytrością rozumu chce ocalić ogólnoludzkie wartości

 

Czyli byłaby to poezja: (1) śródziemnomorska, zwrócona ku Zachodowi; (2) zwrócona ku przeszłości, budująca jej utopię; (3) kulturowa, klasycystyczna, odbierająca rzeczywistość przez filtr faktów estetycznych.

 

(1)

1979: Artur Sandauer, mówiąc o latach 1963-68, przeciwstawia nurt nacjonalistyczny (Ernest Bryll) tendencji pro-zachodniej (Herbert).

§         upraszcza „europejską” tematykę Herberta do ciągot pro-zachodnich

§         wiersz Powrót prokonsula traktuje jako dylemat poety, czy wrócić do kraju

 

Kontrargumenty:

§         Odpowiedź (t. 2) to konfrontacja poczucia przynależności do kosmopolitycznej „ojczyzny” z wiernością wobec „ojczyzny” w sensie dosłownym

§         Rozważania o problemie narodu (t. 3): analizuje irracjonalność więzi narodowych, by potem wg zasady „credo quia absurdum” dojść do wniosku, że tego węzła nie można potargać

§         Pan Cogito – powrót (t. 6): powrót do kraju (Herbert wrócił w 1981) to moralny obowiązek

§         Herbert przynależy do obu światów: Zachodu i Wschodu

 

(2)

Kornhauser i Zagajewski (pokolenie 1968 – Marcowy protest) atakuje Herberta za chowanie się za kostiumem historycznym, uciekanie w przeszłość i niechęć zmierzenia się ze współczesnością.

Zarzucano mu moralizowanie, które nijak ma się do świata współczesnego.

 

Kontrargumenty:

§         Życiorys, Ornamentatorzy, Jak nas wprowadzono, Stoimy na granicy..., Szuflada, Nasz strach, Miasto nagie, Naprzód pies, Prolog, Przebudzenie i inne

§         odwołania do przeszłości są u Herberta podkreśleniem dystansu, a zarazem ponadhist. analogii; nigdy przeszłości nie idealizuje

 

(3)

1964: Jarosław Marek Rymkiewicz nazywa Herberta neoklasycystą. Wychodzi z założenia, że każdy ważny wiersz jest powtórzeniem tego, co było już napisane.

Ryszard Przybylski tworzy bardzo pojemne pojęcie klasycyzmu jako poetyki, której zadaniem jest uzasadnienie i opis harmonijnego świata na miarę świadomości historycznej XX wieku.

 

Kontrargumenty:

§         Herbert nie porównuje dwóch kultur, ale zestawia dawną kulturę z dzisiejszym doświadczeniem, jest empirykiem

§         w takim pojęciu klasycyzmu mieszczą się i ci, którzy wierzą w możliwość harmonii, i co, co za nią wzdychają i ci, którzy potwierdzają kompletną klęskę

§         dla Herberta harmonia jest zła, a chaos sprzyja życiu, bo człowiek może w nim się ukryć

§         Klasyk (t. 2): ukazany jako antykwarysta, odrywający kulturę od ludzkich cierpień, w przeszłości widzący tylko utraconą harmonię

§         Dlaczego klasycy: pochwała powściągliwego Tukidydesa

 

Fakty biograficzne:

§         ur. się 29 października 1924 r. we Lwowie, w rodzinie, która miała wśród przodków angielskiego pradziadka i ormiańską babkę

§         gdy miał 15 lat, Lwów został zagarnięty przez Związek Sowiecki

§         w szkole założył sprzysiężenie „Biały Orzeł”, które szybko wykryto (Kraj, 17 IX)

§         stryj Herberta zginął w Katyniu; w 1941 r. do Lwowa wkroczyli Niemcy; w ostatnich latach wojny walczył w AK; w 1944 r. Lwów ponownie zajęli Sowieci

§         zdał maturę na tajnych kompletach; zaczął studia filologiczne na tajnym uniwersytecie; po 1944 wyjechał do Krakowa, gdzie studiował malarstwo, ale ukończył Ak. Handlową (1947 – magister ekonomii); w Toruniu i Warszawie studiował prawo i filozofię (pod kierownictwem Henryka Enzelberga - Do Marka Aurelego)

§         lata 1944-48 to okres względnego pluralizmu w literaturze; poeta współpracował z katolickim „Tygodnikiem Powszechnym”

§         rok 1949 to oficjalne wprowadzenie socrealizmu; w 1953 „Tygodnik” odmówił wydrukowania nekrologu Stalina i przeszedł pod prorządową org. katolicką PAX

§         w 1951 r. Herbert wystąpił ze Zw. Literatów Polskich (przeciwny socrealizmowi był jeszcze tylko w takim stopniu Miron Białoszewski)

§         Herbert jest urzędnikiem bankowym, sprzedawcą, projektantem urządzeń sanitarnych, odzieży ochronnej, po połowie lat 50. – kierownikiem administracyjnym w Związku Kompozytorów Polskich; cierpiał nędzę

§         swoją odmowę motywował nie względami etycznymi, ale estetycznymi (Potęga smaku)

§         w czasie odwilży po śmierci Stalina powoli wraca: jego wiersze pojawiają się w antologii Każdej chwili wybierać muszę (1954), w 1955 pojawia się w „Życiu Literackim” obok 4 innych nowych poetów, m.in. Białoszewskiego; w 1956 wychodzi Struna światła, w 1957 Hermes, pies i gwiazda, a w 1961 Studium przedmiotu

§         1958-62 to podróże po Europie, które zaowocowały zbiorem esejów Barbarzyńca w ogrodzie

§         po otrzymaniu nagrody austriackiej im. Lenaua, lata 1965-71 spędza za granicą (Austria, Francja, Niemcy Zach., Grecja, USA); w 1973 dostaje kolejną austriacką nagrodę im. Herdera i wyjeżdża do Berlina Zachodniego

§         w 1975 podpisuje się z innymi intelektualistami pod protestem przeciw poprawkom w Konstytucji, czym ściąga na siebie nienawiść władz PRL

§         już w kraju, w 1981 r. redaguje niecenzurowany kwartalnik lit. „Zapis”; w „Krytyce” ukazuje się wywiad z poetą przeprowadzony przez Adama Michnika (1980), w którym z nadzieją mówi o Polsce „Solidarności”

§         w kraju zastaje go ogłoszenie stanu wojennego (13 grudnia 1981)

 

 

 

Okoliczności pokoleniowe:

§         krytyka zainteresowała się Herbertem w roku 1955, ale on już wtedy młody nie był; publikował od 1948

§         krytycy włączali go nieopatrznie w kontekst pokolenia „Współczesności”: przełom estetyczny, odrzucenie socrealizmu, nowe –izmy, indywidualna wrażliwość, poetyka wyzwolonej wyobraźni (zapinali o jego przesłaniach etycznych)

§         Herbert należy do pokolenia „Kolumbów”, zapominając o tym, trudno mówić o jego wierszach autobiograficznych (np. Szuflada, t. 3, to nie tylko symboliczne porównanie mebla do liry, w której chowa swe wiersze jak w trumnie; ale też historyczny kontekst pisania do szuflady)

 

Okoliczności cenzuralne:

§         nie wprowadzał nigdy autocenzury: „Ja nigdy nie pisałem tak, żeby oszukiwać cenzurę”

§         w wierszu Węgrom (t. 2) cenzura wycięła tytuł i rok „1956”, przez co zaczął traktować o ludzkiej solidarności i bezradności wobec cierpienia (sznur z powietrza to aluzja do lotniczych transportów lekarstw i krwi z Polski do powstańców budapesztańskich)

§         wiersz Ze szczytu schodów był pomijany w wydaniach za PRLu; a pomaga on zrozumieć Tren Fortynbrasa – bohater tytułowy nie może być akceptowany przez autora, bo stoi właśnie „u szczytu schodów”

§         w interpretacji trzeba brać pod uwagę sprzeciw inteligencji wobec rządów totalitarnych i stalinowskiego zniewolenia umysłów

 

Okoliczności taktyczne:

§         Sandauer był krytykiem, którego poglądy w znacznej mierze kształtowała władza; musiał więc wykazać rzekomą artystyczną drugorzędność poezji Herberta, gdy w 1976 r. uznał go za poetę lansowanego na Zachodzie z powodu jego „antyreżymowej” postawy

§         atak Kornhausera (który w zasadzie zgadzał się poglądowo z Herbertem) był tylko częścią ataku na starsze pokolenie „Współczesności”, jakiego dokonywało „pokolenie 68”

 


ANTYNOMIE

 

Wawel (t. 1)

§         dedykowany Jerzemu Turowiczowi, naczelnemu „Tygodnika Powszechnego”

§         dzieje Wawelu to czasy wzlotu (np. w Złotym Wieku kultury renesansu) i upadku (np. kiedy władze austriackie pod rozbiorami urządziły tu koszary)

§         w Akropolis Wyspiański porównał go z Akropolem; po odzyskaniu Wawelu w 1904 r. chciał przebudować go w stylu peryklejskim na siedzibę władz lub artystów czy nauki

§         Herbert podkreśla rozdźwięk między Akropolem (uniwersalny mit śródziemnomorski, harmonia, dumna prostota) a Wawelem (narodowa historia, cierpienie, śmieszny zgiełk); nawet składnia harmonijna, archaizowana przeciwstawia się równoważnikom kolokwialnym

§         zrównanie tych dwóch rzeczywistości jest możliwe tylko z patriotyczną kataraktą na oczach; jedyną harmonią i równowagą są krzyże i szubienice

§         takie złudzenie jest jednak łaską; a odcięcie od źródeł to wydziedziczenie – nastąpiło wbrew woli wydziedziczonego

 

Konfrontacja obszaru dziedzictwa z obszarem wydziedziczenia to stały motyw poety realizowany na trzech płaszczyznach: miejsca, czasu i źródła doświadczeń.

 

Konfrontacja „geograficzna”: Zachód a Wschód

 

Fotoplastikon

§         urządzenie do wyświetlania przezroczy; walcowata obudowa jest jak beczka, a szpary to wizjery, przez które widać przezrocza

§         ciecz widoków przecieka przez szpary – ich oglądanie narusza tabu, wschodnioeuropejski barbarzyńca nigdy nie będzie pełnoprawnym obywatelem tego świata

§         między egzotycznym mitem a swojską rzeczywistością jest taki sam dystans jak między transatlantykiem a tramwajem – i to on sprowadza marzycieli na ziemię

 

Mona Liza (t. 3)

§         konfrontacja ponadczasowego mitu z historycznym doświadczeniem

§         pielgrzymka z Polski do Paryża, czas teraźniejszy (jestem) przeplata się z przeszłym (szedłem)

§         poczucie triumfu (no i jestem / widzisz jestem) zmienia się pod wpływem wspomnień o przeszkodach, o przyjaciołach, którzy nie doszli, w poczucie zawodu

§         marzenie staje do konfrontacji z rzeczywistością (portretem tłustej Włoszki), bohater stoi na skraju przepaści, nie osiągnął celu, pielgrzymka jest daremna (miecz leży – wojenne doświadczenia i nienaruszalne tabu z Tristana i Izoldy)

 

Świat oddzielony przepaścią jest miejscem, do którego bohater mimo wszystko rości sobie pewne prawa, ale granica jest nie do pokonania.

 

Odpowiedź

§         chęć ucieczki jest ogromna, ale ostateczny wybór to „pozostać tu”

§         nie ma konfrontacji między obczyzną a ojczyzną, jest przeciwstawienie wielości ojczyzn ludzkości i pojedynczej ojczyzny człowieka

§         Herbert akceptuje tragiczny świat, w którym przyszło mu żyć, ale podkreśla prawo do dziedzictwa, z którego został wykluczony

§         ojczyzny Herbert nigdy nie idealizuje (por. Prolog, Pan Cogito – powrót)

§         nie idealizuje też „utraconej Arkadii Zachodu” (por. Diabeł rodzimy), dostrzega tylko, że na Zachodzie pojęcia dobra i zła w ogóle istnieją

Dziedzictwo to miejsce, gdzie istnieją wartości, wydziedziczenie – stan, kiedy one się zacierają.

Konfrontacja „historyczna”: przeszłość a współczesność

 

Jonasz (t. 3)

§         dawniej vs. dziś; sens vs. bezsens

§         los vs. przypadek: przeszłość jest zdeterminowana przez opatrznościowy porządek, teraźniejszość wydaje się być dziełem przypadku (Jonasz dzisiejszy może zginąć lub ocaleć, handlować bydłem – dobra materialne lub antykami – kultura, którą też się handluje)

§         współczesny Jonasz nie będzie bohaterem mitu, który nada jego śmierci sakralną wartość

 

Dusza Pana Cogito  (t. 6)

§         współczesny świat zaciera tradycyjne granice, np. dualizm duszy i ciała

 

Są wiersze, w których Herbert staje wyraźnie po stronie przeszłości (Dlaczego klasycy, Dawni mistrzowie t. 6). W innych przeszłość nie jest jednoznaczna, np. Męczeństwo Pana Naszego... t. 4:

§         harmonijny porządek przedstawiony na obrazie góruje nad współczuciem czy zgrozą

§         harmonia jest obiektem tęsknoty, ale trwoży swoją chłodną doskonałością

 

Czasem przeszłość i teraźniejszość są skonfrontowane w obrębie jednej biografii. Cezurą jest zazwyczaj rok 1944. Np. Prolog:

§         nowe życie każe wyrzucić pamiątki, dawne wiary i lojalności, zlekceważyć pamięć

§         poglądy przeciwne reprezentuje pojedynczy bohater (On)

§         Herbert wybiera wierność, ale nie jest ona bezkrytyczna, jest świadoma swych słabości

 

Przebudzenie (t. 4):

§         początek nowego życia to moment deziluzji, empirycznego stwierdzenia, że heroiczne symbole to w rzeczywistości odpadki

§         bohaterska przeszłość wojenna to teatralna inscenizacja

§         „zrobienie porządku” to akceptacja klęski

§         „nowe życie słało się nam pod nogi” – młodzieży AK-owskiej nikt dywanem nie witał...

 

Konfrontacja „poznawcza”: mit a empiria (dziedzictwo a wydziedziczenie)

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin