WIELCY MALARZE_33 - Paolo UCCELLO (1397-1475).pdf
(
21221 KB
)
Pobierz
Nr33
..
PAOLO
UCCELLO
SPIS RZECZY
KOLEKCJA
Co
tydzień
nowy numer przedstawia na 32 stro-
nach
artystę,
który
odcisnął piętno
na epoce,
w której
żył. Każdy
zeszyt serii zawiera
doskonałe
reprodukcje,
biografię, wyjaśnienia dotyczące
najważniejszych dzieł
i komentarze
pozwalające
zrozumieć
ich
genezę. Tydzień
po tygodniu,
zeszyt po zeszycie, sam tworzysz
prawdziwą
bibliotekę
sztuki.
ŻYCIE
UCCELLA
str.
3
DZIEŁA
str.
6
Epizody z
Księgi
Rodzaju - ok. 1424- 1425
Predella z Quaraty- ok. 1433
Narodziny - 1435-1440
Pomnik konny sir Johna Hawkwooda -
str. 6
str. 8
str. lO
str. 12
str. 14
st r. 16
str. 18
str. 20
str. 22
str. 24
st r. 26
1436
Bitwa pod San Romano (l)- 1435- 1436
Bitwa pod San Romano (11 )- 1435-1436
Bitwa pod San Romano (III )- 1440
Sceny z
życia
Noego - 144 7
Święty
Jerzy ze smokiem -
Kolekcja obejmuje
największe prądy
w dziejach
sztuki- impresjonizm, romantyzm, barok
i
współczesność.
1455- 1460
Profanacja hostii -
146 7- 1468
Polowanie -
14 70
UCCELLO l JEMU
WSPÓŁCZEŚNI
str.
28
GDZIE
MOŻNA ZOBACZYĆ DZIEŁA
UCCELLA
str.
31
AUTORZY FOTOGRAFII:
Okładka:
AKG , str. 3: AKG ; str.
4:
na
środku
po prawej: S<:ala, na dole po lewej: Bridgeman
Art
Ub rary. po prawej:
S<:ala;
str.
5
do l t: S<:ala;
str.
12: AKG;
str.
t 3: Bridgeman
Art
Ubrary;
str.
t
4:
AKG ; str. 17: S<:ala; str. 18: RMN ; str. 20 i 2 t: Bridgeman
Art
Ubrary; str. 22: S<:ala: str. 23: Bridgeman
Art
Ubrary; str. 24 i 25: S<:ala; str. 27: Bridgeman
Art
Ubrary; str. 28: S<:ala, str. 29: na górze po lewej:
AKG . po prawej: Bridgeman
Art
Ubrary, w
środku
po prawej: S<:ala; str. 30: na górze: Scala,
w
środku:
Seata, na dole: Bri dgeman
Art
Ubrary; str. 3 t: S<:ala; str. 32: Bridgeman
Art
Ubrary.
W
NASTĘPNYM
NUMERZE:
BELLINI (ok. 1430-1516)
Zafascynowany
światłem
i kolorem, Bellini
prowadzi do odrodzenia
szkoły
weneckiej i otwiera
drogę
malarzom
XVI wieku.
KOLPORT
AŻ:
C.P.
MEDIA ; ut.
Władkowica
2 t ; 50-072
Wrocław
Prenume rata -
teł.:
(07 t ) 78 1 70 75
Zamawianie
brakujących
numerów:
Brakujące
numery tygodnika ,W ielcy Malarze"
można zamówić
w cenie 3,99 za egzemplarz.
W tym celu
należy dokonać wpłaty
odpow iedniej kwoty na konto kolportera:
C.P.
MEDIA s p. z o .o . Kredyt Bank
PBł
SA IV
Oddział
we
Wrocławiu
t 5001
793-603214-ł
2 1790026747
Proszę
nie
zapomnieć
o zaznaczeni u na odwrocie
części
przekazu przeznaczonej dla posiada·
cza rachunku, które numery pisma .Wielcy Malarze"
Państwo zamawiają.
Koszty
wysyłki
pokrywa Wydawnictwo . W przypadku zamówienia segregatora(ów) w cenie 5,90
zł
za egzemplarz do kwoty przekazu
należy dodać
6
zł.
na pokrycie kosztów
przesyłki.
"WIELCY MALARZE":
W ydawca: Eag le moss Polska sp. z o .o ., ut. O siedl owa 25; 55-0 l t Siechnice
Red akto r naczelny: Wojciech Król.
Artykuły:
Augustin de Butler. Konsultant: Chiara Donn.
Red aguje
zespół
w
składzie:
Joanna Bo nis , C hristine Gau din , Wo jciech Siko ra.
Cytaty z: Giorgio Vasari- ..
Żywoty najsławniejszych
malarzy,
rzeźbiarzy
i architektów"
w
tłumaczeniu
Karola Estreichera (PIW, Warszawa t 980).
Adres redakcji : ut. Kredytowa l N 2;
00- t 56 Warszawa
teł.:
(022) 8 27-20 -85; fax: (022) 827-98-91
Skład
i
łamanie:
MacW ire Diffussion,
Paryż
Naświetlanie:
Edilog,
Paryż
Druk: Donnelley Pol ish American Printi ng Company, Kraków
©
Eaglemoss Pols ka s p. z o .o . t 999
N A
OKŁADCE:
B ITWA POD S AN R OM ANO
NI CCO LO DATOLENTIN O
NA CZ ELE FLOR E NTCZYKÓ W
- FRAGM ENT
14J5• 14JÓ; 182 XJ20 (III
Na tional Calltry, Londyn
ŻYCIE
UCCELLA
Paolo
Decello
Zbuntowany i zagadkowy, Paolo Uccello
pozostaje najbardziej nieodgadnionym
malarzem
toskańskiego
quattrocenta
(XV wiek) . Nie posiadamy wielu infor-
macji na temat jego
życia, zaś
jego dzie-
ło,
przez
długi
czas zapomniane,
uległo
częściowemu
zniszczeniu. Uccello to za-
równo jeden z przedstawic ieli sztuki no-
woczesnej ,
królującej
we Florencji na po-
czątku
XV wieku, jak i artysta
całkowicie
nie
przystający
do jemu
współczesnych.
P
ao lo di Dono, nazywa ny Ucce ll o, przyc ho dzi na
świat
w
I
397 roku we Florencj i.Jego ojci ec, Dono di
Pao lo,
pochodzący
z Prato chi rurg-cy ru lik jest od
I 37 3 roku obywa telem fl orenckim. Jego matka, Anto nia di
Gi ova nii del Castello del Beceuno pochodzi ze starej fl o-
rencki ej rodziny. a temat
młodości
artys ty ni e wiemy nic
oprócz tego,
że
bardzo
wcześnie
przejawi a swój malarski _.
PIĘĆ
PORTRETÓW
ta lent.
Już
w wieku
dziesięciu
lat jes t jednym z pomocników
WENECKIE DOŚWIADCZENIE
astępnego
roku Uccello przy bywa do Wenecji, gdzie
pozos tani e przez
pięć
lat. Staje
się
to prawdopodobni e za
sprawą
Gh ibert iego;
być może
to on proponuje Uccell o
pracę
na budow ie Bazyliki
Świętego
Marka .
Brak inform acji na temat po bytu Uccell a w Wenecji. Czy
pozostawał
tylko wWenecji, czy
też wykorzystał
swój pobyt,
aby
zwiedzić północ Włoch?
ie wiadomo. Dwie rzeczy
są
natomi ast pewne:
młody
malarz wy konuj e szereg projektów
moza ik do Bazyliki
Świętego
Marka, a bogata pod
względem
kulturalnym atmosfe ra tego mi as ta wywrze na ni ego znaczny
wpływ.
Wenecja, która
powstała
w di alogu z Bi za ncjum jest
mi as tem kolorys tów (w
przeciwieństwie
do Flore ncji -
mi as ta artys tów
preferujących
rys unek) . Ze
względu
na swe
położenie
geogra fi czne ulega
także prądom
artystycznym
z
północy:
w Wenecji
żaden
ar tys ta ni e pozos taje
obojętny
na
sztukę późnego
go tyku . Uccella
zachwycają dzieła
Ge ntil e
da Fabr iano (ok. I 370-I 427) , entuzjaz mem
napawają
-; FRAGMENT
O<.
1450; 4J
X
2 10 ffll
rzeźbiarza
Ghi bertiego ( I 378- I 4 55) , który w I40 I ro ku
olejnadesu
wygrywa z Brun elleschim ( I 377-I446) konkurs na wy ko-
Lu wr,
Paryż
c
Autopo rtret
(?)
ten jest
nani e rel ierów na
północnych
drzwiac h baptys terium we
fragmentem obrazu
Fl ore ncji. Z
myślą
o tej pracy Ghiberr1 rworzy
dużą
pracow-
zloż,oncgo
z
p_i~ciu
po r-
nię.
Kilka lat
później
znajdzie
się
w niej Ucce ll o w towa rzy-
~~~~~~~przyp
15
rvany
srw ie malarza Maso lini ego (ok. 13 83- I 440) i
rzeźbiarza
,
T
PIĘC
PORT RE-
D
11
8
(
)
ona te
O
I 3 6- I466 ·
T ÓW ( ALBO :
PIĘ-
W I4I5 roku arrys ta zostaje
przyjęry
do Stowarzyszenia
CIU
SŁAWNYCH
.
ka
(
d. .
. l.) d k ,
LUDZI )
Leka
rzy 1Apte rzy me 1c1e speCi a 1 , o torego przy na-
ok. ,
450
;
43
x
210
""
leżą również
malarze. Od roku I4I8 odbywa liczne
podróże;
olej"" desu
wiemy,
Że
w Piz ie i Sieni e studiuj e
rwórczość
Sassetty (ok.
Lu wr,
Paryż
G iotto reprezentuj e
I 400-I 450) i Lore nze tti ego (ok . I 290-ok. I 348) . Od
malarstwo , Uccell o za-
I 424 roku
należy
do cec hu malarzy
świętego Łukasza.
sady perspe ktywy i ma-
lars two
zwierząt
1
Do-
Przyp uszcza
się, Że
tego sa mego roku realizuj e freski za insp i-
narcli o
rzeźbę,
Ma-
rowa ne
Księgą
Stworzeni a w zielonym
krużganku
(Chios tro
nemi
matematykę,
a Bru nell eschi
Verde) klasz toru Sa nta Maria Novella we Florencji .
architekturę.
" AI·tysta o
różnorodnym
talencie .
..
Wielki malarz
pierwsze prace
współczesnego
mu Pi sanell a
(?I 395-ok. I455) .
W styczniu I43 I roku wraca do Fl orencji ,
a trzy lata
później
kupuj e dom, co
świadczyć
może
o jego dobre j sy ru ac ji materi aln ej.
Będzie
jednak
musiał poczekać
jeszcze kil ka
!ar, aby uznano go za mi strza . W I436 roku ,
we
wstępie
do swego
słynnego dzieła
"0
Ma-
larstwie" (" Delia Pirrura") Alberri ( I404-
I472) ni e wy mi eni a jego nazw iska
wśród
nym porralem, po
wewnętrznej
stroni e fasad y.
Z rej epo ki
pochodzą również
fres ki
Sceny
z
życia
klasz tor nego,
dekorujące
wiry darz
kościoła
Sa n M ini aro al Monte. (N ies rery,
zostaną
one w
XVII
wieku pokry te
warsrwą
tynku i
są
obec ni e w bardzo
złym
stani e.)
z"\<vierząt
i
pejzaży
...
Swobodnie
posługujący się
skróta1ni,
ponieważ
dobrze
zna zasady perspektywy.
"
Od
początków
lar czterdziestyc h Uccell o
i
rzeźbiarz
Donarel lo
ściśle
ze
sobą współ
pracują.
W I445 roku , ki edy
rzeźbiarz
udaje
C . LAN DI NO, 1481
się
do Padwy, aby
zrealizować statuę konną
ko nd oti era Ga rramda ry sp rowadza do pomocy swego przy-
jac iela malarza. Mim o krótki ego po bytu w Padwie Uccello
znajdzie
dość
czas u na ro , aby
namalować
w
Casa Virali ani
Olbrzymów,
słynne,
dzisiaj zag ini one
dzieło.
Około
I447 ro ku , po powroc ie do Flo rencji malarz rea li -
wielk ich malarzy. Ale
już następnego
ro ku ten sa m Alberri
ni e
będzie mógł dłużej ignorować
isrni eni a arrys ry, króry na-
malował właśnie
Pomnik konny si1· Joh na Hawkwoo da.
Fresk
został
za mów iony przez
Radę
Bud owy Karedry we Fl orencji
i
odniósł
ogro mny sukces.
Po pienvszym su kces ie Uccello odnos i wkrótce
następny.
Między
I43 5 a I 440 rok iem maluj e trzy obrazy na remar
bi twy pod Sa n Romano.
Dzieło
spotyka
się
z uznani em za -
mawiającego
- Cosim y Medi ci,
później zaś
wz bud za
zac hwy r
Wawrzyńca Wspaniałego,
który
każe umieścić
je
w Sali H onorów
Pałacu
Medyce uszy.
DZWONN ICA ....
l ZJELONY
KRUŻGANEK
KOŚCIOŁA
SANTA MARIA
NOVELLA
WE FLORENCJI
Uc cello zrealizuje
dwukrotnie fre ski do
wi rydarza
kościola
Santa Maria Nov ella
we Flore ncji.
TAJ EM N l CZY PRZYDOMEK
Pao lo di Dono
używa
po raz pierwszy przydomku
Uccell o (co znaczy po
włosku
"ptak"),
podpisując się
pod
Pom ni kiem sir J ohna H awkwoo da.
Zdani em G iorgio
Vasa ri ego ( I 5 ll-I574) , auro ra "Zywo rów
najsławniej-
szyc h malarzy,
rzeźbiarzy
i architektów" ( I 550 r.) przy-
domek ten wynika z jego
miłości
do
zwierząt
w ogóle, a do
pta ków w
szczególności.
Jednak inrerpreracja ta budzi
wątpliwości.
W I443 roku Uccello bierze po nownie
udział
w pracac h
dekoracyjnyc h we fl orenck iej ka tedrze. Projektuj e
witraże
i maluj e fres k
wokół
tarczy zegara, umi eszczonego nad
głów-
....
K ATEDRA
W PRATO -
FAS A DA l
DZWONNICA
W
romańskiej
katedrze
w Prato
znajdują się
fr es ki Ucce lla.
T RZY
DECYDUJĄCE PODRÓŻE
Twórczość
Uccella naz naczo na jest przez trzy
podróże.
Pi envsza , w 1425 roku do Wene-
cji, zbi ega
się
z pojawieniem
się
we Florencji Masaccia. Po powrocie Ucce llo z trudem
rozpozna artystycz ny
pejzaż
florencki, ta k
został
on
przeobrażony
przez zaledwie
kilkuletnią, genialną działalność malarską
Masaccia.
Podróż
do Padwy w 1445 roku
okaże
się
nie mniej istotna. Malarz zreali zuj e wtedy
Olbrzymów,
obraz który wywrze
duże wraże
nie na
młodym
Man-
tegnie . Z kolei pobyt
w Urbino po 1465
roku daje Uccello
okazję
do nama-
lowania
arcydzieła:
Proja11acji hostii.
MOZAIKA
W KOSTCE
POSADZKIOD
STRONY DRZWI
SAN P IETRO
142J·14JO;
śmłnira
88
ma
Bazylika
Świrtego
Marka ,
Wetruja
KALENDARIUM
1397 -
Paolo di Dano, zwany Paolo Ucal/o
przychodzi na
świat
we Florencji
14 24 -
Ucal/o realizuje striF fresków do
zielonego
knożganku
klasZlano Santa
Maria Novella we Florencji
(Epizody z Ksitgi Rodzaju)
1425 -
Zamieszkuje
w
Wmuji,gdzie tWOP2J
mozaiki do Bazyliki
ŚwiFtego
Marka
1431-
Powraca definitywnie do Florencji
1435-
Do roku
1440 maluje tl2)
Bitwy
pod San Romano
1436 - We wnFlrzu katedry florenckiej
Uuello tWOP2J fresk
Pomnik na koniu
sir Johna Hawkwooda
1445- Ucal/o dolqcza Jo Danatella
w Padwie
1447-
Realizuje nowe freski
w
zielonym
krużganku
Santa Maria Novella
(Sceny
z
życia
oego)
..
l
-·
J
1452 -
Pos1ubia TommasFdi Bmedetto
"1f
Malifici
1465- Artysta przebywa
w
Urbino ,
\
l
gdzie realizuje prtdei/F
Profanacja
hostii
. . , . . • NIEZNANY ARTYS -
T
TARCZA ZEGARA
ZUJ e drug1 zes taw freskow do w1rydarza Sama Mart a ovel -
TA
z
F LORENCJ I :
,
443
;
4
6ox
4
6o m•
la:
Pot op i Cojnitcie sit wód
oraz
Ojiaq i Opilstwo Noego.
MĘCZEŃSTWO
San ta Maria Jt!Fiorl
Koni ec lat czterdzies tyc h wydaje
się być
okrese m bardzo
~.~~~~R~~~:.
1470- Maluje
Polowanie
1475- Paolo Um /lo umiera
10
grudnia
i
zostaje pochowany
w
raJzinnym
groboww
"'kościele
Santa Spirito
we Florencji
(Kalcdra ), Flortnrja
twórczy m, J. ed nak ni ew iel e o nim wiemy. Wyda·e
się, że
M11sco
Ji San Marro ,
Wokół
tarczy zegara
.
d
d
k.
d d
b
.
Fh>rmr}n
Uccello
namalował
U
li
cce o praCUJe wre y prze e wszys r 1m na
.. ro nym1
a wzgórzu z prawej
głowy
czcerech Aposco-
rzecza mi " dla osó b prywa tnyc h. Va ari napisze:
,W
wielu
stron y
Kościół
San
lów.
Inspirował się
.
..
1
fi
d
k·
1
·d · ' ·
k·
b
k·
Miniato
al
Monte
·
dziełem
Masacc ia
omac
1
orenc 1c
1
mozna w1 Zlec jego
rę
l o raz l
k ,
·d · ' ·
·
Donat·lła.
W
to rym
ZDaJ
Ują Się
,
malowa ne na oparciac h
loży,
skrzy t1 czy w ogóle mebli".
fre ski Uccella.
"SŁODKA
PERSPEKTYWA !"
W 1452 roku Uccel lo
poślubia dziewiętnastoletnią
Tommasę
di Benedeno Malifl ci.
Będą
mieli dwoj e dziec i:
Donaro, który przyjdzie na
świat
w rok
później
i
Anronię,
urodzoną
w
1456
rok u.
Według
anegdoty przy roczonej
przez Vasar iego .. Zona
wspominała, że Paweł
ca lymi noca mi
studiował
w swej pracown i pra wa perspektywy, a
)eśli
go
wołała,
aby
szedł spać, odpowiadał:
«0,
jakże pełną słodyczy
naukąjest
perspekrywa! >>".
Poczynając
od kot1 ca lat
pięćdzie
siątych,
Ucce ll o skon frontowany z
młodym
poko leni em
malarzy, sp raw ia coraz ba rd ziej
wrażenie
ni edobitka mini o-
nej epok i. Aby
zarobić
na
życie,
zmu szony jes t
realizować
modele dl a ar tys tów
wyrabiających witraże
i stolarzy zaj-
mujących się markieterią.
Około
1465 roku jego sy tu acja ul ega pop rawie. ' wieck ie
towarzys rwo .. orpus Domini" z Urbino za maw ia dzido
przeznaczone do olrarza
Świętego
Sakramentu ich kapli cy.
Uccello rea li zu je wówczas
słynną predellę zatytułowaną
Profana cja hostii .
Dziwi jedn ak fakt,
Że
stary Ucce ll o
przebywa ! przez prawie dwa lata (od 1467 do 1469 roku)
w rym
mieście
i ni e
namalował
ni czego oprócz predelli
ołtarza,
który zos tani e os tatecz ni e ukot1czony w 1473 roku
przez Jusrusa z Gandawy. Kilka lat przed
śmiercią,
Uccello
maluje osra tni e
arcydzieło,
obraz
Polo wa ni e,
króre wówczas
przejdzie nie
zauważone.
Um iera we Florencji lO grudnia 1473 roku.
Plik z chomika:
Mdrone
Inne pliki z tego folderu:
WIELCY MALARZE 11 - Georges SEURAT (1859-1891).pdf
(23305 KB)
WIELCY MALARZE 12 - James WHISTLER (1834-1903).pdf
(17783 KB)
WIELCY MALARZE 27 - Jan MATEJKO (1838-1893).pdf
(21765 KB)
WIELCY MALARZE 30 - Stanisław WYSPIAŃSKI (1869-1907).pdf
(22411 KB)
WIELCY MALARZE_32 - FRA ANGELICO (1387-1455).pdf
(22967 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin