Prawa człowieka można zdefiniować jako podstawowe standardy.doc

(39 KB) Pobierz
Prawa człowieka można zdefiniować jako podstawowe standardy, bez których ludzie nie mogą żyć w poszanowaniu ich godności, są r

Prawa człowieka można zdefiniować jako podstawowe standardy, bez których ludzie nie mogą żyć w poszanowaniu ich godności, są również podstawą do zdefiniowania takich wartości jak: pokój, wolność, sprawiedliwość, tolerancja. Zarówno jednostki jak i całe społeczności mogą się w pełni rozwijać jedynie wówczas, gdy prawa te są respektowane. Rozwój praw człowieka ma swoje korzenie w toczącej się na całym świecie walce o wolność i równość wszystkich ludzi wobec prawa.

 

Prawa człowieka - prawa dziecka

Artykuł 72 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. mówi:
1. Rzeczpospolita Polska zapewnia ochronę praw dziecka. Każdy ma prawo żądać od organów władzy publicznej ochrony dziecka przed przemocą, okrucieństwem, wyzyskiem i demoralizacją
2. Dziecko pozbawione opieki rodzicielskiej ma prawo do opieki i pomocy władz i placówek publicznych
3. W toku ustalania praw dziecka organy władzy publicznej oraz osoby odpowiedzialne za dziecko są obowiązane do wysłuchania i w miarę możliwości uwzględniania zdania dziecka.
Znajomość praw człowieka pomoże nam w przestrzeganiu i respektowaniu praw dziecka, które podlega w polskim i światowym ustawodawstwie szczególnej ochronie. Warto się zastanowić, jakie jest usytuowanie praw dziecka w ogólnej koncepcji nauki o prawach człowieka.
Prawa człowieka można zdefiniować jako podstawowe standardy, bez których ludzie nie mogą żyć w poszanowaniu ich godności, są również podstawą do zdefiniowania takich wartości jak: pokój, wolność, sprawiedliwość, tolerancja. Zarówno jednostki jak i całe społeczności mogą się w pełni rozwijać jedynie wówczas, gdy prawa te są respektowane. Rozwój praw człowieka ma swoje korzenie w toczącej się na całym świecie walce o wolność i równość wszystkich ludzi wobec prawa.
Istnieje wiele klasyfikacji praw człowieka. Najczęściej spotykany jest podział na trzy kategorie:
1.Prawa, wolności osobiste i polityczne (zwane też prawami „pierwszej generacji”, ich początek sięga przełomu XVIII/ XIX w.) są zorientowane wolnościowo np.:
• prawo do życia
• prawo do wolności i bezpieczeństwa osobistego jednostki
• prawo do uczestnictwa w życiu publicznym
• wolność wyrażania opinii i poglądów
• wolność myśli, sumienia i wyznania
• wolność zgromadzeń i stowarzyszania się
2.Prawa socjalne, ekonomiczne i kulturalne (zwane też prawami „drugiej generacji”, pojawiły się w drugiej połowie XIX w.) mają charakter zabezpieczeń w sferze socjalnej, np.:
• prawo do pracy
• prawo do nauki
• prawo do opieki zdrowotnej i społecznej
3.Prawa „rozwojowe” (zwane też prawami „trzeciej generacji” pojawiać się zaczęły w latach sześćdziesiątych XX w.) np.:
• prawo do życia w bezpiecznym środowisku naturalnym,
• prawo do rozwoju kulturalnego i ekonomicznego
• prawo do życia w pokoju
Najczęściej uznawanym zbiorem praw człowieka na świecie jest „Powszechna Deklaracja Praw Człowieka” (PDPC). Natomiast podstawowym dokumentem dotyczącym praw dziecka jest Konwencja praw dziecka uchwalona przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych w 1989 roku, ratyfikowana przez Polskę w 1991 roku. Zgodnie z nią – dziecko (czyli osoba poniżej 18 roku życia) jest podmiotem praw i wolności, a nie przedmiotem praw innych osób. Konwencja z uwagi na dobro dziecka nakłada na rodziców, wszystkie inne osoby, w tym również nauczycieli oraz organy władzy państwowej obowiązek kierowania się we wszelkich działaniach troską o najlepiej pojęty interes dziecka.
Prawa zawarte w konwencji mogą być zebrane w trzech kategoriach:
• Zapewnienia – prawo do posiadania, otrzymania lub dostępu do pewnych dóbr i świadczeń, np. imienia, obywatelstwa, opieki zdrowotnej, edukacji, odpoczynku, zabawy, prawo do opieki nad sierotami i osobami niepełnosprawnymi.
• Ochrony – prawo do ochrony przed szkodliwymi działaniami i praktykami np. separacji od rodziców, zaangażowania w działania wojenne, handlowego i seksualnego wykorzystywania, fizycznej i psychicznej przemocy wobec dziecka
• Uczestnictwa – prawo dziecka do bycia wysłuchanym przy podejmowaniu decyzji dotyczących jego życia. Wraz z rozwojem umiejętności dziecko powinno mieć rosnące możliwości brania udziału w życiu społecznym np. wolność słowa i opinii, kultury, religii i języka.
Konwencja praw dziecka przypomina również znaczenie rodziny dla harmonijnego rozwoju dziecka, znaczenie specjalnej opieki i edukacji dla dzieci z deficytami rozwojowymi, wagę tradycji i wartości kulturowych każdego narodu dla rozwoju dziecka.
Edukacja w zakresie praw dziecka jest nauką o prawach dziecka, ale przede wszystkim nauką na rzecz praw dziecka. Oznacza to, że przedszkolu wyposażając dzieci w odpowiednie umiejętności, wiedzę oraz postawy uświadamiamy im jak ważne są prawa dziecka, dlaczego powinny być przestrzegane i chronione. Zajęcia dotyczące praw dziecka powinny wyposażać je w takie umiejętności jak: słuchanie innych, współpraca, przestrzegania zasad dobrej komunikacji, próby rozwiązywania problemów moralnych. Umiejętności te pomogą dzieciom m.in. w:
• analizowaniu otaczającego je świata
• zrozumieniu, że prawa człowieka są sposobem na poprawę ich życia oraz życia innych ludzi
• podejmowaniu działań na rzecz człowieka w przyszłości


Praktyczny trening w zakresie znajomości własnych praw i praw innych przenika wszystkie społeczne doświadczenia przedszkolne dzieci kształtując ich postawy. Mając świadomość wagi praw innych dziecko wyrabia w sobie przeświadczenie, że współpraca jest lepsza niż konflikt, że każdy powinien być odpowiedzialny za swoje czyny, że możemy ulepszać świat jeżeli będziemy próbować.
Najskuteczniejsze w zakresie edukacji praw dziecka będą metody aktywizujące (interaktywne), ponieważ można je zrozumieć poprzez doświadczanie ich w życiu codziennym. Każdy dzień w przedszkolu dostarcza dziecku przeżyć, które pomogą mu w zrozumieniu takich pojęć jak: tolerancja, sprawiedliwość, uczciwość, prawda.
Faktyczne przestrzeganie praw człowieka obejmuje również interpersonalne relacje między nauczycielem a dzieckiem, między nauczycielem a rodzicami, między nauczycielem a dyrektorem, a bacznym obserwatorem tych relacji jest małe dziecko.
Metody pracy ułatwiające realizację problematyki praw dziecka w przedszkolu
• Normy grupowe – jest to rodzaj umowy społecznej określającej zasady funkcjonowania grupowego. Mogą mieć charakter ogólny lub szczegółowy określający również system kar za ich nieprzestrzeganie
• Scenki dramowe - ich odgrywanie jest formą krótkiego , improwizowanego przedstawienia odgrywanego przez dzieci, przygotowanego zazwyczaj pomocą nauczyciela. Drama może pomóc dzieciom w zrozumieniu danej sytuacji i ułatwić wczucie się w położenie bohaterów scenki.
• Praca w parach i grupach - może dać dzieciom więcej okazji do aktywnego udziału, pary lub grupy mogą wymyślić wiele pomysłów w krótkim czasie lub pomóc dzieciom w zrozumieniu pojęć abstrakcyjnych.
• Odmiana burzy mózgów polegająca na zadawaniu pytań w formie quizu możemy ją zastosować na podsumowanie zajęć dotyczących praw dziecka
• Rysowanie lub inna forma ekspresji plastycznej – metoda ta może być stosowana w cel rozwinięcia takich umiejętności jak: współpraca w zespole, poznanie odczuć, reakcji czy potrzeb innych
• Opowiadania, bajki lub historyjki z całego świata – inspirują, poszerzają zasób słów i wiedzę dzieci na temat warunków życia w różnych krajach, pozwalają dostrzec różnice i podobieństwa między ludźmi.



Nieugiętym obrońcą praw dziecka jako człowieka był Henryk Goldszmit znany nam pod pseudonimem Janusza Korczaka .Z naczelnej zasady przyjętej przez Korczaka, iż dziecko jest człowiekiem, wynika ustawiczna troska o wciąż gwałcone przez dorosłych prawa. Spośród wielu praw dziecka, o których pisał i mówił ,i o które walczył, jako zasadnicze wymienia:
• Prawo do szacunku – najbardziej lekceważone i najmniej popularne we współczesnym świecie. Korczak apelował do dorosłych i domagał się szacunku dla dziecka – człowieka. Szacunku dla jego niewiedzy, dla wysiłku poznawania , dla jego skromnej wartości, szacunku dla tajemnic i wahań, ciężkiej pracy wzrostu, dla bieżącej godziny, w której żyje dziecko
• Prawo do niewiedzy – dla kilkuletniego dziecka nie wszystko jest proste i jasne jak nam się wydaje. Potrzeba wielkiej wyrozumiałości i cierpliwości wobec niekończących się pytań dzieci, one maja do tego prawo, gdyż otaczający ich świat jest nieznany. Wiele błędów w ich postępowaniu wynika z niewiedzy
• Prawo do niepowodzeń i łez – gniew, złość, etykietki, oskarżenia za niepowodzenia dziecka wywołują u niego agresję i płacz, ale są to „łzy niemocy i buntu, rozpaczliwy wysiłek protestu, wołanie o pomoc (…) objaw złego samopoczucia a zawsze cierpienia
• Prawo do upadków – obcując na co dzień z dziećmi, nie powinno nas dziwić, że dzieci upadają czy grzeszą . Wychowawca uznając prawo do upadków, akceptując błędy podopiecznych musi pamiętać, że jego obowiązkiem jest obserwowanie zachowania, wyjaśnianie przyczyn nieprawidłowości
• Prawo do własności – poszanowanie prawa do własności jest konieczne zarówno ze strony nauczycieli jak i rodziców. Program w swych zamierzeniach z zakresu społeczno- moralnego podkreśla ważność poszanowania wytworów pracy własnej i innych. Realizując te treści uczymy dzieci, że mają prawo do własności, ale też powinny je respektować wobec każdego kolegi
• Prawo do tajemnicy – dzieci w przedszkolu już nawet te najmłodsze mają swoje tajemnice osobiste, rodzinne czy koleżeńskie. Dziecko w swej szczerości często dzieli się nimi z innymi. Nauczyciel szanujący jego tajemnicę powinien uczyć swoją postawą, że są sprawy, o których dziecko nie powinno mówić wszystkim
• Prawo do radości – wiele zajęć przedszkolnych ma w swoich założeniach budzenie i rozwijanie poczucia szczęścia. Umiejętność odczuwania radości wydaje się cechą lub nastawieniem, które towarzyszy nam od dzieciństwa. Warto podkreślić fakt, że początkiem wszelkiego szczęścia i rozwoju jest radosna samoakceptacja w myśl współczesnej psychologii: „muszę nauczyć się cieszyć z tego, że jestem sobą”
• Prawo do wypowiadania swoich myśli i uczuć- według Korczaka jest to pierwsze i podstawowe prawo a łamanie jego jest wielką krzywdą wyrządzoną dziecku, którą trudno naprawić
• Prawo do dnia dzisiejszego – dziecko żyje teraźniejszością, z braku doświadczeń żyje bieżącą chwilą. Wszystko co było w przeszłości czy dopiero ma nadejść jest dla niego legendą.
Realizacja wszystkich praw dziecka ma zapewnić mu minimum komfortu psychicznego niezbędnego do maksymalnego rozwoju.



Opracowano na podstawie:
Janusz Korczak, Pisma wybrane, tom I, Nasza Księgarnia, Warszawa, 1957

Barbara Wacławek Przedszkole Miejskie Nr 5 w Rawie Mazowieckiej

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin