KARTY TAROTA W�DROWIEC O -Tak�e G�upiec, B�azen lub Furca -Wid�y, kt�re przywodz� na my�l form� litery, kt�r� w hebrajskim alfabecie jest Szin (Shin) litera matka, o liczbowej warto�ci 300. Pierwszy, zerowy arkan w Tarocie. W niekt�rych taliach ma przypisany numer 21. Nie ma astrologicznego odpowiednika. Hieroglifem arkanu jest strza�a w chwiejnym ruchu, kt�ra wyst�puje r�wnie� w Rydwanie (7) i w Diable (15). Arkan jest - najkr�cej m�wi�c - przedstawieniem stanu, do jakiego mo�e doprowadzi� m�czyzn� niepohamowana nami�tno��; symbol Cia�a i jego zaspokojenia. Z moralnego punktu widzenia ten symbol najlepiej obja�nia wiersz Eliphasa Leviego: Smutek zmniejsza si� w pracy, wype�nianiu zadania; Biada pr�niakowi, kt�ry �pi na swej drodze; Jak pies wczepiony w �ydk� b�l trzyma si� go kurczowo; Gdy dzisiejsz� prac� zostawia na jutro. B�azen wskazuje na trzy idee: pierwsz�, Z nich jest szybszy powr�t do boskiego �wiata, przejawia si� osobowo��, a wi�c jest to ruch wzgl�dnego trwania; druga m�wi o intelekcie, kt�ry pod wp�ywem ewolucji objawia si� w prymitywny spos�b, czyli unerwienie, instynkt; trzecia akcentuje, i� materia �wiata osi�ga szczyt swojego materialnego rozwoju,. to jest kr�lestwo zwierz�t. Bez wzgl�du na to, jak� posta� przedstawia arkan - czy to �ebraka, trefnisia, niedol�, alchemika -wszystkie odmiany symbolizuj� ignoranta, wydanego na pastw� najpodlejszych ��dz, kt�ry popad� w najg��bsz� n�dz� i niedol�. W najlepszym wypadku jest to karnawa�owy weso�ek, podejrzany typ; w najgorszym - nieszcz�liwy cz�owiek, zagubiony w �wiecie, poniewa� ok�amuje sam siebie. Dopiero w minionym wieku pokazuje si� obraz duszy przed upadkiem w materi�, niesplamionej miejskim �yciem i wszystkim, co w nim jest z�e. osobowo�� W�drowca cechuje niezdecydowanie, jego my�li s� w trakcie transformacji, ma sk�onno�� do niedotrzymywania zobowi�za�. W znaczeniu u�ytecznym najog�lniej m�wi�c podkre�la brak harmonii, przedstawia cz�owieka o s�abej woli i sk�onno�ciach do wykr�cania si� i omijania przeszk�d. Dominuje instynkt, nami�tno�ci. Zapowiada wyjazd, przeniesienie, podr�. Sygnalizuje r�wnie� oczekiwan� i nie planowan� ingerencj� z zewn�trz, wywieraj�c� Istotny wp�yw na lez�ce sprawy. W zale�no�ci od uk�adu innych arkan�w mo�e oznacza� pocz�tek nowego cyklu przeznaczenia, co jednak jest uzale�nione od silnej woli pytaj�cego. 1.AS BU�AW. Moment pocz�cia cz�owieka. Chwila, gdy u�wiadamiamy sobie, czym chcemy by�. Przeb�ysk inspiracji w pracy tw�rczej. Chwila odkrycia czego� wa�nego w sobie samym. Prze�omowy czyn; krok, kt�ry zadecyduje o naszej przysz�o�ci, rozpoczynaj�c �a�cuch zdarze�, prowadz�cych do celu, kt�ry sobie obrali�my. Wola pobudzona do dzia�ania celuje prosto w �rodek tarczy, W blaskach przynosi zdolno�ci tw�rcze, p�odno��, oryginalno��, pocz�cie, m�sko��; cechuje go m�ska, pozytywna si�a sprawcza. To pierwotna energia i wigor �ywio�u ognia. Intuicja. Naturalna p�odno�� przyrody. Arkan m�wi o pocz�tku czego� nowego, rozpocz�ciu nowych przedsi�wzi��, podstawie przysz�ego sukcesu i obfito�ci. Tak�e: inspiracja artystyczna, pomys�owo��, innowacje. W cieniach wskazuje na impotencj�, ja�owo��, bezp�odno��; r�wnie� dum�, zach�anno��, sk�pstwo; nadmiern� pewno�� siebie, kt�ra ko�czy si� katastrof�. 1.AS KIELICH�W. Silna, niespodziewana emocja rozbudzaj�ca pod�wiadome uczucie. Z pucharu przelewa si� nieko�cz�cy si� strumie� wody, wina, krwi b�d� somy ku pokrzepieniu si� i leczeniu. �r�d�o balsamu dla cia�a, serca i duszy. Mo�na si� odpr�y� w ratunkowej sieci mi�o�ci, wsparcia i duchowej wsp�lnoty. Chwila, gdy zdajemy sobie spraw�, �e ten kto� mo�e by� naszym partnerem �yciowym. Dar czego� pi�knego, co przynosi nam spok�j ducha. Wena tw�rcza. W blaskach podkre�la �e�sk�, pasywn� moc noszenia p�odu. Prymarny spok�j �ywio�u wody. �ywienie, opieka, procesy tw�rcze, wierno��, zdolno�� do uczu�. Oznacza Wielki i urodzaj, tak�e p�odno�� i dzia�anie mi�o�ci w �wiecie. Mo�e przepowiada� ma��e�stwo, przysz�e macierzy�stwo, rado��, obfito��. Cienie ostrzegaj� przed bezp�odno�ci�, brakiem mi�o�ci, stagnacj�, rozpacz�, utrat� Wiary. 1.AS MIECZY -Pierwsze wyobra�enie, kt�re uruchamia dociekanie filozoficzne lub odkrycie. Przeb�ysk �wiadomo�ci, w jaki spos�b rozwi�za� trudny problem. Ka�da pierwsza my�l, kt�ra dok�d� prowadzi. Chwila, gdy fragmenty �amig��wki zaczynaj� tworzy� ca�o��. To nasz podstawowy cel, jaki nam przy�wieca. Jasno i �ci�le wytyczona wizja, prowadz�ca nas przez zewn�trzne przeciwno�ci �yciowe. Ewolucja, post�p, uczucie nadziei i zwyci�stwo. Blaski wskazuj� na zwyci�stwo, sukces, triumf. Wyst�puje nieodparta si�a w dzia�aniu. Symbol boskiej sprawiedliwo�ci i w�adzy; wykuwanie si�y w ogniu przeciwno�ci. Bieg�o�� my�li. Arkan ten podkre�la, �e wszystkie przedsi�wzi�cia odnios� sukces, mimo pozornie znikomych szans. Pocz�tek post�pu, kt�rego nie da si� ju� powstrzyma� ani odwr�ci�. Nieuchronna zmiana; za�amanie potrzebne po to, aby mo�na by�o zbudowa� co� lepszego. Wolno�� w wyniku usuni�cia ogranicze�. Cienie przynosz� wandalizm, negatywne si�y, niekontrolowan� przemoc, nadu�ycie w�adzy. Ograniczenia narzucone sil� lub przez zastraszenie. Niesprawiedliwo��, uzurpowanie przez ludzk� wol� w�adzy boskiej. Przes�anie jest bardziej pos�pne; m�wi ofierze, wyzwaniach i niesprzyjaj�cym otoczeniu. 1.AS PENTAKLI. Konceptualizacja i w umy�le obiektu, jaki ma powsta� - wizualizacja ogrodu, nowego domu, ka�dego dzie�a r�k. Chwila, gdy zdajesz sobie spraw�, �e chcesz stworzy� co� konkretnego: w�asn� firm�, dzie�o. Dzie�, w kt�rym decydujesz o za�o�eniu rodziny i domu. Moment, w kt�rym elementarne si�y objawiaj� si� w okre�lonej formie. Nasienie, kt�re troskliwie piel�gnowane wyda owoce. T o pierwszy krok do celu. Ezoteryczna tradycja widzi w tym arkanie czasami przedstawiciela alchemicznego z�ota. �wiat�o wewn�trz materii, Trzecie oko b�d� Kether w naszym ciele energetycznym. Te powi�zania oznaczaj� skupienie medytacji na wewn�trznym �wietle. kszta�towanie w�asnej osobowo�ci zgodnie z archetypem o�wieconej ludzko�ci. Taka medytacja pozwala ostatecznie zdoby� wystarczaj�c� kontrol� nad niebia�sk� �wiat�o�ci� by rozsup�a� w�asne emocje, uleczy� cia�o i doprowadzi� dusze do pe�nego rozwoju. Akcent po�o�ony na bezpiecze�stwo, mocne podstawy, bogactwo, posiadanie, docenianie pi�kna fizycznej formy, zmys�owo��. Zdolno�� g��bokiego odczuwania. Komfort materialny, docenianie przyjemno�ci �yciowych. Droga do ducha przez sprawy ziemi. Stabilno�� i bujno�� �ywio�u ziemi. Stoicyzm, zdolno�� znoszenia przeciwie�stw z niewzruszon� si��. W cieniach ostrzega przed �akomstwem, chciwo�ci�, sk�pstwem, uzale�nianiem szcz�cia od przyjemno�ci fizycznych, materializmem, brakiem wiary w cokolwiek poza tym �wiatem, l�kiem przed �mierci�, d��eniem do w�adzy i wp�yw�w traktowanych jako cel sam w sobie. Brak wyobra�ni albo te� niezdolno�� do zmiany ustalonych wzorc�w my�lenia lub zachowania. 1.ASY TAROTA - Cechy og�lne: potrzeba �wiadomo�ci. Nie s� surowymi si�ami; s� koncepcjami i konceptualizacjami. Liczba jeden przedstawia �wiadome ja, odniesione do �wiadomo�ci Maga (1). Jedynka jest ca�o�ci�, zatem ka�dy as reprezentuje czysty potencja� w jednym z czterech �ywio��w. Tam, gdzie pokazuj� si� asy, w nasze �ycie wkracza my�l, uczucie, talent, energia. W tej fazie nie s� jeszcze uruchomione, ale dysponuj� odpowiednim potencja�em. 1.DZIESI�TKA BU�AW. Jest integralnie zwi�zana z naszym ego, wyobra�eniami i karier�. Gdy nadchodzi czas, jest nam ci�ko �egna� si� z tym, co stanowi nasz dorobek �yciowy. Smak s�odko gorzki, ulga, ze mamy ju� za sob� i gorycz, �e pozostawiamy za sob�. Sytuacja szefa du�ej firmy, kt�ry pozostawia j� swojemu nast�pcy. Rodzice doros�ych dzieci, kt�re ju� id� swoj� drog� i za kt�re nie mo�na ju� ponosi� odpowiedzialno�ci. Ego osoby jest zwi�zane z up�ywaj�cym cyklem. Musi zosta� podj�ta inwestycja w kolejnym Cyklu, zanim b�dzie mo�na pozby� si� starego ci�aru. Wysi�ek jest ukierunkowany na jeden cel, to�samy z obsesyjnym oddaniu si� zadaniu, kt�re ka�e wszystko po�wi�ci�. Jeste�my obarczeni nadmiernym brzemieniem: cz�sto niedo�ywieni i to nie jest wa�ne. Istotne jest wykonanie spoczywaj�cego na nas zadania i niedopuszczenie by cokolwiek b�d� ktokolwiek nam w tym przeszkodzi�. Wskazuje na triumf przemocy. Wielka pomy�lno�� i koniunktura, kt�re zosta�y obr�cone na �rodki ucisku. Up�r i sztywne idee, kt�re s�u�� represjom, czyni�cym ze spo�ecze�stwa bezwoln� mas�. W�adza dla samej w�adzy. Zawr�t g�owy od sukcesu. Cienie przynosz� ostrze�enie przed oszustwem, podst�pem i k�amstwami; to wszystko z zamiarem rozbicia uporz�dkowanych spraw innych ludzi. 1.DZIESI�TKA KIELICH�W. Karta szcz�liwych zako�cze�, oznacza rodzin�, spo�eczno��. Ci�kie czasy s� poza nami, zewsz�d p�ynie mi�o�� i wsparcie, tworz�c emocjonaln� obronn� tarcz�. W �yciu niestety nie zawsze wszystko ko�czy si� dobrze. Jest to jednak chwila szcz�cia, gdy mamy to, czego pragn�li�my. Nie mo�na d�ugo przebywa� w tym miejscu, poniewa� �ywio� wody jest p�ynny i zmienny. Emocje i uczucia ulegaj� transformacjom. Trzeba szuka� nowych �r�de� inspiracji i emocji. Je�li nie b�dziemy mie� nowych cel�w ryzykujemy wpadni�ciem w stagnacj� uczuciow� i �ycie w zawieszeniu. W blaskach podkre�la spokojne i bezpieczne otoczenie. Poszukiwanie spe�nienia ukoronowane sukcesem. Doskona�a mi�o�� i zgoda mi�dzy lud�mi. W cieniach przynosi rozbicie uporz�dkowanego trybu �ycia, podejmowanie dzia�a� spowodowanych niech�ci� do ludzi, egoistyczne wykorzystywanie dobrej woli innych. Manipulowanie lud�mi dla cel�w osobistych. 1.DZIESI�TKA MIECZY. Zapowiada opuszczenie, za�amanie, ruin� - na og� odnosi si� to raczej do grupy lub spo�eczno�ci ni� do jednostki. Arkan sugeruje jednak, ze s� podstawy do nadziei. Oznacza nadir -najni�szy punkt w tym cyklu fortuny. Przekszta�cenie my�li i przekona� bywa niekiedy trudniejsze ni� ws...
Sendisu