TWARZ ZWIERCIAD�EM DUSZY Carleen Binet TWARZ ZWIERCIAD�EM DUSZY ABC morfopsychologii, czyli zwi�zki mi�dzy kszta�tami twarzy a cechami charakteru Z francuskiego t�umaczy�a E��bieta S�kowska STUDIO ASTROPSYCHOLOGII Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie III IDDDEfllDll 884090 1C'OS Redakcja: Justyna Roszkowska Projekt ok�adki: Andrzej Burak Korekta: Ma�gorzata Wa� Tytu� orygina�u: ABC de la Morphopsychologie Copyright � by Carleen Binet 1988 Copyright � Ja�ues Grancher, 1988 Editeur Dyrektor serii wydania francuskiego: Michel Grancher Copyright � STUDIO ASTROPSYCHOLOGII 2003 ISBN 83-7377-022-4 BIA�YSTOK 2003 Wydanie I STUDIO ASTROPSYCHOLOGII 15-762 Bia�ystok, ul. Antoniuk Fabryczny 55/24 tel./fax (0-85) 654-78-06 - sekretariat 653-38-35 - redakcja i dzia� graficzny 653-13-03 - dzia� handlowy 654-78-35 - sklep firmowy �Talizman" 653-06-51 - Studium Psychologii Psychotronicznej oferta: www.studioastro.com.pl Druk i oprawa: OPOLGraf S.A. Opole BUW-Eo- Spis tre�ci Podzi�kowania............................................................................................... 6 Przedmowa.................................................................................................... 7 Wst�p............................................................................................................. 8 CZʌ� PIERWSZA. Zrozumie�................................................................... 13 I - Obserwowa� twarz............................................................................. 17 II - Jak kszta�tuje si� twarz..................................................................... 21 CZʌ� DRUGA. Zastosowa�........................................................................ 69 I - �y� - Dylatacja.................................................................................. 69 II - Prze�y� - Retrakcja........................................................................... 93 III - Post�powa� - Retrakcja boczna.......................................................111 IV - Kontrolowa� - Retrakcja czo�owa.....................................................131 V - Wymienia� - rze�ba, receptory i ich napi�cia................................154 CZʌ� TRZECIA. Pog��bia� i r�nicowa�..................................................178 I - Realizowa� - Poziom instynktowny.................................................178 II - Kocha� - Poziom uczuciowy.............................................................199 III - My�le� - Poziom umys�owy..............................................................228 IV - Skupia� - Typ skoncentrowany........................................................262 V - Komunikowa� - Typ reaguj�cy........................................................274 VI - Integrowa� - dysharmonie i antagonizmy.......................................287 VII - Ewoluowa� - Twarz i czas................................................................296 VIII - Rekonstrukcja osobowo�ci: pog��biony portret................................303 Wniosek.........................................................................................................319 Cz�� czwarta. Morfopsychologia - spos�b u�ycia.....................................322 Deontologia morfopsychologii. Nie ocenia�, ale zrozumie�.......................322 Przydatne adresy..........................................................................................325 Rys historyczny.............................................................................................326 Bibliografia....................................................................................................329 S�owniczek.................................................................................................... 334 PODZI�KOWANIA Moim trzem c�rkom, Delfinie, Izabeli i Marii, kt�re przez dar swych naro- dzin pozwoli�y mi zrozumie� pi�kno �ycia i to, czym naprawd� powinna by� Psychologia - szkol� mi�o�ci i zrozumienia. Doktorowi Cormanowi, kt�ry przez d�ugie lata cierpliwie uczy� mnie morfo- psychologii, i kt�ry przez stworzenie tej ga��zi nauk humanistycznych pobu- dzi� moj� pasj� i powo�anie, daj�c mi schemat interpretacji rzeczywisto�ci, nadaj�cy sens memu rozumieniu �wiata. Henrykowi Burgkard, kt�ry dzi�ki uwa�nej przyja�ni podtrzymywa� mnie w d�ugiej drodze, jak� by�o napisanie tej ksi��ki, i kt�ry maj�c �bardziej zr�nicowane" od mojego czo�o udziela� mi �wiat�ych rad, dotycz�cych pro- blem�w struktury i wewn�trznej sp�jno�ci tej ksi��ki. Wszystkim, kt�rzy pomagali mi przepisywa�, sprawdza�, wi�za� z tekstem rysunki, nieraz po dziesi�� razy zaczynaj�c od nowa t� sam� prac�, i bez kt�rych ta ksi��ka nie ujrza�aby �wiat�a dziennego: Frederi�ue Doussot, Mireille Paya, Laurence Chauliaguet, Marie-Paule Fertillet. Przedmowa Dzie�o opublikowane przez Carleen Binet pod tytu�em �ABC morfopsycho- logii", stawia sobie za cel pobudzenie zainteresowania czytelnika znajomo�ci� twarzy i dostarczenie podstawowych danych, kt�re pozwol� mu - je�li zechce - zdoby� g��bsz� wiedz� na ten temat. Jak udowadnia nam Carleen Binet - nie ma drugiej nauki humanistycznej, kt�ra dawa�aby nam wiedz� r�wnie kompletn� i o tylu mo�liwo�ciach zastoso- wania we wszystkich dziedzinach jak morfopsychologia. To dzie�o jest godne uwagi pod dwoma wzgl�dami: Po pierwsze, spe�nia wymagania dydaktyczne, ukazuj�c bardzo wyra�nie na ka�dej stronie zwi�zki mi�dzy kszta�tami twarzy a cechami charakteru. Niekt�rzy czytelnicy ju� to znaj�, ale dobrze, �e autorka to wyja�nia. Po drugie - i to najbardziej oryginalna cecha tej ksi��ki - podczas gdy na og� ilustruje si� g��wne charaktery ka�dego Typu przedstawiaj�c oddzieln� twarz, jakby w uj�ciu statycznym, Carleen Binet zale�a�o na uwypukleniu dynamicznego charakteru morfopsychologii przez zgromadzenie ��ywych obra- z�w" os�b r�nych typ�w, kt�re si� ��cz�, staj� naprzeciw siebie, nawet niekie- dy przeciwstawiaj�. W tym celu pozyska�a do wsp�pracy utalentowanego rysownika, Bossa, kt�rego zr�czny o��wek o�ywia niemal wszystkie strony tej ksi��ki. Przekazuj�c w tym dziele swoje osobiste do�wiadczenie z dziedziny morfo- psychologii, Carleen Binet chcia�a podkre�li� g��boko humanistyczny charakter tej nauki. Podj�a si� tej pracy w s�usznej trosce o zrozumienie Bli�niego i dlatego mo�e si� zalicza� do tych, kt�rzy stosuj� filozofi� �ycia w sensie najszerszej braterskiej wsp�lnoty. Louis Corman Wst�p ��agodna, kr�g�a twarz kobiety u�miecha�a si� do male�stwa. Zatapia�a wzrok w wielkich jak szklane jag�dki oczach dziecka, niemal�e sama oddycha- �a przez ten ma�y zadarty nosek, z zarysu kt�rego nie mo�na by�o przewidzie� przysz�ego kszta�tu, podczas gdy do�ek w podbr�dku pozostanie, znacz�c oj- cowsk� lini�". �Ojciec wygl�da� przez okno, a jego rysy, bardziej suche i kanciaste, kontra- stowa�y z rysami �ony. Gdy tak patrzy�o si� na jego ostry profil, wygl�da� jak drapie�ny ptak, rzucaj�cy si� w ruchliwy �wiat, gdzie �y� pe�ni� �ycia. Ona za� - po niedawnej ci��y - przypomina�a raczej dobrze wyro�ni�te bu�eczki, kt�re piek�a i kt�rych zapach zach�ca� do pozostania w ciep�ym, wygodnym zaciszu domu". \l Ile� podobnych opis�w czytali�my, robili�my, s�yszeli�my? Odwo�uj� si� one nie tylko do mniej czy bardziej mi�ych rys�w, ale tak�e do zachowa�, osobowo- �ci, kt�re s� podstaw� tych rys�w. Morfopsychologia stawia sobie za zadanie t�umaczenie tych rys�w, nada- nie im znaczenia psychologicznego. W tym celu opiera si� na metodzie naukowej. Stosuje hipotezy, swoje prawa oparte na prawach biologii, wreszcie meto- dy wsp�lne z innym naukami humanistycznymi. Morfopsychologia wywodzi si� ze spotkania biologii i psychologii. Nie opiera si� na �adnej typologii, nawet je�li si� ni� pos�uguje lub z ni� por�wnu- je, gdy� jej tok post�powania jest oryginalny. Morfopsychologia interesuje si� g��wnie twarz�, udowadniaj�c jednocze�nie powi�zania twarzy z reszt� cia�a, ze �wiadomo�ci�, pod�wiadomo�ci� i inteli- gencj�. Podziela pogl�d, �e istnieje �zasada r�wnoleg�o�ci sfery psychicznej i fi- zycznej, jako przejaw fundamentalnej jedno�ci cz�owieka"1. Znajduje nadzwyczaj szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach. Zajmuje uprzywilejowan� pozycj� u zbiegu nauk psychologicznych i somatycznych, i dlatego jest interesuj�ca dla wszystkich zawod�w medycznych i psychologicznych, jak r�wnie� dla zawod�w powi�zanych z relacjami mi�dzyludzkimi, czyli dotyczy nas wszystkich. Celem tej ksi��ki nie jest przedstawienie wyczerpuj�cego wyk�adu, lecz zaprezentowanie morfopsychologii w spos�b prosty i atrakcyjny: wykazanie jej wewn�trznej logiki, oczywisto�ci jej wniosk�w, a tak�e trudno�ci, gdy� studiu- j�c natur� cz�owieka, stajemy przed problemem jej z�o�ono�ci. W miar�, jak posuwamy si� w studiowaniu morfopsychologii, jak przyswajamy sobie jej pod- stawowe zasady, zdajemy sobie spraw�, �e dopasowanie jednych do drugich jest technik� niezmiernie z�o�on�, kt�rej musimy si� uczy� cierpliwie, jak ka�dego rzemios�a, studiuj�c, ��wicz�c gamy", robi�c d�ugie �wiczenia prak- tyczne i bez ustanku por�wnuj�c ich rezultaty z rzeczywisto�ci�. Ta ksi��ka jest wi�c wprowadzeniem do morfopsychologii, kt�rej tw�rc� jest dr CORMAN. Nie tylko ustanowi� solidne podstawy teoretyczne, kt�re pozwo- li�y na przeprowadzanie bada� naukowych, ale tak�e przez czterdzie�ci lat, gdy kierowa� Szpitalem Psychiatrycznym w Nantes, d�ugo doskonali� swoj� meto- d�, korzystaj�c z pomocy psychiatr�w i psycholog�w, wychowawc�w i nauczy- cieli, kt�rzy tworzyli jego zesp� i por�wnywali - nieraz w spos�b bardzo krytyczny - swe w�asne metody z wnioskami morfopsychologii. . 1 Na ko�cu tej ksi��ki znajdziecie kr�tki rys historyczny morfopsychologii (patrz aneksy). Dr CORMAN jest tak�e przewodnicz�cym Francuskiego Towarzystwa Morfopsychologii, utworzonego w 1980 roku, by rozpowszechnia� nauczanie morfopsychologii ...
piwowar3