Twarz zwierciadłem duszy. ABC morfopsychologii - Carleen Binet.txt

(536 KB) Pobierz
TWARZ ZWIERCIAD�EM DUSZY

Carleen Binet
TWARZ ZWIERCIAD�EM DUSZY
ABC morfopsychologii,
czyli zwi�zki mi�dzy kszta�tami twarzy
a cechami charakteru
Z francuskiego t�umaczy�a
E��bieta S�kowska
STUDIO ASTROPSYCHOLOGII
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie

III

IDDDEfllDll

884090
1C'OS
Redakcja: Justyna Roszkowska
Projekt ok�adki: Andrzej Burak
Korekta: Ma�gorzata Wa�
Tytu� orygina�u:
ABC de la Morphopsychologie
Copyright � by Carleen Binet 1988
Copyright � Ja�ues Grancher, 1988 Editeur
Dyrektor serii wydania francuskiego: Michel Grancher
Copyright � STUDIO ASTROPSYCHOLOGII 2003
ISBN 83-7377-022-4
BIA�YSTOK 2003
Wydanie I

STUDIO ASTROPSYCHOLOGII
15-762 Bia�ystok, ul. Antoniuk Fabryczny 55/24
tel./fax (0-85) 654-78-06 - sekretariat
653-38-35 - redakcja i dzia� graficzny
653-13-03 - dzia� handlowy
654-78-35 - sklep firmowy �Talizman"
653-06-51 - Studium Psychologii Psychotronicznej
oferta: www.studioastro.com.pl
Druk i oprawa: OPOLGraf S.A. Opole
BUW-Eo-
Spis tre�ci
Podzi�kowania...............................................................................................    6
Przedmowa....................................................................................................     7
Wst�p.............................................................................................................     8
CZʌ� PIERWSZA. Zrozumie�...................................................................   13
I   - Obserwowa� twarz.............................................................................   17
II - Jak kszta�tuje si� twarz.....................................................................   21
CZʌ� DRUGA. Zastosowa�........................................................................  69
I - �y� - Dylatacja..................................................................................  69
II  - Prze�y� - Retrakcja...........................................................................  93
III  - Post�powa� - Retrakcja boczna.......................................................111
IV  - Kontrolowa� - Retrakcja czo�owa.....................................................131
V  - Wymienia� - rze�ba, receptory i ich napi�cia................................154
CZʌ� TRZECIA. Pog��bia� i r�nicowa�..................................................178
I - Realizowa� - Poziom instynktowny.................................................178
II - Kocha� - Poziom uczuciowy.............................................................199
III   - My�le� - Poziom umys�owy..............................................................228
IV   - Skupia� - Typ skoncentrowany........................................................262
V   - Komunikowa� - Typ reaguj�cy........................................................274
VI - Integrowa� - dysharmonie i antagonizmy.......................................287
VII   - Ewoluowa� - Twarz i czas................................................................296
VIII  - Rekonstrukcja osobowo�ci: pog��biony portret................................303
Wniosek.........................................................................................................319
Cz�� czwarta. Morfopsychologia - spos�b u�ycia.....................................322
Deontologia morfopsychologii. Nie ocenia�, ale zrozumie�.......................322
Przydatne adresy..........................................................................................325
Rys historyczny.............................................................................................326
Bibliografia....................................................................................................329
S�owniczek.................................................................................................... 334
PODZI�KOWANIA
Moim trzem c�rkom, Delfinie, Izabeli i Marii, kt�re przez dar swych naro-
dzin pozwoli�y mi zrozumie� pi�kno �ycia i to, czym naprawd� powinna by�
Psychologia - szkol� mi�o�ci i zrozumienia.
Doktorowi Cormanowi, kt�ry przez d�ugie lata cierpliwie uczy� mnie morfo-
psychologii, i kt�ry przez stworzenie tej ga��zi nauk humanistycznych pobu-
dzi� moj� pasj� i powo�anie, daj�c mi schemat interpretacji rzeczywisto�ci,
nadaj�cy sens memu rozumieniu �wiata.
Henrykowi Burgkard, kt�ry dzi�ki uwa�nej przyja�ni podtrzymywa� mnie
w d�ugiej drodze, jak� by�o napisanie tej ksi��ki, i kt�ry maj�c �bardziej
zr�nicowane" od mojego czo�o udziela� mi �wiat�ych rad, dotycz�cych pro-
blem�w struktury i wewn�trznej sp�jno�ci tej ksi��ki.
Wszystkim, kt�rzy pomagali mi przepisywa�, sprawdza�, wi�za� z tekstem
rysunki, nieraz po dziesi�� razy zaczynaj�c od nowa t� sam� prac�, i bez
kt�rych ta ksi��ka nie ujrza�aby �wiat�a dziennego: Frederi�ue Doussot,
Mireille Paya, Laurence Chauliaguet, Marie-Paule Fertillet.
Przedmowa
Dzie�o opublikowane przez Carleen Binet pod tytu�em �ABC morfopsycho-
logii", stawia sobie za cel pobudzenie zainteresowania czytelnika znajomo�ci�
twarzy i dostarczenie podstawowych danych, kt�re pozwol� mu - je�li zechce
- zdoby� g��bsz� wiedz� na ten temat.
Jak udowadnia nam Carleen Binet - nie ma drugiej nauki humanistycznej,
kt�ra dawa�aby nam wiedz� r�wnie kompletn� i o tylu mo�liwo�ciach zastoso-
wania we wszystkich dziedzinach jak morfopsychologia.
To dzie�o jest godne uwagi pod dwoma wzgl�dami:
Po pierwsze, spe�nia wymagania dydaktyczne, ukazuj�c bardzo wyra�nie
na ka�dej stronie zwi�zki mi�dzy kszta�tami twarzy a cechami charakteru.
Niekt�rzy czytelnicy ju� to znaj�, ale dobrze, �e autorka to wyja�nia.
Po drugie - i to najbardziej oryginalna cecha tej ksi��ki - podczas gdy na
og� ilustruje si� g��wne charaktery ka�dego Typu przedstawiaj�c oddzieln�
twarz, jakby w uj�ciu statycznym, Carleen Binet zale�a�o na uwypukleniu
dynamicznego charakteru morfopsychologii przez zgromadzenie ��ywych obra-
z�w" os�b r�nych typ�w, kt�re si� ��cz�, staj� naprzeciw siebie, nawet niekie-
dy przeciwstawiaj�. W tym celu pozyska�a do wsp�pracy utalentowanego
rysownika, Bossa, kt�rego zr�czny o��wek o�ywia niemal wszystkie strony tej
ksi��ki.
Przekazuj�c w tym dziele swoje osobiste do�wiadczenie z dziedziny morfo-
psychologii, Carleen Binet chcia�a podkre�li� g��boko humanistyczny charakter
tej nauki. Podj�a si� tej pracy w s�usznej trosce o zrozumienie Bli�niego
i dlatego mo�e si� zalicza� do tych, kt�rzy stosuj� filozofi� �ycia w sensie
najszerszej braterskiej wsp�lnoty.
Louis Corman
Wst�p
��agodna, kr�g�a twarz kobiety u�miecha�a si� do male�stwa. Zatapia�a
wzrok w wielkich jak szklane jag�dki oczach dziecka, niemal�e sama oddycha-
�a przez ten ma�y zadarty nosek, z zarysu kt�rego nie mo�na by�o przewidzie�
przysz�ego kszta�tu, podczas gdy do�ek w podbr�dku pozostanie, znacz�c oj-
cowsk� lini�".
�Ojciec wygl�da� przez okno, a jego rysy, bardziej suche i kanciaste, kontra-
stowa�y z rysami �ony. Gdy tak patrzy�o si� na jego ostry profil, wygl�da� jak
drapie�ny ptak, rzucaj�cy si� w ruchliwy �wiat, gdzie �y� pe�ni� �ycia. Ona za�
- po niedawnej ci��y - przypomina�a raczej dobrze wyro�ni�te bu�eczki, kt�re
piek�a i kt�rych zapach zach�ca� do pozostania w ciep�ym, wygodnym zaciszu
domu".

\l
Ile� podobnych opis�w czytali�my, robili�my, s�yszeli�my? Odwo�uj� si� one
nie tylko do mniej czy bardziej mi�ych rys�w, ale tak�e do zachowa�, osobowo-
�ci, kt�re s� podstaw� tych rys�w.
Morfopsychologia stawia sobie za zadanie t�umaczenie tych rys�w, nada-
nie im znaczenia psychologicznego.
W tym celu opiera si� na metodzie naukowej.
Stosuje hipotezy, swoje prawa oparte na prawach biologii, wreszcie meto-
dy wsp�lne z innym naukami humanistycznymi.
Morfopsychologia wywodzi si� ze spotkania biologii i psychologii. Nie
opiera si� na �adnej typologii, nawet je�li si� ni� pos�uguje lub z ni� por�wnu-
je, gdy� jej tok post�powania jest oryginalny.
Morfopsychologia interesuje si� g��wnie twarz�, udowadniaj�c jednocze�nie
powi�zania twarzy z reszt� cia�a, ze �wiadomo�ci�, pod�wiadomo�ci� i inteli-
gencj�. Podziela pogl�d, �e istnieje �zasada r�wnoleg�o�ci sfery psychicznej i fi-
zycznej, jako przejaw fundamentalnej jedno�ci cz�owieka"1. Znajduje nadzwyczaj
szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach. Zajmuje uprzywilejowan� pozycj�
u zbiegu nauk psychologicznych i somatycznych, i dlatego jest interesuj�ca dla
wszystkich zawod�w medycznych i psychologicznych, jak r�wnie� dla zawod�w
powi�zanych z relacjami mi�dzyludzkimi, czyli dotyczy nas wszystkich.
Celem tej ksi��ki nie jest przedstawienie wyczerpuj�cego wyk�adu, lecz
zaprezentowanie morfopsychologii w spos�b prosty i atrakcyjny: wykazanie jej
wewn�trznej logiki, oczywisto�ci jej wniosk�w, a tak�e trudno�ci, gdy� studiu-
j�c natur� cz�owieka, stajemy przed problemem jej z�o�ono�ci. W miar�, jak
posuwamy si� w studiowaniu morfopsychologii, jak przyswajamy sobie jej pod-
stawowe zasady, zdajemy sobie spraw�, �e dopasowanie jednych do drugich
jest technik� niezmiernie z�o�on�, kt�rej musimy si� uczy� cierpliwie, jak
ka�dego rzemios�a, studiuj�c, ��wicz�c gamy", robi�c d�ugie �wiczenia prak-
tyczne i bez ustanku por�wnuj�c ich rezultaty z rzeczywisto�ci�.
Ta ksi��ka jest wi�c wprowadzeniem do morfopsychologii, kt�rej tw�rc� jest
dr CORMAN. Nie tylko ustanowi� solidne podstawy teoretyczne, kt�re pozwo-
li�y na przeprowadzanie bada� naukowych, ale tak�e przez czterdzie�ci lat, gdy
kierowa� Szpitalem Psychiatrycznym w Nantes, d�ugo doskonali� swoj� meto-
d�, korzystaj�c z pomocy psychiatr�w i psycholog�w, wychowawc�w i nauczy-
cieli, kt�rzy tworzyli jego zesp� i por�wnywali - nieraz w spos�b bardzo
krytyczny - swe w�asne metody z wnioskami morfopsychologii.
.

1 Na ko�cu tej ksi��ki znajdziecie kr�tki rys historyczny morfopsychologii (patrz aneksy).
Dr CORMAN jest tak�e przewodnicz�cym Francuskiego Towarzystwa
Morfopsychologii, utworzonego w 1980 roku, by rozpowszechnia� nauczanie
morfopsychologii ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin