Odwaga bycia niedoskonałym - E. Blummthal i inni.txt

(141 KB) Pobierz
E. Blummthal, R. R-the, H. Hobmiir, M. Tfce, C. Juta, P. Rom, G. Tre/Jer, IV. Schwimch
Odwaga bycia niedoskona�ym
 Wydawnictwo Diecezjalne

Odwaga bycia niedoskona�ym
Krak�w
Tytu� orygina�u:
IL CORAGGIO DINON ESSERE PERFETTI
T�umaczenie:
Piotr Dyrda
Redakcja:
Beata Helizanowicz
Redakcja techniczna:
Beata Warzani
Korekta:
Ma�gorzata Chojnacka
Projekt ok�adki:
Pracownia M
Zdj�cie na ok�adce:
Pastel Communautes des Diaconesses de Reuilly
� Copyright by Cittadella Editrice - Assisi, 1986
� Copyright for the Polish Edition by
wydawnictwo ID -Krak�w, 1995
ISBN 83-86106-01-8
Wydawnictwo rffl
ul. Grodzka 54
31-044 Krak�w
tel./fax (012) 21 50 92
 Wydawnictwo Diecezjalne
 SANDOMIERZ
ul. �eromskiego 4
27-600 Sandomierz
tel. (0-15) 32 31 92
WST�P
Odwaga bycia niedoskona�ym - czy�by sam
tytu� by� zach�t� do niedba�o�ci i opieszalstwa
w spe�nianiu codziennych obowi�zk�w? Nic bar-
dziej mylnego w zrozumieniu powy�szego ty-
tu�u.
W 1926 roku Sophie Lazarsfeld utworzy�a i roz-
powszechni�a to bardzo cz�sto cytowane wyra-
�enie. W swoim traktacie, do dzisiaj aktualnym,
znana ekspert psychologii indywidualnej pisa�a
przede wszystkim o odwadze prawdy, szczero�ci
i naiwno�ci, o aprobacie naszych codziennych
s�abo�ci i o przezwyci�eniu tendencji pokazywa-
nia si� innym wi�kszymi, lepszymi, bardziej in-
teligentnymi i silniejszymi ni� jeste�my w rzeczy-
wisto�ci. Autorka jasno pokazuje, �e ukrywanie
w�asnej niedoskona�o�ci jest spo�ecznie szkodliwe
i mo�e podwa�y� wzajemne zaufanie w momencie,
w kt�rym nie jest d�u�ej mo�liwe podtrzymywanie
pozor�w w�asnej wy�szo�ci. Mo�e mie� ono r�w-
nie� ci�kie konsekwencje w edukacji i przejawia
si� w pragnieniu rodzic�w przedstawiania si� dzie-
ciom lepszymi ni� w rzeczywisto�ci s�. Znany jest
powszechnie fakt, i� poszukiwania terapii dialogu
wskazuj�, �e naiwno�� jest bardzo cenn� cech�
osobowo�ci, szczeg�lnie dla nauczyciela i psycho-
terapeuty.
Jednym z najbardziej podstawowych odkry�
psychologii indywidualnej Alfreda Adlera by�o
wskazanie tendencji ukrywania przed samym sob�
oraz przed innymi w�asnych s�abo�ci oraz rekom-
pensowania ich niew�a�ciwymi �rodkami. Po dru-
gie, �rodki, kt�re u�ywane s� w takich wypadkach,
zawsze na bazie w�asnych zwyczaj�w i w�asnego
sposobu �ycia, czyni� codzienn� egzystenq� trud-
niejsz�, nadaj�c jej charakter neurotyczny.
Niedoskona�o�� jest obecna w tym, czym je-
ste�my i w tym, co czynimy. Oczywi�cie te dwie
dziedziny nie mog� by� nigdy rozpatrywane od-
dzielnie, gdy� zawsze nasze dzia�anie pochodzi
z naszego sposobu bycia, i wyobra�enie, kt�re
cz�owiek ma o samym sobie zawsze jest utworzone
pod wp�ywem w�asnego dzia�ania. Czyli jedynie ze
wzgl�du na jasno�� wyr�nia si� tutaj te dwie
dziedziny oddzielnie, w rzeczywisto�ci stanowi�
one jedn� ca�o��.
To wszystko za�, co  odnosi si� do naszego
sposobu bycia, ma u�wiadomi� nam, �e jedynie
poprzez cierpliwe  dzia�anie mo�emy  cokolwiek
w nas ulepszy�, akceptuj�c z pokor� to, co w nas
niezmienne. Niezmienna niedoskona�o�� nie de-
terminuje warto�ci indywidualnej osoby. Spos�b,
w jaki staramy si� z ni� �y�, mo�e stanowi�
warto�� sam� w sobie. Poza tym, nie wszystko co
dana osoba uwa�a za niedoskona�e musi takie
by�. Zakres znaczenia niedoskona�o�ci jest zazwy-
czaj zbyt du�y, ukszta�towany pod wp�ywem idei
i uprzedze� pochodz�cych z mentalno�ci og�lnej.
To za�, co dotyczy dzia�ania w kierunku bycia
doskona�ym, mo�e prowadzi� do zachowa� dewia-
cyjnych i spo�ecznie szkodliwych. Nie o tym jed-
nak chcia�bym  teraz m�wi�, chcia�bym m�wi�
raczej o tych osobach, kt�re w ka�dym swoim
dzia�aniu i we wszystkim czym s�,  staraj� si�
udowodni� sobie w�asn� doskona�o��, nawet za
cen� szkodliwych skutk�w ubocznych. Osoby tego
rodzaju, zazwyczaj za wiele wymagaj� od siebie
i od swoich bliskich. Mo�emy nazwa� ich perfek-
cjonistami. Natomiast ca�kowita doskona�o�� nie
tylko  zak�ada nieustanny  wysi�ek,  ale r�wnie�
przeciwstawia si� d��eniu dostosowania si� do
zmiennych   sytuacji.   Mo�na   to   zaobserwowa�
w naszych prawach i regulaminach, zawsze bar-
dziej doskona�ych, a� tak doskona�ych, i� prawie
6
niemo�liwych do realizacji. Styl edukacji perfek-
cjonistycznej jest przyt�aczaj�cy, ca�kowicie nie
bierze pod uwag� potrzeb dziecka i najcz�ciej
nie sprawdza si� w nieprzewidywalnych sytuacjach
�yciowych. (Gdyby�my nie dysponowali ju� znacz-
n� liczb�, wi�cej ni� wystarczaj�c�, idealnych me-
tod nauczania, by�oby z pewno�ci� bardzo po�yte-
cznym przedstawienie tutaj jakiego� typu naucza-
nia perfekcjonistycznego.)
Perfekcjonizm mo�e odnosi� si� do poszcze-
g�lnych dziedzin dzia�ania ludzkiego. We�my na
przyk�ad jakiego� oratora, kt�ry z ka�dego swoje-
go drobnego potkni�cia czyni wielk� tragedi�. Lub
kobiece pragnienia bycia doskona�� we wszystkich
dziedzinach: jako matka i idealna �ona, jako
przyk�adna kobieta, kt�ra pracuje i ma ambicje da-
nia z siebie wszystkiego, uprawia sport i jest w cen-
trum wydarze� politycznych i kulturalnych itd.
Czy jest mo�liwe pogodzenie wszystkich tych dzie-
dzin, bez poczucia rozczarowania i zawodu? Prze-
cie� wszystkie te potrzeby wzi�te razem s� irra-
cjonalne. A�eby walczy� z tak poj�tym perfek-
cjonizmem, konieczne jest uporz�dkowanie dzie-
dzin naszego dzia�ania i wyznaczenie sobie od-
powiedniej hierarchii warto�ci. Nie mo�na oczywi-
�cie wszystkiego osi�gn�� jednocze�nie.
Ludzie, kt�rzy uznaj� w�asn� niedoskona�o��,
s� zazwyczaj bardziej elastyczni w warto�ciowaniu
poszczeg�lnych czynno�ci. I tak na przyk�ad go-
spodyni domowa mo�e czasami zostawi� nawet
nie umyte talerze lub nie po�cielone ��ka, a�eby
zyska� odrobin� czasu na zrealizowanie jakiego�
wa�niejszego zadania.
Perfekcjonista zazwyczaj chce zdoby� dla siebie
opini� doskona�ego, nawet przed samym sob�,
chce czu� si� lepszym i bardziej warto�ciowym od
innych, tylko nie zdaje sobie sprawy z egocentrycz-
nego podtekstu w�asnego pragnienia.
Realizacja idea�u doskona�o�ci absolutnej w �at-
wy spos�b prowadzi, poprzez swoj� nieracjonal-
no��, do zamkni�tego kr�gu. Za� odkrycie w�asnej
niemo�no�ci zrealizowania idea�u wzmaga jedynie
wysi�ek, kt�ry na nowo objawia w�asn� niedo-
skona�o�� i tak dalej.
Osoba wewn�trznie zdrowa i zr�wnowa�ona da-
je po prostu wszystko, co w niej najlepsze, we-
d�ug w�asnych mo�liwo�ci. Wolna od niepotrzeb-
nych iluzji mo�e osi�gn��, pomimo w�asnych ogra-
nicze� fizycznych i psychicznych, wy�szy stopie�
doskona�o�ci, rozumianej jednak we w�a�ciwy spo-
s�b. Alfred Adler w swoich ostatnich latach m�wi�
cz�sto o �wysi�ku doskonalenia os�b psychicznie
zdrowych". Koncepcja ta wzbudzi�a wiele krytyki,
gdy� ch�� osi�gni�cia doskona�o�ci absolutnej cha-
rakteryzuje osobowo�� o cechach neurotycznych.
Jacoby (1974, str. 35) wyja�nia jednak, i� doskona-

8
�o�� ma dla nas brzmienie raczej patetyczne, nato-
miast w Ameryce, gdzie Adler si� przeni�s�, wyraz
�perfection" jest w u�yciu powszednim. I rozumie
si� przez niego wysi�ek w stawaniu si� doskona-
�ym, Adler dodawa� zawsze znaczenie: wysi�ek
w upodabnianiu si� do Boga.
Mo�emy zapyta� dlaczego byty ludzkie usi�uj�
udawa� przed samymi sob� wi�kszy stopie� dos-
kona�o�ci ni� w rzeczywisto�ci osi�gn�y i s� w sta-
nie osi�gn��. Jest to spos�b na poszerzenie samo-
�wiadomo�ci oraz na pomniejszenie strachu przed
innymi. Jest to jednak rozwi�zanie jedynie pozor-
ne. Post�powanie takie sk�ania do nieustannego
k�amstwa oraz do l�ku, �e pi�kna �facjata" mo�e
w ko�cu upa��. �wiadomo�� w�asnej warto�ci oraz
poczucie bezpiecze�stwa nie s� w takim wypadku
autentyczne.
Szczere przyznanie si� do w�asnej niedoskona�o-
�ci zak�ada wi�c odrzucenie niepotrzebnych zabez-
piecze� i domaga si� si�y ducha. Zale�no�� od
s�d�w innych ludzi nie ma wtedy tak zasadniczego
znaczenia. Aby czyni� to wszystko, konieczna jest
�wiadomo�� w�asnej warto�ci, ale nie �wiadomo��
labilna i zmienna, lecz stabilna i autentyczna,
opieraj�ca si� na realnym wk�adzie, jaki dajemy
spo�eczno�ci. Wszystko to ma wiele wsp�lnego
z si�� w�asnego JA, o kt�rym dzisiaj tak wiele si�
m�wi.
Aby m�c zaakceptowa� w�asn� niedoskona�o��,
potrzebna jest odwaga. Praktycznie nikt nie posia-
da jej w stopniu wystarczaj�cym. I dlatego w�a�nie
koniecznym jest pobudzanie odwagi, kt�remu
chce s�u�y� w�a�nie ta ksi��ka.
Kto nie zamyka oczu na w�asne niedoskona�o�ci
i w�asne s�abo�ci, b�dzie ceni� bardziej sprawie-
dliwie swego bliskiego, ze wszystkimi jego niedo-
skona�o�ciami, i nie b�dzie mia� potrzeby pomniej-
szania innych, aby czu� si� lepiej.
Odwaga bycia niedoskona�ym porusza wszyst-
kie dziedziny egzystenqi ludzkiej i wszystkie po-
mocne �rodki. R�norodno�� temat�w zaprezen-
towana zosta�a w niniejszym tomiku przez eksper-
t�w r�nych dziedzin. I przy tej okazji chcia�bym
podzi�kowa� wszystkim autorom. Dzi�kuj� poza
tym wydawcy Heinrichowi Graf Waldsteinowi,
kt�ry opublikowa� ksi��eczk� na ten temat i da�
mi bardzo cenne uwagi.
Rudolf KAUSEN
10
Erik Blumenthal
ODWAGA BYCIA
NIEDOSKONA�YM
W NAUCZANIU
�Mamy potrzeb� wiary w doskona�o�� i powin-
ni�my mie� odwag� bycia niedoskona�ymi."
Pani B., dobra matka rodziny, przysz�a kiedy�
do mojego gabinetu: jej po�ycie ma��e�skie by�o
dobre, nawet bardzo dobre, nie by�o te� wi�kszych
problem�w z dzie�mi. Wsp�lnie z m�em mieli
wielu przyjaci� i odnosili sukcesy w pracy zawo-
dowej. Wszystko sz�o tak dobrze, �gdyby tylko
ma�a sze�cioletnia c�reczka nie siusia�a w nocy do
po�cieli". Matka pr�bowa�a wszystkich dost�p-
nych metod, ale nie zdo�a�a rozwi�za� problemu.
Czasami nawet nienawidzi�a swojej c�reczki m�-
wi�c: �Inna c�reczka, kt�ra ma tylko pi�� lat, ju�
od dawna nie moczy po�cieli".
Po rozmowie zrozumia�a, �e powinna w pew-
nym sensie zostawi� ten problem, nie powinna
13
czu� si� odpowiedzialna za wszystko i powinna
pozwoli� dziecku poczu� si� odpowiedzialnym za
swoj� sytuacj�. Otrzyma�a wszystkie praktyczne
uwagi dotycz�ce tego prob...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin