Adaptacja przepustnicy w silnikach VAG
W niektórych "mniejszych" silnikach (1.0-1.4 ccm np. VW Lupo, Polo...) przed właściwą procedurą adaptacji przepustnicy, należy wykasować wcześniej wyuczone wartości zapisane w sterowniku silnika. Robi się to zapisując wartość "0" na "zerowym" kanale adaptacji (00).
Poniżej opisano sposób przeprowadzenia adaptacji nastawnika przepustnicy. Procedura dotyczy
wielu pojazdów VW/AUDI/SEAT/SKODA wyposażonych zarówno w przepustnicę typu Drive-By-Wire
(sterowaną całkowicie elektrycznie) jak też posiadających przepustnicę sterowaną za pomocą
tradycyjnej linki połączonej z pedałem gazu. W tym ostatnim przypadku (gdzie między pedałem gazu i
przepustnicą jest linka), adaptacja przepustnicy może być przeprowadzona pod warunkiem, że pojazd
nie jest wyposażony w zawór regulacji biegu jałowego (ISV). Pojazdy wyposażone w ten zawór nie
posiadają elektrycznych silniczków sterujących pracą przepustnicy.
Z informacji bardziej oczywistych: silniki TDI nie posiadają nawet przepustnicy
Oto wybrane przykłady sytuacji, po których powinno się przeprowadzić omawianą tu procedurę:
-> Akumulator pojazdu został odłączony, ponownie podłączony lub się rozładował.
-> Sterownik silnika został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
-> Zespół przepustnicy został przeczyszczony, wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie
zainstalowany.
-> Pedał przyśpieszenia został wymieniony na nowy lub wymontowany i ponownie zainstalowany.
Aby prawidłowo przeprowadzić procedurę adaptacji przepustnicy, muszą zostać spełnione
następujące warunki:
-> Brak błędów a pamięci sterownika silnika.
-> Napięcie akumulatora przynajmniej 11.5 V
-> Przepustnica w pozycji: "Bieg jałowy" (noga z gazu).
-> Przepustnica czysta!
-> Wyłączone urządzenia elektryczne pobierające dużą ilość energii elektrycznej (ogrzewanie szyb,
foteli, klimatyzacja, oświetlenie zewnętrzne)
-> Temperatura płynu chłodzącego pomiędzy 5 a 95ºC
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z TRADYCYJNĄ LINKĄ GAZU(ale bez zaworu
regulacji biegu jałowego):
Zapłon włączony, silnik nie pracuje!
[Wybór]
[01 - Silnik]
[Bloki pomiarowe - 08]
Wybierz grupę "098" (lub grupę "001" w niektórych pojazdach wyposażonych w sterowniki SIMOS
i Marelli np. silniki ADY i AEE).
[Idź!]
[Przełącz na Nastawy - 04]
Po przełączaniu na Nastawy podstawowe w górnym, prawym polu ekranu pojawi się informacja:
"Adapt. trwa" i rozpocznie się proces adaptacji. Można będzie również usłyszeć pracę przepustnicy i
zauważyć jak zmieniają się pewne wartości wyświetlane przez program VAG-COM.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym można
ponownie przełączyć na :
...i gotowe.
PODCZAS WYKONYWANIA POWYŻSZEJ PROCEDURY NIE WOLNO DOTYKAĆ PEDAŁU GAZU I SILNIK NIE
MOŻE BYĆ URUCHOMIONY.
________________________________________
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW(Sprawdź czy
komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-1281 - informacja widoczna w lewym,
górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w których sterownik
silnika wykorzystuje KWP-1281 ( rok prod. 2000 + ): Golf / GTi / Bora / Jetta / Nowy Beetle / Audi TT
1.8 T
Wybierz grupę "060".
PROCEDURA ADAPTACJI PRZEPUSTNICY W POJAZDACH Z PRZEPUSTNICĄ DBW (protokół KWP-
2000)(Sprawdź czy komunikacja z silnikiem jest realizowana przez protokół KWP-2000 - informacja
widoczna w lewym, górnym rogu ekranu "Odczyt z sterownika"). Niektóre przykłady pojazdów, w
których sterownik silnika wykorzystuje KWP-2000 ( rok prod. 2002 + ): / A4 / Passat / Touareg.
[Nastawy podst. - 04]
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF. Kliknij przycisk:
[ON/OFF/Dalej]
Powinien pojawić się komunikat: Nastawy podstawowe: ON.
System należy pozostawić w nastawach podstawowych przez około 30 sekund, po czym ponownie
kliknąć:
[ON/OFF/Dalej] wyłączając w ten sposób Nastawy podstawowe.
Na górze ekranu powinna pojawić się informacja: Nastawy podstawowe: OFF
[Gotowe, powrót]
dareklipi