Zofia Ratajczak - Elementy psychologii pracy - Skrybt.txt

(307 KB) Pobierz
Redaktor serii: Psychologia
Zofia Ratajczak
Recenzent
Adam Bida
Redaktor
Ma�gorzata Pog��dek
Redaktor techniczny
Alicja Zaj�czkowska
Korektor
Lukrecja Wawrzyczek
Copyright � 1991
by Uniwersytet �l�ski
Wszelkie prawa zastrze�one

7')
Wydawca
Uniwersytet �l�ski
ul. Bankowa 14, 40-007 Katowice
Wydanie I. Nak�ad: 500 + 30 cgz. Ark. druk. 11,75. Ark. wyd.
11,75. Przekazano do drukami w lutym 1991 r. Podpisano do
druku i druk uko�czono w listopadzie 1991 r. Papier offset, kl.

ISSN 0239-6432

TRESC
Wst�p     .    .	    .	5
f
 ROZDZIA� I
pracyf*Uwagi o jej rozwoju i stanie aktualnym ;:$'.    .    .	9
O kszta�towaniu si� zapotrzebowania na psychologi� pracy		11
Okres   �naukowego   zarz�dzania"		11
Okres    �stosunk�w    mi�dzyludzkich"		14
Okres   �zhumanizowanej   organizacji"		16
/      Koncepcja �wzbogacania zada� pracy"		21
Kr�tki  zarys  historii  psychologii  pracy		24
Pocz�tki psychologii pracy za granic�		24
Psychologia   pracy   w   Polsce		26
'     �	O znaczeniu teorii czynno�ci i teorii sytuacji T. Toraaszewskiego dla rozwoju
i"  \        polskiej   psychologii   pracy		33
i	ROZDZIA� II
^^Czlowick w �rodowisku pracy		36
Charakterystyka cz�owieka jako elementu wyr�nionego sytuacji (subiektywne wa-
n        runki wykonywania pracy � dyspozycje)		41
j j      Mo�liwo�ci   cz�owieka		42
Zdolno�ci i uzdolnienia zawodowe		47
Zainteresowanie  prac�		50
Poj�cie przydatno�ci do pracy i zawodu jako podstawa doboru zawodowego .	53
A    Motywacja do pracy		54
 v      G��wne teorie motywacji do pracy		55
 G��wne mechanizmy motywacji do pracy o charakterze zinstytucjonalizowanym .	65
 Zwi�zek mi�dzy mo�liwo�ciami cz�owieka i motywacj� do pracy ....	69
 ROZDZIA� III

Wi�zi  poziome (procesy grupowe)		85
Komunikacja i jej znaczenie w utrzymywaniu efektywno�ci i zapewnianiu bez-
piecze�stwa    pracy		89
Konflikty mi�dzy lud�mi. Przyczyny i sposoby ich rozwi�zywania ....	94
-W. -�Klimat   psychologiczny   w   miejscu   pracy		99
Fizyczne �rodowisko pracy i jego adekwatno�� funkcjonalna		101
Charakterystyka technicznych i organizacyjnych warunk�w pracy � wymaga�
t             otoczenia		105
;'   .     Adekwatno��  funkcjonalna  warunk�w  pracy		109
'     ' Przyczyny i konskwencje zak��ce� adekwatno�ci funkcjonalnej warunk�w pracy .	115
v->'   Diagnoza nieadekwatno�ci funkcjonalnej warunk�w pracy		118
Optymalizacja   warunk�w   pracy		122
ROZDZIA� IV
Cz�owiek wobec zagro�e� zdrowia i �ycia w �rodowisku pracy ...	126
O strategiach radzenia sobie w sytuacjach trudnych		128
Radzenie  sobie jako  tw�rcze rozwi�zywanie problem�w		133
Patologiczne   sposoby  radzenia   sobie		136
Psychologiczne koszty aktywno�ci cz�owieka w sytuacjach trudnych ....	140
ROZDZIA� V
Podmiotowo�� cz�owieka w pracy		147
.�- Poczucie sprawstwa w pracy zawodowej		148
�wiadomo�� uczestnictwa w spo�ecznym systemie przedsi�biorstwa .     .     .     .	152
Podmiotowo�� cz�owieka a kszta�towanie warunk�w pracy		157
ROZDZIA� VI
Psychologia  pracy jako system dzia�a�	    .	163
Dzia�ania   profilaktyczne		164
Poradnictwo zawodowe i doradztwo organizacyjne w sytuacji zmian i przeobra�e�
gospodarczych		167
O trzech koncepcjach poradnictwa		171
Doradztwo   organizacyjne	;..	174
Zako�czenie		175
Bibliografia	\	   \	178

f

Wst�p
    Psychologia pracy Jest obecnie obszerne dziedzin� wiedzy  nauko-
wej i zastosowa� praktycznych. Coraz wyra�niej przenika ona do  in-
nych dyscyplin stosowanych, jak ekonomia, ergonomie, ekologia,a tak-
ggjj^oedycync^pracy.� To przenikanie znalaz�o wyraz w   ukszta�towaniu
si� nowych, pogranicznych dyscyplin psychologicznych, np.^psycholo-j
?^^"^S^^SS^t^SfeifeSMftCflon^f^nf^ a takze medycznej psy-
chologii pracy, zajmuj�cej si� zagadnieniami ochrony zdrowia pra-
cownik�w. Ka�da z wymienionych nowych dyscyplin stosowanych zajmuje
Si� problemasi cz�owieka pracuj�cego, wykorzystuj�c zar�wno wyniki.
Jak i metody bada� wypracowane w ranach psychologii pracy. Trzeba
r�wnie� doda�, �e rozw�j psychologii pracy Jest �ci�le uwarunkowany
rozwojem psychologii jako nauki o cz�owieku aktywnym i �wiadomy*,
st�d nowe koncepcje psychologiczne, zajmuj�ce si� problematyka cz�o-
wieka aktywnego znajduj� swoje konkretyzacj� w�a�nie w praktyce od-
nosz�cej si� do pracy. Ma ona najcz�ciej charakter zinstytucjona-
lizowany, stanowi�c zar�wno fizyczne. Jak i spo�eczne �rodowisko cz�o-
wieka.
Niniejszy skrypt na na celu zapoznanie student�w trzeciego  roku

podana Jednak w spos�b umo�liwiaj�cy studentom dokonanie wyboru spe-
cjalizacji psychologicznej-w spos�b bardziej przemy�lany,   a  tych
spo�r�d nich, kt�rzy wybior� inne specjalno�ci, wyczulaj�cy na bo-
gactwo problem�w, kt�rych - Jako wchodz�cych w obr�b psychologii pra-
cy  -  nie spos�b rozwi�za� bez udzia�u psycholog�w  wychowawczych
czy klinicznych (problematyka poradnictwa  wychowawczo-zawodowego,
psychoterapia dla ludzi normalnie funkcjonuj�cych w pracy itp.).
    Skrypt sk�ada si� z sze�ciu rozdzia��w. Pierwszy z nich traktuje
o problematyce psychologii pracy z perspektywy historycznej. Chodzi-
�o tu o ilustracj� tezy, �e - podobnie jak inne dyscypliny stosowa-
ne - psychologia pracy rozwija�a si� zgodnie z logik� rozwoju psy-
chologii Jako nauki oraz zgodnie ze wzrostem zapotrzebowania na kon-
kretne us�ugi psychologiczne, Jakich oczekiwali przedstawiciele prak-
tyki przemys�owej.
    W rozdziale drugim om�wiono zagadnienia zwi�zane z cz�owiekiem
Jako wykonawc� pracy, kt�ry wykazuje okre�lone kompetencje, b�d�ce
wynikiem uczenia si�, nabywania wprawy i do�wiadczenia, a tak�e go-
towo�� przekazywania swoich umiej�tno�ci oraz �wiadczenia us�ug na
korzy�� instytucji. Mowa wi�c w tym rozdziale o zdolno�ciach i za-
interesowaniach cz�owieka, o Jego przydatno�ci do pracy z Jednej
strony oraz o jego ch�ci do pracy, czyli motywacji - z drugiej.
    Aktywno�� cz�owieka nie ujawnia si� w pr�ni i zale�y nie tylko
od Jego cech i w�a�ciwo�ci, zwanych subiektywnymi warunkami wykony-
wania pracy, lecz r�wnie� od warunk�w obiektywnych, dlatego rozdzia�
trzeci po�wi�cono zagadnieniom zwi�zanym z fizycznym i spo�ecznyn
�rodowiskiem pracy. To �rodowisko r�wnie� nie Jest wyizolowane lecz
wchodzi w interakcje z otoczeniem zewn�trznym, z instytucjami apo-
�ecznyni, grupami nacisku, lokalnymi w�adzami itp., a tak�e ze �ro-
dowiskiem rodzinnym pracownika. Te zagadnienia, cho� wa�ne - zosta-
    
    W rozdziale czwarty* zaj�to si� problematyk� radzenia sobie w
sytuacjach trudnych, gdy cz�owiek spostrzega, �e al�dzy Jego ?ozll-
wo�ciaml a warunkaai otoczenia rodzi si� dyshanaonia, kiedy nast�-
puje zak��cenie r�wnowagi, prowadz�ce do zaburze� zachowania b�d�
do pogorszenia samopoczucia cz�owieka w pracy.
     Zrozumienie natury tych zak��ce� pozwala sprecyzowa� praktyczne
zadania psycholog�w. Formu�owanie owych zada� powinno jednak prze-
biega� zgodnie z humanistyczne koncepcj� u�yteczno�ci wiedzy psycho-
logicznej. Oznacza to, �e psychologowie powinni jasno u�wiadomi� so-
bie fakt podmiotowo�ci cz�owieka w pracy, a wi�c znale�� odpowied�
na pytanie: Oek on Jako pracownik widzi znaczenie swojej pracy i
Jak J� ocenia w kontek�cie w�asnego rozwoju? Zagadnienia zwi�zane z
podmiotowo�ci� cz�owieka w pracy zosta�y om�wione w platyn rozdzia-
le skryptu. Dwa s� filary, na kt�rych wspiera si� owa podmiotowo��
pracownika: w pracy zawodowej - poczucie, �e wyniki jego pracy za-
le�� od niego, oraz poczucie uczestnictwa w sprawach wykraczaj�cych
poza Jego bezpo�rednia obowi�zki zawodowe. Aspiracje zwi�zane z po-
szerzaniem w�asnego wp�ywu i kontroli nad otoczeniem realizowane s�
za po�rednictwem organizacji samorz�dowych w zak�adzie pracy.
    Ostatni rozdzia� skryptu zawiera rozwa�ania dotycz�ce dzia�alno-
�ci praktycznej psycholog�w pracy. Przedstawiono koncepcj� szeroko
poj�tej profilaktyki psychologicznej, czyli takich dzia�a�, kt�re
zapobiega�yby powstawaniu owych stan�w dysharnonii, zak��caj�cych
normalne funkcjonowanie cz�owieka w pracy, oraz koncepcj�, szeroko
rozumianego poradnictwa udzielanego pracownikom. Mo�e ono dotyczy�
spraw �ci�le zwi�zanych z aktywno�ci� zawodowe, � przekwalifikowywa-
nlem si�, przechodzeniem do innej pracy itp., no�e te� przybiera�
formy poradnictwo �yciowego z wykorzystaniem technik psychoterapeu-
tycznych. Wspomniano tak�e o doradztwie organizacyjny*), kt�re Jest
U�yteczna technika. wsoonaaalaca kadr� kinrnmniczA w 1A1 zmannnlnch
    
     Lektura skryptu powinna ukierunkowa� dalsze zainteresowania stu-
dent on psychologii, pozwalaj�c im zrozumie� fakt, �e w praktyce wie-
le no�na zmieni� i ze zmienia� warto, i
    Psychologowie mog� zmieni� w�asne sposoby uprawiania zawodu,w��-
cza� si� w nurt aktywno�ci zwi�zanej z prywatyzacj� gospodarki, prze-
kszta�ceniami w�asno�ciowymi, budow� gospodarki rynkowej, oddzia�u-
j�c na pracownik�w, ich postawy i zachowania w trudnym okresie prze-
obra�e�. Pomoc w tworzeniu technik partycypacyjnych  u�atwiaj�cych
proces przyswajania zmian by�aby tu nieoceniona. Jednocze�nie w sy-
tuacji rosn�cych zagro�e� Cbezrobocie, relatywne obni�anie si� p�ac,
poziomu korzystania ze �wiadcze� socjalnych i urz�dze�  rekreacyj-
nych ) nale�a�oby wzmacnia� postawy i zachowania obronne, pozwalaj�- *
ce chroni� zdrowie i �ycie pracownik�w, a nie nara�a� na owe zagro-
�enia.
    Wa�ne domen� pracy psycholog�w w obecnych czasach by�aby pomoc w
budowaniu zr�b�w prawdziwej demokracji przemys�owej, kt�ra w gos-
podarce sprywatyzowanej Jest nawet wa�niejsza ni� w uspo�ecznionej.
W takiej demokracji ro�nie znaczenie klimatu spo�ecznego, respekto-
wania zasad lojalno�ci, uczciwych zasad gry interes�w*oraz zaufania
w relacjach interpersonalnych. W tym tak�e mo�e i powinna pomaga�,
wsp�czesna psychologia, dysponuj�ca konkretnymi wynikami bada� nad
rol� zaufania w komunikacji mi�dzy ludimi w rozwi�zywaniu konflik-
t�w oraz we wprowadzaniu innowacji.
   
ROZDZIA� I
            Psychologia ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin