filozofia (2).doc

(127 KB) Pobierz
Filozofia a nauki realne:
Filozofia a nauki realne:

I.                    Filozofia jest służebnicą nauk realnych

 

·         Jest analizą wypowiedzi, przesłanek i metod nauk realnych

·         Jest analiza logiczną, teorią nauki i badaniem jej podstaw

 

II.                  Filozofia przyjmuje jako złożenie wyniki nauk realnych i przetwarza je w syntezę

 

·         Formułuje „naukowy obraz świata”

 

III.               Filozofia jest autonomiczna w stosunku do nauk realnych i ich metod.

 

·         Formułuje warunki możliwości doświadczenia w ogóle

 

                                             Po co filozofia?

 

Zarzuty formułowane pod adresem filozofii:

 

·         Jest w swej treści „za mądra” i dotyczy wiedzy o mgliście zarysowanym przedmiocie.

·         Nie jest nauką i nie robi postępów.

·         Refleksja filozoficzna zdaje się niczego nie rozstrzygać.

·         Jest nadmiernie abstrakcyjna i spekulatywna.

·         Jest niebezpieczna, bo wspiera ducha niezależności i podkopuje ustalony porządek społeczny.

·         Istniejące systemy filozoficzne wzajemnie sobie przeczą.

·         Brak dowodu na to, że potrafi rozwiązać egzystencjalne problemy człowieka.

 

       Czy warto studiować filozofię?

 

   Argumenty przemawiające za filozofią:

 

·         Wzbogaca człowieka o wiedzę wykraczającą poza ustalenia nauk szczegółowych.

·         Daje syntezę i całościowe spojrzenie na świat i człowieka.

·         Odkrywa i pomaga w zrozumieniu sensu istnienia człowieka i świata.

·         Zmniejsza dogmatyczną pewność siebie.

·         Jako wiedza oparta na rozumie jest podstawą dialogu między ludźmi.

·         Rozjaśnia pytania, które rodzą się w obliczu życiowych wyborów.

·         Jest swoistą terapią na całe współczesne zamieszanie.

·         Zaspokaja potrzebę bycia wykształconym i kulturalnym.

 

Pytania do rozstrzygnięcia:

 

·         Czy można uciec od filozofii?

·         Czy lepiej uprawiać filozofię (filozofując), czy też ją studiować?

·         Czy istnieje tylko jedna filozofia?

·         Czy zadaniem filozofii ma być wzniesienie życia na wyższy poziom świadomości?

·         Jakie mamy prawo do wstrząsania ugruntowanymi przekonaniami innych?

·          

 

Filozofia a religia

 

Mówi się o religiach: prymitywnych, kulturowych, narodowych, monoteistycznych, panteistycznych, animistycznych, fetyszystycznych a nawet ateistycznych.

Często bywają wyodrębniane oddzielnie religie oparte na świętej księdze, czyli na objawieniu.

 

Można wyróżnić religie: autorytarne, humanistyczne (buddyzm, wiara Jezusa z Nazaretu, socjalizm utopijny XIX w., psychoanaliza Freuda, poglądy Alberta Schweitzera. łączy je podobny wzór ideowy – ideał człowieka i wiara w jego potencjał rozwojowy.

 

Przykłady określeń religii:

 

„Religia to zbiorowy kult w ramach określonej wspólnoty”.

„Religia to wierzenia, że istnieją bóstwa i mają związki ze światem”.

„Religia jest sposobem ludzkiego istnienia na zasadzie stosunku do podstawy sensu”.

„Religia to właściwy pewnej grupie ludzi system myślowy i etyczny, który dostarcza jednostkom ramy orientacyjnej oraz przedmiotu, w który mogą wierzyć”.

 

„Religia jest systemem powiązanych ze sobą wierzeń i praktyk religijnych odnoszących się do rzeczy świętych”.

 

Wzajemne relacje religii i filozofii w ujęciu historycznym:

I.                    Religia i filozofia nie mają ze sobą nic wspólnego:

·         Każda z nich ma swą własną prawdę i własne problemy.

(Według neopozytywizmu wypowiedzi religii są pozbawione znaczenia pod względem naukowym).

II.                 Między religią a filozofią istnieje sprzeczność:

Wiara ostaje się wbrew rozumowi i odrzuca filozofię:

- „Czyż nie uczynił Bóg głupstwem mądrości   świata? (1 Kor 1,20).

-        „Credo guia absurdum” („Wierzę, ponieważ jest to niedorzeczne”. (Tertulian).

-        „Rozum to nierządnica szatana”(M.Luter).

-        „Wiara to egzystencjalne trwaie w obliczu absolutnego boskiego paradoksu”. (S. Kierkegaard).

 

Filozofia próbuje zdemaskować religię jako coś sprzecznego z rozumem:

-        „Bóg jest to rzutowana w zaświaty miłość międzyludzka” (L. Feuerbach).

-        „Religia to opium dla ludu”. (K. Marks).

-        „Śmierć Boga czyni możliwym nadczłowieka”.(F. Nietzsche).

-        „Religia jako stosunek między jaźnią a nadjaźnią jest projekcją stosunku dziecka do ojca”.(Z. Freud).

III.              Religia i filozofia stanowią jedność:

 

Filozofia chrześcijańska stoi pod znakiem zasady: - „Credo ut intelligam” („Wierze aby zrozumieć”). (św. Augustyn).

-        „Fides querens intellectum” („Wiara szuka zrozumienia”). (św. Anzelm).

 

      Filozofia próbuje zredukować religię do filozofii i uzasadnić ją metoda wiedzy rozumowej:

-        „Religia w granicach samego tylko rozumu”. (I. Kant).

 

IV.              Religia i filozofia stanowią różne, ale odniesione do siebie wzajemnie płaszczyzny sensu:

 

Stanowisko św. Tomasza z Akwinu (1225-1274):

(stworzony) ludzki rozum i objawienie (pochodzące od Boga) nie mogą być ze sobą sprzeczne, ponieważ mają jednakowe pochodzenie.

 

Metafizyka

 

Problematyka metafizyczna:

 

I.                    Zagadnienia zmierzające do wyjaśnienia aparatu pojęciowego, którym operuje się w filozofii i życiu codziennym:

-          Definicje pojęć, np.: rzecz, ciało, cecha, stosunek.

-          Analiza pojęć, np.: substancja, byt rzeczywisty, byt pomyślany, związek przyczynowy, cel, przestrzeń, czas itp.

 

II.                  Zagadnienia dotyczące sposobu istnienia przyrody:

-          Metody poznania rzeczywistości (aprioryczna czy też empiryczna).

-          Platon - skrajny realizm pojęciowy.

-          Arystoteles – realizm umiarkowany.

-          Idealizm metafizyczny: idealizm subiektywny (Georg Berkeley) i idealizm obiektywny (Georg Wilhelm Hegel) przyroda to korelat tworu, tj. ducha obiektywnego.

 

III.              Zagadnienia dotyczące określenia substancji i struktury świata:

-          problemu determinizmuindeterminizmu.

-          dualizm, materializm, spirytualizm i monizm.

IV.               Zagadnienia wobec wierzeń religijnych i rozważań etycznych:

-          zagadnienie Boga i zagadnienie nieśmiertelności duszy.

-          dowody na istnienie Boga: dowód ontologiczny, dowód kosmologiczny,  dowód fizyko-teleologiczny.

 

Problem relacji umysł - ciało

 

Jaka jest istota umysłu oraz ciała?

Jaka zachodzi między nimi relacja?

Czy człowiek to tylko ciało?

Czy możemy go w pełni określić w kategoriach czysto fizycznych?

 

Demokryt - dusza to skupisko atomów.

 

Platon – nieśmiertelna dusza wciela się w różne ciała ludzi i zwierząt (reinkarnacja).

 

Arystoteles – dusza to forma ciała. Trzy szczeble duszy: dusza rozumna właściwą człowiekowi; dusza zmysłowa wspólna człowiekowi i zwierzętom oraz dusza wegetatywna, obecna również u roślin.

 

Tomizm - dusza jest tworzona wraz z poczynającym się człowiekiem i jako forma jest ściśle związana z ciałem, ale oddziela się od niego po śmierci.

 

 

Współczesna psychologia i neurofizjologia - zastąpiono pojęcie duszy przez pojęcie psychiki. Jeżeli przyjmiemy, że termin „umysł” oznacza: „to, w czym zachodzą procesy psychiczne” lub „to, co posiada stany umysłowe”, wówczas można powiedzieć, że umysł to mózg.

 

Naturalizm filozoficzny: (przyjmuje postać różnych wersji materializmu).

 

Ważniejsze materialistyczne filozofie umysłu w XX wieku:

 

I.    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin