Umiejętności kierownicze
Główne dziedziny zarządzania i ich części składowe:
Planowanie:
-gromadzenie informacji
-prognozowanie
-programowanie
-bilansowanie
-pomoc informatyczna i medyczna
Organizowanie:
-grupowanie czynności
-przydzielanie zadań
-kształtowanie więzi
-delegowanie
-dobór pracowników
Motywowanie:
-wyznaczanie zadań
-wyznaczanie wynagrodzeń
-ocena i rozwój
-wykorzystywanie motywacji pozapłacowej
-proces adaptacji
Kontrolowanie:
-identyfikacja celów
-kontrola wykonywanych zadań
-kontrola przez system finansowy (kontrola bilansów)
Kategorie pracowników w przedsiębiorstwie wg G. Odiorno:
1. gwiazdorzy (5 %): inicjują zmiany, bardzo zaangażowani, twórczy, kreatywni
2. konie pociągowe (45 %): wykonują prace zlecone przez gwiazdorów, rzetelne, sumienne, odpowiedzialne, dobrzy specjaliści
3. przeciętni (25 %): pracują minimum wysiłku, poniżej swoich możliwości, trzeba ich motywować
4. sportowcy (10 %): pracują akcyjnie, najlepiej pracują gdy szykują się podwyżki
5. uczniowie (10 %): dopiero przyszli do organizacji, poznają czynności i pracę
6. pniaki (5 %): nie można od nich nic wyegzekwować, nic im się nie chce, są to najczęściej osoby przed emeryturą
Czynności w firmie:
I identyfikacja do kategorii
II przydzielenie zadań, motywowanie i kontrola
III pociągnięcie wyżej
Rozkład portfolio personalnego:
Umiejętności kierownicze:
- techniczne: umiejętność posługiwania się narzędziami, metodami, technologią w określonej specjalności
- społeczne: umiejętność rozumienia, współpracy i motywowania ludzi
- koncepcyjne (strategiczne): umiejętność koordynowania i integrowania wszystkich interesów i działań organizacji
Role kierownicze wg Mintzberga:
Osobowościowe cechy skutecznych kierowników:
Władza i przywództwo w organizacji:
WŁADZA: możliwość zmiany zachowań lub postaw innych zgodnie z wolą kierującego, obejmuje cechy osobiste lub zajmowana pozycję co może być podstawą potencjalnego wpływu przywódcy
WPŁYW: wyraża się w modyfikacji postępowania lub postawy podwładnego jako reakcji na postępowanie przywódcy
Źródła władzy:
Cechy skutecznych kierowników:
Ø są wrażliwi na źródło swojej władzy i troszczą się o to by działania były zgodne z oczekiwaniami innych.
Ø rozumieją 6 podstaw władzy i z której z nich korzystać w różnych sytuacjach w odniesieniu do różnych osób
Ø mają świadomość tego że wszystkie podstawy władzy wykazują zalety władzy
Ø mają osobiste cele zawodowe pozwalające im na rozszerzanie władzy
Ø tonują władzę swoją dojrzałością i opanowaniem. Unikają impulsywnego czy egoistycznego jej demonstrowania
Ø rozumieją że władza jest konieczna aby doprowadzić do zamierzonych skutków i aby osiągnąć cele muszą skutecznie wpływać na zachowanie innych
Teorie kierowania:
Cechy kierownika przywódcy: (teorie cech Davisa)
Czynniki osobowościowe i sytuacyjne (teoria sytuacyjna):
Elementy składające się na sytuację kierowania:
FIEDLER:
-sposób stawiania zadań pracownikom
-atmosfera pracy
-zakres władzy i autorytetu menedzera
HALAL:
-rodzaj zadań realizowanych przez pracowników
-czynniki motywujące pracowników do pracy
HERSEY i BLANCHARD:
-zdolności pracowników
-stopień zaangażowania pracowników w pracę
VETTON:
-sposób rozwiązywania problemów przez pracowników
Uwarunkowania wyboru stylu kierowania:
Klasyfikacja stylów kierowania:
I sposób podejmowania decyzji przez menedżera:
Styl kierowania: sposób oddziaływania przełożonego na podwładnego w taki sposób aby zachował się on zgodnie z wolą przełożonego.
Określony styl kierowania jest realizowany w trakcie bezpośrednich kontaktów przełożonego z podwładnymi.
Autokrata:
-świat dzieli na tych co podejmują decyzje i tych którzy je wykonują
-koncentruje wszystkie decyzje w swoim ręku, nie pozostawia pracownikom żadnego marginesu swobody
-blokuje wszystkie informacje z zewnątrz, niechętnie przyjmuje przejawy inicjatywy pracowników
-oddziałuje za pomocą kar, rządy twardej ręki
-mówi: Ja zrobiłem, Ja zdecydowałem
Demokrata:
-zasięga opinii pracowników
-pozostawia dużą swobodę działania i decydowania pracownikom
-przejawia zainteresowanie sprawami osobistymi pracowników
-stwarza warunki do przejawiania inicjatywy
-stwarza dobry klimat i chęć współdziałania
-mówi: MY zrobiliśmy, My zdecydowaliśmy
Liberalny (nie uczestniczący):
-zachowuje się w sposób bierny
-ogranicza się do podania polecenia
-unika oceniania pracowników
-nie uczestniczy w pracach grupy
-jest reprezentantem zespołu na zewnątrz
-mówi: Oni zrobili, Oni zdecydowali
II sposób traktowania pracy przez pracowników (Mc Gregora):
-styl kierowania typu X
-styl kierowania typu Y
Teoria X:
Człowiek:
-nie lubi pracy, jest ona dla niego ciężarem
-stara się unikać pracy oraz uzyskać maksymalne efekty przy minimum wysiłku
-pracuje gdy jest zmuszony karami i strachem
-nie chce wykazywać inicjatywy
-woli być kierowany, nie lubi zaangażowania
Teoria Y:
-lubi pracować i praca jest mu potrzebna do życia
-woli samokierowanie i samokontrolę
-lubi podejmować inicjatywę
-woli być motywowany pozytywnie (nagrody, pochwały, awanse)
-lubi mieć margines swobody
III nastawienie menedżera na ludzi i zadania (Blake i Monton):
-bierny (1,1)= 1 –nastawienie na ludzi (oś Y); 1 –nastawienie na zadania (oś X)
-demokratyczny (9,1)
-kompromisowy (5,5)-autokratyczny (1,9)
-przywódczy (9,9)
-misjonarz (wysokie nastawienie na pracownika, niskie na zadania, niska efektywność)
-kompromista (wysokie na ludzi, wysokie na zadania, niska efektywność)
-dezerter (niskie na ludzi, niskie na zadania, niska efektywność)
-autokrata (niskie na ludzi, wysokie na zadania, niska efektywność)
-towarzyski (wysokie na ludzi, niskie na zadania, niska efektywność)
-zintegrowany (wysokie na ludzi, wysokie na zadania, wysoka efektywność)
-separujący się (niskie na ludzi, niskie na zadania, niska efektywność)
-poświęcający się (niskie na ludzi, wysokie na zadania, wysoka efektywność)
-rozwojowiec (wysokie na ludzi, niskie na zadania, wysoka efektywność)
-administrator (wysokie na ludzi, wysokie na zadania, wysoka efektywność)
-biurokrata (niskie na ludzi, niskie na zadania, wysoka efektywność)
-życzliwy autokrata (niskie na ludzi, wysokie na zadania, wysoka efektywność)
Dezerter: postrzegany jako uciekający od kierowania, niezaangażowany w pracę, wiele problemów które powinien rozwiązać bądź nie rozwiązuje wcale bądź przekazuje innym.
Biurokrata: przywiązuje wagą do formalnych procedur i kontroli podległego mu personelu, oceniany jako sumienny, skrupulatny, może osiągać niezłe wyniki działania.
Autokrata: dążący za wszelką cenę do wykonania zadania, oceniany jako nie mający zaufania do ludzi, apodyktyczny, nieżyczliwy, trudno mu uzyskać dobre rezultaty, zły klimat wewnątrz kierowniczego zespołu.
Życzliwy autokrata: stara się realizować zadania nie zrażając sobie ludzi, traktuje ludzi instrumentalnie ale w miarę im ufa, pozostawia samodzielność działania. Może mieć dobre wyniki nawet przy ambitnych zadaniach.
Misjonarz: zapewnienie jak najlepszych stosunków międzyludzkich, odbierany jako miły ale nieskuteczny , nie umiejący stawiać zadań i ich egzekwować.
Rozwojowiec: uważany za człowieka ufnego, chętnie delegującego uprawnienia na podwładnych, dba o ich rozwój, osiąga sukcesy tym większe im większe jest zintegrowanie zespołu pracowniczego.
Kompromista: bardzo podatny na wpływ otoczenia, lubi zgadzać się ze wszystkimi i zawsze, koncentruje się na rozwiązaniu zadań bieżących pomijając te o dłuższym horyzoncie czasowym.
Administrator: (najlepszy) stawia wysokie wymagania sobie i podwładnym, kładzie nacisk na pracę zespołową i potrafi skutecznie dobierać bodźce co zapewnia mu skuteczność w ich realizacji.
Style przywództwa Blanchard’a:
-delegacja (D1, nastawienie na ludzi i na zadania rzadkie)
-partycypacja (D2, nastawienie na ludzi częste, na zadania rzadsze)
-przekazywanie (D3, nastawienie na ludzi częste, na zadania częstsze)
-rozkazywanie (D4, nastawienie na ludzi rzadkie, na zadania częste)
D – stopień dojrzałości członków grupy.
Im niższy stopień dojrzałości grupy tym bardziej efektywniejszy jest styl rozkazywania (teorie nastawione na zadania, mało na ludzi).
BUDOWANIE ZESPOŁU
Role zespołowe w modelu Belbina:
Realizator:-stabilny, konsekwentny, introwertyczny (zorientowany wewnętrznie, na siebie)
-przekształca cel zespołu w konkretne zadania dla poszczególnych członków
-chętnie tworzy procedury działania, podejmuje decyzje dotyczące organizacji pracy
-stara się być dobrym wykonawcą i organizatorem
-słucha również poleceń innych
-stara się być sumienny i dokładny
-wyróżnia się ciężką pracą i wytrwałością
Koordynator:
-stabilny, dominujący, ekstrawertyczny (zorientowany zewnętrznie, na ludzi)
-kieruje, koordynuje, stara się wykorzystać mocne strony poszczególnych członków zespołu
-dobry mówca i słuchacz, dba o prestiż i szacunek
-jest zorientowany na cel
-stara się interweniować tylko w sytuacjach krytycznych
Lokomotywa:
-niespokojny, dominujący, ekstrawertyczny
-często staje się rzeczywistym przywódcą gdy kierownik nie spełnia funkcji
-chętnie nadaje kształt wysiłkom zespołowym, sprowadza działania do wykonalnego kształtu
-pełen energii, emocjonalny
-impulsywny co wiąże się z silną potrzebą osiągnięć
-gdy zespół ma dobrego koordynatora jego skuteczność jest ograniczona
Myśliciel:
-chetnie dominuje, ważne są dla niego wysokie kwalifikacje
-najczęściej introwertyczny
-często innowacyjny, błyskotliwy, skoncentrowany na problemach
-czuły na pochwały i uwagi, łatwo go urazić
-preferuje pracę indywidualną, niezależną oraz intensywne myślenie, przez co może nie dostrzegać rzeczywistych uwarunkowań sytuacji i okazji
Krytyk wartościujący:
-stabilny, introwertyczny, o wysokich kwalifikacjach
-poważny, chłodno rozważa i analizuje informacje oraz nowe pomysły
-raczej krytykuje niż zgłasza własne pomysły
-może być bardzo cenny przy wartościowaniu wariantów decyzji
...
musi22