Pytania omawiane na ćwiczeniach i dodatkowe
Pytanie z danych tematów będą się ukazywać po kolejnych ćwiczeniach.
1. Zaokrąglij liczby do jednej dziesiętnej:
4,35 28,25
17,249 17,39
17,2009 12,2501
0,1445 2,1445
34,95 0,97
2. W pewnym gnieździe sikory modrej było 9 samic i 6 samców
1. Jaka była proporcja samców?
2. Jaki to procent?
3. Jaki był stosunek liczby ♀ do ♂?
4. A stosunek liczby ♂ do ♀?
3. Badano 10 gniazd sikory bogatki i stwierdzono następujące liczby piskląt opuszczających
gniazdo (wylotów):
9, 0, 1, 4, 4, 4, 9, 16, 1, 4.
1. Dla tego szeregu oblicz średnią arytmetyczną, medianę, wartość modalną. Przedstaw ten szereg graficznie zaznaczając na nim te trzy miary tendencji centralnej.
2. Dokonaj transformacji powyższego szeregu przez pierwiastkowanie i tak transformowany szereg także przedstaw graficznie.
3. Dla danych transformowanych oblicz średnią arytmetyczną. Dokonaj transformacji danych w odwrotnym kierunku i porównaj ja ze średnią z danych oryginalnych. Dodaj komentarz.
4. W jakiej skali podane są liczby wylotów?
4. Czy można zamienić pomiary w skali:
1. interwałowej na nominalna dychotomiczną?
2. nominalnej na porządkową?
3. nominalnej na interwałową?
4. interwałowej na porządkową?
5. Trzech różnych ornitologów przeprowadziło obserwacje odpowiednio 8, 10 i 13 gniazd
sikory bogatki w różnych oddziałach tego samego lasu w celu określenia liczby piskląt
opuszczających gniazdo. Otrzymali następujące wyniki:
1-szy: 1, 4, 0, 7, 5, 12, 10, 6;
2-gi: 11, 2, 5, 3, 0, 9, 7, 13, 10, 6;
3-ci: 10, 8, 3, 0, 7, 12, 4, 9, 11, 8, 6, 2, 10.
Oblicz średnią liczbę podlotów dla każdej próby oddzielnie, a następnie dla wszystkich pomiarów. Podaj, której średniej użyjesz dla tych obliczeń.
6. W 6 kolejnych latach mierzono współczynnik reprodukcji netto (R) jednego z gatunków modraszków żyjących na podkrakowskich łąkach i uzyskano następujące współczynniki:
2, 1, 1/2, 8, 1/4, 1/2.
Podaj nazwę średniej, którą tu zastosujesz, oblicz tę średnią i medianę.
Czy wielkość populacji zmieniła się po 6-ciu latach?
7. Co dzieje się ze średnią z próby z populacji generalnej jeżeli zwiększamy liczbę pomiarów:
1. rośnie
2. maleje
3. jest obciążonym estymatorem
4. zbliża się do średniej dla populacji generalnej
8. Rozkład długości obwodu bicepsa studentów polonistyki
1. Jak nazwa się powyższy sposób przedstawienia pomiarów?
2. Czego brak na osi X?
3. Podaj środek i granice rzeczywiste pierwszego przedziału
4. Z jaką dokładnością mierzono bicepsy?
Na powyższym wykresie na osi Y mamy:
a) rozkład obwodu bicepsa dłuższy od liczby wyznaczającej początek przedziału,
b) liczebność pomiarów w danym przedziale,
c) proporcje obwodu bicepsa dłuższe od liczby wyznaczającej początek przedziału,
d) częstość pomiarów w danym przedziale.
...
TasartirIreth