oost.doc

(2221 KB) Pobierz
1

              - 8 -

Ocena oddziaływania wybranego do realizacji wariantu obwodnicy Augustowa (w ciągu drogi ekspresowej S-8) na sieć Natura 2000.

 

 

 

Rafał T. Kurek

 

Ocena oddziaływania

wybranego do realizacji wariantu obwodnicy Augustowa

 

(w ciągu drogi ekspresowej S-8)

na sieć Natura 2000

 

Dolina Rospudy - foto Włodzimierz Łapiński

 

 



 

 

 

 

 

 

Poznań – Białystok, 2005

 

Fundacja Greenpeace składa serdeczne podziękowania wszystkim osobom, które dzięki swojej pracy przyczyniły się do powstania tego opracowania

 

W niniejszym opracowaniu wykorzystano fragmenty opracowań tematycznych :

·         Matowicka, Kamocki. 2005. Flora i roślinność na obszarze planowanego przebiegu drogi ekspresowej S-8. Opracowanie wykonane na zlecenie WWF-Polska. Maszynopis.

·         Pugacewicz E, Tumiel T. 2005. Ocena oddziaływania projektowanej obwodnicy Augustowa na awifaunę lęgową. Maszynopis.

 

Autorzy rozdziałów i źródła informacji:

 

Rośliny, zbiorowiska

Dr Beata Matowicka, Andrzej Kamocki

Politechika Białostocka

 

Owady

Konrad Sachanowicz

Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Zakład Ekologii Zwierząt

Patrycja Dominiak
Uniwersytet Gdański, Katedra Zoologii Bezkręgowców
 

Płazy

Katarzyna Sidoruk,

Uniwersytet w Białymstoku

Paweł Siwak,

Suwalski Park Krajobrazowy

 

Ryby, ptaki

Paweł Niski, TP "Bocian", Siedlce

 

Ptaki

Eugeniusz Pugacewicz, Tomasz Tumiel,

Grzegorz Osojca, Uniwersytet Warszawski

Adam Bohdan, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot Oddz. Podlaski

Maciej Nielipowicz

 

Nietoperze

Grzegorz Gołębniak, Maria Wyrowińska, Magdalena Sobczak

PTOP „Salamandra”, Poznań

 

Ssaki

Katarzyna Kotiuk

Uniwersytet w Białymstoku

Piotr Fiedorowicz,

Wigierski Park Narodowy

 

Redakcja merytoryczna i techniczna:

Rafał T. Kurek

Uniwersytet im. A. Mickiewicza



Instytut Biologii Środowiska, Zakład Taksonomii Roślin

 

 

Opracowanie wykonano na zlecenie:



Greenpeace Europa Środkowo-Wschodnia, biuro w Warszawie

ul. Pługa 3 m. 15

02-047 Warszawa

tel./fax: ++48 22 659 94 18

we współpracy z Pracownią na rzecz Wszystkich Istot 

 

 

 

Spis treści:

 

1. Cel i przedmiot opracowania.                                                                                                                4

2. Opis przedsięwzięcia.                                                                                                                   5

2.1      Lokalizacja.

2.2      Rozwiązania techniczne.                                                                                      5

   2.2.1  Podstawowe parametry techniczne drogi.                                            5

       2.2.2  Charakterystyka robót ziemnych.                                                                        6

       2.2.3  Odwodnienie i kanalizacja.                                                                                      7

       2.2.4  Obiekty inżynierskie.                                                                                                     8

        2.3      Miejsce i funkcja na tle sieci komunikacyjnej regionu i kraju     11

        2.4      Przedsięwzięcia towarzyszące                                                                                12

3. Podstawy formalno-prawne.                                                                                                           12

4. Opis środowiska.

4.1            Metodyka wyznaczania obszaru badań.                                                    13

4.2            Metodyka opisu środowiska.                                                                                13

4.3            Sieć hydrograficzna.                                                                                              14

4.4            Geologia i geomorfologia.                                                                                14

4.5            Krajobraz i użytkowanie terenu.                                                                   21

4.6            Siedliska, roślinność, flora (za: Matowicka, Kamocki 2005).         22

    4.7      Fauna.

                 4.7.1  Owady.

   4.7.2 Ryby.                                                                                                                          28

   4.7.3 Płazy.                                                                                                                           28

   4.7.4 Ptaki.                                                                                                                           29

   4.7.5 Ssaki.                                                                                                                           32

4.8       Korytarze ekologiczne.                                                                                              33

5. Waloryzacja środowiska.

      5.1    Metodyka waloryzacji środowiska.                                                                   35

          5.2    Rozmieszczenie i opis walorów środowiska.                             38

6. Ocena oddziaływania na środowisko przyrodnicze.

6.1    Przebieg procedury oceny oddziaływania na środowisko.           39

6.2    Identyfikacja jakościowa oddziaływań na etapie budowy.          39

6.3    Identyfikacja jakościowa oddziaływań na etapie eksploatacji.    42

6.4    Analiza wrażliwości siedlisk i gatunków na różne formy    

          oddziaływań.                                                                                                             44

6.5    Analiza ryzyka i konfliktu środowiskowego.                                                     51

7. Streszczenie w języku niespecjalistycznym.                                                                       57

8. Literatura i główne źródła danych.                                                                                           60

9. Spis załączników.                                                                                                                                  61

 

 

 

 

 

1. Cel i przedmiot opracowania.

 

Przedmiotem opracowania jest ocena oddziaływania planowanej obwodnicy dla miasta Augustowa na wartości przyrodnicze Puszczy Augustowskiej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru doliny rzeki Rospudy.

Opracowanie nie jest raportem z pełnej procedury oceny oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji drogowej – obejmuje elementy przyrody ożywionej oraz częściowo warunki hydrologiczne, glebowe, krajobrazowe. W opracowaniu analizowano wpływ na te elementy środowiska, które stanowiły podstawę wytypowania Puszczy Augustowskiej do sieci Natura 2000 – są to typy siedlisk oraz gatunki wymienione w załącznikach „Dyrektywy Ptasiej” oraz „Dyrektywy Siedliskowej” UE. 

Opracowanie jest raportem przedstawiającym wyniki analiz oddziaływania  na wybrane komponenty środowiska przeprowadzonych z zastosowaniem metodyki i procedur referencyjnych dla postępowań OOŚ, opierających się na „dobrych praktykach” obowiązujących w krajach UE. Forma raportu oraz zakres treści są również zbieżne z zaleceniami referencyjnymi dla postępowań OOŚ. W opracowaniu zrezygnowano z porównawczej analizy wariantów realizacji inwestycji ze względu na to, iż analiza ta powinna być prowadzona w dalszym etapie – po stwierdzeniu negatywnego oddziaływania na elementy środowiska chronione w ramach sieci Natura 2000. Opracowanie należy traktować jako próbę obiektywnej oceny oddziaływania planowanej inwestycji na komponenty przyrody chronione przez tworzenie sieci Natura 2000 ze szczególnym wskazaniem na określenie, czy negatywny wpływ będzie istniał i jaka będzie jego skala, zakres oraz skutki ekologiczne.

Celem opracowania jest dostarczenie danych, informacji oraz narzędzi pozwalających na weryfikację wyników przedstawianych w raportach OOŚ, wykonywanych na zlecenie inwestora i powiązanych z procedurami wydawania decyzji administracyjnych. Intencją inicjatorów i wykonawców było założenie, że niniejsze opracowanie przyczyni się istotnie do wydania decyzji pozwalających na realizację planowanej inwestycji w wariancie najmniej szkodliwym dla bezcennych wartości przyrodniczych regionu.

 

 

 

 

2. Opis przedsięwzięcia.

2.3           Lokalizacja.

Planowana obwodnica Augustowa stanowi element przyszłej drogi ekspresowej S-8 (Via Baltica) o przebiegu: Kudowa-Zdrój – Budzisko. Długość projektowanej obwodnicy wynosi 17+116,55 km. Przedsięwzięcie przebiega przez tereny trzech jednostek administracyjnych - gminy Nowinka na długości ok. 5,5 km, gminy Augustów ok. 5,1 km oraz miasta Augustów 6,5 km. Początek drogi znajduje się w miejscowości Szczepki, Gatno II a kończy się na skrzyżowaniu z drogą krajową 61 relacji: Warszawa – Ostrołęka - Łomża – Augustów. Lokalizacja planowanej obwodnicy obejmuje tereny położone na zachód w stosunku do lokalizacji Augustowa i obecnego przebiegu drogi krajowej nr 8.

Przewidziana powierzchnia terenu dla realizacji obwodnicy na całej długości w liniach rozgraniczających ustalonych wynosi 1 261 506 m2 .

 

2.4           Rozwiązania techniczne.

Przedsięwzięcie stanowi I etapu budowy obwodnicy i dotyczy jednej jezdni przyszłej dwujezdniowej drogi ekspresowej - lewa jezdnia od strony wschodniej. Wyjątek stanowi rejon doliny rzeki Rospudy, gdzie planowana estakada będzie realizowana jako zadanie docelowe (dwie jezdnie). Również na niewielkim odcinku w rejonie skrzyżowania z drogą nr 8 będzie realizowany etap docelowy, na długości ok. 1450 m.

             

2.2.1 Podstawowe parametry techniczne drogi.

W projekcie budowlanym przyjęto następujące parametry techniczne:

-          Klasa drogi – S droga ekspresowa;

-          Prędkość projektowa – 100 km/h;

-          Szerokość jezdni: I etap realizacji – 7,0 m., docelowo – 2x7,0 m.;

-          Szerokość utwardzonych poboczy (pasów awaryjnych): I etap realizacji – 2x2,0 m., docelowo – 2x2,5 m.;

-          Szerokość pobocza nieutwardzonego - 1,25 m.;

-          Szerokość pasa rozdziału - etap docelowy - 4.0 m.;

-          Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;

-          Kategoria ruchu docelowo - KR – 6;

-          Minimalna szerokość w liniach rozgraniczających - 30 m.;

-          Minimalna odległość na zatrzymanie - 242 m.;

-          Maksymalne pochylenie niwelety - 2,397%.

 

Zaprojektowano następującą konstrukcje nawierzchni drogi:

-          warstwa ścieralna, mieszanka mineralno - asfaltowa SMA - 5 cm;

-          warstwa ścieralna, beton asfaltowy - 8 cm;

-          górna warstwa podbudowy z betonu asfaltowego - 18 cm;

-          dolna warstwa podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie              - 20 cm;

-          grunt stabilizowany cementem R = 2,5 Mpa - 15 cm;

-          warstwa mrozoochronna (w zależności od grupy nośności podłoża) - 25, 40 i 55 cm.

 

2.2.2 Charakterystyka robót ziemnych.

W podłożu, na przebiegu projektowanej drogi, z wyjątkiem dolin rzek Rospuda, Kamienny Bród i Szczeberka, występują grunty o nośności G1 -...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin