- 8 -Ocena oddziaływania wybranego do realizacji wariantu obwodnicy Augustowa (w ciągu drogi ekspresowej S-8) na sieć Natura 2000.
Rafał T. Kurek
Ocena oddziaływania
wybranego do realizacji wariantu obwodnicy Augustowa
(w ciągu drogi ekspresowej S-8)
na sieć Natura 2000
Dolina Rospudy - foto Włodzimierz Łapiński
Poznań – Białystok, 2005
Fundacja Greenpeace składa serdeczne podziękowania wszystkim osobom, które dzięki swojej pracy przyczyniły się do powstania tego opracowania
W niniejszym opracowaniu wykorzystano fragmenty opracowań tematycznych :
· Matowicka, Kamocki. 2005. Flora i roślinność na obszarze planowanego przebiegu drogi ekspresowej S-8. Opracowanie wykonane na zlecenie WWF-Polska. Maszynopis.
· Pugacewicz E, Tumiel T. 2005. Ocena oddziaływania projektowanej obwodnicy Augustowa na awifaunę lęgową. Maszynopis.
Autorzy rozdziałów i źródła informacji:
Rośliny, zbiorowiska
Dr Beata Matowicka, Andrzej Kamocki
Politechika Białostocka
Owady
Konrad Sachanowicz
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Zakład Ekologii Zwierząt
Patrycja Dominiak Uniwersytet Gdański, Katedra Zoologii Bezkręgowców
Płazy
Katarzyna Sidoruk,
Uniwersytet w Białymstoku
Paweł Siwak,
Suwalski Park Krajobrazowy
Ryby, ptaki
Paweł Niski, TP "Bocian", Siedlce
Ptaki
Eugeniusz Pugacewicz, Tomasz Tumiel,
Grzegorz Osojca, Uniwersytet Warszawski
Adam Bohdan, Pracownia na rzecz Wszystkich Istot Oddz. Podlaski
Maciej Nielipowicz
Nietoperze
Grzegorz Gołębniak, Maria Wyrowińska, Magdalena Sobczak
PTOP „Salamandra”, Poznań
Ssaki
Katarzyna Kotiuk
Piotr Fiedorowicz,
Wigierski Park Narodowy
Redakcja merytoryczna i techniczna:
Uniwersytet im. A. Mickiewicza
Instytut Biologii Środowiska, Zakład Taksonomii Roślin
Opracowanie wykonano na zlecenie:
Greenpeace Europa Środkowo-Wschodnia, biuro w Warszawie
ul. Pługa 3 m. 15
02-047 Warszawa
tel./fax: ++48 22 659 94 18
we współpracy z Pracownią na rzecz Wszystkich Istot
Spis treści:
1. Cel i przedmiot opracowania. 4
2. Opis przedsięwzięcia. 5
2.1 Lokalizacja.
2.2 Rozwiązania techniczne. 5
2.2.1 Podstawowe parametry techniczne drogi. 5
2.2.2 Charakterystyka robót ziemnych. 6
2.2.3 Odwodnienie i kanalizacja. 7
2.2.4 Obiekty inżynierskie. 8
2.3 Miejsce i funkcja na tle sieci komunikacyjnej regionu i kraju 11
2.4 Przedsięwzięcia towarzyszące 12
3. Podstawy formalno-prawne. 12
4. Opis środowiska.
4.1 Metodyka wyznaczania obszaru badań. 13
4.2 Metodyka opisu środowiska. 13
4.3 Sieć hydrograficzna. 14
4.4 Geologia i geomorfologia. 14
4.5 Krajobraz i użytkowanie terenu. 21
4.6 Siedliska, roślinność, flora (za: Matowicka, Kamocki 2005). 22
4.7 Fauna.
4.7.1 Owady.
4.7.2 Ryby. 28
4.7.3 Płazy. 28
4.7.4 Ptaki. 29
4.7.5 Ssaki. 32
4.8 Korytarze ekologiczne. 33
5. Waloryzacja środowiska.
5.1 Metodyka waloryzacji środowiska. 35
5.2 Rozmieszczenie i opis walorów środowiska. 38
6. Ocena oddziaływania na środowisko przyrodnicze.
6.1 Przebieg procedury oceny oddziaływania na środowisko. 39
6.2 Identyfikacja jakościowa oddziaływań na etapie budowy. 39
6.3 Identyfikacja jakościowa oddziaływań na etapie eksploatacji. 42
6.4 Analiza wrażliwości siedlisk i gatunków na różne formy
oddziaływań. 44
6.5 Analiza ryzyka i konfliktu środowiskowego. 51
7. Streszczenie w języku niespecjalistycznym. 57
8. Literatura i główne źródła danych. 60
9. Spis załączników. 61
1. Cel i przedmiot opracowania.
Przedmiotem opracowania jest ocena oddziaływania planowanej obwodnicy dla miasta Augustowa na wartości przyrodnicze Puszczy Augustowskiej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru doliny rzeki Rospudy.
Opracowanie nie jest raportem z pełnej procedury oceny oddziaływania na środowisko planowanej inwestycji drogowej – obejmuje elementy przyrody ożywionej oraz częściowo warunki hydrologiczne, glebowe, krajobrazowe. W opracowaniu analizowano wpływ na te elementy środowiska, które stanowiły podstawę wytypowania Puszczy Augustowskiej do sieci Natura 2000 – są to typy siedlisk oraz gatunki wymienione w załącznikach „Dyrektywy Ptasiej” oraz „Dyrektywy Siedliskowej” UE.
Opracowanie jest raportem przedstawiającym wyniki analiz oddziaływania na wybrane komponenty środowiska przeprowadzonych z zastosowaniem metodyki i procedur referencyjnych dla postępowań OOŚ, opierających się na „dobrych praktykach” obowiązujących w krajach UE. Forma raportu oraz zakres treści są również zbieżne z zaleceniami referencyjnymi dla postępowań OOŚ. W opracowaniu zrezygnowano z porównawczej analizy wariantów realizacji inwestycji ze względu na to, iż analiza ta powinna być prowadzona w dalszym etapie – po stwierdzeniu negatywnego oddziaływania na elementy środowiska chronione w ramach sieci Natura 2000. Opracowanie należy traktować jako próbę obiektywnej oceny oddziaływania planowanej inwestycji na komponenty przyrody chronione przez tworzenie sieci Natura 2000 ze szczególnym wskazaniem na określenie, czy negatywny wpływ będzie istniał i jaka będzie jego skala, zakres oraz skutki ekologiczne.
Celem opracowania jest dostarczenie danych, informacji oraz narzędzi pozwalających na weryfikację wyników przedstawianych w raportach OOŚ, wykonywanych na zlecenie inwestora i powiązanych z procedurami wydawania decyzji administracyjnych. Intencją inicjatorów i wykonawców było założenie, że niniejsze opracowanie przyczyni się istotnie do wydania decyzji pozwalających na realizację planowanej inwestycji w wariancie najmniej szkodliwym dla bezcennych wartości przyrodniczych regionu.
2. Opis przedsięwzięcia.
2.3 Lokalizacja.
Planowana obwodnica Augustowa stanowi element przyszłej drogi ekspresowej S-8 (Via Baltica) o przebiegu: Kudowa-Zdrój – Budzisko. Długość projektowanej obwodnicy wynosi 17+116,55 km. Przedsięwzięcie przebiega przez tereny trzech jednostek administracyjnych - gminy Nowinka na długości ok. 5,5 km, gminy Augustów ok. 5,1 km oraz miasta Augustów 6,5 km. Początek drogi znajduje się w miejscowości Szczepki, Gatno II a kończy się na skrzyżowaniu z drogą krajową 61 relacji: Warszawa – Ostrołęka - Łomża – Augustów. Lokalizacja planowanej obwodnicy obejmuje tereny położone na zachód w stosunku do lokalizacji Augustowa i obecnego przebiegu drogi krajowej nr 8.
Przewidziana powierzchnia terenu dla realizacji obwodnicy na całej długości w liniach rozgraniczających ustalonych wynosi 1 261 506 m2 .
2.4 Rozwiązania techniczne.
Przedsięwzięcie stanowi I etapu budowy obwodnicy i dotyczy jednej jezdni przyszłej dwujezdniowej drogi ekspresowej - lewa jezdnia od strony wschodniej. Wyjątek stanowi rejon doliny rzeki Rospudy, gdzie planowana estakada będzie realizowana jako zadanie docelowe (dwie jezdnie). Również na niewielkim odcinku w rejonie skrzyżowania z drogą nr 8 będzie realizowany etap docelowy, na długości ok. 1450 m.
2.2.1 Podstawowe parametry techniczne drogi.
W projekcie budowlanym przyjęto następujące parametry techniczne:
- Klasa drogi – S droga ekspresowa;
- Prędkość projektowa – 100 km/h;
- Szerokość jezdni: I etap realizacji – 7,0 m., docelowo – 2x7,0 m.;
- Szerokość utwardzonych poboczy (pasów awaryjnych): I etap realizacji – 2x2,0 m., docelowo – 2x2,5 m.;
- Szerokość pobocza nieutwardzonego - 1,25 m.;
- Szerokość pasa rozdziału - etap docelowy - 4.0 m.;
- Obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś;
- Kategoria ruchu docelowo - KR – 6;
- Minimalna szerokość w liniach rozgraniczających - 30 m.;
- Minimalna odległość na zatrzymanie - 242 m.;
- Maksymalne pochylenie niwelety - 2,397%.
Zaprojektowano następującą konstrukcje nawierzchni drogi:
- warstwa ścieralna, mieszanka mineralno - asfaltowa SMA - 5 cm;
- warstwa ścieralna, beton asfaltowy - 8 cm;
- górna warstwa podbudowy z betonu asfaltowego - 18 cm;
- dolna warstwa podbudowy z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie - 20 cm;
- grunt stabilizowany cementem R = 2,5 Mpa - 15 cm;
- warstwa mrozoochronna (w zależności od grupy nośności podłoża) - 25, 40 i 55 cm.
2.2.2 Charakterystyka robót ziemnych.
W podłożu, na przebiegu projektowanej drogi, z wyjątkiem dolin rzek Rospuda, Kamienny Bród i Szczeberka, występują grunty o nośności G1 -...
eko