dyrektywa GUM.pdf

(698 KB) Pobierz
Microsoft Word - ZaŁ 4_MID - wersja polska - EurLex 32004L0022-PL.doc
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/22/WE
z dnia 31 marca 2004 r.
w sprawie przyrządów pomiarowych
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, a w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji 1 ,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 2 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w artykule 251 Traktatu 3 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Pewna liczba przyrządów pomiarowych objętych jest dyrektywami szczególnymi dla
nich, przyjętymi na podstawie dyrektywy 71/316/EWG z dnia 26 lipca 1971 r. w
sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do wspólnych
przepisów dotyczących przyrządów pomiarowych oraz metod kontroli metrologicznej 4 .
Dyrektywy szczególne dla przyrządów, które są technicznie przestarzałe powinny być
wycofane i zastąpione przez niezależną dyrektywę odzwierciedlającą ducha rezolucji
Rady z dnia 7 maja 1985 r. w sprawie nowego podejścia do harmonizacji technicznej i
norm 5 .
(2) Poprawne i mające odniesienie do wzorców przyrządy pomiarowe mogą być stosowane
do różnorodnych zadań pomiarowych. Te, które wynikają z dbałości o interes społeczny,
zdrowie publiczne, bezpieczeństwo i ład, ochronę środowiska i konsumenta, nakładanie
podatków i ceł oraz uczciwy handel, które mają pośredni lub bezpośredni wpływ na
codzienne życie obywateli w różny sposób, mogą wymagać zastosowania przyrządów
pomiarowych poddanych prawnej kontroli metrologicznej.
1 Dz.U. C 62 E, 27.2.2001, str. 1 oraz Dz.U. C 126 E, 28.5.2002, str. 368.
2 Dz.U. C 139, 11.5.2001, str. 4.
3 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 lipca 2001 r. (Dz.U. C 65 E, 14.3.2002, str. 34), Wspólne
Stanowisko Rady z dnia 22 lipca 2003 (Dz.U. C 252 E, 21.10.2003, str. 1) oraz stanowisko Parlamentu
Europejskiego z dnia 17 grudnia 2003 r. (dotychczas nie opublikowane w Dzienniku Urzędowym).
Decyzja Rady z dnia 26 lutego 2004 r.
4 Dz.U. L 202, 6.9.1971, str. 1 dyrektywa ostatnio zmieniona przez rozporządzenie (WE) Nr 807/2003 (Dz.U. L
122, 16.5.2003 r., str. 36).
5 Dz.U. C 136, 4.6.1985 r., str. 1.
(3) Prawna kontrola metrologiczna nie może stwarzać barier w swobodnym przepływie
przyrządów pomiarowych. Rozważane przepisy powinny być takie same we wszystkich
Państwach Członkowskich, a dowód zgodności akceptowany we Wspólnocie.
(4) Prawna kontrola metrologiczna wymaga zgodności z określonymi wymaganiami
dotyczącymi działania. Wymagania dotyczące działania, które musi spełnić przyrząd
pomiarowy powinny zapewniać wysoki poziom ochrony. Ocena zgodności powinna
zapewniać wysoki poziom zaufania.
(5) Zasadniczo Państwa Członkowskie powinny nakazać prawną kontrolę metrologiczną.
Jeżeli przyrząd pomiarowy jest objęty prawną kontrolą metrologiczną, należy stosować
przyrządy pomiarowe, które spełniają wspólne wymagania dotyczące ich działania.
(6) Zasadę fakultatywności wprowadzoną niniejszą dyrektywą, według której Państwa
Członkowskie mogą wykonywać swoje prawo decydowania o regulacji wszelkich
przyrządów objętych niniejszą dyrektywą, należy stosować jedynie w takim zakresie, w
jakim nie spowoduje to nieuczciwej konkurencji.
(7) Odpowiedzialność producenta za spełnianie wymagań niniejszej dyrektywy powinna
zostać ściśle określona.
(8) Działanie przyrządu pomiarowego jest szczególnie wrażliwe na środowisko, zwłaszcza
na środowisko elektromagnetyczne. Odporność przyrządów pomiarowych na zaburzenia
elektromagnetyczne stanowi integralną część niniejszej dyrektywy i w związku z tym
wymagania dotyczące odporności, zawarte w dyrektywie 89/336/EWG z dnia 3 maja
1989 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do
kompatybilności elektromagnetycznej 1 nie mają zastosowania.
(9) Prawodawstwo wspólnotowe powinno określić wymagania zasadnicze, nie hamujące
postępu technicznego, najlepiej wymagania dotyczące działania. Przepisy usuwające
bariery techniczne w handlu powinny wzorować się na rezolucji Rady z dnia 7 maja
1985 r. w sprawie nowego podejścia do harmonizacji technicznej i norm.
(10) Ze względu na różnice klimatyczne lub różne poziomy ochrony konsumenta
zastosowane na poziome krajowym, wymagania zasadnicze mogą spowodować
ustanowienie klas środowiskowych lub klas dokładności.
(11) Aby ułatwić zadanie zapewnienia zgodności z wymaganiami zasadniczymi i umożliwić
ocenę zgodności, pożądane jest zharmonizowanie norm. Takie zharmonizowane normy
1 Dz.U. L 139, 23.5.1989, str. 19. dyrektywa ostatnio zmieniona przez dyrektywę 93/68/EWG (Dz.U. L 220,
30.8.1993, str. 1).
wydawane są przez podmioty prywatne i powinny zachowywać swój status tekstów
nieobowiązkowych. W tym celu Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN), Europejski
Komitet Normalizacji Elektrotechnicznej (CENELEC) oraz Europejski Instytut Norm
Telekomunikacyjnych (ETSI) uznaje się jako jednostki właściwe do przyjmowania norm
zharmonizowanych, zgodnie z ogólnymi wytycznymi w sprawie współpracy pomiędzy
Komisją a europejskimi instytucjami normalizacyjnymi, podpisanymi 13 listopada 1984
r.
(12) Specyfikacje techniczne i dotyczące działania, określone w dokumentach normatywnych
uzgodnionych międzynarodowo mogą również być zgodne, częściowo lub w całości, z
wymaganiami zasadniczymi, określonymi w niniejszej dyrektywie. W takich
przypadkach,
zastosowanie
dokumentów
normatywnych
uzgodnionych
międzynarodowo może być alternatywą w stosunku do zastosowania norm
zharmonizowanych oraz, przy spełnieniu szczególnych warunków, pozwala na
domniemanie zgodności.
(13) Zgodność z wymaganiami zasadniczymi, określonymi w niniejszej dyrektywie, może
być również zapewniona przez specyfikacje nie zawarte w europejskich normach
technicznych lub w dokumentach normatywnych uzgodnionych międzynarodowo.
Zatem zastosowanie europejskich norm technicznych lub dokumentów normatywnych
uzgodnionych międzynarodowo powinno być nieobowiązkowe.
(14) Ocena zgodności podzespołów powinna uwzględniać przepisy niniejszej dyrektywy.
Jeżeli podzespoły są sprzedawane oddzielnie i niezależnie od przyrządu to ocena
zgodności powinna zostać przeprowadzona niezależnie od przyrządu.
(15) Stan wiedzy w dziedzinie techniki pomiarowej podlega stałemu rozwojowi, mogącemu
prowadzić do zmian w potrzebach oceny zgodności. Dlatego też dla każdej kategorii
pomiaru i, gdzie stosowne, musi być określona odpowiednia procedura lub wybór
pomiędzy różnymi procedurami o równoważnym rygorze. Procedury przyjęte są, jak
wymaga tego decyzja Rady 93/465/EWG z dnia 22 lipca 1993 r. dotycząca modułów
stosowanych w różnych fazach procedur oceny zgodności oraz zasad umieszczania i
używania oznakowania zgodności CE, które mają być stosowane w dyrektywach
harmonizacji technicznej 1 . Może okazać się jednak niezbędne poczynienie odstępstwa
od tych modułów, aby uwzględnić szczególne aspekty kontroli metrologicznej. Należy
zatem uwzględnić nanoszenie znaku „CE” podczas procesu produkcyjnego.
(16) Ciągły rozwój techniki pomiarowej oraz obawy wyrażane przez strony zainteresowane
certyfikacją wskazują na potrzebę zapewnienia spójnych procedur oceny zgodności
wyrobów przemysłowych, wnioskowanych przez rezolucję Rady przyjętą w dniu 10
listopada 2003 r. 2
(17) Państwa Członkowskie nie mogą utrudniać wprowadzania na rynek i do użytkowania
przyrządów pomiarowych oznaczonych znakiem „CE” i dodatkowym oznakowaniem
metrologicznym, zgodnie z przepisami niniejszej dyrektywy.
(18) Państwa Członkowskie powinny podjąć wszelkie działania, aby przeciwdziałać
wprowadzaniu na rynek i do użytkowania przyrządów pomiarowych nie spełniających
wymagań. Niezbędna jest, zatem odpowiednia współpraca pomiędzy właściwymi
władzami Państw Członkowskich, aby osiągnąć te cele w całej Wspólnocie.
(19) Producenci powinni być informowani o podstawach negatywnych decyzji podjętych w
stosunku do ich wyrobów oraz o dostępnych im prawnych środkach zaradczych.
(20) Producenci powinni mieć możliwość wykonywania prawa uzyskanego przed wejściem
w życie niniejszej dyrektywy, w racjonalnie uzasadnionym okresie przejściowym.
(21) Specyfikacje krajowe, dotyczące krajowych wymagań użytkowania nie powinny być
sprzeczne z przepisami niniejszej dyrektywy dotyczącymi „wprowadzania do
użytkowania”.
(22) Działania niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy powinny być podjęte zgodnie z
decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 29 czerwca 1999 r., ustanawiająca warunki
wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 3 .
(23) Działalność Komitetu Przyrządów Pomiarowych powinna obejmować odpowiednie
konsultacje z przedstawicielami zainteresowanych stron.
(24) Dyrektywy 71/318/EWG, 71/319/EWG, 71/348/EWG, 73/362/EWG, 75/33/EWG,
dotyczące przyrządów zdefiniowanych w załączniku MI-001 do niniejszej dyrektywy,
75/410/EWG, 76/891/EWG, 77/95/EWG, 77/313/EWG, 78/1031/EWG i 79/830/EWG
powinny zostać uchylone,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
1 Dz.U. L 220, 30.8.1993, str. 23.
2 Dz.U. C 282, 25.11.2003, str. 3.
3 Dz.U. L 184, 17.7.1999. str. 23.
Artykuł 1
Zakres
Niniejszą dyrektywę stosuje się do urządzeń i systemów z funkcjami pomiarowymi,
zdefiniowanymi w załącznikach zawierających wymagania szczególne dla przyrządów:
wodomierzy (MI-001), gazomierzy i przeliczników do gazomierzy (MI-002), liczników
energii elektrycznej czynnej (MI-003), ciepłomierzy (MI-004), systemów pomiarowych do
ciągłych i dynamicznych pomiarów wielkości cieczy innych niż woda (MI-005), wag
automatycznych (MI-006), taksometrów (MI-007), miar materialnych (MI-008), przyrządów
do pomiaru wymiarów (MI-009), analizatorów spalin samochodowych (MI-010).
Artykuł 2
1. Państwa Członkowskie mogą nakazać stosowanie przyrządów pomiarowych, o których
mowa w art. 1, do pomiarów ze względu na interes społeczny, zdrowie, bezpieczeństwo,
ład, ochronę środowiska, ochronę konsumentów, nakładanie podatków i ceł oraz uczciwy
handel, jeżeli uznają to za zasadne.
2. Państwa Członkowskie, które nie wprowadzą takiego nakazu, powinny zawiadomić o
przyczynach Komisję oraz inne Państwa Członkowskie.
Artykuł 3
Przedmiot
Niniejsza dyrektywa ustanawia wymagania, które powinny spełniać urządzenia i systemy, o
których mowa w art. 1, w związku z ich wprowadzaniem na rynek lub do zastosowań, o
których mowa w art. 2 ust. 1.
Niniejsza dyrektywa jest dyrektywą szczególną ze względu na wymagania odporności
elektromagnetycznej w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy 89/336/EWG. Dyrektywa
89/336/EWG ma zastosowanie w zakresie wymagań emisji.
Artykuł 4
Definicje
Na potrzeby niniejszej dyrektywy:
(a) „przyrząd pomiarowy” oznacza dowolne urządzenie lub system realizujący funkcje
pomiarowe, objęty art. 1 i 3;
Zgłoś jeśli naruszono regulamin