Co lubi kropla wody.doc

(87 KB) Pobierz

Co lubi kropla wody?



Doświadczenia z wodą w oparciu o opowiadanie „Przygoda Oli”

Cele ogólne:

·         uświadomienie znaczenia ekologicznego środowisk wodnych

Cele operacyjne:

dziecko:

·         rozumie, że woda jest środowiskiem wszelkiego życia, zdaje sobie sprawę, ze człowiek nadmiernie zanieczyszcza  przyrodę i trzeba temu zapobiegać

·         potrafi wyciągnąć wnioski i dokonuje uogólnień na podstawie związków przyczynowo-skutkowych podczas przeprowadzania doświadczeń

·         jest wrażliwe ekologicznie, dostrzega piękno przyrody

·         doskonali sprawność manualną, doskonali aparat oddechowy

Metody pracy:

·         pogadanka na temat usłyszanego opowiadania

·         zabawy ruchowej

Pomoce do zajęć:

·         słomki do napojów

·         nożyczki

·         woda i lód

·         cukier

·         sól

·         piasek

·         mąka

·         glina

·         tkanina

·         folia

·         papier

Przebieg zajęć:

  1. Opowiadanie „Przygoda Oli”
    Pewnego pięknego popołudnia dziewczynka, której było na imię Ola wybrała się z rodzicami na spacer do parku. Biegała alejkami, oglądając zielone drzewa przystrojone w piękne kwiaty. Słuchała świergotu ptaków gnieżdżących się w konarach drzew. Tak doszła do stawu po którym pływały kaczki. Wyciągnęła z kieszeni łódki, które zrobiła wspólnie z tatą w domu. Położyła je na wodzie i patrzyła długo jak wiatr przesuwał je coraz dalej i dalej. Nagle stała się rzecz niesłychana... Ola usłyszała, że ktoś płacze. Pochyliła się nad wodą i zobaczyła malutką smutną rybkę. Ratuj! ratuj! - wołała rybka. Zabierz mnie z tego stawu Oleńko! Kiedyś było mi tu bardzo dobrze, była błękitna. czysta woda, było wiele pięknych żywych, czystych roślinek, mieszkało wiele wspaniałych zwierząt. Ale dzisiaj wiele z nich jest bardzo ciężko chorych. A na samym dnie stawu zamiast wodorostów leży góra śmieci. Woda stała się tak brudna, że trudno w niej żyć. Oleńko, pomóż mi! (płacze rybka). Oli zrobiło się żal rybki. Poprosiła rodziców, aby pozwolili jej zabrać rybkę do domu. Rodzice nie mieli nic przeciwko temu. Ola zabrała smutną rybkę z brudnego stawu. Od tej chwili mała rybka nie była już smutna. Ola dbała żeby woda w akwarium zawsze była czysta. Zakupiła też wiele pięknych roślinek.. a nawet jeszcze jedną rybkę - przyjaciółkę. Mała rybka wspomina jednak czasy, kiedy mieszkała w wielkim stawie. Swoje koleżanki, które zostały tam w tej brudnej wodzie i o które ludzie wcale nie dbają.
  2. Rozmowa na temat opowiadania:

o        Jak skończyła się historia rybki?

o        Co było w stawie i jak się tam mieszkało rybce?

o        Dokąd Ola zabrała rybkę?

o        Czy wszystkie rybki mogą mieszkać w akwarium?

o        Co możemy zrobić, aby woda w stawach , jeziorach i rzekach była czysta?

  1. „Rybki w stawie” – zabawa ruchowa przy muzyce: na dywanie jest wielki staw, a Was zamienia w rybki. Kiedy usłyszycie wesołą muzykę – to radosne rybki będą pływały po całej Sali. Gdy muzyka będzie smutna – rybki pływają wolno, są smutne. Jak pływało się w czystej, a jak w brudnej wodzie? Kto i jak może zanieczyszczać wodę?
  2. Praca z kartą pracy – ĆWICZENIA ODDECHOWE


Pokoloruj i wytnij staw i rybki. Umieść rybki w zanieczyszczonym stawie, a następnie za pomocą słomki (do napojów) przenieś je do czystego stawu.

  1. LABORATORIUM - dzieci z pomocą nauczyciela wykonują doświadczenia:

o        Obserwacje wrzenia wody (zjawisko chmur i deszczu)

o        Zamarzanie wody i topnienie lodu

o        Wsiąkanie wody w piasek, tkaninę, folię, papier…

o        Rozpuszczanie w wodzie różnych substancji (cukier, sól – roztwory), (piasek, mąka, glina – zawiesiny)

o        Filtrowanie zawiesin

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin