STAROŻYTNA MEZOPOTAMIA_1 - Sumer.pdf

(5781 KB) Pobierz
1001029225.022.png
SVMER
Sumerowie
Pierwszą cywilizację utworzyli w połu­
dniowej Mezopotamii Sumerowie, ta­
jemniczy lud, którego pochodzenie nie
zostało jeszcze ostatecznie wyjaśnione.
Około 3200-3100 roku p.n.e. powstały
pierwotne znane formy państwowości,
rozpoczynając wraz z pojawieniem się
pisma etap naszych dziejów, który odtąd
będziemy zwać historią.
Abu Salabich
e
Nippur
Adab e
Isin e
N azwę Sumer rezerwuje się tra­
dycyjnie dla aluwialnej równi­
ny ciągnącej się od rejonu mia­
sta Babilon na północy do wybrzeży
Zatoki Perskiej na obszarze dzisiejsze­
go południowego Iraku. Stanowi ona
część Mezopotamii, czyli Między­
rzecza, kraju między dwiema rze­
kami, jak ją nazwał w II wieku
p.n.e. geograf grecki Polibiusz.
Obejmuje obszar między Tygry­
sem a Eufratem, które -biorąc po­
czątek w górach Armenii -prze­
pływają kraj i łączą się w pobliżu
AI-Basry.
Zasadniczą cechą tego rejonu jest
niezwykla suchość. Niewielkie
opady, duże roczne
i dobowe wahania
temperatury oraz
wysokie tempe­
ratury średnie
powodowaly, że
uprawa ziemi w po­
łudniowej Mezopo­
tamii zawsze wy­
magała sztucznego
nawadniania. Rozwinę­
ły ię tam rolnictwo, handel,
medycyna, astronomia, system
prawny i religijny, szkolnictwo,
a także -stojące od początku
na wysokim poziomie -literatu­
ra, muzyka i sztuka.
e
Eridu
Linia bzwa
�.\
Zatki ekij •__ ..
w lotn�i
Pamięć O strożytnych
mieszkańcach tej
krainy, Su­
merach,
wymarła
przed ty­
siącami lat
-nic o nich
nie wiedzie­
li dziejopisa­
e tarogrec­
cy i dopiero
odkrycia no­
wożytne wydobyły
na światło dzienne
zapomnianą od
40 wieków fascy­
nującą cywilizację·
Terakotowa figur­
ka karmiącei matki,
pochodząca z okresu
ubajdzkiego. Kult bo­
gini-matki, utożsamia­
nej z rodzicielką i ogól­
nie z plodnością, byl
powszechny już u nai­
starszych kultur me­
zopotamskich.
1001029225.023.png 1001029225.024.png 1001029225.025.png 1001029225.001.png 1001029225.002.png
SVMER
Figurka byka wy­
konana z różnych ma­
teriałów, znałeziona
w okręgu świątyn­
nym Eana w Uruk.
Pierwsi europejscy
podróżnicy i od­
krywcy, stykając się
z ruinami na południu
Iraku, nie przeczuwali na­
wet, że stają w obliczu tak
odległej w czasie kultury.
Trwając do końca w nie­
świadomości, dostarczyli
pierwszych glinianych tabli­
czek zapisanych nieznanym pis­
mem, z których objawił się nam
zaginiony świat.
Kiedy w 1869 roku asyriolog
francuski Juh!s Op pert ogłosił,
że utrwalonym na nich języ­
kiem jest sumeryjski, świat
nareszcie dowiedział się o tej
cywilizacji. Znakomity sumerolog ame­
rykański Samuel Noah Kramer przestu­
diował znaczną liczbę tabliczek odkry­
tych w Nippur (ob. ruiny Niffar)
i zestawił listę ,,39 pierwszych razy "
w historii ludzkości, począwszy od
pierwszego podlizywania się w szkole,
pierwszej nagany za młodzieżowe wy­
bryki, poprzez pierwszy urzędowy spis
leków, pierwszy kalendarz rolniczy,
po pierwszą zimną wojnę.
Piszonu i Gihonu, sprawiło uczonym
kłopot, to udało się ustalić tożsamość
ygrysu i Eufratu.
Tradycja mówiąca o umieszczeniu
pierwszej pary ludzkiej pośród rozkoszy
rajskich jest obecnie konfrontowa­
na z opinią antropologów, według któ­
rych to właśnie gospodarka myśliwych­
-zbieraczy lub prymitywnych rolników
stworzyła pierwszą i jak dotąd jedyną
znaną w świecie społeczność obitości.
A może to ludność koczownicza
po przejściu do osiadłego trybu życia
utrwaliła mit o raju utraconym?
Obraz raju
" A zasadziwszy ogród w Eden na
wschodzie, Pan Bóg umieścił tam czło­
wieka, którego ulepił " - czytamy w Bi­
blii. Ziemie Dwurzecza znane z przeka­
zów biblijnych owiane były licznymi
legendami i pobudzały wyobraźnię
dawnych podróżników. Miała to być
kraina wszelkiej obfitości, niezwykle
urodzajna. Nowsze badania przynoszą
nieco inny obraz kolebki pierwszej cy­
wilizacji.
Raj ziemski, ogród w Edenie, był dla
autora Księgi Rodzaju oazą pośród te­
pu. Z Edenu wypływała rzeka, nawad­
niając ogród, tamtąd się rozdzielała
i dawała początek czterem innym rze­
kom. O ile odnalezienie dwóch z nich,
Legendy Sumeru
a Biblia
Wykopaliska ekspedycji amerykańskiej
w Nippur dostarczyły wielkiej liczby
glinianych tabliczek, głównie z teksta­
mi gospodarczymi, ale jedna z nich za­
wierała poemat o bogu Enkim i bogini
Ninhursag, którego treść może sugero­
wać związek z opowieścią biblijną
o Edenie.
Ninhursag stworzyła osiem szlachet­
nych roślin, których zaciekawiony
Enki skosztował. Rozzłoszczona tym
bogini rzuciła na niego klątwę śmierci
i opuściła go. Kiedy jednak osiem czę-
.. Figurka kobieca
z czasów wczesnosu­
meryjskich, ok. 3000 r.
p.n.e.
1001029225.003.png 1001029225.004.png 1001029225.005.png 1001029225.006.png
SVMER
Dzieło pracowitych
olników
ści ciała Enkiego zaczęło niedomagać,
stworzyła osiem uzdrawiających bóstw,
po jednym na każdą, z których pierwszą
było żebro, wy tępujące również w bi­
blijnej opowieści o stworzeniu człowie­
ka. Sumerowie wierzyli, że człowiek
został ulepiony z gliny (podobnie jak
w Księdze Rodzaju, gdzie jest mowa
o stworzeniu z prochu ziemi).
Zanim w Sumerze wykształciły się
pierwsze struktury państwowe i po­
wstały miasta, niewielkie samodzielne
osady zamieszkiwała ludność trudniąca
się przede wszystkim rolnictwem.
Rytm życia wyznaczały zbiory plonów
odbywające się dwa razy w roku, a zna­
jomość prostych technik uprawy i rze­
miosła wystarczała do zaspokojenia
podstawowych potrzeb. Ziemi było pod
dostatkiem i należy przypuszczać, że
wszyscy mieli do niej wolny do tęp.
Również plan domów i wyposażenie
grobów z najwcześniejszych osad
świadczą o raczej małym zróżnicowaniu
społecznym tej naj starszej cywilizacji.
Kraina wszelkiej
obfitości?
Opinię o niezwyklej żyzności połu­
dniowej Mezopotamii utrwalił grecki
historyk Herodot, który odwiedził Ba­
bilonię w połowie V wieku p.n.e.
Mieszkańcowi HaLikamasu, przyzwy­
czajonemu do widoku jałowych
wschodnich wybrzeży śródziemno­
morskich, mu iala się ona jawić feno­
menem urodzaju.
Tymczasem wierzchnie warstwy osa­
dów w południowej Mezopotamii za­
wierają niewiele składników organicz­
nych, co powoduje niedobór azotu
w glebie. Wody spływające z gór nano­
szą dużo osadów wapiennych. Gleby
są stwardniałe, słabo przepu zczalne
i zasolone. Zawartość wysoce rozpusz­
czalnych oli hamuje wzrost roślin.
Istotna dla rolnictwa była znajomość ra­
dła, które zastąpiło motykę oraz kij ko­
pieniaczy i znacznie podniosło wydaj­
ność upraw. W efekcie pow tały
nadwyżki w produkcji rolnej, dzięki
którym mogla się rozwinąć pierwsza
cywilizacja. Sumerowie używali też
wozów ciągniętych przez onagry, czyli
dzikie osły, oraz żagli, kół garncarskich
i znali technologię wytopu miedzi.
Najwcześniej ze kultury Mezopotamii
pojawiły się w jej górzystej pólnocno­
-wschodniej części. Zagospodarowanie
aluwialnych obszarów na południu to
dzieło przy by zów, którzy przynieśli ze
obą wiele wcześniej nabytych umiejęt­
ności, w tym także znajomość techniki
irygacyj nej.
Powstanie
pierwszych kultur
.. Okres ubajdzki re­
prezentuje gliniana fi­
gurka kobiety o
bujałych kształtach.
Pierwsi mieszkańcy stworzyli
prehistoryczną kulturę na­
zwaną przez archeologów
ubajdzką (od miejscowości
TaLl al-Ubajd w południo­
wym Iraku), której obecność
oświadczona je: t d oło­
wy V tysiąclecia p.n.e.
Odkryto, że domostwa
budowane były wte­
dy z ubitego mułu
i trzciny, pośród zna­
lezi k wyróżniała ię
drobna plastyka terakoto­
wa. Do grobów, oprócz bi­
żuterii osobistej wkła­
dano naczynia, a cza­
sem kości ryb i innych
zwierząt. W IV ty­
siącleciu p.n.e. kul­
tura ubajdzka - jako
pierwsza kultura pra­
dziejowa -objęła ob zar
całej Mezopotamii, stając
się kulturą ogółnomezopo-
1001029225.007.png 1001029225.008.png 1001029225.009.png 1001029225.010.png 1001029225.011.png 1001029225.012.png 1001029225.013.png 1001029225.014.png 1001029225.015.png 1001029225.016.png 1001029225.017.png 1001029225.018.png 1001029225.019.png 1001029225.020.png
SVMER
tamską. Znacznie bogatszy
jest inwentarowytworów
kultury materialnej, oejmu-
jący m. in. liczne narzędzia
wykonywane z gliny wypala-
nej w wysokiej temperaturze.
Ook budownictwa mieszkalnego wystę­
powało też budownictwo sakralne. Waż­
ną rolę aczynały dgrywać świątynie.
Kulturę ubajdzką zastąpiła urucka. Ten
ostani etap pradziejów charakteryzował
się wielkimi przemianami demoiczny­
mi, tchnicnymi i kulturowymi, o doprr
wadziło do powstania okołe 320 roku
p.n.e. historycznych miast Sumeru.
ską lub lądową obszarów leżących
daleko na wschodzie, być może w rejo­
nie ybetu i północnych Indii. Druga
teoria, zyskująca coraz więcej zwolen­
ników wśród archeologów, przyjmuje,
że Sumerowie zamieszkiwali na tym
obszarze już od okresu kultury ubajdz­
kiej.
Historia a legenda
.. Misy znalezione
w Tell Hassunie oraz
w Ta II al-Arbadżijji ko­
ło Niniwy. Takie wy­
twory. pochodzące
z późniejszego okre­
su ubajdzkiego. są
odkrywane na bardzo
rozległym obszarze
od Wyżyny Irańskiej
po wybrzeże Morza
Ś ródziemnego.
Odtworzeniu historii służą źródła ar­
cheologiczne i pisane. Sumeryjska lista
królów z początku II tysiąclecia p.n.e.,
podająca imiona władców południowej
Mezopotamii od czasów poprzedzają­
cych potop, zaczyna się słowami: "Gdy
królestwo zeszło z nieba, królestwo
było w Eridu " . Następnie wylicza czte­
ry dalsze dynastie w miastach Badti5i­
ra, Larak, Sippar i Szu­
ruppak. Imion ich
władców nie udalo się
dotychczas zweryfiko­
wać, ale "Po potopie,
kiedy królestwo zstąpiło
z nieba, królestwo było
w Kisz ... " , na liście poja­
wia się imię Mebaragesi,
potwierdzone inskrypcja­
mi odkrytymi w trakcie
wykopalisk.
Sumerowie wierzyli, że
człowiek został ulepiony
z gliny, żeby służyć bo­
gom, a ci obdarowali go
narzędzii pracy (np. mo­
tyką), nauczyli uprawy
zbóż, wynaleźli dla niego
sztukę pisania. Sięgając
do początków istnienia, nie
posługiwali się jednak wi­
zją rajskiego ogrodu, lecz
miasta. A pierwsze było
Eridu (ob. Abu asz-Szah­
rajn): "Trzciny nie było.
Drzewo nie zostało stwo­
rzone. Domu nie zbudowa­
no. Miasto nie zostało
Gwałtowny rozwój
Przemiany zaczynają teraz następować
coraz szybciej. Gwałtownie rosną roz­
miary osad i ich
Liczba. Rozwija
się monumen­
talne budownic­
two, którego za­
bytki odkryto
przede wszyst­
kim w Uruk (ob.
Al-Warka). Tam
też znaleziono
najstarsze ślady
pisma. Z następne­
go okresu, Dżam­
dat Nasr, pochodzą
teksty tworzone już
w języku sumeryj­
skim. Moment po­
jawienia się Sume­
rów w południowej
Mezopotamii jest
kwestią sponą. Za­
sadniczo dominują
dwie teorie. Pierw­
sza, wysuwana głów­
nie przez ftlologów,
zakłada przybycie
Sumerów w drugiej
połowie IV tysiącle­
cia p.n.e. drogą mor-
Mężczyźni niosący
dary ofiarne. przed­
stawieni na alabastro­
wej wazie ze świątyni
Eana w Uruk.
1001029225.021.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin