System ABRIS - Planowanie lotów.pdf

(3579 KB) Pobierz
78849977 UNPDF
78849977.013.png
DIGITAL COMBAT SIMULATOR : KA - 50 BLACK SHARK
SYSTEM ABRIS
Podtryb MENU/PLAN
Podtryb PLAN używany jest do planowania i korekty trasy lotu. Jest przydatnym narzędziem gdy
zachodzi potrzeba modyfikacji aktualnego planu lotu po otrzymaniu nowych danych odnośnie pozycji
wroga. Wybór podtrybu PLAN następuje przez wciśnięcie przycisku funkcji PLAN na głównej stronie
trybu operacyjnego MODE .
3-25: Strona podtrybu MENU/PLAN
Po wciśnięciu przycisku funkcji PLAN system ABRIS wyświetli dane jak na powyższym obrazku. Obraz
jest nieruchomy i nie musi dokładnie przedstawiać aktualnego położenia śmigłowca. Podtryb ten jest
swego rodzaju edytorem misji dostępnym w kokpicie w czasie lotu.
Manipulacja trasy lotu
Jedną z najważniejszych funkcji podtrybu PLAN jest możliwość edycji i tworzenia nowych planów lotu w
systemie ABRIS. Podtryb PLAN oferuje następujące funkcje:
Tworzenie trasy lotu w podtrybie manualnym i automatycznym z użyciem nazw
wywoławczych punktów trasy.
Przechowywanie tras lotu w bazie danych systemu ABRIS z możliwością zapisu, ładowania
oraz usuwania tras z bazy.
Automatyczne obliczania trasy lotu w oparciu o wprowadzone parametry: prędkość
rzeczywistą, pułap, informacje pogodowe, odległość między punktami nawigacyjnymi
trasy, stanem paliwa oraz poziomem jego zużycia.
3 - 39
78849977.014.png 78849977.015.png 78849977.016.png 78849977.001.png
DIGITAL COMBAT SIMULATOR : KA - 50 BLACK SHARK
SYSTEM ABRIS
Rozszerzone możliwości ABRIS są dostępne przez dodatkowe funkcje:
Ręczne wprowadzanie punktów nawigacyjnych trasy nie zapisanych w systemie ABRIS.
Ręczne wprowadzanie obiektów liniowych: punktów, granic, zakresów obszaru itp.
Trasa lotu stworzona w systemie ABRIS składa się z punktu startu na lotnisku, zestawu punktów
nawigacyjnych trasy (waypoints) oraz punktu docelowego (końcowego). Dla zapewnienia obliczeń planu
lotu, trasa może zawierać dane dotyczące prędkości rzeczywistej śmigłowca, pułapu lotu, dane
pogodowe, zapas paliwa oraz jego zużycie w poszczególnych fazach misji.
Po naciśnięciu przycisku funkcji PLAN główna strona tego podtrybu wyświetli aktywną trasę.
3-26: Podtryb MENU/PLAN
Anulowanie aktywnej trasy (Unload)
Aby anulować aktualną trasę wyświetlaną w systemie ABRIS i stworzyć nową, naciśnij przycisk funkcji
SELECT , a następnie wybierz opcję UNLOAD z menu kontekstowego. W ten sposób wymażesz trasę,
która została opracowana w edytorze misji. Na ekranie systemu ABRIS obok przycisku funkcji SELECT
będzie teraz widoczny przycisk funkcji DRAW , za pomocą którego możesz narysować nową trasę lotu.
Musisz anulować aktualnie wybraną trasę zanim stworzysz nową.
3 - 40
78849977.002.png 78849977.003.png 78849977.004.png
DIGITAL COMBAT SIMULATOR : KA - 50 BLACK SHARK
SYSTEM ABRIS
3-27: Wybór opcji UNLOAD z menu kontekstowego
3-28: Wygląd podtrybu PLAN po anulowaniu aktualnej trasy lotu
Ręczne wprowadzanie punktów trasy
Trasa lotu składa się z dwóch lub większej ilości punktów nawigacyjnych trasy połączonych ze sobą w
kolejności. Najpierw musimy zapoznać się ze sposobem umieszczania punktów nawigacyjnych trasy. Po
anulowaniu aktualnego planu lotu naciśnij przycisk funkcji DRAW . Na mapie systemu ABRIS będzie teraz
widoczny zielony marker . W przykładzie pokazanym niżej kwadrat jest wycentrowany nad lotniskiem
startowym. Dodatkowo w obszarze z danymi na temat lotu pojawi się szary obszar z informacjami.
3 - 41
78849977.005.png 78849977.006.png 78849977.007.png 78849977.008.png
DIGITAL COMBAT SIMULATOR : KA - 50 BLACK SHARK
SYSTEM ABRIS
3-29: Widok podtrybu MENU/PLAN dla wstawiania punktów trasy (DRAW)
Szare pole z informacjami o nowym punkcie nawigacyjnym trasy zawiera następujące dane:
1. 01 – Numer punktu nawigacyjnego trasy w planie lotu. Przydzielany automatycznie.
2. NEW STP – Standardowa nazwa nowego punktu nawigacyjnego dodanego do trasy (żółty
kolor informuje czy punkt jest częścią trasy), wartość pola musi zostać zmieniona (lub zostanie
zmieniona automatycznie). Pole możliwe do edycji.
3. Sposób przelotu nad punktem nawigacyjnym trasy (WPT OVER) . Do wyboru są trzy
opcje (FBY, OVR i FIN) w celu określenia jak mają być przedstawiane informacje dotyczące
sterowania między punktami nawigacyjnymi trasy.
4. MVR – Wartość deklinacji magnetycznej (kąt między południkiem magnetycznym i
geograficznym) dla miejsca gdzie znajduje się aktywny kursor.
5. Koordynaty aktywnego markera . Wyświetlane są wartości szerokości i długości
geograficznej. Położenie zielonego kwadratu na mapie.
Aby dodać punkt nawigacyjny do trasy lotu naciśnij przycisk funkcji ADD :
Przed wykonaniem tej operacji konieczna może być zmiana koordynatów punktu, który ma zostać dodany
do trasy. W tym celu przydatna może być zmiana skali wyświetlanej mapy poprzez wciśnięcie niezbędną
ilość razy przycisków funkcji SCALE+ lub SCALE- . Obecna wartość skali mapy wyświetlana jest w jej
prawym, dolnym rogu.
Po odpowiednim ustawieniu skali, użyj manipulatora kursora do ustawienia go w miejscu gdzie chcesz
umieścić nowy punkt nawigacyjny trasy. W przypadku pierwszego punktu nawigacyjnego trasy powinno
to być lotnisko. Użyj lewego przycisku myszy na gałce manipulatora kursora do przełączania między
poziomym i pionowym ruchem kursora. Zauważ, że gdy znacznik się przemieszcza, aktualizują się
koordynaty po lewej stronie obszaru z informacjami dotyczącymi lotu. Gdy za nowy punkt nawigacyjny
trasy ma służyć dodany wcześniej na mapie obiekt (inny punkt nawigacyjny, aerodrom, nadajnik itp.)
umieść marker nad tym obiektem. Dokładne umieszczenie kursora nie jest konieczne (dostępny obiekt
3 - 42
78849977.009.png 78849977.010.png 78849977.011.png 78849977.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin