SCENARIUSZ ZAJĘĆ Z OBSZARU EDUKACJI MUZYCZNEJ
Cele ogólne:
· Rozwijanie pamięci muzycznej
· Kształcenie słuchu muzycznego
· Wyrabianie poczucia rytmu
· Wykorzystanie w zabawie efektów akustycznych powstających przy ruchu własnego ciała: tupanie, klaskanie, pstrykanie itp.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- doskonali umiejętność gry na przedszkolnych, nietypowych i samodzielnie wykonanych instrumentach perkusyjnych
- potrafi uważnie słuchać i powtórzyć rytm głosem, ruchem i na instrumencie
- potrafi zilustrować piosenkę gestem, ruchem, mimiką zgodnie ze słowami utworu
- umie odtworzyć uprzednio poznany układ taneczny
- potrafi naśladować sposób poruszania się danych zwierząt
- reaguje na pauzę w muzyce
- rozróżnia zwrotkę i refren w piosence
- rozpoznaje cyfry
- czerpie radość i zadowolenie ze wspólnej zabawy
Metody:
· słowna: rozmowa, opis słowny
· oglądowa: obserwacji i pokazu
· czynna: zadań stawianych dziecku i praktycznego działania, kierowania działalnością dziecka
Formy aktywności:
· gra na instrumentach perkusyjnych
· ruch przy muzyce
· śpiew znanych piosenek
Środki dydaktyczne wspomagające działania:
· płyta CD Bebe Lilly „W dżungli”
· opaski na głowę z napisami (obrazkami)
· listy od Króla Lwa
· korona dla słonia
· instrumenty perkusyjne
· pudełka kartonowe, puszki, klocki, patyki itp.
· papierowe słońca z cyframi (obrazkami)
· papierowe nutki na patykach ,białe i w różnych kolorach
· papierowe medale
Przebieg zajęć:
1. List od Króla Lwa - znalezienie i odczytanie przez nauczycielkę listu do dzieci.
„Kochane dzieci! Słyszałem, że ostatnio interesujecie się życiem zwierząt z ZOO, pochodzących z Afryki. Jak dobrze wiecie jestem królem wszystkich zwierząt i muszę się świetnie orientować jak sobie żyją moi podwładni, czyli afrykańskie zwierzęta. Na waszą prośbę opisuję w listach wesołe zabawy zwierząt. Myślę, że Wy też możecie się tak wesoło pobawić. Życzę udanej zabawy! Aha - pożyczam moja koronę słoniowi Feliksowi i mianuję go moim zastępcą na czas Waszej zabawy. Z królewskim pozdrowieniem - Król Lew Pierwszy Grzywiasty.”
2. Będziemy zwierzętami z dżungli afrykańskiej – losowanie przez dzieci opasek na głowę z nazwą (obrazkiem) zwierzęcia a tym samym rozdzielenie ról do zabawy (małpki, słonie, tygrysy, żyrafy itp.).
3. Krótki spacer po dżungli - dzieci podążając za nauczycielką i pacynką słonia naśladują sposób poruszania się „swego” zwierzęcia starając się dostosować tempo chodu do rytmu piosenki Bebe Lilly „W dżungli”. Zatrzymanie się przy makiecie słońca z cyfrą 1 (obrazek geparda).
Pierwszy List:
„Kochane Dzieci! Nasze Gepardy Cętusie lubią bieganie, potrafią biec z prędkością większą od niejednego samochodu ale kiedy się już zmęczą to ich ulubioną rozrywką jest muzykowanie z patykami (klockami)”. Nauczycielka (pacynka) proponuje dzieciom sposób zabawy preferowany przez Gepardy Cętusie.
Muzykowanie z patykami (klockami) - każde dziecko otrzymuje dwa patyki lub klocki. Dzieci w siadzie skrzyżnym, ręce otwarte do boku, uderzając patykami w podłogę lub uderzając patykiem o patyk rękoma uniesionymi nad głową wybijają schemat rytmiczny prezentowany uprzednio przez nauczycielkę.
4. Krótki spacer po dżungli - dzieci naśladują sposób poruszania się „swego” zwierzęcia starając się dostosować tempo chodu do rytmu piosenki Bebe Lilly „W dżungli”. Zatrzymanie się przy makiecie słońca z cyfrą 2 (obrazek małpy).
Drugi List:
„Kochane Dzieci! Nasze Małpki Fiki-Miki bardzo lubią psoty i figle ale gdy tylko znajdą w pobliżu pudełko, bębenek lub jakieś naczynie zaraz urządzają małpi koncert.
Nauczycielka (pacynka) proponuje dzieciom sposób gry preferowany przez Małpki Fiki-Miki.
Bębnimy na całego! - każde dziecko wyszukuje jeden „instrument”: bębenek, pudełko lub naczynie; dziecko musi zapamiętać zaprezentowany rytm i wykonać go uderzając dłońmi w „instrument”, również włączając do bębnienia uderzanie w podłogę i brzuch lub inne części ciała.
5. Krótki spacer po dżungli - dzieci naśladują sposób poruszania się „swego” zwierzęcia
starając się dostosować tempo chodu do rytmu piosenki Bebe Lilly „W dżungli”.
Zatrzymanie się przy makiecie słońca z cyfrą 3 (obrazek hipopotama).
Trzeci List:
„Kochane Dzieci! Nasze Hipcie Hipopusie zazwyczaj po sutym obiedzie lubią wylegiwać się w wodzie ale nie uwierzysz - ostatnio lubią sobie potańczyć, świetnie im idzie”. Nauczycielka (pacynka) proponuje dzieciom sposób zabawy preferowany przez Hipcie Hipopusie.
Taniec afrykański - dzieci wykonują taniec i okrzyki afrykańskie wspólnie z nauczycielką a następnie próbują go powtórzyć samodzielnie.
6. Krótki spacer po dżungli - dzieci naśladują sposób poruszania się „swego” zwierzęcia starając się dostosować tempo chodu do rytmu piosenki Bebe Lilly „W dżungli”. Zatrzymanie się przy makiecie słońca z cyfrą 4 (obrazek żyrafy).
Czwarty List:
„Kochane Dzieci! Nasze Żyrafy Długoszyjki bardzo lubią śpiewać piosenki. Niestety wciąż im się mylą zwrotki z refrenem dlatego wymyśliły świetną zabawę”. Nauczycielka (pacynka) proponuje dzieciom sposób zabawy preferowany przez Żyrafy Długoszyjki.
Ojej - która to zwrotka a który refren? - zabawa w oparciu o budowę piosenki na przykładzie utworu „Dżungla, dżungla”. Dzieci otrzymują dwie papierowe nutki na patykach; jedną w jakimś kolorze a drugą białą. Przypominają sobie i śpiewają znaną im uprzednio piosenkę jednocześnie podnosząc do góry nutkę kolorową w czasie zwrotki i nutkę białą w czasie refrenu.(Ewentualnie powtórka zabawy z inną znaną dzieciom piosenką)
7. Wręczenie każdemu dziecku papierowego medalu od Króla Lwa upamiętniającego wspólną zabawę; jeśli dziecko dobrze się bawiło na zajęciach - koloruje medal.
ewajorek