FILOZOFIA
1)
Filozofia czyli umiłowanie mądrości jest refleksją nad rzeczywistością. Jako, że rzeczywistość jest bardzo złożona, filozofia, aby ją ogarnąć we wszystkich aspektach dzieli się na wiele dziedzin (działów).
fileo - miłować
sophia - wiedza, mądrość
2)
Wartość:
Dla filozofii nie ma jasnej definicji wartości. Filozofia zajmuje się tymi samymi pojęciami co inne nauki, ale zajmuje się tymi stronami tych pojęć, których się nie da zdefiniować. Zajmuje się pytaniem o istotę bytu człowieka, czy człowiek to ciało czy dusza.
Na początku nie było innych nauk, była tylko filozofia i z niej zaczęły się wyłaniać nauki szczegółowe. Wcześniej była tylko medycyna. Dość szybko wyłoniła się z filozofii matematyka, a konkretnie geometria (napis przed szkołą: „Niech nie wchodzi nikt kto nie zna geometrii.”, potem algebra, fizyka, historia, biologia. Każda z tych nauk zabierała sobie pojęcia i w ten sposób ogołocono filozofię. Pozostały jej zagadnienia niepotrzebne innym dziedzinom, są to nieprecyzyjne, niezdefiniowane strony pojęć. W filozofii ważne jest więc używanie w miarę precyzyjnego języka. W filozofii każdy inaczej rozumie dane pojęcia, nie ma tu odwołań tak jak w przypadku innych nauk (tak jak np. definicja kwadratu w matematyce).
3)
Podział filozofii:
A. Podział chronologiczny
B. Podział merytoryczny
A. Podział chronologiczny (mniej ważny). Są 3 ery filozoficzne:
1. starożytność (era starożytna) – VI, V w.p.n.e. – V w.n.e.- do upadku cesarstwa rzymskiego
2. średniowiecze (era średniowieczna) – V - XV w. ~ do odkrycia Ameryki
3. nowożytność (era nowożytna) – XV w. - do dziś. W niej można wyróżnić epokę filozofii współczesnej (najnowszej) – najczęściej mówi się, iż jest to filozofia ostatniego stulecia lub iż jest to filozofia 3 ostatnich pokoleń.
B. Podział merytoryczny (podział na działy)
Najważniejsze są 2 pierwsze działy!
I. Ontologia (logos – nauka, on – to, co istnieje) – nauka o bycie, o tym, co istnieje (= metafizyka; filozofia pierwsza; protefilozofija). Dlaczego nazwa metafizyka? Pochodzenie nazwy jest przypadkowe – Andronikos – uczeń Arystotelesa, kiedy porządkował dzieła Arystotelesa, porządkował je wg tematów, np. fizyka, medycyna. Kiedy wszystkie pisma poprzydzielał, to zostało mu kilkanaście ksiąg o bycie, traktujące o tym co najważniejsze. Zajmuje się ona bytem jako bytem, interesuje ją nie to, czym jest byt, ale czym jest bytowość. Andronikos nazwał ją „tameta ta fizika” – bo umieścił je po księgach o fizyce i stąd ta nazwa, w skrócie metafizyka (meta – za).
Metafizyka zajmuje się:
1. Bytem (istnieniem, egzystencją)
2. Substancją (definicja substancji Arystotelesa)
Substancja – jest to coś o czym wszystko inne może być orzekane, a co samo nie może być orzeczone o niczym.
Można orzec substancję poprzez cechy, ale nie odwrotnie. (= substancja to przedmiot, byt, któremu przysługują cechy). Np. można powiedzieć, że stół jest drewniany, ale nie można powiedzieć że drewniowatość jest stołem.
Są 2 rodzaje cech:
• przypadłościowe – przysługujące danej substancji, ale także gdyby jej nie przysługiwały nie zmieniłyby istoty rzeczy, bez nich rzeczy mogą być substancją. (np. gdy zmieniamy kolor włosów).
• istotnościowe (konstytutywne) – te dzięki którym substancja jest sobą, jest tożsama z sobą. Po ich stracie substancja przestaje być sobą (np. gdy granat położymy na stole, to gdy on wybuchnie to stół nie jest już stołem, bo stracił swoje funkcje).
przyczyna i skutek
czas i przestrzeń
„Czym jest czas, kiedy mnie pytasz nie wiem, gdy nie pytasz wiem” – Św. Augustyn.
konieczność – możliwość – pojęcia modalne
często mówimy, iż Bóg istnieje przypadkowość
z konieczności, przeciwstawia się
wolności, przypadkowi
Wolność – wiąże się z tym, jak działa człowiek, czy jest wolny, czy działa tak jak chce, czy wszystko jest z góry ustalone czy nie.
Byt rzeczywisty (realny) – jest elementem składowym
Byt pomyślany – np. sfinks (człowiek/lew)
II. Epistemologia (episteme – poznanie) – nauka o poznaniu (=teoria poznania; filozofia poznania). Epistemologia ma za swój przedmiot:
1. źródła poznania – ogniskują się wokół pytania jakie są źródła ludzkiego poznania,
• czy ze zmysłów, z doświadczenia – empiryści
• czy z rozumu – racjonaliści, są też idealiści
• czy też z poza zmysłów, rozumu – irracjonaliści
2. zagadnienie możliwości (granic) poznania – pytanie: jak daleko sięga nasze poznanie, czy można poznać wszystko czy nic nie da się poznać (w sposób pewny).
Trzeba stawiać umiejętne pytania.
3. zagadnienie prawdy – koncepcje prawdy (klasyczne koncepcje prawdy – od Arystotelesa i 4 inne).
III. Aksjologia (aksjos – wartość) – nauka o wartościach, ale nie o konkretnych, nauka o wartości jako wartości:
Onkologia wartości – czym jest wartość, gdzie tkwi, co mamy na myśli, że coś posiada jakąś wartość, czym jest wartość, czy piękno obrazu tkwi w obrazie czy w odbiorcy, czy pomiędzy
Epistemologia wartości – poznawanie wartości, czym poznajemy wartość, czy poznajemy ją zmysłowo, emocjonalnie, czy rozumowo, czy też przez uczucia (tzw. emotywna teoria wartości)
Hierarchia wartości – jaki jest porządek wartości, które wartości są ważniejsze od których, które stoją wyżej, a które niżej.
Rozstrzygnięcia podejmowane w 5 pozostałych działach są pochodną rozstrzygnięć w ontologii (zależą od ontologii). Np. jeżeli ktoś w ontologii jest spirytualistą to w aksjologii postawi na 1 miejscu wartości spirytualne, duchowe.
IV. Etyka (eticos – obyczaj) – nauka o moralności, o wartościach
Moralność – każdy czuje moralność, ale zdefiniować jest ją ciężko, jest to sumienie, dokonywanie wyborów. Jest to postępowanie wg pewnych wartości i zasad, względem innych ludzi. Moralność jest cechą istotnościową bytu ludzkiego. W moralności bardzo ważne jest wychowanie.
1. Etyka kodeksów - kodeksy w etyce wypływają z wartości (nie zabijaj - z wartości życia)
2. Człowiek jest zawsze moralny. Niemoralne jest krzesło, ale człowiek jest zawsze moralny (człowiek jest niemoralny tylko wtedy, kiedy nie ma świadomości – np. kiedy śpi lub jest nieprzytomny, a także np. roczne dziecko).
Moralność istnieje między ludźmi w oparciu o wartość i wynikające z nich normy, nakazy, zakazy.
V. Estetyka – nauka o pięknie. Krytyk historii sztuki mówi o pięknie artystycznym, obiektywnie zawartym w dziele sztuki, a estetyk bada wartości estetyczne w kategoriach przeżycia wobec dzieła sztuki.
„Przeżycie, dzieło, wartość” – Ingarden.
Piękno nie tylko tkwi w dziele sztuki lecz np. w krajobrazie itp. Estetyka zajmuje się właśnie takim pięknem w szerokim znaczeniu.
VI. Antropologia filozoficzna (antropos – człowiek) – wyciąg z filozofii uczyniony z uwagi na człowieka.
Z punktu widzenia metafizyki człowiek jest takim samym bytem jak krzesło, a w antropologii filozoficznej szukamy tego co nas dotyczy. Antropologia filozoficznej najbliżej jest do aksjologii i etyki.
VII. Logika - naukowa dyscyplina filozofii zajmująca się ogółem zagadnień związanych z formą i zasadami poprawnego myślenia, właściwego prowadzenia dyskusji i wnioskowania.
VIII. Metodologia - nauka zajmująca się tworzeniem i doskonaleniem metod badań naukowych w ramach różnych dziedzin, dla umożliwienia ciągłego ich rozwoju.
IX. Historia filozofii - rozkwit historii filozofii nastąpił w XIX w., związany był z minimalistyczną postawą umysłów i dążeniem do specjalizacji w ramach poszczególnych działów filozofii i nauki oraz ze stanowiskiem, że w samej filozofii niepodobna osiągnąć nic trwałego i pewnego. Inni badacze zajęli się historią filozofii poszukując w niej możliwości uzasadnienia własnych poglądów.Prawdziwą koncepcję historii filozofii zbudował G.W.F. Hegel. Rozumiał ją nie jako zapisanie przypadkowych poglądów, ale jako badanie rozwoju myśli koniecznych i rozumnych. Zadaniem historii filozofii wg Hegla było zrozumienie ideowej konieczności rozwoju filozofii.W Polsce rozwojowi historii filozofii dał początek K. Michalski (1879-1947), mediewista na Uniwersytecie Jagiellońskim, zajmował się głównie historią filozofii średniowiecza.
MarekMaly