Cyganska_podroz_kolorowym Całodzienne warsztaty dla dzieci poświęcone kultusze cygańskiej..pdf

(72 KB) Pobierz
(Microsoft Word - Cyga\361ska podr\363\277 kolorowym wozem-scenariusz.doc)
Marta Piegat –Kaczmarczyk
Cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem - całodzienne warsztaty dla dzieci po Ļ wi ħ cone kulturze
cyga ı skiej.
Cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem - całodzienne warsztaty dla dzieci po Ļ wi ħ cone
kulturze cyga ı skiej.
CEL: zapoznanie uczniów z kultur Ģ i obyczajami romskimi, uwra Ň liwienie na ró Ň norodno Ļę
kulturow Ģ , ukazanie Polski jako kraju zamieszkałego przez wiele grup narodowych i
etnicznych.
ODBIORCY : uczniowie klas zerowych (6 lat).
FORMA: cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem mo Ň e trwa ę cały dzie ı . Zaj ħ cia s Ģ bardzo
zró Ň nicowane i anga Ň uj Ģ dzieci na ró Ň nych poziomach. Czas wykorzystywany jest na
rozmowy w grupie lub w parach, prace plastyczne, zabawy ruchowe i tworzenie opowie Ļ ci.
PRZEBIEG: zaj ħ cia podzielone s Ģ na dwa bloki - poranny i popołudniowy z przerw Ģ na
obiad, na który serwowany jest rosół z kury - jedno z najpopularniejszych da ı romskich.
Podczas spaceru lub wyj Ļ cia na podwórko nadal wplatane s Ģ w zabaw ħ w Ģ tki romskie.
Zako ı czeniem cyga ı skiej podró Ň y jest podwieczorek - biesiada przy ognisku zrobionym z
krepiny na Ļ rodku sali podczas której opowiadane s Ģ cyga ı skie ba Ļ nie.
I blok poranny 9:00-13:00
Kiedy dzieci schodz Ģ si ħ do sali wita je cyga ı ska muzyka, która mo Ň e towarzyszy ę równie Ň
przy Ļ niadaniu i porannych zabawach i rozmowach.
Zaj ħ cia rozpoczynamy siadaj Ģ c ze wszystkimi w kr ħ gu na podłodze: mówimy dzieciom, Ň e
wybierzemy si ħ w podró Ň , ale na razie nie zdradzimy dok Ģ d. B ħ dziemy poznawa ę imiona,
zwyczaje i stroje ciekawych ludzi. Nauczymy si ħ tego, co oni potrafi Ģ robi ę i b ħ dziemy si ħ
bawi ę tak, jak oni lubi Ģ . Ale na razie nie zdradzamy tajemnicy, kim s Ģ bohaterowie naszej
dzisiejszej podró Ň y.
Spróbujemy to odgadn Ģę za pomoc Ģ Ň nych wskazówek.
Oto pierwsze zadanie:
1. Imiona romskie – wyszukiwanie, a nast ħ pnie odgadywanie czy jest to imi ħ damskie, czy
m ħ skie.
Fundacja Edukacji Mi ħ dzykulturowej
Marta Piegat –Kaczmarczyk
Cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem - całodzienne warsztaty dla dzieci po Ļ wi ħ cone kulturze
cyga ı skiej.
Wydrukuj imiona romskie, lub zapisz je na małych karteczkach. Ukryj je w
Ň nych miejscach w sali: pod ksi ĢŇ kami, pod doniczkami, mi ħ dzy
zabawkami, mi ħ dzy farbami...
Popro Ļ dzieci, aby odnalazły karteczki - ka Ň dy, kto znajdzie jedn Ģ , wraca
do kr ħ gu.
Kiedy ju Ň ka Ň dy ma jedn Ģ karteczk ħ , spróbujcie je wspólnie odczyta ę .
Zapytaj dzieci, co ich zdaniem oznaczaj Ģ te słowa, i w jakim j ħ zyku s Ģ
zapisane.
Kiedy dojdziecie wspólnie do wniosku, Ň e s Ģ to imiona, zadecydujcie które
z nich s Ģ Ň e ı skie, a które m ħ skie. Pomocna w tym b ħ dzie tabelka z
imionami.
Pozwól, Ň eby ka Ň de dziecko wybrało sobie na dzisiejszy dzie ı imi ħ , które
najbardziej mu si ħ podoba. Zach ħę je, do tego, Ň eby wybierały ró Ň ne
imiona, je Ļ li jednak kilka osób wybierze to samo, powiedz, Ň e przecie Ň
cz ħ sto si ħ zdarza, Ň e kilka osób ma tak samo na imi ħ .
Niech ka Ň de dziecko przedstawi si ħ pozostałym u Ň ywaj Ģ c swojego nowego
imienia.
Mo Ň na w tym momencie zaproponowa ę zabaw ħ ruchow Ģ : dzieci ta ı cz Ģ i
przechadzaj Ģ si ħ po sali w rytm muzyki cyga ı skiej, a kiedy wył Ģ czamy
muzyk ħ , zatrzymuj Ģ si ħ i przedstawiaj Ģ si ħ osobom wokół siebie.
Powtarzamy muzyk ħ 2-3 razy, tak, aby jak najwi ħ cej dzieci przywitało si ħ
ze sob Ģ nawzajem.
Po zabawie ruchowej zapytaj dzieci, czy maj Ģ ju Ň pomysł na to, czyje to
imiona, je Ļ li uda si ħ im odgadn Ģę , pogratuluj i powiedz, Ň e przez cały
dzisiejszy dzie ı b ħ dziemy poznawa ę kultur ħ i zwyczaje Romów, a
nast ħ pnie zapro Ļ dzieci do nast ħ pnego zadania.
Je Ļ li nadal nie wiedz Ģ , zaproponuj im kolejn Ģ wskazówk ħ - zadanie 2.
Imiona Ň e ı skie
Imiona m ħ skie
Anis
Ashena
Danor
Lel
Fundacja Edukacji Mi ħ dzykulturowej
90690075.001.png
Marta Piegat –Kaczmarczyk
Cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem - całodzienne warsztaty dla dzieci po Ļ wi ħ cone kulturze
cyga ı skiej.
Peneli
Milbrer
Jal
Othi
Truffeni
Mairenni
Sindel
Tawno
Talaitha
Kizzy
Tobar
Tem
Everilda
Ethelenda
Zindelo
Wesh
Emmanaia
Darklis
Panuel
Wasil
Imiona romskie s Ģ dost ħ pne na stronie:
http://www.gaminggeeks.org/Resources/KateMonk/Europe-
Medieval/Romany.htm
2. Obyczaje, zdj ħ cia, stroje - ogl Ģ danie albumu i słuchanie o zwyczajach.
Usi Ģ d Ņ cie wygodnie na podłodze tak, aby wszystkie dzieci mogły dobrze
widzie ę zdj ħ cia w albumie.
Poka Ň dzieciom kilka ciekawych, charakterystycznych fotografii, a
nast ħ pnie opowiedz o romskich zwyczajach.
Na tym etapie zabawy z pewno Ļ ci Ģ b ħ dziecie mie ę jasno Ļę , kto jest
bohaterem dzisiejszej podró Ň y kolorowym wozem.
Wyja Ļ nij, Ň e Cyganie nie maj Ģ swojego własnego kraju, Ň e mieszkaj Ģ w
wielu krajach Europy, równie Ň w Polsce.
Zapytaj, które ze zwyczajów wydaj Ģ im si ħ najbardziej interesuj Ģ ce i
dlaczego.
Zapro Ļ dzieci do przygotowania si ħ do podró Ň y kolorowym wozem -
zadanie 3.
Fundacja Edukacji Mi ħ dzykulturowej
90690075.002.png 90690075.003.png
Marta Piegat –Kaczmarczyk
Cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem - całodzienne warsztaty dla dzieci po Ļ wi ħ cone kulturze
cyga ı skiej.
Album "Cyganie z obu stron Karpat" 1 – zawiera zdj ħ cia i du Ň o informacji o
obyczajach romskich. Informacje na temat mody romskiej mo Ň na znale Ņę na
www.cyganskitabor.republika.pl
3. Robimy cyga ı skie, kolorowe wozy.
Zapytaj dzieci z czego mo Ň na zrobi ę wozy cyga ı skie. Zaproponuj im, aby
w mniejszych grupach zrobiły kilka kolorowych wozów z du Ň ych pudeł
kartonowych.
Niech dzieci ozdobi Ģ wozy kwiatami i wst ĢŇ kami. Do tego zadania
potrzebne jest wcze Ļ niejsze przygotowanie elementów dekoracyjnych, albo
przeznaczenie dodatkowego czasu na ich wykonanie przez dzieci.
Zapro Ļ je do zabawy w rytmie muzyki cyga ı skiej. Kiedy muzyka gra,
dzieci ta ı cz Ģ wokół wozów, kiedy cichnie zaczynaj Ģ si ħ przeci Ģ ga ę i
ziewa ę , a kiedy milknie kład Ģ si ħ na podłodze i Ļ pi Ģ . Nast ħ pnie, kiedy
muzyka zaczyna cichutko gra ę , dzieci budz Ģ si ħ , przeci Ģ gaj Ģ si ħ i kiedy jest
gło Ļ niejsza zaczynaj Ģ znowu ta ı czy ę .
4. Wymy Ļ lamy nasz Ģ opowie Ļę o przygodach romskich dzieci.
Zapro Ļ dzieci do kr ħ gu, niech ka Ň de przypomni sobie swoje romskie imi ħ .
Dzieci po kolei wymy Ļ laj Ģ fragment historii, a nauczyciel spisuje bajk ħ ,
lub nagrywa na dyktafon, a pó Ņ niej j Ģ przepisuje.
Nast ħ pnie ka Ň de dziecko robi ilustracj ħ do swojej cz ħĻ ci opowie Ļ ci i
wycina j Ģ .
Kiedy wszystkie ilustracje s Ģ gotowe, siadamy razem w kr ħ gu wokół
du Ň ego arkusza szarego papieru.
Czytamy jeszcze raz wymy Ļ lon Ģ opowie Ļę i przyklejamy po kolei
wszystkie cz ħĻ ci opowie Ļ ci - powstaje historyjka obrazkowa.
5. Talizmany od rodziców dla dzieci.
Zaproponuj dzieciom ostatni Ģ zabaw ħ przed obiadem.
1 Wójcik P., Cyganie z obu stron Karpat , Wydawnictwo Ksi ĢŇ kowe Twój Styl, Warszawa 2000.
Fundacja Edukacji Mi ħ dzykulturowej
 
Marta Piegat –Kaczmarczyk
Cyga ı ska podró Ň kolorowym wozem - całodzienne warsztaty dla dzieci po Ļ wi ħ cone kulturze
cyga ı skiej.
Opowiedz im o pi ħ knym, romskim zwyczaju robienia talizmanów z
ziołami. Rodzice robi Ģ takie talizmany dla swoich dzieci, Ň eby chroniły je
przez „złym spojrzeniem”.
Potrzebne b ħ d Ģ do tego kawałeczki materiału, suszone kwiaty i zioła oraz
sznurki lub tasiemki.
Niech ka Ň de dziecko nasypie na kawałek materiału troch ħ ziół i zwi ĢŇ e to
tasiemk Ģ , któr Ģ mo Ň na zawiesi ę na szyi.
Romowie, prowadz Ģ koczowniczy tryb Ň ycia, swoje mieszanki
przygotowuj Ģ z ziół, które odnajd Ģ w okolicy. Cz ħ sto jest to dziko rosn Ģ ca
mi ħ ta, dziurawiec czy pokrzywa.
Porozmawiajcie o tym, czego rodzice pragn Ģ dla swoich dzieci. Dzi ħ ki
temu poznasz ich punkt widzenia.
Mo Ň na tez zapyta ę o to rodziców. Popro Ļ dzieci, Ň eby przeprowadziły z
rodzicami wywiad na ten temat, a zapisane wypowiedzi przyniosły do
przedszkola. Nauczycielka mo Ň e te Ň sama rozdawa ę karteczki rodzicom,
przychodz Ģ cym po dziecko, prosz Ģ c by udzielili odpowiedzi na pytanie:
„Czego pragniesz dla swojego dziecka?”
Zapytaj, komu dzieci chciałyby podarowa ę ochronny talizman i dlaczego.
6. Obiad i kila słów o przysmakach romskich. Jednym z ulubionych da ı romskich jest rosół z
kury i zupy owocowe - potrawy dobrze nam znane. Na deser Cyganie ch ħ tnie jedz Ģ placki z
ciasta nale Ļ nikowego pieczone nad ogniem, na roz Ň arzonych kamieniach. Na ten dzie ı w
jadłospisie mo Ň na zaplanowa ę wła Ļ nie rosół lub zup ħ owocow Ģ . Dzieci mog Ģ przygotowa ę
ciasto na ciasteczka - 1 kg m Ģ ki, pół litra mleka, 5 jajek i 2 ły Ň eczki soli. Składniki dokładnie
wymiesza ę , sma Ň y ę na gor Ģ cej blasze lub patelni bez tłuszczu.
II blok popołudniowy 13:00-15:00
7. Podró Ň kolorowymi wozami.
Zapro Ļ dzieci do wyruszenia w podró Ň cyga ı skim wozem.
Opowiedz o zwyczaju zostawiania sobie znaków informacyjnych przez
tabory podró Ň uj Ģ ce w tym samym kierunku.
Fundacja Edukacji Mi ħ dzykulturowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin