Kotwiczenie.pdf

(183 KB) Pobierz
Kotwiczenie
Kotwiczenie
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Piotrek/Moje%20dokume...
Kotwiczenie
> Co zrobic by kotwica chwycila ( trzymala ) ?
>> Podobno pmocny jest odcinek lancucha przy kotwicy, .............
>>>Dobrze tez jest miec nieco za duza kotwice ...............
Oto fragmenty postów wątku na temat kotwiczenia. Problem kotwiczenia pojawił się przy okazji wątku o refowaniu.
Kotwica, symbol nadziei jest elementem wyposaŜenia jachtu pozwalającym przynajmniej teoretycznie na bezpieczne stanie jachtu gdy
zajdzie taka potrzeba. Manewr stawania na kotwicy jest praktycznie kilka razy dziennie stosowany na śródlądziu i przez Ŝeglarzy
"szuwarowych" jest stosowany z duŜą znajomością rzeczy, chociaŜ zdarzają się niechlubne wyjątki. Na morzu, stawanie na kotwicy w
warunkach "bałtyckich" jest traktowane jako manewr awaryjny i w związku z tym bardzo rzadko stosowane. Wcale mnie nie dziwią
stwierdzenia "moriaków" w powaŜnych stopniach i z wieloletnią praktyką, "nigdy jeszcze na morzu nie uŜywałem kotwicy, bo po co". Gdyby
nasz Bałtyk i przyległości był cieplejszy, miał lepiej rozwiniętą linię brzegową, sytuacja wyglądała by inaczej i manewr stawania na kotwicy
byłby czymś normalnym, byłby stosowany dosyć często.
1.
Dobór kotwicy wg Polskiego Rejestru Statków.
2.
Zestaw kotwiczny.
3.
Pochwała kotwicy Bruce'a z dyskusji na grupie.
4.
Kotwice o których warto wiedzieć.
5.
Kotwiczenie.
WyposaŜenie kotwiczne.
a). Kotwica . NiezaleŜnie od rodzaju kotwicy istotną jest jej waga. Kotwica aby dobrze trzymała musi mieć określone gabaryty a co za tym
idzie i wagę. Polski Rejestr Statków stawia następujące wymagania. co do wyposaŜenia kotwicznego. Wylicza się tzw. wskaźnik
wyposaŜenia wg następującego wzoru:
W= L(0,3B + 0,6H) + 0,3N + 5,5V k ^ 2/3 [m^2]
L długość klasyfikacyjna jachtu
B szerokość kadłuba (bez odbojnic)
H wysokość boczna
N pole powierzchni bocznej pokładówki
Vk wyporność konstrukcyjna.
Dla umoŜliwienia doboru wyposaŜenia kotwicznego tj. kotwicy i kabla zamieszczam dwie tabele z Przepisów Klasyfikacji i Budowy Jachtów
Morskich Polskiego Rejestru Statków, Część III WyposaŜenie i stateczność. Tabele przyciełem do wielkości wskaznika W=70, Odpowiada temu
wskaźnikowi kotwica o wadze ok 30 kg. CieŜszej nie podniosę :))
Akotwica admiralicji, Pkotwica patentowa Halla lub Grusona, Dkotwica o podwyŜszonej sile trzymania (Danfortha, Bruce'a, CQR, lub podobna)
Policzmy wyposazenie kotwiczne dla " mojego jachtu " w wersji motosailer niski. Wskaznik wyposazenia W liczony wg. powyŜszego wzoru wynosi
24,76 . W odpowiedniej tablicy 5.3.1 przepisów klasyfikacyjnych PRS najblizszą wyŜszą wartością W jest 25. Dla W=25m^2 otrzymujemy:
kotwica główna: 13 kg kotwica Danfortha lub 16 kg kotwica patentowa Halla lub Grusona.
kotwica zapasowa: 9 kg kotwica Danfortha
1 z 4
20090802 08:05
132010019.018.png 132010019.019.png 132010019.020.png 132010019.021.png
Kotwiczenie
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Piotrek/Moje%20dokume...
b). Łańcuch kotwiczny lub lina . Z tej samej tabeli dla W=25 parametry łańcucha są następujące:
łańcuch kotwiczny o długości 45 m i średnicy 6 mm.
Łańcuch kotwiczny moŜe być zastąpiony liną której parametry odczytujemy dla tego samego wskaźnika W ale w tablicy 5.3.3. W naszym wypadku
odpowiednie odczyty z tabeli wynoszą:
lina poliamidowa o średnicy 14 mm lub polipropylenowa o średnicy 18 mm. Długość liny taka jak łańcucha. W wypadku stosowania liny zamiast
łańcucha przepisy PRSu wymagają aby, pomiędzy liną a kotwicą był zamontowany odcinek łańcucha odpowiadający wskaźnikowi W i o długości L,
lecz nie dłuŜszy niŜ 12m. Łańcuch kotwiczny, lina lub lina z łańcuchem nosi nazwę: kabel
Połączenie łańcucha z liną wykonuje sie za pomocą szekli odpowiedniej wytrzymałości.
I tyle na temat wyposaŜenia kotwicznego mówią przepisy Polskiego Rejestru Statków.
Od siebie mogę dodać Ŝe zestaw kotwiczny dobrany wg. przepisów PRS jest zdecydowanie "cięŜszy" w stosunku do przepisów obowiązujących w
innych krajach. Ale prawdą teŜ jest im kotwica danego typu jest większa (cięŜsza) tym lepiej trzyma.
Zestaw kotwiczny.
Prawidłowo postawiony na kotwicy jacht. Kotwica oznaczona bojką. W przedniej części jachtu (na sztagu) podniesiona czarna kula. W nocy białe
światło. Kabel kotwiczny złoŜony jest z odcinka łańcucha i liny. MoŜe być sam łańcuch lub sama lina. Prosiak o cięŜarze kotwicy lub większy ma za
zadanie spowodować lepsze trzymanie kotwicy dzięki poziomemu ułoŜeniu kabla na dnie i amortyzację przy pracy jachtu na fali i wietrze. Długość
kabla kotwicznego powinna wynosić min 35 krotną głębokość na której kotwiczymy.
Kabel kotwiczny składający się z samej liny
Kabel kotwiczny składający się z liny i łańcucha połączony w kolejności
linałańcuchlina . Zaletą takiego połączenia jest łatwość wybierania. CięŜary
kotwicy i łańcucha podczas wybierania nie sumują się.
Jaka kotwica najlepiej trzyma?
Jest kilkanaście rodzajów kotwic. Którą wybrać?. Wybór nie jest sprawą prostą. Być moŜe pomocne będą poniŜsze posty.
Krzysztof Maj w watku "Chorwacja właśnie wróciłem" opisując swoje doświadczenia z neverinem napisał 14.10.1999r :
"Z neveriną pierwszy raz spotkałem się 6 lat temu, stojąc na kotwicowisku w Iloviku. Był piękny, ciepły wieczór, niebo pokryte gwiazdami,
leciutki wiaterek, radio nie podawało Ŝadnego ostrzeŜenia. Załogi większosci jachtów popłynęły na brzeg do restauracji, których jest tam
kilka. Wieczór upływał miło przy winie, piwie i śpiewie, gdy nagle zaczęło się błyskać. Ale nie były to zwykłe błyskawice coś takiego
widziałem pierwszy raz. W całkowitej ciszy, w jednej chwili na całym nieboskłonie, od jednego horyzontu po drugi, zapalała się jakby siatka.
Przez chwilę obserwowaliśmy to jak oczarowani, potem zdecydowaliśmy wracać na jacht. Inne załogi doszły chyba do tego samego wniosku,
bo w zatoce nagle zrobiło się gęsto od pontonów płynących w regatowym tempie. Byliśmy juŜ na pokładzie gdy rozpętało się małe piekło.
Wiatr wyjący w olinowaniu, wpadające na siebie jachty wlokące kotwice po dnie, liny kotwiczne wplątujące się w śruby innych jachtów,
krótko mówiąc Meksyk. A na brzegu kelnerzy łapiący fruwającą zastawę stołową. Piekiełko trwało chyba poniŜej godziny, potem przysiadło
i juŜ do rana dmuchało ok 6B.
W efekcie kotwice puściły wszystkim jachtom Ŝaglowym i pewnej części jachtów motorowych, kilka jachtów wylądowało na nabrzeŜu. Do
samego rana słychać bylo terkotanie kabestanów to co chwilę następny jacht rwał kotwicę, by rzucić ją ponownie trochę wyzej pod wiatr.
Kilka jachtów motorowych jednak stało całą noc niewzruszenie, co zaintrygowało mnie niesłychanie. Przyczynę tego odkryłem rano,
obserwując jachty podnoszące kotwice: większość jachtów motorowych jest wyposaŜona w bardzo skuteczną kotwice Bruce'a, która z kolei
na jachtach Ŝaglowych występuje dosyć rzadko. Jachty Ŝaglowe w większości są wyposaŜone w kotwice Danforta lub CQR. Ale kotwice i
kotwiczenie to juŜ jest temat na osobne opowiadanie."
Jerzy Sychut w odpowiedzi na powyŜszy post napisał:
>obserwując jachty podnoszące kotwice: większość jachtów motorowych jest
>wyposaŜona w bardzo skuteczną kotwice Bruce'a
O to to!
Od lat namawiam do uzywania takiej kotwicy i nikt nie narzekal. Uzywam kotwice Bruce'a od kilkanastu lat i nie wyobrazam sobie lepszego
2 z 4
20090802 08:05
132010019.001.png 132010019.002.png 132010019.003.png 132010019.004.png 132010019.005.png
Kotwiczenie
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Piotrek/Moje%20dokume...
sposobu zaczepienia sie o jakiekolwiek dno. Chyba w zeszlym roku wygasl patent i na rynku pojawily sie takie kotwic produkowane przez
rozne firmy. Wprawdzie nie sa one orginalne ale rownie skuteczne. Ich zaleta jest stosunkowo niska cena. Kosztuja jakies 30% tego co
orginalna.
Kotwica Bruce'a z rowna latwoscia czepia sie kazdego rodzaju dna, a i jej wyciagniecie nie sprawia zadnych trudnosci. Moze tez miec
mniejsza wage niz inne rodzaje kotwic. Nie potrzeba tez zadnych prosiakow, ani innych wymyslow szatana co to dobrze dzialaja w spokojnej
wodzie, a sprawiaja duzo klopotow gdy woda sie zmarszczy. Nawet lancuch nie musi byc dlugi i zazwyczaj starcza kilka metrow.
>Jachty Ŝaglowe w większosci są wyposaŜone w kotwice Danforta
W polowie lat 80tych sprawilem sobie orginalna kotwice Danforta i uwazalem, ze dla 7metrowej lodki nie bedzie przesada kotwica o wadze
12 kg ze sporym kawalkiem lancucha. Dosc szybko przekonalem sie ze bylo to zludzenie, gdy wiatr 1215 m/s niemal nie przesunal lodki na
skaly i tylko szczescie, a wlasciwie manewr z postawieniem grota, wyrwaniem kotwicy i lawirowaniem miedzy skalami uratowal nas od
rozbicia. Wowczas pozyczylem pieniadze i kupilem potwornie droga (jakies 2500 SEK) 10kilogramowa kotwice Bruce'a. Kilka lat pozniej
kupilem 5kilogramowa i tej ciezszej uzywam jedynie w niepewnych warunkach, bo lzejsza rowniez nie zawiodla. Lodka wazy jakies 2,5 tony.
>Ale kotwice i kotwiczenie to
>juŜ jest temat na osobne opowiadanie.
Mrozace opowiesci wleczenia kotwicy koncza sie po wyposazeniu lodki w kotwice Bruce'a. Moglbym opowiadac o wielu przypadkach w
ktorych kazdy inny rodzaj kotwicy zawiodlby. Czesto uzywam kotwicy w zatoczkach szokholmskich szkierow i zazwyczaj rzuca sie tam z rufy
podplywajac dziobem pod brzeg. Moja kotwica lapie zawsze, ale obserwuje, ze nierzadko inni maja trudnosci w identycznych warunkach.
Roznimy sie jedynie rodzajem uzywanych kotwic.
Jak widać oba posty są pochwałą kotwicy Bruce'a i jej zdecydowanie większej skuteczności w porównaniu z innymi typami kotwic.
Kotwice o których warto wiedzieć: Bruce'a, kabłąkowa, pługowa
Kotwica Bruce'a Tak nosimy kotwicę Bruce'a.
Innymi kotwicami które nie ustępują w skutecznoci trzymania kotwicy Bruce'a, a w niektorych wypadkach trzymają skuteczniej sa kotwice:
kabłąkowa i pługowa. Podobnie jak kotwica Bruce'a są to kotwice bez części ruchomych. Trwałe i niezawodne.
Kotwica kabłąkowa
Kotwica pługowa w widoku z boku.
Kotwica pługowa w widoku od spodu.
Kotwiczenie
Stawanie na kotwicy: Upewnij się Ŝe koniec kabla jest zamocowany salidnie do jachtu.
ostrzymy na wiatr aŜ do stanięcia jachtu w łopocie i wytracenia prędkości do zera,
rzucamy kotwicę kontrolując głebokość (sondujemy),
cofamy sie na wstecznym wydając kabel kotwiczny,
przy dlugości kabla równej ok. 3 głębokościom sprawdzamy czy kotwica trzyma
jeŜeli nie trzyma : wybieramy kotwice, Ŝagle i powtarzamy manewr.
zrzucamy zagle i wydajemy pozostałą długość kabla, min 5 głębokości,
stopujemy kabel (winda, poler, stoper, knaga), stoimy.
UciąŜliwości kotwiczenia:
1.
łukowanie,
2.
myszkowanie i nieoczekiwane "zwroty"
ad 1 . Jest to zataczanie łuków o promieniu będącym
długością kabla spowodowane chwilowymi zmianami
kierunku wiatru. Zaradzić temu moŜna stając na dwóch
kotwicach z dziobu lub bardziej skuteczne na kotwicy z
dziobu i z rufy.
3 z 4
20090802 08:05
132010019.006.png 132010019.007.png 132010019.008.png 132010019.009.png 132010019.010.png 132010019.011.png 132010019.012.png 132010019.013.png 132010019.014.png 132010019.015.png
Kotwiczenie
file:///C:/Documents%20and%20Settings/Piotrek/Moje%20dokume...
ad 2. Myszkowanie jest to zmiana połoŜenia jachtu
spowodowana zmianami chwilowymi (podmuchy) siły
wiatru i "rozciągliwością" kabla kotwicznego. Aby
przeciwdziałać temu zjawisku stawiamy tzw. "Ŝagiel
kotwiczny" lub kotwiczymy w "bajdewindzie" z udziałem
szpringu rufowego.
"śagiel kotwiczny" jest to najmniejszy trajsel (fok)
postawiony na achtersztagu i wybrany na blachę.
Na jachtach dwumasztowych "Ŝagiel kotwiczny"
stawiamy na bezanmaszcie.
Wbrew ogólnie opisywanej metodzie, jako "Ŝagla
kotwicznego" nie naleŜy wykorzystywać bezana
gdyŜ daje siłe napędową zwiększającą zjawisko
myszkowania.
4 z 4
20090802 08:05
132010019.016.png 132010019.017.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin