4_Filary_Raport_Delorsa.pdf

(157 KB) Pobierz
4 Filary_Raport Delorsa
RaportdlaUNESCO
MiędzynarodowejKomisjidosprawEdukacjidlaXXIwieku
podprzewodnictwemJacques’aDelorsa
„Edukacja:jestwniejukrytyskarb”
(fragmentpochodzizjedynejdostępnejpolskojęzycznejwersjiRaportu,wydanejprzez
StowarzyszenieOświatowcówPolskich,Warszawa,1998r.)
Pełnytekstraportudostępnyjestwjęzykachangielskimifrancuskimnastronieinternetowej
UNESCOwParyŜu: http://www.unesco.org/delors/
Rozdział4
Czteryfilaryedukacji
PoniewaŜnadchodzącywiekstworzybezprecedensowewarunkidoobiegu
igromadzeniawiedzy,podporządkujeedukacjepodwójnemunakazowi,który
napierwszyrzutokamoŜeokazaćsięsprzeczny.Edukacjapowinna
przekazywaćmasowoiskuteczniecorazwięcejwiedzyiumiejętności,które
ewoluują,adekwatnychdokognitywnejcywilizacji,albowiemsąonepodstawą
kompetencjijutra.Jednocześniepowinnaznaleźćizaznaczyćpunkty
odniesienia,którebędąchronićsferępublicznąiprywatnąprzedzalewem
informacji,mniejlubbardziejefemerycznych,orazpozwolązachowaćwłaściwy
kierunekindywidualnymizbiorowymprojektomrozwoju.Edukacjajestniejako
zobowiązanadodostarczeniamapyzłoŜonegoiwiecznieniespokojnegoświata
ibusoliumoŜliwiającejponimŜeglugę.
Wtejwizjiprzyszłościodpowiedźwyłącznieilościowananieustające
zapotrzebowanieedukacyjne–stałezwiększanieobciąŜeniaszklonego–niejest
moŜliwaipoŜądana.JuŜniewystarczy,abyjednostkazgromadziławswoim
początkowymokresieŜyciazapaswiedzy,zktórejmogłabynastępnieczerpaćw
nieskończoność.Powinnaumiećwykorzystywaćwciągucałejswojejegzystencji
wszystkieokazjedoaktualizowania,pogłębianiaiwzbogacaniatejpodstawowej
wiedzyidostosowywaćsiędozmieniającegosięświata.
Abyspełnićwcałościswojamisję,edukacjapowinnaorganizowaćsię
wokółczterechaspektówkształcenia,któreprzezcałeŜyciebędąniejakodla
kaŜdejjednostkifilaramijejwiedzy:uczyćsię,abywiedzieć,tzn.abyzdobyć
narzędziarozumienia;uczyćsię,abydziałać,abymócoddziaływaćnaswoje
środowisko;uczyćsię,abyŜyćwspólnie,abyuczestniczyćiwspółpracowaćz
innyminawszystkichpłaszczyznachdziałalnościludzkiej;wreszcie,uczyćsię,
abybyć,dąŜenie,którejestpokrewnetrzempoprzednim.Oczywiście,tecztery
drogiwiedzytworzącałość,albowiemmajaonewielepunktówzbieŜnych,
przecinającychsięiuzupełniających.
Zwyklekształcenieformalnejestzorientowanegłównie,jeślinie
wyłącznie,nauczyćsię,abywiedzieć,wmniejszymstopniu,na:uczyćsię,aby
działać.DwapozostałefilarywiedzyzaleŜąnajczęściejodprzypadkowych
okoliczności,jeślinietraktujesięichjakopewnegorodzajunaturalna
kontynuacjedwóchpierwszych.OtóŜ,zdaniemKomisji,kaŜdyz„czterech
filarówwiedzy„powinienbyćprzedmiotemjednakowejtroskiw
ustrukturyzowanymkształceniu,tak,abyedukacjajawiłasięjako
doświadczenieglobalneicałoŜyciowe,zarównowaspekciepoznawczym,jak
ipraktycznym,kaŜdemuobywatelowijakoosobieiczłonkowispołeczeństwa.
OdpoczątkuswojejpracyczłonkowieKomisjizrozumieli,Ŝedopodjęcia
wyzwańnadchodzącegostuleciajestniezbędnewyznaczenienowychcelów
edukacji,awięczmianawyobraŜeńojeuŜyteczności.Nowarozszerzona
koncepcjaedukacjipowinnaumoŜliwićkaŜdejjednostceodkrywanie,
pobudzanieiwzmocnieniejejpotencjałutwórczego–ujawnićskarbukrytyw
kaŜdymznas.Zakładatoodejścieodwizjiwyłącznieinstrumentalnejedukacji,
postrzeganejjakokoniecznejdrogidoosiągnięciaokreślonychrezultatów
(umiejętności,nabycieróŜnychzdolności,celeocharakterzeekonomicznym),
itraktowaniejejfunkcjiwsposóbintegralny:spełnieniejednostki,która:uczy
się,abybyć.
Uczyćsię,abywiedzieć
Tenrodzajuczeniasię,którymanauwadzewwiększym
stopniuopanowanienarzędziwiedzyniŜzdobycie
encyklopedycznychiskodyfikowanychwiadomości,moŜna
traktowaćjednocześniejakośrodekicelŜycialudzkiego.Jako
środek,poniewaŜkaŜdajednostkapowinnauczyćsięrozumieć
otaczającyjaświat,przynajmniejnatyle,nailejestto
konieczne,abyŜyćgodnie,rozwijaćswojezdolnościzawodowe
ikomunikowaćsię.Jakocel,poniewaŜjegoistotajestradość,jakądaje
rozumienie,poznawanieiodkrywanie.Jeślinawetcorazrzadziejmamydo
czynieniazbezinteresownymstudiowaniem,wzrastabowiemobecnie
zapotrzebowanienawiedzeutylitarną,totendencjadowydłuŜaniaskolaryzacji
iwolnegoczasupowinnasprzyjaćdocenianiuprzezcorazwiększąliczbę
dorosłychprzyjemnościzpłynących
zindywidualnegoprzyswajaniawiedzyidociekań.Poszerzaniawiedzy,która
pozwalakaŜdemulepiejzrozumiećróŜnorodneaspektyjegootoczeniasłuŜy
rozbudzaniuzainteresowańintelektualnychikrytycyzmuorazumoŜliwia
odkrywanierzeczywistościdziękizawszystkoiniezaleŜnościsądów.Ztego
punktuwidzeniapowtórzmytojeszczeraz–jestsprawązasadniczą,aby
kaŜdedziecko,gdziekolwieksięznajduje,mogłozapoznaćsięwstosownej
formieznaukowympodejściemistaćsięnacałeŜycie„przyjacielemwiedzy” 1 .
NapoziomieszkolnictwaśredniegoiwyŜszegokształceniepowinnowyposaŜać
wszystkichuczniówistudentówwnarzędzia,pojęciaisposobyodniesień,
adekwatnedopostępuwiedzyiparadygmatówepoki.
PoniewaŜjednakwiedzajestzłoŜonaistaleewoluuje,przetocoraz
bardziejdaremnejestdąŜeniedopoznaniawszystkiegoizwyjątkiem
kształceniapodstawowegowszechdyscyplinarnośćstajesięzłudzeniem.Jednak
specjalizacja,równieŜprzyszłychbadaczy,niemoŜeobyćsiębezkultury
ogólnej.„Prawdziwieświatłyumysłpotrzebujeobecnierozległejkulturyogólnej
imoŜliwościdogłębnejpracywniewielkimobszarzedyscyplin.NaleŜyzadbać,
abyprzezcałyokreskształceniatendencjetewystępowałyrównocześnie” 2 .
Wszakkulturaogólna,otwarciesięnainnejęzykiiinnawiedzę,umoŜliwia
najpierwkomunikowaniesię.Specjalista,zamykającsięwswejwiedzy,naraŜa
sięnautratękontaktuzinnymiiniezaleŜnieodokolicznościbędziemiał
trudnościwnawiązaniuwspółpracy.Zdrugiejstronykulturaogólna–
podstawaspołeczeństwaniezaleŜnieodepokiimiejscasprzyjaotwarciusięna
inneobszarywiedzy:wtensposóbmoŜedokonywaćsiętwórczasynergia
1 Raport trzeciego posiedzenia Komisji, ParyŜ, 12-15 stycznia 1994 r.
2 L.Schwartz „L’enseignement scientifique”, w: Institut de France:Réflexion sur l’enseignement , Paris, Flammarion, 1993
188043100.001.png
międzydyscyplinami.Przedewszystkimdziedziniebadańpostępwiedzy
dokonujesięnastykuróŜnychdyscyplin.
Zdobywaniewiedzyzakładawpierwszejkolejnościnaukęuczeniasię
przezćwiczenieuwagi,pamięciimyślenia.Oddzieciństwa,zwłaszczaw
społeczeństwachzdominowanychprzezobraztelewizyjny,młodyczłowiek
powinienuczyćsięskupianiauwaginarzeczachiosobach.Ciąg
mediatyzowanychinformacjiszybkonastępującychposobie,takczęsty
„zapping”szkodziprocesowiodkrywania,któryimplikujetrwanieipogłębianie
postrzegania.TouczeniesięuwagimoŜeprzybieraćróŜneformyi
wykorzystywaćliczneokazje,jakiestwarzaŜycie(zabawa,praktykaw
przedsiębiorstwach,podróŜe,praktycznezastosowanianaukitp.).
Natomiastćwiczeniepamięcijestniezbędnymantidotumnazalew
migawkowymiinformacjami,jakierozpowszechniająmedia.Byłobybłędem
sadzić,ŜepamięćstałasięobecniebezuŜytecznanaskuteknaszejniezwykłej
zdolnościgromadzeniaiprzekazywaniainformacji.Owszem,trzebadokonywać
selekcjidanychdowyuczeniasię„napamięć”,aletezstaranniekultywować
asocjacyjnazdolnośćzapamiętywania,właściwawyłącznieczłowiekowi,która
jestnieredukowalnadoautomatyzmu.Wszyscyspecjaliścisązgodnicodo
celowościćwiczeniapamięciodnajmłodszychlatiniestosownościeliminowania
zpraktykiszkolnejniektórychtradycyjnychćwiczeńuchodzącychznudne.
Wreszcie,ćwiczeniemyślenia,wktórewprowadzajądzieckonajpierw
rodzice,anastępniejegonauczyciele,powinnoprzebiegaćodkonkretudo
abstrakcjiiviceversa.Trzebawięcłączyć,zarównowkształceniu,jaki
badaniach,dwiemetodyczęstoprzedstawianejakoantagonistyczne:metodę
dedukcyjnąimetodęindukcyjna.WzaleŜnościodnauczanejdyscyplinyjedna
ztychmetodmoŜebyćbardziejstosowana,jednakwwiększościprzypadków
operacjeumysłowewymagająłączeniaobu.
ProcesuczeniasięnigdyniejestzakończonyimoŜegowzbogacićkaŜde
doświadczenie.Wtymznaczeniułączysięcorazczęściejzpraca,wmiaręjak
tracionaswójrutynowycharakter.PierwsząedukacjęmoŜnauznaćzaudaną,
jeślidaonaimpulsipodstawyumoŜliwiającekontynuowanienaukiprzezcałe
Ŝycie,wpracy,leczrównieŜpozapracą.
Uczyćsię,abydziałać
Uczyćsię,abywiedziećiuczyćsię,abydziałać–czynnościtesą
wznacznejmierzenierozdzielne.DrugajednakwiąŜesiębardziej
zkwestiąkształceniazawodowego:jaknauczyćucznia
stosowaniawpraktycenabytychwiadomości,leczrównieŜ,jak
przystosowaćedukacjędoprzyszłejpracy,skorojejewolucjęnie
sposóbdokładnieprzewidzieć?Natowłaśnieostatniepytanie
Komisjabędziesięstarałaprzedewszystkimodpowiedzieć.
WzwiązkuztymnaleŜyrozróŜnićistnieniegospodarekprzemysłowych,
wktórychdominujepracanajemna,iinnych,wktórychwciąŜjeststosowana
szerokopracaniezaleŜnalubnieformalna.Wspołeczeństwach
charakteryzującychsięwystępowaniempracynajemnej,któreukształtowałysię
wXXwiekuwedługmodeluprzemysłowego,zastępowaniemaszynamipracy
ludzkiejpowodujewcorazwiększymstopniujejdematerializacjęipodkreśla
aspektkognitywnyczynności,nawetwprzemyśle,jakrównieŜznaczenieusług
wdziałalnościgospodarczej.PrzyszłośćtychgospodarekzaleŜyzresztąod
188043100.002.png
zdolnościwykorzystaniapostępuwiedzydoinnowacji,któregenerowałyby
noweprzedsiębiorstwainowemiejscapracy.WyraŜenie:uczyćsię,abydziałać
tracidotychczasoweznaczenieprzygotowaniadanejjednostkidowykonywania
ściśleokreślonegomaterialnegozadania,związanegozwytwarzaniemjakiejś
rzeczy.Dlategoprzygotowaniezawodowepowinnozmieniaćsięiodchodzićod
przekazumniejlubbardziejzrutynizowanejpraktyki,nawet,jeślizachowuje
onawartośćkształcącą,którejnienaleŜylekcewaŜyć.
Odpojęciakwalifikacjidopojęciakompetencji
Wprzemyśleoddziaływanieczynnikakognitywnegoiinformacyjnegona
systemyprodukcjisprawia,zeoperatorzyitechnicytraktująpojęcie
kwalifikacjizawodowychjakoniecoprzestarzałeorazwysuwająnaplan
pierwszypojęciekompetencji.Nieubłaganiebowiemprocestechniczny
modyfikujekwalifikacjepotrzebnedonowychprocesówprodukcji.Czynności
typowofizycznezastępowanesączynnościamibardziejintelektualnymi,
bardziejmentalnymi,takimijakkierowaniemaszynami,ichutrzymanie
iobsługaorazpracekoncepcyjne,studyjne,organizacyjne,wmiaręjaksame
maszynystajasiębardziej„inteligentne”,apraca„dematerializujesię”.
Terosnącewymaganiawzakresiekwalifikacjinawszystkichpoziomach
mająwieleprzyczyn.Cosiętyczypersoneluwykonawczego,zlecone
uszeregowaneczynnościipodzielonanaszczegółowezadaniapracasączęsto
zastępowaneorganizacją„kolektywuroboczego”lub„grupprojektowych”na
wzórpraktykstosowanychwprzedsiębiorstwachjapońskich:swoistytayloryzm
naopak.Zdrugiejstronypersonalizacjazadańzastępujezamienność
pracownikównajemnych.Pracodawcycorazczęściejzamiastzgłaszać
zapotrzebowanienakwalifikacjenadalwichprzekonaniukojarzącesię
nadmierniezumiejętnościamimaterialnymi–zgłaszajązapotrzebowaniena
kompetencje,rozumianejakoswoistykoktajlwłaściwykaŜdejjednostce,
składającysięzkwalifikacjiwścisłymtegosłowaznaczeniu,nabytychprzez
kształcenietechniczneizawodowe,postawspołecznych,umiejętnościpracy
wzespole,zdolnościpodejmowaniadecyzji,zamiłowaniadoryzyka.
Jeślidodamydotychnowychwymagańpostulatosobistego
zaangaŜowaniasiępracownika,jakoaktorazmiany,stajesięoczywiste,Ŝe
zaletybardzoosobiste,wrodzonelubnabyte,częstozwaneprzezkierowników
przedsiębiorstw„umiejętnościąbycia”,łącząsięzwiedząiumiejętnością
działania,tworzącwymaganekompetencje.Ilustrująonedobitniewięź,jaka
edukacjapowinnazachowaćcopodkreślaKomisjamiędzyróŜnymi
postaciamikształcenia.WśródtychzaletnajwaŜniejszastajesięumiejętność
porozumiewaniasię,pracyzinnymi,regulowaniakonfliktówiich
rozwiązywania.Tendencjętęwzmacniarozwójdziałalnościusługowej.
„Dematerializacja”pracy
idziałalnośćusługowawsektorzepracynajemnej
Oddziaływanie„dematerializacji”rozwiniętychgospodareknakształcenie
jestszczególnieuderzające,zwłaszcza,gdyobserwujemyrozwójjakościowy
iilościowyusług.Takategoria,bardzozróŜnicowana,jestdefiniowana
acontrariojakoobejmującadziałalność,któraniejestaniprzemysłowa,ani
rolniczaiktóra,mimoswojejróŜnorodności,mawspólnącechę,Ŝenie
wytwarzadóbrmaterialnych.
WieleusługdefiniujesięprzedewszystkimwzaleŜnościodrelacji
interpersonalnych,jakiedziękinimpowstają.PrzykładówmoŜnazaczerpnąć
zarównozsektorahandlowego,któryrozwijasięgwałtownie,Dziękiza
wszystkoirosnącejzłoŜonościgospodarek(róŜnieksperci,usługimiejskielub
doradztwotechnologiczne,usługifinansowe,rachunkowośćlubzarządzanie),
jakisektoraniehandlowegobardziejtradycyjnego(usługioświatowe,socjalne,
zdrowotne,itp.).Wobydwuprzypadkachdziałalnośćinformacyjna
ikomunikacyjnaodgrywazasadnicząrolę;zwracasięuwagęnacharakter
personalnyzbieranychiprzetwarzanychinformacjispecyficznychdla
konkretnegoprzedsięwzięcia.Wtegorodzajuusługachjakośćrelacjimiędzy
świadczącymaodbierającymjezaleŜywduŜymstopniurównieŜodtego
ostatniego.Zrozumiałejestwięc,Ŝepracy,októrejmówimy,niemoŜnajuŜ
przygotowywaćwtensamsposób,jakpracyzwiązanejzuprawąrolilub
wytwarzaniemblachy.Relacjedomateriiitechnikipowinnauzupełniać
umiejętnośćrelacjiinterpersonalnych.Rozwójusługzmuszawięcdo
kultywowaniazalet,któreniekonieczniezawdzięczamytradycyjnemu
kształceniu,aktórepolegająnazdolnościnawiązywaniatrwałych
iskutecznychrelacjimiedzyjednostkami.
MoŜnasobiewreszciewyobrazić,Ŝeworganizacjach
supertechnicystycznychprzyszłościbrakiwstosunkachmiędzyludzkichmogą
staćsięprzyczynąpowaŜnychdysfunkcjiibędąrodzićzapotrzebowaniena
nowyrodzajkwalifikacjiodwołującychsiębardziejdosposobubycianiŜ
intelektu.MoŜetostwarzaćszansedlaosób,któremajaskromnekwalifikacje
formalnelubnieposiadająichwcale.Intuicja,wyczucie,osąd,umiejętność
jednoczeniazespołutozalety,któreniesązarezerwowanewyłączniedlaosóbz
najwyŜszymikwalifikacjamiformalnymi.Jakigdzieuczyćtychzdolnościmniej
lubbardziejwrodzonych?NiemoŜnawsposóbprostywydedukowaćtreści
kształceniazdolnościlubpotrzebnychumiejętności.ProblemtenjestrównieŜ
aktualnywzwiązkuzkształceniemzawodowymwkrajachrozwijającychsię.
Pracawgospodarcenieformalnej
Wgospodarkachrozwijającychsię,wktórychniemaprzewagipracy
najemnej,charakterpracyjestbardzoróŜny.WwielukrajachAfryki
SubsaharyjskiejiniektórychkrajachAmerykiŁacińskiejtylkoniewielkaczęść
ludnościwykonujepracęnajemną,podczasgdyznacznawiększośćuczestniczy
wtradycyjnejgospodarcenaturalnej.Niemawpełnymtegosłowaznaczeniu
odpowiednikazatrudnienia;umiejętnościsączęstotyputradycyjnego.Pozatym
funkcjakształcenianieograniczasiętylkodopracy,leczjegoszerszymcelem
jestformalnelubnieformalneuczestnictwowrozwoju.Częstochodzizarównoo
kwalifikacjespołeczne,jakikwalifikacjezawodowe.
Winnychkrajachrozwijającychsięfunkcjonujeobokrolnictwai
ograniczonegosektoraformalnegosektorgospodarczynowoczesnyi
nieformalnyzarazem,opartynarzemiośle,handluifinansach,któryświadczy
oistnieniupotencjałuprzedsiębiorczościdobrzedostosowanegodolokalnych
warunków.Wobydwuprzypadkachzlicznychkonsultacjiprzeprowadzonych
zprzedstawicielamikrajówrozwijającychsięwynika,Ŝepragnąjednocześnie
wykorzystaćspecyficznezdolnościinnowacyjneikreatywnezwiązanez
kontekstemlokalnym.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin